GA-MA790X-UD3P Något att hänga i granen?

Permalänk
Medlem

GA-MA790X-UD3P Något att hänga i granen?

Tjenare.
Har funderingar på att köpa ett nytt datorsystem och är lite kluven om vilket moderkort jag ska välja.
Det som passar bäst in på de specifikationerna jag vill ha utav ett modernt moderkort är: Gigabyte GA-MA790X-UD3P.
Anledningen till att jag är skeptisk till detta moderkort är att jag inte hittar några recensioner på det moderkortet och jag vill alltså vet om det presterar bra under överklockning och spelande.

Om ni istället vill rekommendera något annat moderkort så ska det innehålla:
AM2+ stöd.
Minst 6st (Vinklade)SATA-kontakter.
Stöd för 4890 eller liknande i CF.
Minst 1 åtkomlig PCI-plats samt 1st PCIe 1x (efter att man stroppat in två grafikkort med dualslot kylare).
Samt minst 1 firewire kontakt bakpå.

max 1300kr.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk

Det moderkortet är bra. Uppfyller alla dina krav osv. men vad är det för system i övrigt?

Här är ett annat bra moderkort som uppfyller dina krav:

https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asus-m4a78-e/1...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Det moderkortet är bra. Uppfyller alla dina krav osv. men vad är det för system i övrigt?

Här är ett annat bra moderkort som uppfyller dina krav:

https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asus-m4a78-e/1...

Det låter ju bra.

ASUS plankan du länkade har bara 5 st SATA konakter, jag behöver minst 6st samt att jag mycket gärna vill ha vinklade kontakter.

Systemet kommer troligtvis bestå utav:
PH2 X4 940(kommer att överklockas)
2st 4890 i CF
4GB 1066 RAM
5st hdds (6e satakontakten är till dvd)
650W corsair

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk

Att de är vinklade spelar mindre roll eftersom de inte sitter i vägen om du stoppar i två grafikkort. Men behöver du 6st är Gigabyte kortet ett mycket bra val IMO.

Vad hade du tänkt dig för chassi? Sen är det nog bättre med 750W Corsair eftersom de har 4st pci-e 6-pins kablar (till grafikkorten) så slipper du använda adaptrar som kostar 150kr. (Nätaggregatet är väl ca 200kr dyrare så du får 100W för 50kr, så att säga.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Att de är vinklade spelar mindre roll eftersom de inte sitter i vägen om du stoppar i två grafikkort. Men behöver du 6st är Gigabyte kortet ett mycket bra val IMO.

Vad hade du tänkt dig för chassi? Sen är det nog bättre med 750W Corsair eftersom de har 4st pci-e 6-pins kablar (till grafikkorten) så slipper du använda adaptrar som kostar 150kr. (Nätaggregatet är väl ca 200kr dyrare så du får 100W för 50kr, så att säga.)

Största anledningen varför jag vill ha vinklade är faktiskt för snygg och lättsam kabeldragning ^^

CM690 hade jag tänkt.

Ström adaptrar följer väll ändå med när man köper grafikkorten?
När vi ändå tar upp nätagg, 650w räcker gott och väll till systemet va?

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph33r
Största anledningen varför jag vill ha vinklade är faktiskt för snygg och lättsam kabeldragning ^^

CM690 hade jag tänkt.

Ström adaptrar följer väll ändå med när man köper grafikkorten?
När vi ändå tarupp nätagg, 650w räcker gott och väll till systemet va?

650W räcker och adaptrar brukar oftast följa med grafikkorten (dock inte alltid). Har du råd bör du ta 750W IMO.
Bra chassival förresten.
Angående grafikkort rekommenderar jag fabriksöverklockade varianter för lite mer pengar men mycket bättre prestanda, t.ex:

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/xfx-radeon-hd...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
650W räcker och adaptrar brukar oftast följa med grafikkorten (dock inte alltid). Har du råd bör du ta 750W IMO.
Bra chassival förresten.
Angående grafikkort rekommenderar jag fabriksöverklockade varianter för lite mer pengar men mycket bättre prestanda, t.ex:

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/xfx-radeon-hd...

Nätagget ska jag fundera på, men fabriksöverklockade grafikkort har jag inte råd med.
Köper en av de billigare varianterna av det kort jag vill ha och klockar själv.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph33r
Nätagget ska jag fundera på, men fabriksöverklockade grafikkort har jag inte råd med.
Köper en av de billigare varianterna av det kort jag vill ha och klockar själv.

Okej, men det brukar vara lite bättre kylare på de dyrare korten vilket gör att de går att klocka minst lika mycket som de billigare korten, även fast de redan är överklockade. Och de är ju bara ca 100kr dyrare.

Permalänk
Medlem

Jag passar på att slänga in en fråga om Gigabyte-kortet på en gång. Om man bara har ett grafikkort, spelar det då någon roll vilken av de två PCIE-platserna man sätter det i? Antar det, eftersom de har olika färger och det står att kortet har en X16-plats och en X8-plats, men vill bara vara säker.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunait
Jag passar på att slänga in en fråga om Gigabyte-kortet på en gång. Om man bara har ett grafikkort, spelar det då någon roll vilken av de två PCIE-platserna man sätter det i? Antar det, eftersom de har olika färger och det står att kortet har en X16-plats och en X8-plats, men vill bara vara säker.

Det bör nog sitta i den översta slotten (den blåa slotten på detta kortet) för maximal prestanda. Du förlorar ju lite prestanda på att sätta den i x8 slotten (0-10fps mindre) så jag ser inga fördelar med att sätta den där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Det bör nog sitta i den översta slotten (den blåa slotten på detta kortet) för maximal prestanda. Du förlorar ju lite prestanda på att sätta den i x8 slotten (0-10fps mindre) så jag ser inga fördelar med att sätta den där.

Nej, inte jag heller. Men om man t.ex. inte kommer åt den översta slotten av någon anledning kan det ju vara bra att veta.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunait
Nej, inte jag heller. Men om man t.ex. inte kommer åt den översta slotten pga en stor CPU-kylare kan det ju vara bra att veta.

Då skulle det vara en j*vligt stor kylare från Mars eller något eftersom det inte finns någon kylare (från jorden) som är vinklad så (och är så stor). Det finns ju vissa standarder som tillverkarna följer, annars skulle det väl bli lite dumt om man inte kan använda grafikkortet för att CPU-kylaren är för stor?:P