Program på terminalserver

Permalänk
Medlem

Program på terminalserver

Sitter och experimenterar lite med en Terminalserver och en Domaincontroller. Har nu stött på ett problem, jag vill installera en applikation på servern för en remote-användare. En applikation som alla ska ha tillgång till verkar inte vara något problem men vill nu installera en applikation för en användare eller en grupp.

Någon som har koll på hur detta kan göras, har försökt med lite allt möjligt utan vidare resultat. Alla tips uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Sitter och experimenterar lite med en Terminalserver och en Domaincontroller. Har nu stött på ett problem, jag vill installera en applikation på servern för en remote-användare. En applikation som alla ska ha tillgång till verkar inte vara något problem men vill nu installera en applikation för en användare eller en grupp.

Någon som har koll på hur detta kan göras, har försökt med lite allt möjligt utan vidare resultat. Alla tips uppskattas.

Du får skapa en behörighet eller "grupp".
-Skapa en group i ditt AD som heter tillexempel photopshop_users. (vi säger att du skall köra photoshop)
-Gå till mappen där alla photoshop filer ligger. På den mappen lägger du till en member/group, i detta fall blir det ju photoshop_users. Sedan sätter du se rättigheter som du önskar att denna grupp skall ha.
-Med andra ord, alla användare som är med i gruppen photoshop_users kommer få tillgång till photoshop mappen med de rättigheter du satt. Har du satt read and execute så bör alla användare som är med gruppen photoshop_users kunna köra programmet också.

Ledsen om detta är väldigt otydligt men jag sitter på jobbet och tiden räcker inte riktigt till. Kan försöka att förklara detta bättre när jag kommer hem.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem

Jag skulle gjort det på ett annat sätt.

Skapa en säkerhets grupp för användare som skall köra programmet.
Installera programmet på TS & se till så alla genvägar under startmenyer & default user katalogen är borta.
Skapa en Group Policy som lägger en genväg på skrivbordet till alla i säkerhetsgruppen

Normalt har man ju strypt access till C: på en TS (för att användare skall spara sina filer på sin hemkatalog.)
Dvs obehöriga kommer inte åt programmet som ligger på C:. Har man inte gjort detta så kan man alltid sätta NFTS rättigheter som Stylaren beskrev.

Poängen är, använd dig av en GPO. Då gör du den enklast för dig.

Permalänk
Medlem

Förresten, var är det för OS på din TS & DC?

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren, misstänkte att det skulle bli någon sådan lösning.

Jag kör för tillfället Windows Server 2003 på både TS och DC.