Tv-licens för sändningar på nätet

Permalänk
Melding Plague

Tv-licens för sändningar på nätet

Enligt svensk lagstiftning klassas alla apparater som kan ta emot tv-sändningar som tv-mottagare. Med Sveriges Televisions kommande webbsatsning blir alla moderna datorer över en natt licenspliktiga.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Larvigt... Det kan ju inte fungera, det är ju absurt. Det måste vara gratis, för man väljer ju inte datorn som tv, i normalfallen och då kan de ju inte anse att man kan skippa avgift genom att använda datorn istället för tv:n. Hur många kommer egentligen kolla på datorn istället för tv:n, bara för att det går?

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk

äckligt att de vill tjäna pengar på oss genom vartenda möjliga sätt de kan hitta på.

Permalänk
Medlem

Men vad i helvete! Det här känns ju fan som att dom bara vill kunna klämma varenda jävel på mer pengar, vad förbannad jag blir...
Som om jag har råd att betala flera tusen för tv?! Jag har inte ens tittat på tv på flera år!

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Medlem

avskaffa. "oberoende" tv kanaler är så kalla kriget.

Permalänk
Medlem

Drabbar inte mig då jag tittar på Tv och lyssnar på radio samt betalar licens. Men jag kan förstå alla som inte tittar på SV eller lyssnar på SR och ändå tvingas att betala för något de inte vill ha.

Permalänk

Lägg ner radiotjänst så är halva kostnaden redan intjänad. Lägg sen resten på skatten.

Snart måste dom väl förstå att TV-avgift är ett föråldrat system som inte fungerar.

Visa signatur

Antec P182 | i54670K | Noctua NH-U12 | A-Data DDR3 8GB | MSI GeForce GTX 760 2048MB TwinFrozr | Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

*RAGE*

Vad jag vill minnas så kan man slippa tv-avgiften om man har en tv där mottagaren är urkopplad / borttagen.

Kan man inte göra något liknande med sin internetanslutning? be operatören blockera åtkomsten till svt.se? Synd att man kan komma runt det med proxyservers dock... funderingar?

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Hedersmedlem

Systemet med mottagarlicens är genomidiotiskt från början, nu blir det förhoppningsvis så tydligt att tom spädbarn och politiker förstår det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Det här är ju rent utsagt fördjävligt!
SVT, de slamkrypande dinosaurieresterna, som inte någonsin producerat nått sevärt ska ha mage att kräva pengar av oskyldigt folk! Det enda sevärda är melodi-/eurovisionsschlagerfestivalen och kalleanka på julafton, och mig veterligt är de inte särskilt aktiva i skapandet av dessa program!

Må SVT brinna, och hela deras sändningar över landet försvinna! Större skräp har vi sällan skådat, ta betalt utan att ha frågat!

Hellre FRA än TV-avgiften faktiskt, snart bosätter jag mig på kalfjället bara för att slippa denna terror!

Permalänk
Medlem

haha. så vad jag förstår ska alla som kan nå svt`s hemsida och utnyttja deras tjänster betala? ska alla andra länder också betala då eller ? jo, det lär ju funka!

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur dom tänker, jag har ingen tv eftersom jag inte har råd att betala licensen men dator måste jag ha till skolan. Vill dom ha betalt för något dom lägger ut på nätet så måste dom se till att dom som använder tjänsten betalar för den inte oss som inte vill ha det.

Skaffa inlogg till den sidan och synca med radiotjänsts databas så endast dom som betalar tv licensen kommer åt tjänsten och låt resten av värden vara.

Public service är ren skit om man tvingas betala för något man inte vill ha. Jag tycker att tv licensen borde vara valfri, vill man ha svt så ska man betala för det, nöjer man sig med reklamkanalerna så ska man inte behöva betala avgiften.

Permalänk

Det bästa hade varit om man samtidigt som digitaliseringen skickade ut ett digitalkort till alla som betalar TV-licens. De som har digitalkortet kan sedan logga in på SVT:s hemsida för att se på TV över nätet, de som inte har TV-licens har inget kort och kan alltså inte se. De som har digitalkortet får en gång om året en räkning på 2000kr hemskickad, betalar man inte stängs kortet av.
Då kan man utan problem ha en TV för att spela på konsoller eller en dator för studier/arbete utan att behöva betala licens. Vill man sedan se på TV skickar man ett mail/brev till radiomyndigheterna i Kiruna att man vill betala TV-licens så får man digitalkortet och en räkning.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk

Nästintill omöjligt att kontrollera detta. Lösningen är väl ett inloggningsförfarande, med ett ID som du får med betalad tv-licens. Klart!

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Skolorna kommer få ett helvete rent utsakt som har en dator / elev.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Detta är vansinigt svinaktigt om jag får uttryka mig så.

I mitt fall så har jag valt bort tv då det aldrig går något värt att se samt så köper jag allt som är värt att se och det syns på mina överfulla filmhyllor.

Detta får inte gå igenom! Jag har ingen som helst lust att betala för skit som jag aldrig någonsin kommer att använda!

Jag har EN radio och den sitter i bilen men den fungerar inte då jag inte har kopplat in antennen (radio förstör musiken idag) tv sitter bara med reklam och dåliga såpor (tittar inte ens på tv när jag är hos folk som har det då jag hatar den dumburken).

Skulle vara som att betala för att jag har ett fönster mitt emot grannens tvrum och betala för att jag kan se hans 20"tv på 30 meters avstånd.

Hoppas dom fattar att detta inte är hållbart och låter folk skaffa inloggning på svt's sida så man får se genom den i stället för att pungslå alla stackare runt om i landet som valt bort deras värdelösa skit för att dom inte vill se eller har råd att se.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Helt vansinnigt... Typisk Sverige att mjölka sina medborgare.

För i helvete, företag kommer ju att gå under och ÄNNU fler kommer att förlora sina jobb. Det kommer att bli helt idiotiskt att starta företag i Sverige.

Permalänk
Medlem

Det låter väldigt dumt att behöva ha en licens för internet-TV. Någon slags prenumerationskostnad för att komma åt SVT:s internet-TV vore vettigare.

Fast allra bäst vore det att lägga det på skatten istället...

Permalänk
Medlem

idioter...

Lägg det på skattesedeln. Jag vill inte betala för det som sänds på SVT och inte heller tycker jag att P3 är värt 2000kr per år.

Helt åt helvete att man ska behöva betala för att dom bestämt sig att sända tv via internet. Håller med Dosman, nu kan väl alla ta betalt för att dom lägger upp material på internet? Och som Ekkan skrev. Vafan ska jag betala pengar för något jag inte tittar på när resten av världen kan se skiten gratis?!

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Det borde bakats in i skatten för länge länge sedan, debatten BÖR öppnas igen!

Fri, som i oberoende, tv är bra för folket, det tror jag. Att ha kvällstidningsstandard på nyheter som i t ex USA kan bara inte vara nyttigt.

Om inte annat så borde tvavgiften vara gratis för låginkomsttagare och studenter.

Kom med förslag på hur man skall lösa saken, klaga inte bara!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tbax
idioter...

Lägg det på skattesedeln. Jag vill inte betala för det som sänds på SVT och inte heller tycker jag att P3 är värt 2000kr per år.

om dom lägger det på skattesedeln så måste hela landet betala vilket troligen täcker upp ytterligare några oskyldiga stackare bakom en buske i småland.

Jag för min del vill inte betala vare sig via skatt eller licens då det är lika illa båda två.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Och som Ekkan skrev. Vafan ska jag betala pengar för något jag inte tittar på när resten av världen kan se skiten gratis?!

SVTs webtv går bara att komma åt från svenska IP så ser inget problem i detta.
Men det kommer aldrig ske att jag ska betala för detta. SVT kan i mina ögon lika gärna läggas ner.

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta är hemskt. Förvisso äger jag en tv men den är på endast i samband med att jag ngn gång då och då ser en film med ngn kompis. Jag kan inte minnas när jag hade den på i ngt annat syfte.

Att sedan få denna betalning tar jag som en förolämpning och det rör sig om en ren principsak för mig. Är jag inte intresserad av en tjänst så skall jag ju rimligen inte heller krävas på pengar för den.

Hur skall det för övrigt kontrolleras vilka som har datorer? Enda sättet är väl att samköra mot register hos våra isp's?

(Nu när jag tänker efter så kan jag möjligen tänka mig att betala för tjänsten med villkoret att allting sänds i hd, minst 720p;) )

Permalänk
Medlem

Oavsett vad man som privatperson kan tycka om det så slår det ju helt klart hårdast mot företagarna. Men tja, det är förgrämligt. Kanske dags att byta hobby. Nån som vill köpa en bättre begagnad datamaskinpark?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Jag tittar inte på tv.. snart så kommer det väl att drabba alla konsoller också då de också kan komma åt internet.
SVT producerar mest skit. Tittar aldrig på tv heller.

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem

"En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål."

Detta tolkar jag som att det inte ska kunna gå igenom, då en dator kopplad till Internet inte är "avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program".

En dator kopplad till Internet är avsedd att gå till olika hemsidor, ladda hem filer mm, EJ att ta emot Tv-sändningar. Sen att man KAN göra det bör ju vara en annan sak, iaf om man talar om vad som normalt avses med inköp av en dator.

Permalänk
Medlem

Bojkotta SVT har aldrig tyckt att dom har visat nåt bra och nu ska jag betala för att dom går "online" jag har liksom tre datorer uppkopplade till internet och är student så de kommer kännas fyfan.

Visa signatur

Kommer inte på nåt vettigt o skriva här men jaja

Permalänk
Medlem

Att säga att man inte har råd med 173kr per månad för tv-avgift känns bara larvigt, lägg ner. Ja jag är en betalande tv-avgifts kund och har faktiskt inget emot det. Jag var jävligt emot avgiften innan vi fick barn men nu tycker jag 173 kr är ingenting då min dotter gillar o se på barnprogram i svt, bollibompa är underbar. Däremot tycker jag det känns lite si och så att avgiftsbelägga internetsändningar. Det är bätre i min mening att lägga det på skattesedeln istället och lägga ner radiotjänst.

/K

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gatsten
(Nu när jag tänker efter så kan jag möjligen tänka mig att betala för tjänsten med villkoret att allting sänds i hd, minst 720p;) )

Tänk då alla stackare som har bredband men i så låg hastighet att det är ohållbart att se på tv. Hur skall dom lösa detta? (även om inte 720p min skulle vara fallet.)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Helt jävla oacceptabelt, en sak är om dom gör så att man kan bli medlem på deras hemsida och betalar en avgift för att kunna se deras helvetes smörja. Men inte fan ska man tvinga alla med en dator att betala för det. Hur fan kan man ens komma på tanken? Ska inte internet vara fritt? Betalar ju för helvete redan för att ha internet.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650