Vem ska jag koppla in på min svarta fiber?

Permalänk
Avstängd

Vem ska jag koppla in på min svarta fiber?

Jag har fått i uppdrag av min brf att beställa svart fiber från Stokab.
Jag ska även ta fram förslag för fastighetsnät och operatörer..

Vilken opertör/leverantör tycker ni jag ska vända mig till..

Jag har fått offert från ownit och håller på att få offert från opennet (De vill kolla in fastigheten först), väntar på offert även från bahnhof...

Nån mer jag ska kolla med? Vilken av alla opertörer ska man sedan ta?

Fiber i fastighetesnätet verkar vara dyrare pga krångligare att dra, är det värt att ha fiber enda in i lgh? Det enda jag kan komma på är att det är mer framtidssäkert.. Men antar att det är rätt dyrt att skaffa en fiber>koppar omvandlare att sätta mellan jacket och routern/datorn?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Beror väl på hur det är uppbyggt...höghus?

Permalänk
Medlem

Fibertråd in till varje lägenhet är inte att rekommendera - dyrt och ej speciellt användarvänligt då varje ansluten lägenhet måste ha en egen 'fiberkonverterare' istället för nätkabel rakt in i väggen.

Operatörer att kontakta, ja så många som möjligt. Ju fler offerter desto fler valalternativ. Fördelen med t.ex. OpenNet är ju valfriheten för er som kunder. Binder ni er hos t.ex. Ownit så kommer ni säkerligen få bättre pris men till en kostnad av lång bindningstid. Öppna nät har ju fördelen att erbjuda mer, ex. digital-tv. Binder ni er till en ISP så får ni deras digital-tv-paket om de har något. Har ni ett öppet nät kan ni välja och jämföra mellan olika operatörers paket osv.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ownit är nog absolut bäst, av det jag hört.

Visa signatur

Laptop: HP NX9420 - Ubuntu -Intel Core 2 Duo 1,83 GHz 2MB - DDR II SDRAM 667MHz 2 GB - ATI Mobility Radeon X1600 256 MB

Server: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB, 2x2048MB DDR2@800Mhz, 2 x 500 GB Samsung, 2 x 750 GB WesternDigital.

Permalänk
Medlem

Håller med BadCash... Öppna stadsnätet är alltid att rekommendera. Då har du valet att välja en fast leverantör eller låta dom boende välja en operatör som finns i det öppna nätet samt att nätet driftas av det öppna stadsnätet och dess entreprenörer.

VÄljer du svartfiber samt en fast leverantör så blir d oftast ganska dyrt eftersom:

1. Man räknar ut summan beroende på hur många boende.

2. Man behöver oftast extern utrustning i form av konverters.

Punkt 1 är oftast det avgörande. Färre boende = Dyrare avtal/längre bindningstid.

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk
Medlem

Fiber är billigare än koppar, dock vet jag inte riktigt hur prisbilden ser ut för fiber upp till lägenheterna inklusive fiberkonverterare respektive kopparkabel.

Levererar man fiber hela vägen så säkrar man ju upp inför framtiden också (även om stor spridning av kapacitet över 100Mbps ligger en bit in i framtiden för privatkunder).

Andra fördelar med fiber är att de inte påverkas av elektromagnetisk störning.
Satsa på fiber och fiberkonverterare istället för koppar!

Permalänk
Medlem

Ownit är trevligt, men opennet eller liknande så alla kan välja operatör själva.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Om det inte är längre än 100m mellan access switch och lägenheten längst bort så är koppar att rekommendera. Speciellt om man vill hålla kostnaden nere.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BJorNus
Om det inte är längre än 100m mellan access switch och lägenheten längst bort så är koppar att rekommendera. Speciellt om man vill hålla kostnaden nere.

Skulle inte rekomendera att köra 100m kablar även om standarden säger att det är ok, sen ska man ju tänka på att det ska vara kabel i lägenheten också och alla sätter inte en switch vid uttaget.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

har svårt att tänka mig att det skulle bli mer än 100 meter till de lgh's som ligger längst upp.. Opennet kommer och tittar på fastigheten idag, kommer be dem ta fram förslag på både koppar och fiber...

edit: tackhöjden är 3.75 sedan bygger ju golve/tak lite.. så kanske runt 4 meter per plan? 7 plan = 28 meter.. Sedan så kan man ju inte dra rakavägen.. men säg att det blir typ 40-50 meter kabel som mest då

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hade ju valt Bahnhof.
(lite av en principfråga för min del. om du ville ha en motivering så är detta allt jag kan ge tyvärr)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd

Bahnhof verkar inte vara intresserad att göra affär med brf som har 26 lgh för jag har skickat mail till dem två ggr utan svar..

Visa signatur
Permalänk

Konverter får omvandling fiber till koppar ligger runt 1000-1500 kr, dock är det dyrare arbetskostnad att installera fiber. Med Cat5E kopparnät kan man köra Gigabitethernet som borde räcka till inom överskådlig framtid. Att installera nät i brf kostar ca 5000:- /uttag med koppar, kanske 7000:- /uttag med fiber. Dessa priser grundar sig på fler lgh. än det är i er brf, så kanske det blir lite dyrare.

Kolla även med Telia angående medfinansiering av nätet mot bindningstid.

Visa signatur

Dator 1: I7 4770K, 16 gb DDR3 1600MHz, Samsung Evo 840 Basic 250 gb SSD, Asus GTX 1080

Permalänk
Medlem

Nä 90 meter säger standard plus 10m patch. Vi har 14 vångingshus hyreshus med TP och access-switch i källaren, inga som helst problem med fart, störningar, etc.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hACmAn
Skulle inte rekomendera att köra 100m kablar även om standarden säger att det är ok, sen ska man ju tänka på att det ska vara kabel i lägenheten också och alla sätter inte en switch vid uttaget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av terrax
Håller med BadCash... Öppna stadsnätet är alltid att rekommendera. Då har du valet att välja en fast leverantör eller låta dom boende välja en operatör som finns i det öppna nätet samt att nätet driftas av det öppna stadsnätet och dess entreprenörer.

VÄljer du svartfiber samt en fast leverantör så blir d oftast ganska dyrt eftersom:

1. Man räknar ut summan beroende på hur många boende.

2. Man behöver oftast extern utrustning i form av konverters.

Punkt 1 är oftast det avgörande. Färre boende = Dyrare avtal/längre bindningstid.

Nu förstår jag inte vad du snackar om. Var med om en upphandling senast i ~oktober/november förra året så priserna/offerterna jag har tillgång till är relativt nya.

Absolut, det opennet har till sin fördel är att det är öppet, alla kan välja, etc etc.
Men, opennet visar sig vara ett enormt mycket dyrare alternativ, framförallt om BRF:en har många intresserade och/eller väljer att låta ALLA dela på kostnaden.

Ownit ville ha 179:- per hushåll.
Det enda problemet här är att alla hushåll måste betala...
(i detta fallet var det 20 hushåll så dom vill alltså ha 3580:- per månad)
Men, vem idag vill INTE ha 100/100 för 179:-?
Det går ju knappt att hitta NÅGON adsl/comhem/3g leverantör som är billigare.
Men som sagt, antingen måste BRF:en ta på sig kostnaden för dom som eventuellt inte vill ha, eller så gör man en generell avgiftshöjning med 179:- och ger alla i huset "bredband inkl. i avgiften".
Eller så låter man dom som vill ha bredband splitta på 3580:- kostnaden.

Nu till opennet.
Först och främst kostar det 1550:- i fiberhyra från stokab varje månad.
Sedan kostar den billigaste 100/100 tjänsten i stockholm 294:-
Absolut, nu kan ju BRF:en ta dom 1550:- varje månad, men då kan man ju likväl hoppa på t ex Ownit (eftersom opennet kostar nästan 50% varje månad bara i fiberhyra mot totala kostnaden för att ge alla 100/100 med ownit)
Jämförelse, om alla 20st vill ha 100/100 blir det 294*20 + 1550=7430:- i månan mot ownits 3580:-

Räkneexempel per hushåll:
ALLA 20 vill ha:
Ownit: 179:-
opennet: 294 + 1550/20 =371:50:-

50%, 10st, vill ha:

ownit: 358:-
opennet: 294 + 1550/10 =449:-

Tele2 gruppanslöt oxå, men det var minimum runt 50 fastigheter fick vi höra, då hade kostnaden blivit 129:- per lgh....

Så opennet har inte en chans prismässigt mot iaf Ownit.
Tele2 var ju ännu mer nice pris men kräver som sagt lite större föreningar.

Vad för "Konverters" du snackar undrar jag oxå vad det är för något.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marangen72
Konverter får omvandling fiber till koppar ligger runt 1000-1500 kr, dock är det dyrare arbetskostnad att installera fiber. Med Cat5E kopparnät kan man köra Gigabitethernet som borde räcka till inom överskådlig framtid. Att installera nät i brf kostar ca 5000:- /uttag med koppar, kanske 7000:- /uttag med fiber. Dessa priser grundar sig på fler lgh. än det är i er brf, så kanske det blir lite dyrare.

Kolla även med Telia angående medfinansiering av nätet mot bindningstid.

Förstår inte heller vad dina priser grundar sig på.
Ownit ville ha 2150:- + moms per uttag i en fastighet med 20 lgh, koppar cat6
Opennet ville ha 3100+moms per uttag för samma

Sen var det 5 års avtal med ownit så kanske därför det blev lite billigare install, men jag skulle väl knappast hålla med om att det skulle vara 5000 eller "kanske mer" för install i en BRF...

Permalänk
Medlem

Har ownit via fastighetsföreningen, helt underbar uppkoppling 100Mbit för 150kr/månad.

Permalänk
Avstängd

Det lutar starkt åt opennet.. Och killen som kom och titta på fastigheten förespråka fiber så fastighetsnätet kommer bli fiber...

Offerten kommer i dagarna... (Vad jag förstog av killen som var här så är det operatören som betalar fiberhyran och inte brf)

Jag måste nu övertala övriga i styrelsen att detta med bredband är bra.. Så kom gärna med förslag på vad jag ska ta upp..

Att du betalar billigare för 100/100 än 24/8 med comhem är ju ett bra argument.. Sedan har jag hört att värdet på bostadsrätten ökar, men om detta stämmer eller hur mycket det är vet jag inte, nån som vet?

Man kan få billig telefoni (men det kan man ju även med comhem + tredjeparts dosa).

Fler fördelar?

edit: ownit tar oxo ut fiberhyra.. de där 179 är inklusive fiberhyra...

edit2: Openet tar ca 3100 + moms ja, men det är för ett fibernät... 28000 ville ownit ha för att fixa svarta fibern... 8000 + moms i vinst med andra ord då stokab tar 20 papp... Har inte fått offert från openenet ännu så vet inte vad de vill ha för svarta fibern

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad kostar den aktiva utrustningen då?

Permalänk
Avstängd

1500 per lgh kostar konverter från fiber till koppar..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo men ni behöver ju en fiberswitch i källaren också.

Permalänk
Avstängd

den ingår... (Vad jag fattat av det killen sade som var här, får veta mer när offerten)

Varför måste man gå via opennet, varför kan man inte köpa svarta fibern av stokab samt anlita nån för att bygga fastighetsnätet och sedan sätta upp en switch i källaren?

Vad är det opennet gör som är värt typ 100 kronor per hushåll extra i månaden?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Bahnhof verkar inte vara intresserad att göra affär med brf som har 26 lgh för jag har skickat mail till dem två ggr utan svar..

Det tar ungefär en vecka för dem att svara på mail (jag har provat). Jag skulle ringa dem, ifall du är intresserad av att ha dem.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Avstängd

var två veckor sedan jag kontakta dem....

Jag har nu även bett om offert från teracom då detta oxo är ett öppet alternativ..

Jag är mer sugen på ett öppet alternativ än ett stängt.. Dock tycker jag 1200 - 1500 kronor per år extra är lite väl saftigt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man får ju också se priset lite till produkten också.
Kan tjänsteleverantörerna leverera 100/100 i det nätet du bor?
Kollade lite snabbt på opennet's hemsida för stockholm och såg att de bara fixar 30/30, men jag kan ju som sagt ha läst fel.

Om jag hade fått välja så hade jag inte tvekat en sekund på Ownit.
Har några vänner som haft det och om det är någon leverantör som håller sina 100Mbit är det ju Ownit. Nu kan det ju iofs skilja sig en del geografiskt, men överlag så är Ownit kick-ass!

Leverantörerna i opennet som jag såg var inga höjdare.
Bahnhof - har jag haft tidigare här i jkpg, sämsta jävla skit jag någonsin betalt för.
Bredband2 - har jag idag. Funkar helt ok, kunde dock varit bättre. Var tvungen att ringa deras support några gånger i julas. (YEAH). Var tvungen att ringa deras företagsupport mitt i natten för att överhuvudtaget få prata med en människa.
Blixtvik - En kompis som har det här i stan. Funkar sämre än Bahnhof. Och då är det riktigt jädra illa. Hastigheter under 20Mbit och pingtider på över 100ms.

Så, välj Ownit!

Visa signatur

Laptop: HP NX9420 - Ubuntu -Intel Core 2 Duo 1,83 GHz 2MB - DDR II SDRAM 667MHz 2 GB - ATI Mobility Radeon X1600 256 MB

Server: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB, 2x2048MB DDR2@800Mhz, 2 x 500 GB Samsung, 2 x 750 GB WesternDigital.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keerd
Man får ju också se priset lite till produkten också.
Kan tjänsteleverantörerna leverera 100/100 i det nätet du bor?
Kollade lite snabbt på opennet's hemsida för stockholm och såg att de bara fixar 30/30, men jag kan ju som sagt ha läst fel.

Om jag hade fått välja så hade jag inte tvekat en sekund på Ownit.
Har några vänner som haft det och om det är någon leverantör som håller sina 100Mbit är det ju Ownit. Nu kan det ju iofs skilja sig en del geografiskt, men överlag så är Ownit kick-ass!

Leverantörerna i opennet som jag såg var inga höjdare.
Bahnhof - har jag haft tidigare här i jkpg, sämsta jävla skit jag någonsin betalt för.
Bredband2 - har jag idag. Funkar helt ok, kunde dock varit bättre. Var tvungen att ringa deras support några gånger i julas. (YEAH). Var tvungen att ringa deras företagsupport mitt i natten för att överhuvudtaget få prata med en människa.
Blixtvik - En kompis som har det här i stan. Funkar sämre än Bahnhof. Och då är det riktigt jädra illa. Hastigheter under 20Mbit och pingtider på över 100ms.

Så, välj Ownit!

Du måste läst fel, du kan få 100/100 med alla operatörer via opennet... (de du nämnde)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Märkligt.. har du någon länk till detta?

Hur som haver så är ingen av ovan nämnda leverantörer något att hänga i granen.
Det skulle kanske vara Telia och Ownit som håller vad de "lovar". Men Telia kostar ju också ~800kr/mån - alltså inte värt det.

Visa signatur

Laptop: HP NX9420 - Ubuntu -Intel Core 2 Duo 1,83 GHz 2MB - DDR II SDRAM 667MHz 2 GB - ATI Mobility Radeon X1600 256 MB

Server: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB, 2x2048MB DDR2@800Mhz, 2 x 500 GB Samsung, 2 x 750 GB WesternDigital.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keerd
Märkligt.. har du någon länk till detta?

Hur som haver så är ingen av ovan nämnda leverantörer något att hänga i granen.
Det skulle kanske vara Telia och Ownit som håller vad de "lovar". Men Telia kostar ju också ~800kr/mån - alltså inte värt det.

http://www.stockholm.opennet.se/services/services.php?categor...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

OpenNet erbjuder fler tjänsteleverantörer och fler tjänster, dvs. OpenNet ger er som kunder större valfrihet. Är man dock bara ute efter maximalt antal 'bits' per krona så är kanske bättre att binda sig till en operatör - men jag tycker valfrihet är värt en extra slant så jag hade satsat på ett öppet nät.

Ang. 'rangordning' av operatörer så är det som alltid subjektivt. Ex. Telia äger mycket egen infrastruktur vilket kortfattat innebär att de har väldigt mycket kapacitet - detta betyder dock inte att Telia är bästa alternativet i alla nät.
Personligen håller jag både Bahnhof och BB2 över Ownit både när det gäller kapacitet och peering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keerd
Märkligt.. har du någon länk till detta?

Hur som haver så är ingen av ovan nämnda leverantörer något att hänga i granen.
Det skulle kanske vara Telia och Ownit som håller vad de "lovar". Men Telia kostar ju också ~800kr/mån - alltså inte värt det.

Du kan ju dock inte dra alla ISP:erna över en kant!
Har läst & hört många som är nöjda med samtliga ISPer som du har nämnt. Det kan vara så att just stadsnätet där du bor är av undermålig kvalitet! Kass switch i källaren, dåligt svetsad fiber vid viss skarvbrunn, överbelastat nät etc etc.
Sedan att support etc är usla hos många operatörer kan jag hålla med om!

Men som sagt! välj en operatör med så bra peeringavtal som möjligt, i mina ögon är det telia. Smakar det så kostar det:)

Angående FTTH(Fiber to the home) är det att rekommendera framför tp-kabel sista biten. Fördelarna är många och möjlighet till triple-play tjänster kan göras på samma gång om detta erbjuds från ISP. "VILLHA" värdet på fastigheten är även något som kommer öka. Detta istället för att du eller någon annan kommer sitta där om 10-15 år och svära åt din småländska snålhet genom att sneaka med koppar sista biten!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III