Permalänk
Medlem

2433BW, U2410, PD243WD. Vilken bäst?

Tja, ska skaffa ny skärm snart, 16.10 skärm. 1920*1200.
Fundera över SAMSUNG SYNCMASTER 2433BW:
http://www.dustinhome.se/pd_5010314110.aspx?csref=Prisjamfore...

DELL U2410 ULTRASHARP
http://www.dustinhome.se/pd_5010330369.aspx?csref=Prisjamfore...

Acer PD243WD
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=364813

Jag har bara en liten undran, vilken skärm är bäst för att och på vilket sätt:
1. Spela
2. Surfa
3. Arbeta

Någon som har en utav skärmrna kunde förklara hur bra de är?

Permalänk
Medlem

Dellen är bäst. Inte för att jag har någon av dem, utan för att det är en Ips panel, de andra TN.
Kostar lite mer, men så är det alltid med kvalitet.

Permalänk
Avstängd

Ja, dellen är bäst.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite snabbt.
Är också ute efter ny skärm varit de ett tag nu och skrev en tråd i förrigår tror jag och inte fått något svar.
Så vad ska man göra nu?
Läst att man inte får bumpa trådar osv men vad ska man göra annars?
Ska man skapa en ny tråd igen om samma sak?

Permalänk

Såg din tråd men visste inte vad jag skulle svara riktigt.
Det kommer med stor sannolikhet komma en uppföljare till deras 27-tummare snart som du tror, i allmänna skärmdokument på Dells webbplats finns modellnamnet U2710 med.
Frågan är om den kommer vara så mycket bättre, folk trodde att det skulle vara en IPS-panel även i den, det innebär ju något bättre betraktningsvinklar på vanliga färger men svart och annat mörkt kommer istället börja glöda när det blir lite vinkel, de nyare IPS-panelerna verkar få allt mer problem med det.

Det bästa hade varit om den kommande 27an haft lysdioder som bakgrundsbelysning, svärtan bör bli lite bättre samtidigt som panelen garanterat är helt jämn (uniform). Men modellnamnet U2710 indikerar ju att den har vanliga lysrör precis som lillebror.

Sen verkade du vela lite när det gällde storleken, 27 tum har stora pixlar ja, men det trodde jag du ville ha i och med tidigare inlägg? Vad har du för storlek nu?
Känns det stort kan man alltid ha skärmen lite längre bak. Högre upplösning på en 27-tum kan du glömma, det kommer nog inte hända nåt där även om många skulle vilja ha det.

Till sist, du oroade dig för input-lag, har det varit riktigt högt har de löst det i senare revisioner som i fallet med 2408an.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Problemet är med dellen att den är så dyr bara. En mycket bra skärm annars.
Ingen som vet någon om SAMSUNG SYNCMASTER 2433BW? Den ligger lite mer inom min ekonomi med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Såg din tråd men visste inte vad jag skulle svara riktigt.
Det kommer med stor sannolikhet komma en uppföljare till deras 27-tummare snart som du tror, i allmänna skärmdokument på Dells webbplats finns modellnamnet U2710 med.
Frågan är om den kommer vara så mycket bättre, folk trodde att det skulle vara en IPS-panel även i den, det innebär ju något bättre betraktningsvinklar på vanliga färger men svart och annat mörkt kommer istället börja glöda när det blir lite vinkel, de nyare IPS-panelerna verkar få allt mer problem med det.

Det bästa hade varit om den kommande 27an haft lysdioder som bakgrundsbelysning, svärtan bör bli lite bättre samtidigt som panelen garanterat är helt jämn (uniform). Men modellnamnet U2710 indikerar ju att den har vanliga lysrör precis som lillebror.

Sen verkade du vela lite när det gällde storleken, 27 tum har stora pixlar ja, men det trodde jag du ville ha i och med tidigare inlägg? Vad har du för storlek nu?
Känns det stort kan man alltid ha skärmen lite längre bak. Högre upplösning på en 27-tum kan du glömma, det kommer nog inte hända nåt där även om många skulle vilja ha det.

Till sist, du oroade dig för input-lag, har det varit riktigt högt har de löst det i senare revisioner som i fallet med 2408an.

Tack så mycket för svar.

Ok så det kommer komma en nyare snart misstänkte det.
Vill ju verkligen inte köpa en skärm och sen see om 1 månad eller så att det kommer komma ut en nyare av den.
Har ju varit ute efter en ny skärm ett tag nu som sagt och sökt ännu mer sen jag köpte mig ny dator men är ju hur svårt som helst detta med skärmar.

Men Googlade lite snabbt på u2710 och såg att folk pratade om den på forum osv.
Har du någon anning om när den kan tänkas komma ut?

Går det att få pixlarna mindre på en 27tum eller är det den pixelstorleken som man ska förvänta sig på en 27 tum med en upplösning på1920x1200? (Vet ju att dells 24tum har runt 0,27mm.)
Men är väl kanske så att man behöver högre upplösning för att få pixlarna tättare på en 27tum?
Vet inte riktigt hur det är därför jag undrar detta
För det är väl så ju tätare pixlarna är destå bättre/skarpare bild får man.
Kan man kanske också förvänta sig att hz kommer bli högre på den nyare?

Just nu sitter jag ju på en 19tum Samsung Syncmaster 930bf.

Högre upplösning är väl alltid kul men räcker nog med 1920x1200
vill ju ha nåt som man minst kan köra full-hd på annars blir det väl att man kommer köpa nytt snart igen bara för att man inte har full-hd.
(Och sen kostar det ju att spela redan i en upplösning som 1920x1200 och högre upplösning kommer ju kosta ännu mer)

ok bra blir input lag mindre också oroade mig för det eftersom det varit så varierande med vad folk tycker om det.

Får också hoppas på att det blir en riktigt bra panel osv på den nya(u2710)

Permalänk
Medlem

Om du främst ska spela, fundera då på hur viktig input lag:en är för dig.

Mig skulle det inte störa men U2410 kör med wide gamut i sitt grundläge (med lägst input lag) vilket kräver programvaror med korrekt hantering av färgprofiler för att ge korrekta gärger. För spel bör skärmen köras i sRGB-läge men då får man större lag. Game-läget ger lägre lag men, efter vad jag har läst, inte korrekta (överdrivna) fäger.

Som jag ser det, wide gamut-skärmar passar bäst för bild/videoredigering, kontorsarbete etc.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, ska fundera lite mer. Vad jag ska köpa, kanske dell