Intel planerar flera solid state-produkter under året

Permalänk
Melding Plague

Intel planerar flera solid state-produkter under året

Intel har avslöjat detaljer om kommande solid state-enheter från företaget. Tillverkaren har även beskrivit tekniken Braidwood, som framtida styrkretsar stödjer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jäklar. nu börjar snart moderkorten flaska ordentligt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Jäklar. nu börjar snart moderkorten flaska ordentligt.

¿Jasså där ser man?

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

Spännande att se om det blir detta braidwood eller ocz´s variant som blir vanligast i vanliga människors pc.
Helt uppenbart är iaf att någon sorts cache minne mår SSDer mycket bra av.
Det borde väl iofs vara bättre att han cacheminnet på moderkortet då det inte blir begränsat av sata bandbredden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet i nyheten
... en halvering av nuvarande priser inte orimligt ...

Inte kan väl bara halverade behov av kiselplattor knappast leder till halverade priser?!? Nu har jag visserligen inga källor, men om jag inte glömt allting från företagsekonomin på gymnasiet så är i princip samtliga företags enskillda största utgift hyran och oftast är den största "klumpsumman" eller största gruppen summor lönerna till de anställda. Bör tillkomma minst ett par faktorer till innan tillverkaren kan halvera priserna, i alla fall om det finns någon form av logik bakom det hela..

Detta ändrar ju dock inte på faktumet att det är skitkul att se SSD:ernas framfart, tycker nästan man läser något "nytt" om dem varje vecka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Inte kan väl bara halverade behov av kiselplattor knappast leder till halverade priser?!? Nu har jag visserligen inga källor, men om jag inte glömt allting från företagsekonomin på gymnasiet så är i princip samtliga företags enskillda största utgift hyran och oftast är den största "klumpsumman" eller största gruppen summor lönerna till de anställda. Bör tillkomma minst ett par faktorer till innan tillverkaren kan halvera priserna, i alla fall om det finns någon form av logik bakom det hela..

Detta ändrar ju dock inte på faktumet att det är skitkul att se SSD:ernas framfart, tycker nästan man läser något "nytt" om dem varje vecka

Jag skulle iallfall vara en som minst sagt höjde på ögonbrynet om priserna inte sjönk. Det skulle annars betyda att om en 160 gb ssd idag kostar låt säga 6000 så skulle om något år en 1tb ssd ligga närmare 40 000 kronor.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning till att inte välja ex. 2st 30gb SSD i Raid-0 som systemdisk (heter det så även med ssd?) än priset? Hört att bland annat defragmentering har svårt då den försöker hitta "början på disken", men också hört att man inte behöver defragmentera en ssd...

I vilket fall är framstegen positiva!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Tja, det är ju random access minne, så defragmentering borde ju inte göra speciellt mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
Jag skulle iallfall vara en som minst sagt höjde på ögonbrynet om priserna inte sjönk. Det skulle annars betyda att om en 160 gb ssd idag kostar låt säga 6000 så skulle om något år en 1tb ssd ligga närmare 40 000 kronor.

Ganska säker på att om 1-2 år kostar 1TB SSD HDD ca 3500 max om jag ska vara ärlig

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
Jag skulle iallfall vara en som minst sagt höjde på ögonbrynet om priserna inte sjönk. Det skulle annars betyda att om en 160 gb ssd idag kostar låt säga 6000 så skulle om något år en 1tb ssd ligga närmare 40 000 kronor.

Självklart sjunker priserna om behovet av en råvara halverades, du verkar ha missat min poäng att priset, logiskt sett, inte kan halveras enbart som en följd till det hänvisade.. Att priset sjunker är självklart, det jag reagerade på var bara att nån fått det till en 50%-sänkning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Självklart sjunker priserna om behovet av en råvara halverades, du verkar ha missat min poäng att priset, logiskt sett, inte kan halveras enbart som en följd till det hänvisade.. Att priset sjunker är självklart, det jag reagerade på var bara att nån fått det till en 50%-sänkning

En 50% sänkning är kanske att ta i lite, men det jag menar är att "top" produkterna, de som är bäst på den normala marknaden ofta har ett ganska så fast pris. Och när nästa top produkt kommer så övertar den detta pris medan den äldre produktens pris faller.

T.ex. så kanske de största vanliga hårddiskarna brukar ligga runt ~2000kr, oavsett hur mycket utrymme de har för tillfället. När det nalkas en större disk så sänks priserna på de mindre diskarna och den större övertar detta priset. Det handlar kanske inte så mycket om hur mycket produkten kostar att göra, utan att företaget vet att det är ett skäligt pris som de kan få för den.

När det gäller just SSD så är det möjligt att priset sjunker med ännu mer. En del har suktat så mycket efter något nytt att de är beredda att betala hur mycket som helst för detta, därav den aggressiva prissättningen som säkert också kan bero en del på utvecklingskostnader. Den skaran är inte så stor så om inte priserna sjunker så kommer de inte att få så många kunder.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Flash minnena tar väl fortfarande lika mycket plats oavsett om de behöver kladda på mindre del av kretskorten, eller?

Och det är väl dom som är den dyra biten när det gäller materialet.

Tror nog priset mest ligger där det ligger pga hur nytt det är med SSD, efterfrågan vs utbudet. Att de faktist säljer trots sina "höga" priser.

Tror nog inte de billigare SSDs mycket dyrare att tillverka än de som kostar det dubbla.

Tror att om 12 månader kostar nog SSDs hälften av vad de gör nu.

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se