Dödshjälp - rätt eller fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Det är väl inte olagligt att begå självmord?

Det är belagt med dödsstraff!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Det är belagt med dödsstraff!

Haha, dagens.

Låg humor när den är som bäst. Sånt gillar jag.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Riktigt dödlig cancer går betydligt fortare än så. Om jag var en kille på 30 år och fick reda på att jag skulle dö om ett par år så skulle jag njuta till fullo av dom åren, inte skjuta mig själv så fort jag kom hem.

Men tänk så hade du mått riktigt riktigt skit för det mesta. Skulle inte vara så lätt att njuta av livet då!

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är väldigt enkelt.
En människa skall vara fri att välja om och när de vill dö. Detta förutsätter ju dock att de vet vad de sysslar med. Allt annat är bara gamla förlegade och sorliga kvarlevor från vårt religösa förflutna.

Problemet är ju dock att man anser att viljan att dö är någonting som i sig ogilitigförklarar en människas egna åsikt, d.v.s att de inte vet vad de sysslar med. Det är ett moment 22 där ena lägret håller på att "jo jag vet vad jag gör, jag vill dö" och andra säger att "Du vill ju dö, du vet alltså inte vad du gör".

Jag anser att det krävs mer än viljan att dö för att säga att någon inte är vid sina sinnes fulla bruk. Psykisk sjukdom, att man är deprimerad, går på droger/läkemedel som ändrar ens känslomässiga tillstånd m.m. är sådana saker och i de lägena bör man istället utgå från att de inte bör låtas ta det beslutet själv. Men i andra fall tycker jag ingen har rätt att lägga sig i.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

Jag röstade JA sjävklart.

Har i skrivande stund en väldigt nära släkting som är nästintill död, vad ska man kalla det levande död. Hon var 50 när hon fick hjärnblödning. Dom opererade henne men dom kom ingenvart. Har varit så nu i 10år+ och läkarna vägrar stänga av, finns olika nivåer på dödshjälp.

Hon var nära på att gå bort sedan efter alla operationer men trots att vi sagt att både hon inte vill leva så eller att vi vill att hon ska leva så, så räddade läkarna henne från att gå bort vilket är helt idiotiskt.

Vi får inget avslut och det är inte kul att se en person helt väck kan inte göra något alls och har bara spasmiska ryck.

Vi har i veckan dragit in en organisation/grupp som är insatt i syftet som ska reda ut detta med dom. Vi har lagen på vår sida och har allt rätt det är dom som gör fel. Men staten/sjukvården har större grepp om ditt liv än vad du själv vet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Hur tar man reda på det? Vi har inte det vetenskapliga kunnandet för att klassa depressioner på det sättet.

Spelar det nån roll?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Nej, det är inte i praktiken samma sak.
Det är som att säga till någon som brutit lårbenshalsen: "tyvärr har vi för lång vårdkö så vi dödar dig istället".

Personen måste uttrycka själv att den vill dö. Det är inte så många som gör det för att de bryter lårbenshalsen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Hela det här konceptet bygger på en känsla av frihet. Staten ska minsann inte få bestämma när jag ska dö osv. Folk drar slutsatsen att om de inte får dö när de vill så är de inte fria.

Och det kanske stämmer men i de flesta fall är en person som är väldigt sjuk inte kapabel att dra rationella slutsatser. Smärtan kanske får dem att tänka oklart.
Jag tycker att det finns allt för många fall där man trott att en person inte ska överleva men som helt mirakulöst överlever. T.ex Stephen Hawkings.

En intressant fråga för mig är om det spelar nån roll om personen tänker rationellt eller inte. För det första måste man definiera vad som är rationellt tänkande, vilket inte är helt lätt. För det andra måste man ta ställning till hurvida döden är något ont i sig själv som vi ska försöka undvika. Finns det något egenvärde i att hålla folk vid liv, som inte vill leva?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Om man ändå kommer självdö = Ja

Om man inte kommer självdö = Nej

Hur mycket enklare kan det bli?

Ja, om du hade en motivering så kanske det blir så enkelt, men jag tvivlar.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

En risk ligger i att om vi antar att personen är vid sina sinnes fulla bruk, dvs helt klar i knoppen. Under dessa omständigheter upplever den sjuke så pass starka påtryckningar utifrån av anhöriga eller i ett absolut skräckscenario, läkare, att denne känner sig som en börda och oönskad på dessa grunder.
Med hänvisning till att människan inte är mentalt begränsad är det inte orimligt att tro att denne skulle kunna övertyga läkarna om att beslutet är av fri vilja.

Jag menar att när ni säger av "egen fri vilja" har det i allra högsta grad nyanser, ingen är opåverkad av yttre omständigheter, men det skulle sannolikt finnas olika grader. Skulle man ta hänsyn till det över huvud taget, eller skulle man låta patienten, som tänker klart, själv få hantera dessa omständigheter?
Om inte blir det otroligt mycket svårare att kunna se patientens egen vilja eller självbevarelsedrift.

Med det sagt så röstade jag ja, dödshjälp är mer rätt än fel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax

Personen måste uttrycka själv att den vill dö. Det är inte så många som gör det för att de bryter lårbenshalsen.

Haha. Säg inte det. Många lördagsmorgonar hade slutat väldigt illa om det hade legat en laddad pistol på nattduksbordet

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Haha. Säg inte det. Många lördagsmorgonar hade slutat väldigt illa om det hade legat en laddad pistol på nattduksbordet

Illa och illa, du hade ju inte upplevt det som att det slutat illa.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Illa och illa, du hade ju inte upplevt det som att det slutat illa.

Nej men man får ju tänka som en ekonom, utebliven vinst är samma sak som förlust.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Nej men man får ju tänka som en ekonom, utebliven vinst är samma sak som förlust.

Du menar upplevd utebliven vinst?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?