EU skruvar ned volymen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Men käre nån ... LÖS ALLVARLIGARE PROBLEM FÖR FAN EU.

Ja ok men läkarvården sen när du får tinnitus vem ska betala den?

Visa signatur

P6t delux v2 i920 Asus 4890

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att detta var en jävligt bra sak! Jag har ofta fått mp3 spelare och dylikt där volymen är så jävla hög så att man duckar när man sätter på dem. Sänk volymen så låter det bättre! ( kan tillägga att jag är ljudtekniker åt liveband och att jag har hörselskador pga att jag är musiker ) en låg volym är en bra volym.

Visa signatur

Dell Vostro 1710 [ T8100 2,1GHz - 3Gb 800MHz ddr2 - Nvidia 8600M GS - 320Gb Seagate Momentus 7200RPM ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriggus
Ojojoj, bra tänkt! För att vara döv eller ha tinnitus är väldigt skönt och framförallt praktiskt.

Bra lag! Finns faktiskt en anledning till att myndigheter stiftar lagar, och en av anledningarna är att förhindra att befolkningen skadar sig skälv. För det verkar vi ha en mycket stor benägenhet att göra... Dessutom går det ju att stänga av spärren för den som vill. Vet man att man har tröga hörlurar eller liknande så bör det inte vara något problem. Meningen med lagen är väl att förhindra den ovetande massan att omedvetet förstöra sin hörsel pga av högljudda MP3-spelare.

Håller med. Säkert många speciellt unga som krämar på för högt i hörlurarna, tyvärr kommer de säkert stänga av spärren förr eller senare.

Permalänk
Medlem

Det är farligt att leva. Undvik att födas så slipper man det besväret.

Naturligtvis får man hörselskador av för mycket oljud, men har inte mänskligheten redan konstaterat det för runt 5000+ år sen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Hur menar du att det leder till problem med tungdrivna hörlurar?

Om spelaren ska ge 80 db med lättdrivna originalhörlurar så kommer de som har riktiga hörlurar bara kunna spela i knappt normal volym.

Bra att det går stänga av i alla fall så man slipper problemet.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Har man en ipod behöver man ju inte oroa sig för de. Kvaliten är ju ingen höjdare likaväl.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Om spelaren ska ge 80 db med lättdrivna originalhörlurar så kommer de som har riktiga hörlurar bara kunna spela i knappt normal volym.

Bra att det går stänga av i alla fall så man slipper problemet.

Ja, det var det jag lite menade, spärren är bara i mjukvaran och upp till användaren att stänga av. Så egentligen tillför den inga problem?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Men käre nån ... LÖS ALLVARLIGARE PROBLEM FÖR FAN EU.

Gå och lägg dig nu.
Detta är en bra lag.
Detta berör ju inte slutkunden ändå eftersom man kan stänga av funktionen, men det funkar som ett bra skydd för de ovetande.

Jag själv har låst min iPod på 80% av volymen och tycker det räcker.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Såna här grejer är så onödiga. Det finns viktigare saker änn Hörsel. Tex KlimatHotet som verkar vara populärt att diskutera i EU. Men dom kommer aldrig fram till en vettig slutsats.

Jag lyssnar på musik på både min dator med hörlurar och Ipod nästan varje dag.

Har hörsel som en hund. Kan sitta med musik max och höra min föräldrar gå ner och upp för trappan. Och det är matt trapp så hörs inget typ.
Man ska väl vara glad att man har bra hörsel

Permalänk
Medlem

Jag blir sur på att mp3 spelare, iaf dom två jag har inte är tysta när man har volymen på lägsta nivån. Otroligt irriterande om man är i ett helt tyst rum och man inte kan sänka tillräckligt mycket.

Edit: Det borde EU fixa till en lag om också!

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FearKill
Såna här grejer är så onödiga. Det finns viktigare saker änn Hörsel. Tex KlimatHotet som verkar vara populärt att diskutera i EU. Men dom kommer aldrig fram till en vettig slutsats.

Jag lyssnar på musik på både min dator med hörlurar och Ipod nästan varje dag.

Har hörsel som en hund. Kan sitta med musik max och höra min föräldrar gå ner och upp för trappan. Och det är matt trapp så hörs inget typ.
Man ska väl vara glad att man har bra hörsel

Ja de där ska du var glad för för det är inte bra hörsel det är ett sjette sinne!

Visa signatur

P6t delux v2 i920 Asus 4890

Permalänk
Medlem

oj oj oj anvend inte din bil du kan krocka..

semst regler lol

Permalänk
Hjälpsam

Bra lag, hoppas att dom börjar se över ljudvolymen i offentliga lokaler också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag som är gammal och grå och som växte upp med freestyles hade kanske inte gillat en sådan här lag då men min hörsel hade kanske varit mer intakt, så vad som är fel med en sådan här lag förstår jag inte för man kan ju stänga av skyddet om man så vill. Vill ni sedan med all säkerhet förstöra hörseln och få ständig tinnitus gå då på konserter utan hörselskydd också...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Men käre nån ... LÖS ALLVARLIGARE PROBLEM FÖR FAN EU.

mm för de gör ju inget annat smarto

Visa signatur

Gigabyte DS3-EP35, E8400 @ 3800, OCZ Reaper 4Gb 8500, 8800GTS 512mb, Chill Inovations 510w

Permalänk

Nu fattas det bara att EU inser att olika lurar presterar olika och därför tvingar på en standardiserad verkningsgrad och frekvensgång...

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att de inför en "varnings" gräns, det är bra för tillverkarna också.

Slår vad om att de får in hur mycket "Omg mina lurar gav mig tinnitus ska stämma skiten ur dem." varje vecka, och med denna gräns är det dem själva som förstört hörseln, de blev varnade.

Permalänk
Avstängd

Jag vill ha så högt som möjligt på musiken för att slippa allt oväsen på gatorna där man går eller cyklar

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Men käre nån ... LÖS ALLVARLIGARE PROBLEM FÖR FAN EU.

Med tanke på att EU är ganska idiotiskt så är detta bra gjort. Hellre en liten och bra lag än en stor och skitdålig.

Permalänk
Medlem

Lagen gör mig varken till eller från eftersom man kan stänga av skyddet men lagen är väl bra för ovetande muppar som krämar på max-volym och sedan blir förvånade när de får tinnituss (liten grupp men den finns). Tycker dock att detta verkar lite trivialt för EU att ta upp då det finns andra saker som borde vara högst på agendan

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Men käre nån ... LÖS ALLVARLIGARE PROBLEM FÖR FAN EU.

Jag anser att när en hel generation riskerar att bli hörselskadad och i värsta fall döv så är de allvarligt. Fatta va dyrt de kommer bli för staten att bekosta hörapparater åt alla? Detta är enligt mig den bästa lagen på länge som EU inför. EU borde även införa en lag på att hörlurar måste hålla en högre standard än va de gör idag, finns många dåliga hörlurar där ute som uppmanar folk att höja volymen, bland annat Apples.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Om man inte själv förstår att stort ljudtryck mot öronen över en längre period kan vara skadligt, ja, då förtjänar man därefter...

Visa signatur
Permalänk

Oj, vilken brutalt äcklig lag, det tycker jag nog fan inte att EU har ett skit med att göra. Vanliga MP3spelare har knappast kraft nog att spela speciellt högt om man har hörlurar (i.e, inte öronsnäckor). Så det här är bara bullshit. Riktigt äckligt.

Visa signatur

And another thing... Y/N?

Permalänk
Medlem

Trött på alla jävla skitlagar, vill folk ha sönder sina öron kan dem väl få det så kan Meglena Kuneva lägga sin energi på något viktigare

Visa signatur

>>MSI K9A2 Platinum | Phenom 9850be 2.5GHz@2.9GHz | Kingston 4gb PC6400 | Asus EAH4850 512mb CF | Corsair vx550w | HDD 500gb<<

Permalänk
Medlem

Bara en av 1000 anledningar till att lämna EU

Permalänk
Medlem

Varför inte utbilda folk den mjuka vägen istället för att hindra dem från att utbilda sig den hårda vägen?

Kommer aldrig förstå mig på människan.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Löjligt, frihet åt folket !Ska spela äckligt högt imån i protest:)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FearKill
Såna här grejer är så onödiga. Det finns viktigare saker änn Hörsel. Tex KlimatHotet som verkar vara populärt att diskutera i EU. Men dom kommer aldrig fram till en vettig slutsats.

Jag lyssnar på musik på både min dator med hörlurar och Ipod nästan varje dag.

Har hörsel som en hund. Kan sitta med musik max och höra min föräldrar gå ner och upp för trappan. Och det är matt trapp så hörs inget typ.
Man ska väl vara glad att man har bra hörsel

Än så länge har du bra hörsel man förstör oftast inte öronen över en natt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Vi som har lätta hörselskador då?
ska dom förstöra våran musikuplevelse?
I mitt fall är den ganska lätt och den är ärftlig så det beror inte på att jag lyssnat på för hög musik.

Permalänk
Medlem

Vad är det ni inte förstår, EU vill enbart tvångsinföra en funktion som är på i grundinställningen men alla har friheten att stänga av funktionen.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.