Palm Pre! (Palms nya värsting)

Permalänk

Palm Pre! (Palms nya värsting)

Jag är rejält imponerad av palms nya telefon. Pre, som den heter, kör palms nya linuxbaserade operativsystem; WebOS.

http://www.palm.com/us/products/phones/pre/index.html

Specifikationer:
* 3.1" skärm med upplösningen 320x480
* Tryckkänslig skärm med stöd för multitouch (capacitive - Iphone)
* Fullt fysiskt QWERTY, utdragbart
* 3.5mm hörlursutgång
* Bluetooth 2.1 EDR med A2DP
* Edge och HSDPA (inget sagt om UMTS än, men det borde den ha)
* GPS
* Wlan
* 8Gb inbyggt minne
* Bygger på OMAP 3 hårdvara, ska vara riktigt snabbt (nokia kör OMAP 2 i n95)
* Fixfokuserad kamera med fotolampa
* WebOS, linuxbaserat operativsystem utvecklat av Palm själv
* Micro-USB

Dom enda nackdelarna jag ser med den är det begränsade minnet, saknar autofokus och att den troligtvis kommer bli låst till en operatör. Utöver det så är den riktigt svårslagen i mina ögon! Jag tippar på en europeisk release till sommaren, med ett pris på kanske 4500-6500kr.

Även en ny laddare har dom lanserat, som tillbehör (måste köpas separat)
http://www.palm.com/us/products/accessories/dock.html

Så, har Palm gjort ett bra jobb?

Visa signatur

Sonyericsson Oldschool..

Permalänk
Medlem

Ful som stryk dock.

Permalänk

Jag tycker att både telefonen och OS:et är skit snyggt iaf:D

Permalänk
Medlem

Oerhört trevligt! Hoppas palm blir så bra som de än gång var Skulle kanske vara ännu trevligare om de fick ett samarbete med Android OS.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Klart intressant.

Finns bra spännande videos ute på Youtube sen några dagar.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Oerhört trevligt! Hoppas palm blir så bra som de än gång var Skulle kanske vara ännu trevligare om de fick ett samarbete med Android OS.

Samarbetet kommer nog inte att hända, då en av anledningarna till att man vill ha en palm är dess OS. Däremot kan det ju tänkas att programmen som finns till Android också kommer till WebOS eftersom att båda bygger på linux och därmed är lite enklare att "porta".

Angående priset:

Citat:

Eldar Murtazin speculates that Pre will cost about 500-550 USD in europe sim free

En till dålig sak med telefonen har också kommit fram; den har inte videofilmning. Förhoppningsvis så kommer det någon program som råder bot på det!

Visa signatur

Sonyericsson Oldschool..

Permalänk
Avstängd

Tror jag håller mig borta från Palm.

Men kanske det skiljer sig extremt från Palms tidigare "leksaker".

Köpte en Palm Zire31 för väldigt lågt pris, tänkte att det duger till det lättaste uppgifterna... men jag hade visst för höga krav.
Står överallt att det stödjer SD minne, det är ju klart att det ska... men nej, hittar ingen SD kort alls, testa för någon dag igen ifall det skulle fungera.
Jodå, men jag råkade trycka i en MMC.. WTF, SD fungerar inte men MMC gör det.

Men skiten fungerar inte mer än så, MP3, JPG bla bla läser den inte, kan lägga in dom men inget mer.
Nåja, förstår varför skiten kosta hela 600kr.. ful som stryk är den med.

Nej, ingen palm för mig igen.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

En gång i världen var Palm standarden som alla andra tillverkare fick finna sig i att jämföras mot. Jag hade en Palm V och den var underbart välgjord på alla sätt och vis och smidig/lätt att använda. Det var dock långt före färgskärmar, wlan, bluetooth och mobilt internet kom in i bilden. Jag kopplade faktiskt upp den över IR mot min Nokia 8210 på 9600 baud, men det var inte så användbart eftersom det inte gick att göra nåt annat än att maila och kravla runt på webbsidor utan stöd för bilder eller frames.

Sen hände det inte så mycket med varken OS eller hårdvara och fram tills häromdan var dom hopplöst efter. Jag hoppas på Pre:n, dels för att jag vill att Palm ska överleva och dels för att den verkar vara just vad jag själv vill ha. Modernt OS, touch, RIKTIGT TANGENTBORD! osv.

Permalänk
Medlem

De borde släppa den i Februari hehe ;), är så jävla sugen på den vill ha den nu!

Visa signatur

D e D!

Permalänk
Medlem

Jag har en Palm T3, det är rena värstingen men batteritiden suger.
Den emulerar Snes fint

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Mobilmarknaden är verkligen helt hopplös.

Jag var en av dem som trånade efter HTC Touch HD länge innan den släpptes. När den väl fanns ute hade jag inte kapitalet att köpa den och nu när jag har det, så kommer denna istället. Känns verkligen onödigt att handla en telefon för över 6000 kr när nästa telefon man vill ha väntar i pipeline.

Palm Pre verkar bli en "hail Mary"-lur från Palm, telefonen som antagligen räddar företaget. Den har fördelarna från touch-telefonerna, samtidigt som den har ett qwerty likt de populära candybar-qwert-lurarna. Jag tror den kommer bli väldigt populär.

Ang. Europarelease så säger de att den ska komma H1 09 till USA men de sa också att Europa kunde vänta sig den i närheten av denna period också. Till en början kommer den med CDMA, för vad det verkar som Sprints nät, men ska även finnas med HSPA till Europa. Jag längtar i varje fall!

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedgren
Mobilmarknaden är verkligen helt hopplös.

Jag var en av dem som trånade efter HTC Touch HD länge innan den släpptes. När den väl fanns ute hade jag inte kapitalet att köpa den och nu när jag har det, så kommer denna istället. Känns verkligen onödigt att handla en telefon för över 6000 kr när nästa telefon man vill ha väntar i pipeline.

Man får tänka på vad de är man vill ha telefonen till, visst kommer de bättre och bättre hela tiden, men känns det verkligen nödvändigt att ha de bästa?
palm pre är iofs ingen ûbertelefon om man kollar på va den har, men den är ändå nice. liten och trevlig med webos.
De jag saknar dock, som är ett krav för mig är SD-plats... va tänker de på.. visst har den 8gb inbyggt, men ska man ha lite musik och shit räcker de inte..
hade den haft..säg...16gb inbyggt och expantion för sd 16gb = 32gb hade den klart varit aktuell för mig... men icke, får vänta på nå mer passligt. :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cluny
Man får tänka på vad de är man vill ha telefonen till, visst kommer de bättre och bättre hela tiden, men känns det verkligen nödvändigt att ha de bästa?
palm pre är iofs ingen ûbertelefon om man kollar på va den har, men den är ändå nice. liten och trevlig med webos.
De jag saknar dock, som är ett krav för mig är SD-plats... va tänker de på.. visst har den 8gb inbyggt, men ska man ha lite musik och shit räcker de inte..
hade den haft..säg...16gb inbyggt och expantion för sd 16gb = 32gb hade den klart varit aktuell för mig... men icke, får vänta på nå mer passligt. :/

Som prylgalning är endast det senaste roligt nog ;).

Minneskorttjosan har det diskuterats fram och tillbaka angående Palm Pre. Representanter på CES sa att det skulle finnas expansionsslot på den utan att någon hittade igen ett. Kanske på serieproduktionen?

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedgren
Representanter på CES sa att det skulle finnas expansionsslot på den utan att någon hittade igen ett. Kanske på serieproduktionen?

Mjo.. tycker de lutar kraftigt åt att de inte kommer finnas någon, kollar man på palms sida står där inget om sd. inte häller i de previews på youtube nämns något sådant.. :/
för mig blir de nog att vänta och se vad som händer med den nya SDXC tekniken som kommer, ja e galen i minne och 8gb räcker inte på långa vägar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cluny
Mjo.. tycker de lutar kraftigt åt att de inte kommer finnas någon, kollar man på palms sida står där inget om sd. inte häller i de previews på youtube nämns något sådant.. :/
för mig blir de nog att vänta och se vad som händer med den nya SDXC tekniken som kommer, ja e galen i minne och 8gb räcker inte på långa vägar.

Läste lite mer efter jag svarade på ditt inlägg och enligt PreCentral.net verkar det tyvärr inte bli någon minnesexpandering. När man kopplar sin Pre till datorn kommer den dock upp som en USB-disk, alltid något positivt i varje fall.

SDXC blir skoj att se. 2TB i telefonen i framtiden? Ja tack ;).

Visa signatur

[b]GKKE![/b]