Intelgrafik i nästa Playstation

Permalänk
Melding Plague

Intelgrafik i nästa Playstation

Nästa generation Playstation kan komma att använda Larrabee, Intels x86-baserade grafikprocessor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här har redan blivit dementerat.

Permalänk
Medlem

fastnade för att MS och nintendo verar få ATI chips i sina nya enheter, mycket bra då det klär ju hjälpa ATI att fylla plånboken lite...

neeee ingen ATI fanboy här ( har dock ett 4870 ) men vill inte att dom ska försvinna bara.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Det här bådar inte gott O_o

Permalänk
Medlem

Vill dock minnas att Intel pratat med MS om deras Larrabee i 360'n.

Permalänk
Medlem

"Ett kluster Pentium-processorer som optimerats för parallella beräkningar"?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Det här har redan blivit dementerat.

källa på det tack

Permalänk
Medlem

Intel kommer inte ha någon chans mot AMD och nVidia's grafikprocessorer.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Det här låter mest som ett löst rykte som alla otekniska TV-spelsnördar tar alldeles för seriöst. (Jag är en del av den kretsen, med undantaget icke oteknisk).

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Vi kan konstatera att det är ett löst rykte. Att det det dementerats betyder inte att det är mer sant eller falskt.

Spelar heller ingen roll när ryktet säger att "det kanske blir intelgrafik"...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
http://www.jordglob.se/Images/Style/icon_menu_posten.pngJag hittar ingen alls?

Skämt åsido, detta verkar vara för mycket spekulation för att vara en nyhet på Sweclockers i mitt tycke.

"it's nonsense, and is quite possibly the best work of fiction I've read, since Lord of the Rings."

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Så det grafikchip som Intel utvecklar just nu - deras första av sitt slag - ska alltså slå AMDs och Nvidias grafikchips som kommer 2010? Fat chance på den Intel.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Det verkar nog inte alldeles för otroligt att Sony ( och de andra ) börjar leta partners för sina kommande konsoler, det är säkert inte otroligt heller att sony kontaktat Intel för att se vad de har att erbjuda. Men att de slutgilltigt bestämt sig är nog inte lika troligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paltkoma
fastnade för att MS och nintendo verar få ATI chips i sina nya enheter, mycket bra då det klär ju hjälpa ATI att fylla plånboken lite...

neeee ingen ATI fanboy här ( har dock ett 4870 ) men vill inte att dom ska försvinna bara.

Hrm sitter ati i både wiin och xbox 360n. Så nog fylls plånböckerna redan nu.

Permalänk
Medlem

Och nintendo Gamecub har ATI grafik.
Är det ps3 som har nvidia då eller?

Tror jag ska skita i o uppgradera datorn och köpa konsol nästa generation (beroende på när den kommer då )

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jag tror inte att Intel kommer att slå nVidia & AMD på detta, men jag tror inte vi ska underskatta Intel :). Intel är en av världens största halvledar tillverkare, och jag tror inte de skulle försöka om de inte visste att de har en rimlig chans

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Så det grafikchip som Intel utvecklar just nu - deras första av sitt slag - ska alltså slå AMDs och Nvidias grafikchips som kommer 2010? Fat chance på den Intel.

Intel har tillverkat grafikchips länge, se bärbara datorer

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Intel har tillverkat grafikchips länge, se bärbara datorer

Ja det har dom, men hur presterar dom chippen?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Hrm sitter ati i både wiin och xbox 360n. Så nog fylls plånböckerna redan nu.

Sitter väl nåt nVidia chip i PS3 också så det går väl jämnt ut typ.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Ja det har dom, men hur presterar dom chippen?

De går inte sönder titt som tätt, det är alltid något!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Klart det är ett rykte The Inquirer är en sida som rapporterar nyheter baserade på rykten blandat med konfirmerade nyheter.
Ibland stämmer nyheterna inte alls men förvånande ofta finns det en kärna av sanning i det som rapporteras, i detta fallet har jag dock ingen känsla för om det kan stämma eller inte.

En sak som talar mot är väl att Sony tidigare pratat om att dom hade en 10 års plan för PS3 och detta motsäger detta ganska ordentligt, har iofs aldrig trott på att PS4 skall dröja så länge (men frågan är väl snarare om det överhuvudtaget blir någon).

Ser dock inget som inte talar för att det skulle kunna bli larabee, Nvidia var rätt grisiga mot Microsoft när dom använda Nvidias chip i xbox'en och det finns ju tecken som talar om att även Sony är i samma situation. En demeti i detta väldigt tidiga stadie måste väl också vara ganska självklar så chansen att den är sann är väl ungefär lika stor som att den inte är det.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Sitter väl nåt nVidia chip i PS3 också så det går väl jämnt ut typ.

Du menar att ps3 säljer mer än xbox 360 och wii tillsammans?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Intel kommer inte ha någon chans mot AMD och nVidia's grafikprocessorer.

haha va?

bara för att de är ledande idag?

Intel har stor chans, de har pengarna och kunskapen.

de har väntat länge istället för skita ut ett grafikkort om veckan för finna optimal prestanda

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
haha va?

bara för att de är ledande idag?

Intel har stor chans, de har pengarna och kunskapen.

de har väntat länge istället för skita ut ett grafikkort om veckan för finna optimal prestanda

"Väntat länge" tror jag knappast.

Så du menar att Intel har sedan tidernas begynnelse inom datorer utvecklat en Super GPU som kommer krossa allt på marknaden vid release utan något motstånd?

Intel insåg att GPGPU är något som marknaden hungrar efter och började utveckla Larrabee. Som sagt ja tvivlar inte på att beräkningskraften kanske blir brutal, men spelprestanda över ATI/Nvidia köper ja inte. ATI och Nvidia har mer kunskap inom det området, och det kommer ta tid innan Intel får samma erfarenhet som konkurrensen. Men visst Intel har pengar och kan satsa på sådan utveckling

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Intel har tillverkat grafikchips länge, se bärbara datorer

"första av sitt slag" betyder just den första av sitt slag. Jag har inte sett några x86-baserade grafikkort förr, har du?

Jonaktiv:

AMD och Nvidia har åratal av erfarenhet inom högpresterande grafikkretsar, Intel kan knappt göra ett vettigt grafikchip för bärbara datorer. Hur kan någon på allvar tro att Larrabee kommer slå AMDs och Nvidias kommande kort? Den kommer säkert att sitta på absurd beräkningsberäkningskraft, men det betyder inte att den kommer ha absurd grafikprestanda också.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simpledream
källa på det tack

Citat:

This week, the Inquirer published an exclusive report based on conversations with unnamed Sony representatives at CES, claiming that Nvidia would be entirely out of the picture in all upcoming next generation consoles. Overall, claims were made stating that Intel's forthcoming Larrabee would be the general purpose GPU to power Sony's PlayStation 4 in the next gen console war.

"The nice Sony engineering lady at CES told us that Intel essentially bought the win, a theoretically good architecture, no imminent threats of going bust, and not being hated by Sony all contributed too. With a couple of deliverables satisfied, the PS4 GPU belongs to Intel." The report continued: "Yeah, Intel won the PS4 GPU, no shock considering how much they needed a console win to get people coding for Larrabee."

Fortunately, Sony Computer Entertainment has moved quickly to deny this latest rumor that Intel will be producing the GPU for the PlayStation 4. To further correct the given claims, TechRadar spoke with a Sony Computer Entertainment Europe representative who clearly stated, "it's nonsense, and is quite possibly the best work of fiction I've read, since Lord of the Rings."

On another note, the report even stated that the next gen consoles "will likely have a CPU which we know nothing about" and would "seem to be leaning towards x86," all while claiming this to be solid information.

All in all, we'll let the rumor mill have a swing at this one. The only speculation we are going to give at this point is the idea that Sony might very well choose to implement the OpenGL 3.0 specification in its next gen console for the new texture compression algorithms and full frame buffer object functionality, not to mention 32-bit floating-point textures. We hope some kind of general purpose GPU functionality will also be included, although we are left waiting in anticipation with the rest of the world for much more needed concrete evidence.

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Sen kan man inte lita på artiklar som är skrivna av Charlie Demerjian

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Sötast

Om det skulle stämma så är det verkligen dags för Sony att försöka bygga deras maskiner lite mer Mainstream

Permalänk
Medlem

Microsoft funderade också på Intels variant (fick erbjudandet först) men verkar hålla sig till ATI, beprövat och har många år i branschen...

Permalänk
Avstängd

Spelar ingen roll vilket chipp som sitter i så länge det inte är nVIDIA, höll på att tappa hakan när jag starta min Gamecube för någon månad sen, bättre än Xbox1

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Nintendo kör väll säkert också ati men undra vad nvidia tar sig till om dom inte finns i konsolmarknaden över huvud taget. Slänger ihop en egen konsol? ^^

Annan fråga, IBM dom har väll väldigt stora kundskaper när det kommer till processorer varför ser man inget från dom till privat personer?