Mobility Radeon HD 4650 VS NVIDIA GeForce 9600M GT

Permalänk
Medlem

Mobility Radeon HD 4650 VS NVIDIA GeForce 9600M GT

Vilket kort är bäst när det gäller spel?
Det som gör mig så förvirrad är att vissa spel är bättre på ett grafikkort sen helt plötsligt kan det andra grafikkortet vara mycket starkare på ett annat spel :S

Tex:
NVIDIA GeForce 9600M GT:
Doom 3: - Ultra 1024x768 = = MaxFPS 207
F.E.A.R.: - GPU: max, CPU: max 1024x768 = MaxFPS 57
Crysis - CPU Benchmark: - High 1024x768 = maxFPS 17.28
Call of Duty 4: 1024x768 high Details = 50 fps

Mobility Radeon HD 4650:
Doom 3: - Ultra 1024x768 = maxFPS 159
F.E.A.R.: - GPU: max, CPU: max 1024x768 = MaxFPS 29
Crysis - CPU Benchmark: - High 1024x768 = MaxFPS 32.28
Call of Duty 4: 1024x768 high Details = 30 Fps

Mobility Radeon HD 4650:
http://www.notebookcheck.net/AMD-ATI-Mobility-Radeon-HD-4650....

NVIDIA GeForce 9600M GT:
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-9600M-GT.9449.0.h...

Vilket kort hade ni valt till Spel?

Permalänk
Medlem

Förlåt för dubbelpost men jag vore jätte tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta.. Jag köper dator när som och jag måste verkligen veta....

Tack i förhand

Permalänk
Medlem

Inet har testat med 3DMark06 på dessa två datorer med HD4650 och 9600M GT.

https://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-aspire-7730g-vista-...

https://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-aspire-6930g-vista-...

Jag vet, det är inte mycket till hjälp men det är vad jag hittade just nu.

Visa signatur

janee

Permalänk
Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=485015

Kan ju verkligen rekommendera den här om du vill ha bra spel prestanda
gt240~9800gt

Permalänk
Medlem

Tack jättemycket !! Nu har jag fått mer fläsk på benen och kommit fram till att Radeon kortet är några strå vassare !

Om några andra är interesserade finns resultaten här!

http://img139.imageshack.us/img139/6646/grafikkort.jpg

Permalänk
Medlem

Fast du vet att den där listan inte är tillförlitlig, kan vara helt olika cpu's till dessa tester.

Permalänk
Medlem

Amen skit också.... :S

står jag på ruta ett ändå....

Om ni har någon koll på grafikkort och kan säga på rak arm vilken av dessa som är bäst till gejming skrik till

Permalänk

Re: Mobility Radeon HD 4650 VS NVIDIA GeForce 9600M GT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ripperoo
Vilket kort är bäst när det gäller spel?
Det som gör mig så förvirrad är att vissa spel är bättre på ett grafikkort sen helt plötsligt kan det andra grafikkortet vara mycket starkare på ett annat spel :S

Tex:
NVIDIA GeForce 9600M GT:
Doom 3: - Ultra 1024x768 = = MaxFPS 207
F.E.A.R.: - GPU: max, CPU: max 1024x768 = MaxFPS 57
Crysis - CPU Benchmark: - High 1024x768 = maxFPS 17.28
Call of Duty 4: 1024x768 high Details = 50 fps

Mobility Radeon HD 4650:
Doom 3: - Ultra 1024x768 = maxFPS 159
F.E.A.R.: - GPU: max, CPU: max 1024x768 = MaxFPS 29
Crysis - CPU Benchmark: - High 1024x768 = MaxFPS 32.28
Call of Duty 4: 1024x768 high Details = 30 Fps

Mobility Radeon HD 4650:
http://www.notebookcheck.net/AMD-ATI-Mobility-Radeon-HD-4650....

NVIDIA GeForce 9600M GT:
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-9600M-GT.9449.0.h...

Vilket kort hade ni valt till Spel?

jag rekomenderar starkt 9500 GT jag har det själv och jag maxar lego racers lätt, jag tycker även att du ska köpa det nya indiana jones spelet till pc och maxa det, de är grymt ! hade en polare som körde med intergrerat kort och jag sa till honom ja men köp ett 9500 Gt då kmr du kunna maxa de flesta spel maxar dock inte crysis warhead men de är inte långt ifrån ,maxade farcry 2 flöt på ganska bra till datorn starta om sig själv vid överhettning har bara 2 små fläktar i datorn men ska köpa en 230 volts fläkt snart som kan stödja grafik kortet och vid förhoppningar maxa Crysis. finns en viss magnus på blocket som säler musmattor på blocket, tycker du ska kolla upp honom om du vill ha en häftig gaming matta med imptregrerade tryck av indiana jones figurer MVH The Real Rose

Visa signatur

Tyan thunder N6650w | pentium III @ 1.5 ghz NICE | Voodoo 5 6000 och 9500gt | 230w | 128mb ram | 3gb HDD |

Permalänk
Medlem

Just därför människor inte ska skriva i forum kl 7 på morgonen.... bli ju som sagt lite god dag yxskaft, men det låter ju nayz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ripperoo
Just därför människor inte ska skriva i forum kl 7 på morgonen.... bli ju som sagt lite god dag yxskaft, men det låter ju nayz

haha xD håller med!
Ja har kollat runt massor (!) för ska också köpa laptop och funderade på om det va värt att satsa på ett 4650 istället för 4570 men kom fram till att det inte finns nån dator me bra processor som har 4650 som inte kostar skjortan ^^ av 4650 och 9600M GT så är 4650 klart bäst.. 4570 kommer nästan upp i 9600M GT's klass men inte riktigt.. snarare som 9500, men av de två så kör på radeon!

Om du inte bryr dej så mycket om processor men gillar design så kan du kolla på HP's fina lilla verk som du hittar här : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=459026
annars kan du ju bara filtrera på prisjakt och leta upp va du vill ha

Lycka till med letandet!

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem

Re: Re: Mobility Radeon HD 4650 VS NVIDIA GeForce 9600M GT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av therealrose
jag rekomenderar starkt 9500 GT jag har det själv och jag maxar lego racers lätt, jag tycker även att du ska köpa det nya indiana jones spelet till pc och maxa det, de är grymt ! hade en polare som körde med intergrerat kort och jag sa till honom ja men köp ett 9500 Gt då kmr du kunna maxa de flesta spel maxar dock inte crysis warhead men de är inte långt ifrån ,maxade farcry 2 flöt på ganska bra till datorn starta om sig själv vid överhettning har bara 2 små fläktar i datorn men ska köpa en 230 volts fläkt snart som kan stödja grafik kortet och vid förhoppningar maxa Crysis. finns en viss magnus på blocket som säler musmattor på blocket, tycker du ska kolla upp honom om du vill ha en häftig gaming matta med imptregrerade tryck av indiana jones figurer MVH The Real Rose

Haha Någon som kanske är lite trött ?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Tack ska du ha !
Jag har isåfall hittat en super dator för 9,9k awsome

Gaaah den datorn va sjukt snygg asså!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ripperoo
Tack ska du ha !
Jag har isåfall hittat en super dator för 9,9k awsome

Gaaah den datorn va sjukt snygg asså!

Yeah haha, vilken blev det då? tell me!

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem

Den här får det nog bli, såvidare om jag inte hittar någon bättre !

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=461039

Permalänk
Medlem

najsbajs ^^ hoppas du blir nöjd med ditt köp!

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem

Ursäkta för bump men tyckte att det kanske var halvrelevant till denna tråden.

(EDIT Det är alltså det tidigare grafikkortet Mobility Radeon HD 4650 jag syftar på.. jag är efterbliven)

Det råkar inte finnas någon här som har upplevt sjukt dålig prestanda på detta grafikkortet? Jag är inte så påläst som jag skulle vilja vara när det kommer till hårdvara (framförallt laptops) men jag tycker att jag borde kunna spela Warcraft 3, ett 10 år gammalt spel med 60 FPS!

Har en HP DV6-1224eo och har från dag 1 tyckt att datorn underpresterar. Enligt windows så är CPU:n min flaskhals, ändå så ligger den aldrig över 50% när jag får FPS-drops.

Trodde först att det var mina minnen som inte kunde prestera iom att äckel-siba gav mig en 32-bitars installation av Vista när jag har 4GB RAM så jag installerade 64 bitars Windows 7. Det jag gjorde var att jag skapade en ny partition där jag la W7 på (den gillade inte att jag hade svenska i Vista och engelska i W7)

Det mesta fungerar bättre efter det, fast får fortfarande FPS-drops hela tiden (kan inte spela en match utan dom), det blir 10 gånger värre ifall jag har på t.ex. Firefox Foobar2000 eller Ventrilo samtidigt, fast även om jag stänger ner varenda program som inte är direkt nödvändigt för att kunna spela.

Det är ingen skillnad ifall jag har haft datorn avstängd hela dagen så det borde inte vara kylningen som är problemet (fast skall försöka hitta något program jag kan övervaka det med när jag kommer hem från jobbet).

Har även scannat datorn efter virus med massor av olika AV, kört hijackthis för o plocka bort så mkt skräp som möjligt och inaktiverat en massa windows-tjänster som hade med svchost.exe o göra (det är den enda proccessen som tar "mycket" prestanda från datorn, men jag anser att det inte borde vara ett problem).

Enligt enhetshanteraren är min drivrutin uppdaterad (kan man lita på det?) men det ser ut att vara någon slags "windows-drivrutin", jag har alltså inte Catalyst Center (fast detta problemet fanns alltså även under Vista där drivrutinen var från ATI).

Enligt windows så har jag 1GB minne på grafikkortet och 4GB RAM, så det verkar inte vara så att den helt enkelt inte hittar minnet. Har även kollat runt i BIOS och det fanns verkligen ingen inställning som jag tycker har någon relevans till mitt problem. Om jag minns rätt så körde jag även ett memory test där den inte hittade något problem med internminnet.

För att göra det extra tydligt så har alltså min dator kommit förinstallerad med 32-bitars Vista. Jag har installerat Warcraft 3 på C:\ och jag har installerat W7 på D:\, jag har alltså inte installerat om wc3, men jag tycker att det inte borde spela någon roll (Det finns inte stöd för 64-bitar i wc3), har jag fel?

Jag har otroligt svårt för att sätta tummen på VAD det är som orsakar detta problemet, varje gång jag tabbar ur så ligger min CPU <10%, finns mkt ledigt minne och datorn gör inte några konstiga ljud som skulle tyda på att grafikkortet "throttlar" eller vad det kallas för.

Mina teorier om vad som kan orsaka problemet, om någon kan konfirmera någon av dom hade varit underbart:

*Vista har förstört någonting när jag hade det installerat, och det löser sig genom att helt enkelt formattera hårddisken och installera W7 igen (detta hade varit alldels underbart eftersom att jag lyckades med bedriften att installera W7 på Irländska när jag trodde att jag ställde in tidszonen till irländsk tid, tips till er där hemma är att inte installera OS fulla)

*Det är något fysiskt fel på mitt grafikkort som gör att det inte funkar som det ska (hade varit otroligt bra om det finns ett sätt jag kan BEVISA detta för SIBA, dom är nämligen utvecklingsstörda och vägrade ge mig en ny laddare när den fick kortslutning utan skulle "reparera" den helgjutna laddaren. Tog 3 månader innan dom skickade en ny)

*Samma fast med minne/CPU. Kan också nämna att jag hemskt gärna lämnar in datorn och får tillbaka pengarna.

*Det är något strul med min laddare. Jag har inte varit hemma i Stockholm sen dom gav upp 3månadsprojektet att reparera min laddare så jag använder en kinesisk universalladdare. Minns jag rätt så står det V17,3 på den. Kan uppdatera detta när jag kommer hem. Kan dock nämna att datorn sög pung under Vista då jag använde HP-laddaren. Dessutom förstår jag inte varför det skulle vara något problem.

*Datorn fungerar sämre när man inte använder svenskt uttag (det jag har gjort är att jag har bytt ut sladden som går från batterieliminatorn in till väggen med en UK-sladd, men det kanske har någon relevans? Jag är inte så himla bra på El)

*Problemet ligger i att jag har en extern 21" skärm ikopplad. Kör med 1920 x 1080 pixlars upplösning och har ändrat i registret så att wc3 "tror" att jag har 1920 x 1080 även där men värt att nämna är att wc3 alltså inte skapar några extra pixlar utan bara gör att det ser lite snyggare ut i menyerna) Problemet uppstod dock innan jag ändrade detta.

Ursäkta min wall of text men jag vill bara se till att få någon jävla ordning på detta.. hade jag lagt ner tiden jag har gjort på detta på att panta burkar hade jag varit miljonär nu..

E2\ Kanske hittat en ledtråd till vad som är fel...... kommer att dunka huvudet i väggen både hårt o länge om det är som jag misstänker..