Internetleverantör trotsar IPRED

Permalänk
Melding Plague

Internetleverantör trotsar IPRED

Internetleverantören Bahnhof undviker IPRED-lagen genom att inte spara några IP-adresser. Bahnhof har därför ingen information att lämna ut till upphovsmännen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

HAHAHAHA Peter Danowsky har säkert legat vaken och gråtit hela natten...

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Är det någon som vet om några privatpersoner åkt dit pga IPRED ännu?

Vad hög är siffran och sannorlikheten?

Permalänk
Medlem

Vet att 2 personer här i skövde har blivit tagna,

"Peter Danowsky, som bland annat representerar skivbolagsorganisationen IFPI i The Pirate Bay-rättegången, anser att Karlung har fel. Enligt Danowsky finns det ingen konflikt mellan de två lagarna, och internetleverantörer är därför skyldiga att lämna ut kundinformationen."

Han är ju funtad i huvet? Om de inte har informationen hur fasen ska de lyckas lämna ut den då?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk

Haha ägda!

Permalänk

Man blir varnad av sin ISP att dom lämnat ut information om kunden till IP:t sedan så får man typ tömma sitt bevis materiel så ska det vara lungt.. då har dom ju inget bevis på att det är just "du" som haft datan??

eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Vet att 2 personer här i skövde har blivit tagna,

Det var väl inte pga IPRED-lagen?
Var inte det en razzia mot personer inom scengruppen eller är jag helt ute o cyklar?

Permalänk
Avstängd

när kommer bahnhof till helsingborgs stadsnät ?

edit, oj såg att det redan fanns

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Bytte till bahnhof för två veckor sen, från telia. Fungerar klockrent, maxar alltid linan (Har stadsnät)

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem

Banhof kommer tjäna kunder på detta som bara den.

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Jag tänker byta så fort jag har möjlighet

Permalänk

Någon jurist/kunnig som har samma uppfattning som Jon Karlung? Vore väldigt underhållande om fler internetleverantörer följer efter

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Vet att 2 personer här i skövde har blivit tagna,

...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Det var väl inte pga IPRED-lagen?
Var inte det en razzia mot personer inom scengruppen eller är jag helt ute o cyklar?

Jag tolkade det iaf som ren propaganda! Tror bara dom väntade med dom gripandena så folk skulle förknippa det med IPRED-lagen.

Folk är för dåliga på att tänka kritiskt när dom läser nyheter...

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Avalanche
Jag tolkade det iaf som ren propaganda! Tror bara dom väntade med dom gripandena så folk skulle förknippa det med IPRED-lagen.

Folk är för dåliga på att tänka kritiskt när dom läser nyheter...

Håller med, ren propaganda. Så otroligt löjligt.

Permalänk
Medlem

Hlet rätt a Bahnhof tycker jag. Sitt inte i knät på upphovsindustrin och underlätta inte deras privatpolisfasoner.

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Vet att 2 personer här i skövde har blivit tagna,

"Peter Danowsky, som bland annat representerar skivbolagsorganisationen IFPI i The Pirate Bay-rättegången, anser att Karlung har fel. Enligt Danowsky finns det ingen konflikt mellan de två lagarna, och internetleverantörer är därför skyldiga att lämna ut kundinformationen."

Han är ju funtad i huvet? Om de inte har informationen hur fasen ska de lyckas lämna ut den då?

Ingen har blivit "Tagna" men 3 st ip adresser är inlämnade till tingsrätten.. Ingen vet ännu om de kommer bli identifierade eller inte..

http://ipredkoll.se

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tja, ser ju ut att vara en tolkningssak men tills dess att Banhofs tolkning visat sig felaktig och de börjar logga IP'n så lär det ju vara lugnt... själv har man haft Bahnhof ett bra tag nu just pga deras sunda hållning till personlig integritet.

Men till nästa år blir det väll tvång på att all data ska lagras en viss tid och då är detta kryphålet kanske borta. Till den sitter man troligen redan med OneSwarm och uppkoppling till ett flertal anonyma servrar med många "vänner".

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

De ge säkert med sig snart, Bahnhof alltså :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Vet att 2 personer här i skövde har blivit tagna,

"Peter Danowsky, som bland annat representerar skivbolagsorganisationen IFPI i The Pirate Bay-rättegången, anser att Karlung har fel. Enligt Danowsky finns det ingen konflikt mellan de två lagarna, och internetleverantörer är därför skyldiga att lämna ut kundinformationen."

Han är ju funtad i huvet? Om de inte har informationen hur fasen ska de lyckas lämna ut den då?

Han måste ju förneka att det annars ser det ju dåligt ut för den här organisationen och deras lobby-lagar. IFPI m.fl. har aldrig jobbat för sina konsumenter de senaste decenniet. Deras mål är som andra företag, att gå med och maximera vinst. Problemet är att deras marknadsmodell inte kan göra detta och istället för att då göra något åt detta lobbar man fram lagar.

Önskar man kunde skaffa Bahnhof i Borås.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Bahnhof? Hmmm det låter inte så dumt.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

Har haft samma tanke som Bahnhof ett bra tag nu... Förhoppningsvis är detta bara startskottet till en svärm av IPRED nobbare.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Musikälskare

Jahap då får man byta dårå

Bra jobbat bahnhof!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Därför valde jag Bahnhof för några månader sen när jag fick chansen:D

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att rubriken på nyheten är lite fel...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rick Falkvinge
I gårdagens nyhet om att Bahnhof tänker radera sina loggar så att Ipred inte fungerar så framställs detta som ett “kryphål” i Ipred.

Det är inget kryphål. Copyriot utvecklar. Jag tänker formulera mig kortare:

Lagen kräver faktiskt att sådana loggar raderas så fort de inte behövs för fakturering. Det är ett absolut krav från lagen att internetleverantörer inte ska spara identifierande trafikuppgifter en sekund längre än nödvändigt.

Att då framställa det som ett “kryphål” blir helt fel, eftersom lagen är avsedd att skydda kundernas integritet på exakt det sättet. Det är inget fel som måste fixas, utan någonting som är alldeles genomtänkt.

Bahnhof följer lagen. Det borde fler internetleverantörer göra. Och säga det offentligt.

http://rickfalkvinge.se/2009/04/16/bahnhof-foljer-lagen/

Permalänk
Medlem

Man får ju inte ta patent och skydda en siffra eller massa siffror...en bit är ju en siffra, en byte är åtta siffror, en GB är en sammansättning utav många siffror...hur är det möjlgt att upphovsrättlagen får köra över patentlagen på den fronten?
Nu är inte jag bäst i världen på att formulera mig men jag antar att ni fortfarande förstår poängen.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unisol
Bytte till bahnhof för två veckor sen, från telia. Fungerar klockrent, maxar alltid linan (Har stadsnät)

Själv bytte jag tyvärr just från Bahnhof. Deras peering är under all kritik, jag har Stockholms stadsnät. Jag kommer testa telecom3 och hoppas på att de har bättre peering.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Alltid gillat bahnhof. nu finns det fler skäl att ha det alltså. Håller med om att dom gör rätt som inte sparar loggar.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk

Jag älskar det här företaget!

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk

Samma nyhet men med ett lager propaganda:http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/artic...

Som synes bör man kolla "fakta" från flera källor innan man bildar sig en uppfatning.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Layon
Man får ju inte ta patent och skydda en siffra eller massa siffror...en bit är ju en siffra, en byte är åtta siffror, en GB är en sammansättning utav många siffror...hur är det möjlgt att upphovsrättlagen får köra över patentlagen på den fronten?
Nu är inte jag bäst i världen på att formulera mig men jag antar att ni fortfarande förstår poängen.

Man får inte ta patent på väldigt små saker i verkliga livet heller, men har du uppfunnit något av många små delar så får du ta patent på hela saken. Detsamma gäller inom data. Du kan inte ta patent på ettor och nollor, men på ett verk du släppt i det formatet.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |