Siba - på Kafkas vis

Permalänk

Värför tog du inte garantin direkt med samsung? det är lättare en krångla med siba / elgiganten eller liknande.

Eller köp på komplett dom har riktig härlig service, mitt grafikkort gick sönder efter ett år ungefär 4850, jag gick til hämtlagret och lämmnade in det. De ringde efter cirka 1vecka och bekräftade, men grafikkortet fanns inte på lager så jag fick välja ett motsvarande. Jag kundå då välja ett för samma pris (bättre kort) fick en 4870 xxx kort istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gustavwth
Värför tog du inte garantin direkt med samsung? det är lättare en krångla med siba / elgiganten eller liknande.

Det är möjligt att det går att göra så, det är lite otydligt på Samsungs sida:

Citat:

SAMSUNG Electronics Nordic AB säljer sina produkter via distributörer och återförsäljare och där regleras reparationsåtagandet via avtal. Konsumentköplagen reglerar sedan förhållandet mellan dig (som konsument) och återförsäljaren.

Jag misstänker att Siba har egna reparationsavtal med Samsung för att hålla nere priserna. Eller är det inte så? I vilket fall så spelar det ingen roll. Tråden handlar om hur dåligt Siba skötte mitt ärende, inte hur JAG skulle kunna gjort det hela bättre.

Visa signatur

This sonet is devoted to that alleycat of the year after.

Permalänk

detta visste ja inte om siba..inte köpt så mycket på sånna kedjor visserligen.
börjar få inet eller inget känslan.

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calloc();
Tråden handlar om hur dåligt Siba skötte mitt ärende, inte hur JAG skulle kunna gjort det hela bättre.

Vad jiddrar Ilja om då? Har du lurat SIBA/NetONNet på 500kr? Låter som låg kompensation om inte annat.

Har bråkat med dem alla; Elgiganten, MediaMarkt, OnOff, SIBA osv... Vis av erfarenhet VET jag att det är en kalkylerad risk man tar när man handlar av kedjor och att alla är av samma skrot och korn. Vetskapen gör mig mer förberedd rent emotionellt

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

SIBA är riktiga skojare...

När jag var hemma över jul så gick laddaren till min HP-laptop sönder.

Så jag går till SIBA på kungsgatan och får prata med en trevlig kille på deras service-disk som först letar igenom massa lådor efter en reservladdare, lyckas inte hitta någon men säger att han kanske kan fixa så att jag får rabbatt på att köpa en universalladdare hos dom efter att jag har förklarat att jag inte bor i Sverige och att det hade varit otroligt bra ifall dom kunde fixa detta innan jag flyger hem (1 vecka senare). Sen så visar det sig att dom skulle ha mitt S/N till datorn så han säger att jag skall gå tillbaka imorgon med serienumret på en lapp.

Sagt och gjort kommer jag tillbaka nästa dag, och en ny kille jobbar där.

Enligt honom så "har dom inga reservladdare att låna ut" (detta var alltså efter att jag hade sett den andra killen gå ingenom en 50liters-låda full med laddare, samt även plockat upp en laddare som uppenbarligen var till en laptop för att jämföra munstycket.

Så jag frågar ifall jag kan få nyttja rabatten den andra killen hade pratat om, men nej, det har dom inte nån möjlighet till att göra, och dom har "förmodligen" inga universalladdare inne heller.

Så då frågar jag hur lång tid det tar att beställa en ny laddare, posten i Sverige är ju (trot eller ej) tusen gånger snabbare och bättre än utomlands, vilket killen svarar på med att "Dom måste skicka laddaren till verkstan för reparation". Jag förklarar för honom att jag som jag nämnt till honom tidigare har tidsbrist och att det förmodligen skulle kosta lika mycket att posta skiten i ett paket som att köpa en ny laddare.

Men det spelar ingen roll, för dom måste skicka den till verkstaden, inte möjligt att beställa in en ny laddare heller. (Dessutom passar han på att strö salt i mina sår genom att påpeka att en laddare förmodligen kommer att gå på 500kr+ så det är säkert mycket billigare att posta den)

Så då förklarar jag för honom att problemet med min laddare är att det är kortslutning, och påpekar att den är helgjuten, dvs verkstaden kommer inte att kunna "laga" den, men han säger att det är så det fungerar, dom kan inte beställa en ny direkt.

Nu för 2 minuter sedan kollar jag på deras servicesida vad som står i mitt ärende, jag hade lämnat min pappas telefonnummer etc så att han kunde hämta ur laddaren och skicka den till mig (sen köpte jag en laddare för 50€ här istället) och ser detta:

Aktuell status för din inlämnade apparat

Status: EJ SPEC STATUS

Utfört arbete: väntar beställd adapter

Pris: 0 kr

Pris inklusive moms.
I ovanstående pris är eventuellt förskott avdraget.

Jag trodde seriöst inte att det kunde vara möjligt??? Jag var 100% säker på att min pappa hade hämtat ut laddaren och (som vi kommit överens om) haft kvar den tills jag kommer hem nästa gång så att jag kan ta med den hit själv.

Dom har alltså haft min laddare hos sig i snart 3 månader?

Jag skall skicka ett mail till min pappa för o se om dom har försökt kontakta honom (dom har inte mitt nr) men om dom inte har det så tänker jag skicka ett argt mail.. Hur kan det vara acceptabelt att något så simpelt som en LADDARE tar 3 månader att beställa??

Jag var redan irriterad då jag efter ~3 månaders användning av datorn upptäckte (använde den inte så ofta förut) att anledningen till att den underpresterade i 10 år gamla spel (warcraft) berodde på att dom hade 5 GB RAM installerat men ändå gav mig en 32-bitars version av windows. Är det vanligt att stora elkedjor gör så? Formaterar dom hårddiskarna som FAT32 trots att dom är större än vad FAT32 klarar också?

Jag hade en gång en flickvän vars pappa satte klisterlappen "All reklam välkommen utom SIBA:s" på deras brevlåda... idag förstår jag honom....

Permalänk
Medlem

Låter förfärligt det hela.
Hade en spricka i plasten efter 1 1/2 år och ringde Toshiba kundtjänst. Inga problem. Det enda var att jag fick ringa igen för att få en förbetald fraktsedel för paketet till verkstaden i Växjö. Köpt på Inwarehouse men hade ingen kontakt med dem alls.

Samma med mobilen, SE, åker bort till verkstaden i Sickla med kvittot om det är något, för alla skickar ändå dit i alla fall, så man sparar en vecka.

Däremot minns jag med fasa för många år sedan ett Grundig TV-köp på Widegren på Hornsgatan.
När jag flyttat till Malmö några månader senare så la flera knappar av på fjärren. Så jag gick in till en AudioVideo-butik där i villfarelsen att om man köpte hos en känd rikstäckande kedja så var man säker.
Men garantin gällde bara hos Widegren eftersom de hade mot 2% avtalat bort Grundigs egen garanti.
Så jag skulle behöva åka från Malmö eller skicka in fjärren. Och vänta på att de hade reparerat den och skickat tillbaka innan jag skulle kunna använda TVn.

Sedan dess är jag noga med garantier och att man även kan vända sig till tillverkarens representant direkt.
Samt att den svenska representanten tar ansvar för garantin om den är importerad.
T ex köpte jag en ny JVC-videokamera på nätet väldigt billigt men när jag ringde JVC Sverige för att få en svensk bruksanvisning bad de mig dra åt ... eller betala 3-400:- för den.
Trots att nätföretaget var svenskt och kameran var såld i Sverige, men att den inte var köpt av JVC i Sverige. EU räcker inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Vad jiddrar Ilja om då? Har du lurat SIBA/NetONNet på 500kr? Låter som låg kompensation om inte annat.

När jag skulle köpa Acern på Netonnet hade dom fumlat med prismärkningen. Jag visste att det utsatta priset var fel, men jag spelade dum, och dom gav mig 500 spänn rabatt. Så jag lurade dom egentligen inte, dom lurade sig själva.
Gäller att slå tillbaka mot systemet när man får chansen.

Visa signatur

This sonet is devoted to that alleycat of the year after.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calloc();
När jag skulle köpa Acern på Netonnet hade dom fumlat med prismärkningen. Jag visste att det utsatta priset var fel, men jag spelade dum, och dom gav mig 500 spänn rabatt. Så jag lurade dom egentligen inte, dom lurade sig själva.
Gäller att slå tillbaka mot systemet när man får chansen.

Låter vettigt, vad är Iljas version av det hela?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Låter vettigt, vad är Iljas version av det hela?

Min version var att jag fick stå vid kassan och svälta medan aset gick iväg med butikskillen med de buktande byxorna, för att "förhandla" om priset. Jag var så hungrig att jag nästan tänkte fråga tjejen i kassan om jag kunde få äta hennes skäggbiff, men hon höll på och filade naglarna och filen såg oroväckande vass ut.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Min version var att jag fick stå vid kassan och svälta medan aset gick iväg med butikskillen med de buktande byxorna, för att "förhandla" om priset. Jag var så hungrig att jag nästan tänkte fråga tjejen i kassan om jag kunde få äta hennes skäggbiff, men hon höll på och filade naglarna och filen såg oroväckande vass ut.

Det var tur du höll den tanken för dig själv. Det skulle ha varit fruktansvärt traumatiserande för henne.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Min version var att jag fick stå vid kassan och svälta medan aset gick iväg med butikskillen med de buktande byxorna, för att "förhandla" om priset. Jag var så hungrig att jag nästan tänkte fråga tjejen i kassan om jag kunde få äta hennes skäggbiff, men hon höll på och filade naglarna och filen såg oroväckande vass ut.

Ja men då tycker jag du överreagerar. Visst kan det uppstå komplikationer vid köp, som t.ex felmärkning. Har det aldrig hänt dig förut? Synd att du får det att framstå som TS blåst någon på pengar, så var ju inte fallet.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Den service man får på valfri elektronikkedja beror inte på kedjan utan snarare på den personen som hjälper dig. Sen att vissa elektronikkedjor inte har separata serviceavdelningar visar hur högt dom har satt ribban.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Ja men då tycker jag du överreagerar. Visst kan det uppstå komplikationer vid köp, som t.ex felmärkning. Har det aldrig hänt dig förut? Synd att du får det att framstå som TS blåst någon på pengar, så var ju inte fallet.

Det är väl klart att han har blåst försäljaren. Han visste ju att varan var felkategoriserad på hyllan. Han visste vilket det korrekta priset var, vilket också kom upp i pristerminalen. Faktum är att han först bara tänkte påpeka felmärkningen vid kassan, men jag sade åt honom att han skulle spela dum och stå på sig. Han valde att lyssna på djävulens uppmaning och därmed är han skyldig.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Jag kan bara hålla med, man ska hålla sig så långt borts från Siba som möjligt.
Förra våren gick hårddisken sönder i min laptop, jag lämnade in den hos Siba ,vilket iofs inte är det lättaste.
Att få Sibas personal att fatta att något är trasigt och att garantin gäller är lika lätt som att fly från ett gulagfängelse på 70talet.
Nåväl dom tog emot den och den skulle då vara borta i ca 15 arbetsdagar.

Efter nästan 2 månader fick jag tillbaks den och det första som händer när jag startar datorn är att, just hårddisken är trasig!
Lämnar in datorn igen och får samma löfte, ca 15 dar.
Vis av erfarenhet så utgår jag ifrån att det tar minst 15 arbetsdar till, efter 6-7 veckor går jag in på nätet och kontrollerar statusen, där står det att den är påväg till serviceverkstan!! Nu ringer alarmklockorna i mitt huvud.
Jag går till butiken och berättar allt om mitt dator och dom ska kontrollera upp vad som hänt, jag ringer dig imorn sa siba tjejen, det gjorde hon naturligtvis inte för hon var ju ledig, den infon fick jag av hennes sura kollega när jag återigen gick dit och undrade vad som hänt.

Tillslut fick jag reda på att den visst var ivägskickad men ej kommit fram än, men då har ni ju tappat bort min dator svarade jag. Nä det vet vi inte svarade Siba. Nähe så det är alltså normalt att det tar över 6 veckor att transportera en liten laptop till skövde undrade jag.
Fick inget svar annat än att dom skulle undersöka och återkomma per telefon nästa dag vilket dom naturligtvis inte gjorde.

Efter några dar gick jag dit igen och efter att ha fått förklara allt från början igen, för ingen av dem jag talat med innan hade ju antecknat något av vad som hänt min dator i mitt service ärende. Så kom dom efter mycket om och men fram till att det nog var så att transportfirman slarvat bort min dator och därmed var inte Siba skyldiga till att den nu var borta!!!

Då jag själv har varit ansvarig för reklamationer och reparationer i butik så blev jag nu småsur -det är ingen skillnad för mig som kund om ni eller ett av er anlitat företag slarvat bort den, mot mig är ni fortfarande ansvariga för vad som hänt!!
Då mjuknade dom lite och lovade att leta reda på datorn igen.
Efter ytterligare besök och argumentationer, hot om anmälan till ARN, samtal från kommunens konsumentrådgivare etc etc så lovade Siba att dom skulle försöka få transportbolaget att ersätta min förlorade dator.

Det hela slutade efter ännu mer argumentationer, ifrågasättande och väntande med att jag fick en ny och nyare modell då min utgått men någon ursäkt eller ersättning för allt krångel och att dom defacto slarvat bort min personliga ägodel fick jag naturligtvis inte, jag skulle ju snarare vara glad att det löste sig.

Nu vet jag mycket väl att sånt här händer hela tiden i alla branscher men grejen är hur man hanterar det när det händer!!
Väljer man att lösa det snabbt och smidigt och visa att man är rädd om sina kunder så har jag som kund överseende med otroligt mycket.

Den gräsliga attityd som Sibas anställda har mot sina kunder med trasiga produkter har då skrämt bort mig iaf..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det är väl klart att han har blåst försäljaren. Han visste ju att varan var felkategoriserad på hyllan. Han visste vilket det korrekta priset var, vilket också kom upp i pristerminalen. Faktum är att han först bara tänkte påpeka felmärkningen vid kassan, men jag sade åt honom att han skulle spela dum och stå på sig. Han valde att lyssna på djävulens uppmaning och därmed är han skyldig.

Pris på hyllan gäller, om det inte är märkbart fel

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Pris på hyllan gäller, om det inte är märkbart fel

Helt upp till butiken.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LenHed
Massa text..

Haha, det där var ju ännu värre än mitt fall.

Visa signatur

This sonet is devoted to that alleycat of the year after.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merrimaq
Vilket skämt! Du vet väl förresten att Siba är största ägaren i Netonnet?

Haha exakt. Jag tror Siba äger 28% av netonnet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Han valde att lyssna på djävulens uppmaning och därmed är han skyldig.

Skyldig till att ha prutat ner ett pris... hemska tanke! Här måste vi nog ta fram tjära och fjädrar.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Helt upp till butiken.

Så om butiken sänker hyllpriset på alla varor med 50% och sen säger "haha skoja, det kostar 100% mer egentligen" så är det ok?

Helt ärligt, jag är nyfiken, är inte så insatt anser jag just nu.
Har du uppfattat mig korrekt riktigt rätt?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Så om butiken sänker hyllpriset på alla varor med 50% och sen säger "haha skoja, det kostar 100% mer egentligen" så är det ok?

Helt ärligt, jag är nyfiken, är inte så insatt anser jag just nu.
Har du uppfattat mig korrekt riktigt rätt?

JA de göra så men du kan säga att du inte vill köpa.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Jag har själv jobbat (praktiserat... whatever) på Siba i Västerås (dvs butiken ifråga), och ja; både kundmottagandet och kompetensen är fruktansvärt dålig. Lagret är även det något utav ett skämt. Kan berätta att när ni lämnar in något för service så slängs (ja, slängs) detta ner i en kartong som sedan mer eller mindre misshandlas varje gång någon ska titta i den.

Varje morgon hörde man också säljarna sitta och fråga varandra saker som "Men kan man säga att det är en speldator, som klarar allt det senaste, eller?", varpå de andra svarar "Jaaa, det kan man", om en dator med integrerad grafik och 1GB RAM.
Säljarna erkände även själva att de inte bryr sig ett dugg om kunden blir nöjd eller ej, utan endast om att de säljer (säljarnas egna ord).

Så, mnja... det räcker med att jobba någon vecka på valfri stor elkedja för att inse att kompetensen är ett skämt och att moralen är i botten.

Tråkigt att folk inte värderar god service och kundmottagande högre, så att andra butiker kunde få en chans mot dessa jättar

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Kan berätta att när ni lämnar in något för service så slängs (ja, slängs) detta ner i en kartong som sedan mer eller mindre misshandlas varje gång någon ska titta i den.

Men usch. Tur att jag fick pengarna tillbaka i slutändan..

Visa signatur

This sonet is devoted to that alleycat of the year after.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Jag har själv jobbat (praktiserat... whatever) på Siba i Västerås (dvs butiken ifråga), och ja; både kundmottagandet och kompetensen är fruktansvärt dålig. Lagret är även det något utav ett skämt. Kan berätta att när ni lämnar in något för service så slängs (ja, slängs) detta ner i en kartong som sedan mer eller mindre misshandlas varje gång någon ska titta i den.

Varje morgon hörde man också säljarna sitta och fråga varandra saker som "Men kan man säga att det är en speldator, som klarar allt det senaste, eller?", varpå de andra svarar "Jaaa, det kan man", om en dator med integrerad grafik och 1GB RAM.
Säljarna erkände även själva att de inte bryr sig ett dugg om kunden blir nöjd eller ej, utan endast om att de säljer (säljarnas egna ord).

Så, mnja... det räcker med att jobba någon vecka på valfri stor elkedja för att inse att kompetensen är ett skämt och att moralen är i botten.

Tråkigt att folk inte värderar god service och kundmottagande högre, så att andra butiker kunde få en chans mot dessa jättar

//Gorian

Detta skulle man haft på dold kamera alltså. Vilka idioter.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Haha! Nog för att det är lätt att säga att det alltid inträffar skit med alla kedjor och butiker, men det här låter ju olagligt dåligt/klantigt/pinsamt. Verkar ju genomgående finnas 0 i genuin stolthet över arbetet och känsla för service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Skyldig till att ha prutat ner ett pris... hemska tanke! Här måste vi nog ta fram tjära och fjädrar.

Du, det är min kompis, inte din, så om någon beslutar om tjära och fjädrar så är det jag. Fast du har givetvis helt rätt i sak. Tjära och fjärdar åt lurendrejaren!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian

Så, mnja... det räcker med att jobba någon vecka på valfri stor elkedja för att inse att kompetensen är ett skämt och att moralen är i botten.

Då får du testa fler kedjor. Där jag jobbar är det 110% nöjd kund som gäller.

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beeos
Då får du testa fler kedjor. Där jag jobbar är det 110% nöjd kund som gäller.

haha, jo de brukar heta så...

gör gärna reklam för den kedjan så ska du se att du kommer få många exempel på när kunder behandlats som skit.

Så, låt höra. Vilka är det som är så mycket bättre än alla de andra kedjorna?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
haha, jo de brukar heta så...

gör gärna reklam för den kedjan så ska du se att du kommer få många exempel på när kunder behandlats som skit.

Så, låt höra. Vilka är det som är så mycket bättre än alla de andra kedjorna?

Tänker inte hänga ut. Men en ganska så stor tillbehörs kedja.

Visa signatur

/////Beeos (!)