Permalänk
Hedersmedlem

dålig amd 955

Bytte alldeles nyss till en 955x4 från min 810x4 och jag är inte nöjd med resultatet.
Man kan säga att det var en nedgradering.
När jag lanade wc3 med mina kompisar så kommer jag sist när vi laddar, inte så roligt eftersom vissa kompisar kör med p4.

Mitt moderkort är ett Gigabyte ud5-p.
kör med windows 7 64bit
minne 4gb ocz gold 12800.

Från början när jag satte in processorn så låg den på samma inställningar som min 810x4 (2,6 GHz) så jag tänkte vad konstigt och satte då multipel på auto och efter det när jag kommit in i windows visade sig att processorn kör i 1,6 GHz??
Så man startade ju om datorn och in i bios och ställ in multipel på 16 och fsb 200 16*200=3,2 GHz.
Men den är ändå slö.

Cpu volten ligger på 0,975, kan det ha nåt med saken att processorn inte får tillräckligt med ström, men då borde väl inte datorn starta?

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

den bör väll ligga på 1,350 vid 3,2 ghz?

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
den bör väll ligga på 1,350 vid 3,2 ghz?

Jo, det är väl standard?

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

ställ in allt manuellt till det som är rätt och se!

ps skönt att se en annan ängelholmare på swec

Permalänk

Den gick i 1.6Ghz på grund av Cool'N'Quiet. Du kan stänga av det om du vill men det ger mest bara mer strömförbrukning. Det är kanske så att CPUn inte känner att den behöver jobba för att köra WC3 och då stannar den i Cool'N'Quiet läge. (Gissar jag.)

Btw, är det verkligen datorn som bestämmer laddtider i WC3? Är edt inte uppkopplingen?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Den gick i 1.6Ghz på grund av Cool'N'Quiet. Du kan stänga av det om du vill men det ger mest bara mer strömförbrukning. Det är kanske så att CPUn inte känner att den behöver jobba för att köra WC3 och då stannar den i Cool'N'Quiet läge. (Gissar jag.)

Btw, är det verkligen datorn som bestämmer laddtider i WC3? Är edt inte uppkopplingen?

Ska kolla om CnQ är på eller av.
Vi körde lokalt wc3.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Btw, är det verkligen datorn som bestämmer laddtider i WC3? Är edt inte uppkopplingen?

Nej, det har faktiskt väldigt lite med uppkopplingen att göra, kartan tankar man redan i lobbyn så det är bara laddningen från hårddisken (ev. från ramminnet, lite osäker på hur/när den läser in det faktiskt), så det torde antingen vara en slö hdd eller cnq-inställningarna som tröttar prollen som ger långa laddtider..

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för hdd jämfört med dina kompisar? Den har mest betydelse i laddningssammanhang.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem

CnQ var avstängt och testatde även ställa om fsb och multipel till auto och då kör processorn i 1,6 GHz.
Min hårddisk är en seagate sata2 320gb.
Några andra har gamla ide.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
den bör väll ligga på 1,350 vid 3,2 ghz?

Som cat fish skrev, öka volten till 1,350 så ska du se att prollen kör som den ska.

Visa signatur

Asus M3N-HT Deluxe/Mempipe | AMD Phenom II x4 3,2Ghz 955BE @ 3,6Ghz 1,34V | OCZ DDR2 PC8500 2x2Gb @ 5-5-5-15 1066Mhz | MSI GeForce 275GTX Twin Frozr

Permalänk

Har du uppdaterat BIOS till din moderkort?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 7800X3D| Moderkort: Asus B650 Prime-Plus| Minne: G.skill 32 GB DDR5@6400 MHz| GPU: MSI Radeon 7900XT| Chassi: Fractal Design North| SSD: Samsung 990 Pro 2TB| HDD: WD 1,5 TB + Hitachi 500GB| PSU: Corsair RM850

Permalänk
Medlem

Men det har väl betydelse också, I vilket "power option" windows är i. Oavsett om man har på CnQ. Kolla om den är på nå energispar eller nått sånt.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MulleEng
CnQ var avstängt och testatde även ställa om fsb och multipel till auto och då kör processorn i 1,6 GHz.
Min hårddisk är en seagate sata2 320gb.
Några andra har gamla ide.

Hittas processorn som rätt i bios?
Har du diskrensat och defragmenterat din hdd?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

även om du kör med cool'n quiet på så räcker det utmärkt till wc3, och det är mer eller mindre enbart hårddisken som har med laddningstid att göra, är hårdisken nästan full, har du defragmenterat den, det är inte en 5400 rpm are va?

sedan kan det vara så att dina kompisar har kört banan förut, men inte du, då går det snabbare att ladda för dom. du hade inte på typ musik eller filöverföring, nedladdning, eller nåt sånt undertiden, då det kan vara orsaken

Permalänk
Hedersmedlem

Bios är uppdaterat till senaste, ska jag höga volten direkt från 0,975 till 1,350 eller ska jag ta 0,025 i etapper och starta om datorn varje gång jag ändrat?
Diskrensning och defrag tror jag inte behövs eftersom det var ca 2 veckor sen jag omformatera.
HDD:n är ofc 7200 rpm, med mappen så har jag bara kört den ca ett par hundra gånger, HDD:n är fylld lite mer än till hälften.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

hmmm, mysko, du är säker på att dina polare inte sitter på typ 4 15k rpm'are i raid 10?

testa att defragga iaf, kan ju kanske hjälpa

Permalänk

Har du provat att reseta cmos?

Visa signatur

Min rig: Phenom II 940 be | Gigabyte ma790fx-ds5 | kingston hyperX ram | asus hd 4850 | WD blue caviar 320GB | WD green caviar 1TB| CM storm sniper|| Windows 7

Permalänk
Avstängd

wc3 är helt orrelevant i prestanda, du kan ju testa att vara "uttabad" brukar halvera laddnigstiderna, och utöver de har de knappast stöd för flera kärnor.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S l Asus p6t l i7 920 @3.9ghz vid 1.2v l 6 gb Corsair 1600mhz ddr3 l 5770 Crossfire l 150 gb Raptor l Corsair tx750 l Creative SB X-Fi

Permalänk
Hedersmedlem

Jag resetta cmos nyss, men kom precis på att innan hade jag hdd:n inställd på sata-mode och efter reseten var den inställd på ide-mode eller nåt sånt.
Får ta och ställa om det och se hur bra det laddar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazor
Som cat fish skrev, öka volten till 1,350 så ska du se att prollen kör som den ska.

Som sagt ska jag ändra direkt från 0,975 til 1,350 eller ta några steg i taget och starta om datorn efter varje ändring?

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MulleEng
Jag resetta cmos nyss, men kom precis på att innan hade jag hdd:n inställd på sata-mode och efter reseten var den inställd på ide-mode eller nåt sånt.
Får ta och ställa om det och se hur bra det laddar.

Som sagt ska jag ändra direkt från 0,975 til 1,350 eller ta några steg i taget och starta om datorn efter varje ändring?

Öka till 1.350v direkt. Hur svårt är det att förstå ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

Ändra direkt, fungerar ens processorn i 0,975v? Om du har på cool and quiet ändras volten automatiskt men inne i bios skall den nog ändå ligga på det du ställer in den på. Kolla med cpuz i windows så ser du hur volten ändras i takt med att datorn känner att processorn behöver belastas.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
Ändra direkt, fungerar ens processorn i 0,975v? Om du har på cool and quiet ändras volten automatiskt men inne i bios skall den nog ändå ligga på det du ställer in den på. Kolla med cpuz i windows så ser du hur volten ändras i takt med att datorn känner att processorn behöver belastas.

Min gör visst, och jag har ju CnQ avstängt.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

det skulle ju även kunna vara vissa fel i bios som gör att det ser ut som extrem undervolt. (inte sannolikt men möjligt)

Kan själv säga att när jag hade cpu-z och kollade processorn så hade den en volt på 1.6 trots att jag ställde in den på 1.45 i bios.. OK jag kör en Athlon x2 så jag kan ha något högre volt än en phenom men ändå.

Sen vet jag inte om det funkar tvärt om.. dvs att bios visar fel. (då jag anser att cpu-z visade fel)

så annars är dte väl bara kolla med cpu-z med. så att du får allt rätt från början.

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellgore666
det skulle ju även kunna vara vissa fel i bios som gör att det ser ut som extrem undervolt. (inte sannolikt men möjligt)

Kan själv säga att när jag hade cpu-z och kollade processorn så hade den en volt på 1.6 trots att jag ställde in den på 1.45 i bios.. OK jag kör en Athlon x2 så jag kan ha något högre volt än en phenom men ändå.

Sen vet jag inte om det funkar tvärt om.. dvs att bios visar fel. (då jag anser att cpu-z visade fel)

så annars är dte väl bara kolla med cpu-z med. så att du får allt rätt från början.

Ställde om nu i bios till 1.350 och cpu-z visar 1.344, men det är ju ingen jätteskillnad.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

är du host? det brukar vara segare samt vilka inställningar har du i spelet? dom kanske kör 1280 och du 1600 eller 1920?

wc3 är ingen mätmetod tycker du provar 3dmark.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk

Jag ser helt seriöst att du har inte flasha BIOS. Ser ut som du har bara uppdaterat mjukvara/programvara för Moderkort vilket är felet. Att din moderkort ställde fel spec för prolle på auto inställningar betyder att din moderkort känner inte till 955.

P.S. kan du tala om vilken BIOS version har du just nu?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 7800X3D| Moderkort: Asus B650 Prime-Plus| Minne: G.skill 32 GB DDR5@6400 MHz| GPU: MSI Radeon 7900XT| Chassi: Fractal Design North| SSD: Samsung 990 Pro 2TB| HDD: WD 1,5 TB + Hitachi 500GB| PSU: Corsair RM850

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MulleEng
Ställde om nu i bios till 1.350 och cpu-z visar 1.344, men det är ju ingen jätteskillnad.

Nej, exakt blir det aldrig, inte för mig heller. Men 1.344 och 1.350 är ju typ likadant så då stämmer det ju. Men fungerar det som det ska nu då?

Om inte så uppdatera bios så ska det nog fungera som det ska.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LilleGosse
Jag ser helt seriöst att du har inte flasha BIOS. Ser ut som du har bara uppdaterat mjukvara/programvara för Moderkort vilket är felet. Att din moderkort ställde fel spec för prolle på auto inställningar betyder att din moderkort känner inte till 955.

P.S. kan du tala om vilken BIOS version har du just nu?

Jag har version F3.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MulleEng
Jag har version F3.

Du har gammalt version. Senast version är F5 och den stöder 955 vilket F3 gör inte. Det kommer att hjälpa mycket.

Här är länk till senast version av BIOS till din moderkortet.
http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_Model.asp...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 7800X3D| Moderkort: Asus B650 Prime-Plus| Minne: G.skill 32 GB DDR5@6400 MHz| GPU: MSI Radeon 7900XT| Chassi: Fractal Design North| SSD: Samsung 990 Pro 2TB| HDD: WD 1,5 TB + Hitachi 500GB| PSU: Corsair RM850

Permalänk
Medlem

var hygglig att berätta här om du lyckas få fart på sakerna samt att berätta hur du löste problemet

tack tack

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W