Permalänk
Medlem

Firefox och OSX

Tjo.
Har en liten funktion jag saknar i OSX versionen utav firefox som jag hoppas det går att fixa på något sätt.

I Windows versionen av firefox så kan man söka på google genom att bara skriva in det man vill söka på i adressfältet.
Tycker google att den hittar en någorlunda bra träff så skickas man direkt till den sidan, typ som om man tryckt på "jag har tur" på googels hemsida.

Jag utnyttjar alltid detta på min windows burk, även om jag vet adressen till en hemsida så är jag lat och skriver bara in namnet och inte hela adressen, typ "prisjakt" istället för "www.prisjakt.nu".

Grejen är att jag inte fått detta att funka med firefox på min macbook(kör leopard om det skulle vara ngn skillnad), och det är alltid lika frustrerande när jag kommer på mig själv och bara skriver in en del utav en adress och jag sedan måste trycka på "stop" för att sedan gå till google "manuellt" och sedan söka på det jag vill.

Går det att fixa detta med ngt tillägg eller liknande?
BTW så vet jag att det finns en sökruta precis bredvid adressfältet, men jag vill gärna få google att funka direkt i adressfältet då jag e så van med det.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

"I Windows versionen av firefox så kan man söka på google genom att bara skriva in det man vill söka på i adressfältet.
Tycker google att den hittar en någorlunda bra träff så skickas man direkt till den sidan, typ som om man tryckt på "jag har tur" på googels hemsida."

Funkar precis så i Firefox för mig på OSX. Har alltid gjort..

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha

Funkar precis så i Firefox för mig på OSX. Har alltid gjort..

Kanske inte var så klar på denna pungt, men om jag skriver in tex "imdb 2001 a space oddesy" i adressfältet på firefox i osx så får jag bara en "sidan kan inte visas" skylt. Medans jag kommer till just imdb sidan för den filmen på min windows burk, riktigt irriterande.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

cmd + k så hoppar markören till sökfältet uppe till höger. Enklare att göra så tycker jag

Permalänk
Medlem

SmarterFox annars. Då ser du sökresultaten medan du skriver (typ).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av YPro
SmarterFox annars. Då ser du sökresultaten medan du skriver (typ).

Jo något sådant är ju ett alternativ.

Hur funkar det för er, är det lika dant eller blir det som i windows för mig?

Kanske kan vara nått mysko så jag måste installera om ff.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph33r
Kanske inte var så klar på denna pungt, men om jag skriver in tex "imdb 2001 a space oddesy" i adressfältet på firefox i osx så får jag bara en "sidan kan inte visas" skylt. Medans jag kommer till just imdb sidan för den filmen på min windows burk, riktigt irriterande.

Jo, just så menar jag.

Fast "imdb 2001 a space oddesy" är felstavat och jag kommer till google.

Stavar jag det rätt kommer jag direkt till imdb-sidan.

Har du senaste FF?

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

Annars kan jag rekommendera att gå till t.ex. IMDB, högerklicka i sökfältet och välja "Add keyword for this search". Välj sedan keyword "i" och spara bokmärket. Sen kan du söka direkt på imdb med dess egen sökfunktion genom att skriva "i legally blonde" direkt i adressfältet.

För övrigt fungerar mitt Fx på precis det sätt du beskriver att du vill att det ska fungera, utan inställningar. Pröva att kasta bort inställningsfilerna för Fx som ligger nånstans i

~/Library/Application\ Support/Firefox/

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

Testade just med FF 3.5.3 på en Snow Leopard installation och jag kom till filmen på IMDB... Denna dator är rätt nyinstallerad så jag vet att jag inte ändrat nägra inställningar för FF!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Annars kan jag rekommendera att gå till t.ex. IMDB, högerklicka i sökfältet och välja "Add keyword for this search". Välj sedan keyword "i" och spara bokmärket. Sen kan du söka direkt på imdb med dess egen sökfunktion genom att skriva "i legally blonde" direkt i adressfältet.

För övrigt fungerar mitt Fx på precis det sätt du beskriver att du vill att det ska fungera, utan inställningar. Pröva att kasta bort inställningsfilerna för Fx som ligger nånstans i

~/Library/Application\ Support/Firefox/

Okey, då måste det vara någonting jag har klantat till med inställningarna, installationen av ff är trots allt sedan late 07, har senaste ff 3.5.3.

Får ta och gräva runt i mapparna och försöka hitta en inställningsfil alternativt installera om ff.
Om jag tar mig för att installera om, antar jag att det INTE räcker med att bara dra ff till papperskorgen, hur gör man för att veta att alla småfiler är helt avinstallerade?

EDIT: Mysko tog bort allt i /Library/Application\ Support/Firefox/, men det gjorde ingenting.
Började även gräva runt en massa i firefox inställningar, vet inte vad jag gjorde riktigt men nu när jag skriver i adressfältet så söker den på google.co.in :S
Dock så går den inte in på sidan utav bara visar som sökresultat i google.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph33r
Okey, då måste det vara någonting jag har klantat till med inställningarna, installationen av ff är trots allt sedan late 07, har senaste ff 3.5.3.

Får ta och gräva runt i mapparna och försöka hitta en inställningsfil alternativt installera om ff.
Om jag tar mig för att installera om, antar jag att det INTE räcker med att bara dra ff till papperskorgen, hur gör man för att veta att alla småfiler är helt avinstallerade?

EDIT: Mysko tog bort allt i /Library/Application\ Support/Firefox/, men det gjorde ingenting.
Började även gräva runt en massa i firefox inställningar, vet inte vad jag gjorde riktigt men nu när jag skriver i adressfältet så söker den på google.co.in :S
Dock så går den inte in på sidan utav bara visar som sökresultat i google.

Du är medveten om att tilde betyder din hemkatalog? Det är alltså /users/användarnamn/library/application support/firefox du ska rensa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Du är medveten om att tilde betyder din hemkatalog? Det är alltså /users/användarnamn/library/application support/firefox du ska rensa.

Gah, vilken miss.
Tänkte inte på att det fanns en ./Library och en ~/Library, nu får vi se hur det går

Sådärja nu när jag tog bort alla inställningsfiler så funkar det alldeles utmärkt, säkert någon gammal inställning som låg kvar sedan back in the days när jag installerade ff.

Jag får tacka så mycket, nu ska jag bara ta mig för och hitta alla tillägg igen^^

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.