Permalänk
Medlem

Jag kan säga att jag aldrig varit överbetald. Mitt nuvarande arbete genererar på tok för lite pengar gentemot vad jag egentligen är värd. Att jag inte inbringar fantasisummor beror inte på min arbetsinsats, i så fall skulle vi inte ha någon lön alls nästan

Mitt föregående arbete var förvisso mycket bättre betalt, men jämfört med vad jag inbringade för företaget så var min lön för låg. Jag tjänade då 24 000 innan skatt. Rätt lagom lön, den kunde man leva på. Jag drog in minst 860 kr ink moms till företaget i timmen. Det är i runda slängar 286 kr/h som jag borde tjänat enligt tidigare beräkningar. Det skulle betyda 45760 i månaden. DET kan jag väl hålla med är rätt överbetalt för det arbete jag utförde. Men man ser ju hur fel det kan bli.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Jag förstår vad du menar, men håller inte med. Vi måste bestämma oss för ur vems syns vi värderar. I det här fallet måste det vara ur arbetsgivarens synvinkel.
Vi kan säga så här.

Värdet på ett arbetet är påverkas enbart av vad företaget får ut på arbetet. Kan vi sälja en tjänst för 10kr, är det värt 10 kronor att utföra tjänsten, eller hur?
Din lön utgår från värdet på arbetet men påverkas av saker som konkurrens, fack osv.
Kan vi betala 1kr till en polack för att utföra tjänsten som är värd 10kr är det bättre att göra det istället för att betala 2kr till svenson.

(Vad företaget får ut på arbetet påverkas också såklart av konkurrens osv, men här talar vi om vad de verkligen får ut i slutändan.)

Alltså jag håller med ditt resonemang, men man får ut ett annat värde som i.o.f.s. är rätt, men jag inte tycker säger så mycket om ens lön är på rätt nivå. För ur företagets synvinkel så gäller det att maxa vinsten per arbetare så mycket som det går, speciellt då vissa arbeten genererar mer vinst än andra.
T.ex. service brukar vara en del som går väldigt bra. Någon annan kanske går back(men ändå nödvändig), men tillsammans gör de att hela företaget går runt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Napoleon
Jag finner det intressant att rätt lön innebär att marknaden ska sätta lönen. I mitt perspektiv är rätt lön sådan att så många som möjligt får det så bra som möjligt. Tror du att det är två sidor av samma mynt?

Jag menar inte att jag är för nuvarande ordning, åtminstone inte i sin helhet. Jag är bara intresserad av vart tanken att marknaden är _så_ bra kommer ifrån?

Då företagens inköpsmaterial, redskap/verktyg, tjänster och varor, ja allt nästan allt prissäts efter marknaden så bör lönekostnaden också göra det.
Idag finns det ett problem med oss sjuka /mindre begåvade (syftar på mig själv) att vi har svårt att konkurrera med samma löner. Har man någon/några defekter så får man sälja sig billigare och ofta så finns det stora marginaler att sänka sina löner med.
Dock ska det finnas minimum löner och bra skyddsnät (som socialbidrag), så aldrig sagt något att de sämst ställt ska få det sämre. Men en 15 000 i månaden skall alla kunna sänka sig till. Inte som idag när hon på arbetsintevjun ville att jag skulle lägga mig mellan 30-35 000 eller fortsätta vara hemma och må dåligt.
Lönen var väldigt hög då den krävde så mycket , som jag självklart inte har eller ens kommer att få, det krävs en helt annan person för att lära sig detta. Mina lärare som har doktorerat i ämnet, ja kanske de skulle kunna. (produkten skulle sedan säljas på marknaden, så det ställs stora krav på att den fungerar bra, inte som i skolprojekt där man kan visa att den nästan fungerar)
Som sagt de kontaktade mig, hade jag sagt nej så hade jag fått förklara detta för arbetsförmedlingen och fått stora problem.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Så du menar att företag som t.ex. SAAB inte har flyttat delar av deras verksamhet utomlands? Det är ju typ mer Subaru än SAAB i vissa av deras bilar.

Visst har de flyttat delar, men inte alla

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Du tog upp det i ditt inlägg 08.23 bland annat, men det känns ändå inte som jag fått klarhet i hur t.ex. skatter är irrelevant för hur t.ex. SAAB gått i förlust i 11 år. Det kan ju inte bara vara höstens finanskris fel? Då borde ju även andra bilföretag i Tyskland gått med förlust.

ändrade mitt inlägg för det var inte riktigt relevant och kanske lite otrevligt också

Varför SAAB gått med förlust? För de gör dyra bilar ingen vill ha... De säljer helt enkelt inte tillräckligt mycket.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Visst har de flyttat delar, men inte alla

Varför SAAB gått med förlust? För de gör dyra bilar ingen vill ha... De säljer helt enkelt inte tillräckligt mycket.

Jo, men det finns andra lösningar än att sälja mer. Som så klart är den mest uppenbara lösningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Jo, men det finns andra lösningar än att sälja mer. Som så klart är den mest uppenbara lösningen.

SAAB säljer ju inte i tillräckligt stor skala för att utveckla nya bilar. Jag själv tycker det är dumt att vi skall försöka vara enda lilleputt landet med egen bilindustri, det fungerar ju uppenbarligen inte.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
SAAB säljer ju inte i tillräckligt stor skala för att utveckla nya bilar. Jag själv tycker det är dumt att vi skall försöka vara enda lilleputt landet med egen bilindustri, det fungerar ju uppenbarligen inte.

Om dom fått utveckla själva, och byggt den typen av bilar som folk vill köpa i dagens läge så ser jag inte det som en utopi att vi skulle kunna ha en egen bilindustri. Men så länge man satsar på fel modeller, och bara plockar ihop bilar med delar från resten av koncernens märken så kan man lika bra lägga ner det..

Edit: Stavning

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Jag är själv uthyrd som svindyr konsult. Borde ha större del av den kostnaden som lön tycker jag, än vad jag har idag (kanske ~1/5 typ) Dock tycker jag kunden betalar mer än tillräckligt för mig redan.

Men de klart. Det är många som ska leva på min lön och det jag drar in =/

Permalänk
Medlem

Jag drar in 64000:- i månaden till vår firma, i rena timmar. Av det får jag 20500:- , och det kostar min arbetsgivare 29750:- att ge mig mina 20500:- Han drar alltså in över 30000:- i månaden på mig. Ja, jag ska ha mer i lön.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Jag drar in 64000:- i månaden till vår firma, i rena timmar. Av det får jag 20500:- , och det kostar min arbetsgivare 29750:- att ge mig mina 20500:- Han drar alltså in över 30000:- i månaden på mig. Ja, jag ska ha mer i lön.

Nja. Företaget behöver ju en del pengar, chef(er) ska ha något, marknadsföring kostar, verktyg kostar, investeringar för framtiden, den som samordnar jobben, lokalhyra är ofta inte billig. Det är ju massor som ska betalas med din lön! Sen vet jag ju inte exakt vad du jobbar med eller hur många ni är på företaget. Jobbar du med att åka till kund och laga datorer så är det ju inget vidare dyra verktyg eller sådana kostnader. Men det är ju faktiskt väldigt många faktorer som behöver vägas in. Att få hälften av det man drar in till företaget i lön är ju ändå ganska hyffsat imo:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Jag drar in 64000:- i månaden till vår firma, i rena timmar. Av det får jag 20500:- , och det kostar min arbetsgivare 29750:- att ge mig mina 20500:- Han drar alltså in över 30000:- i månaden på mig. Ja, jag ska ha mer i lön.

Håller helt med om att du ska ha mer i lön, dock borde pengarna inte komma från arbetsgivaren, snarare att det borde vara lägre skatter, löjligt att betala 2/3 av pengarna i skatter och sen vara tvungen att använda dom skattade pengarna för att betala moms på alla inköp..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Nja. Företaget behöver ju en del pengar, chef(er) ska ha något, marknadsföring kostar, verktyg kostar, investeringar för framtiden, den som samordnar jobben, lokalhyra är ofta inte billig. Det är ju massor som ska betalas med din lön! Sen vet jag ju inte exakt vad du jobbar med eller hur många ni är på företaget. Jobbar du med att åka till kund och laga datorer så är det ju inget vidare dyra verktyg eller sådana kostnader. Men det är ju faktiskt väldigt många faktorer som behöver vägas in. Att få hälften av det man drar in till företaget i lön är ju ändå ganska hyffsat imo:)

Lite snabbt räknat.

Vi är två. Vi har ingen marknadsföring, ingen lokalhyra och på 1(!)månad har jag betalat min egen semester 1x
+ alla verktyg + kläder jag kan tänkas använda. Så i 11 månader har han just 30 000:- när _allt_ är betalt.

Höj min lön med 15000:- och vi båda får det bra, då han själv drar in samma summa som mig.
Skulle inte 60 000:- i månaden räcka?

(Man ska vara rädd om den som föder en.)

Permalänk
Entusiast

Som student kan jag bara filosofera över sommarjobbet än så länge.
Jag jobbar som driftstekniker och eftersom det är skift får man rätt bra med pengar. 20k i grundlön och sen OB, skiftersättning och lite annat kul blir rätt mycket pengar i slutet. Jag var inte helt övertygad om jag var värd det (inte för att jag klagade) tills ett par tunga arbetsdagar i sommras. Oftast är det rätt lugnt men ibland blir det jobbigt. Värst var nog när man kommer in i kontrollrummet och känner att det luktar rök. Jag får genast order om att ta bilen och kolla anläggningen för att se var det brinner. När jag kommer ut ser jag svart rök över anläggningen och snart hörs dova explosioner. Jag rapporterar in till kontrollrummet och får tipset att ta det försiktigt. Som tur var var det inte gaslagret som brann utan bara en lastbil på utsidan av stängslet. Jag jobbar för övrigt på raffinaderi så en brand är inte kul. Det finns hundra tusentals kubikmeter med brännbar vätska och tillräckligt med gas för att på bråkdelen av en sekund fixa en parkeringsplats stor nog åt hela Göteborg. Då är man nervös när det luktar rök.
Sen en annan gång var jag upp på en av gas-sfärerna när den började brumma och vibrera. Då blir man också nervös då man står på det farligaste på hela området.
Så är jag värd min lön? Kanske inte men jag känner mig lite mindre skyldig nu.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Lite snabbt räknat.

Vi är två. Vi har ingen marknadsföring, ingen lokalhyra och på 1(!)månad har jag betalat min egen semester 1x
+ alla verktyg + kläder jag kan tänkas använda. Så i 11 månader har han just 30 000:- när _allt_ är betalt.

Höj min lön med 15000:- och vi båda får det bra, då han själv drar in samma summa som mig.
Skulle inte 60 000:- i månaden räcka?

(Man ska vara rädd om den som föder en.)

Vem äger företaget?

Det är lätt att glömma bort ägarna som har investerat sina egna pengar i företaget och skall ha avkastning på dessa. Sen kan man väl diskutera om det är rimligt att vissa plockar ut en rätt stor kaka, men det är trots allt ägarna som äger företaget och bestämmer över löner, verksamhet osv.

Permalänk
Medlem

"Vore skatten lägre skulle lönen vara högre" - Ingvar Kamprad

Eftersom jag är egen så tjänar jag verkligen så mycket som jag förtjänar, jag har fått ett kubikpris och sen är det upp till mig att avgöra hur mycket jag vill tjäna varje månad (om det inte tillkommer en massa fel på maskinerna, då blir det torrt i kassan), fast självklart tycker jag att kubikpriset är för lågt, mycket vill ha mer

Men det finns några saker jag stör mig fruktansvärt mycket på i den svenska mentaliteten, tex. om ett företag går bra så går facket in och säger att de anställda ska få mer i lön, men om ett företag går dåligt då ska helvetet frysa till is innan de anställda går med på sänkt lön! Varför?

EDIT:::

AzII Du glömmer att han även ska betala ca. 30-35% av dom där 30000:- i skatt.

Sen är det självklart att han ska tjäna pengar på dig, vad vore det annars för mening att ha dig? Han driver väll ingen välgörenhet.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
"Vore skatten lägre skulle lönen vara högre" - Ingvar Kamprad

Eftersom jag är egen så tjänar jag verkligen så mycket som jag förtjänar, jag har fått ett kubikpris och sen är det upp till mig att avgöra hur mycket jag vill tjäna varje månad (om det inte tillkommer en massa fel på maskinerna, då blir det torrt i kassan), fast självklart tycker jag att kubikpriset är för lågt, mycket vill ha mer

Vad jobbar du med? Skogshuggare eller vad? Kanske en liten gruva under tomten?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Visst har de flyttat delar, men inte alla

Varför SAAB gått med förlust? För de gör dyra bilar ingen vill ha... De säljer helt enkelt inte tillräckligt mycket.

Jag vill ju visserligen bara påpeka att SAAB är en del av en väldigt stor koncern. Där spelar individuella resultat för bolagen väldigt liten roll - både plus och minus kan flyttas runt och redovisas på väldigt många sätt (oavsett vad den goda redovisningsseden förespråkar). Vad jag menar är att huruvida Saab har gått med förlust "på riktigt" är något som ytterst få människor vet (läs GM:s ledning).

Tro inte alltför mycket på svensk media - ofta totalt oerfarna människor som uttalar sig tbh. Man får dessutom aldrig glömma att bolag väldigt ofta har agendor med hur resultat redovisas!

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Vad jobbar du med? Skogshuggare eller vad? Kanske en liten gruva under tomten?

Har ett skogsföretag med två skogsmaskiner, men en guld gruva under ägorna vore inte fel det heller

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Jag vill ju visserligen bara påpeka att SAAB är en del av en väldigt stor koncern. Där spelar individuella resultat för bolagen väldigt liten roll - både plus och minus kan flyttas runt och redovisas på väldigt många sätt (oavsett vad den goda redovisningsseden förespråkar). Vad jag menar är att huruvida Saab har gått med förlust "på riktigt" är något som ytterst få människor vet (läs GM:s ledning).

Tro inte alltför mycket på svensk media - ofta totalt oerfarna människor som uttalar sig tbh. Man får dessutom aldrig glömma att bolag väldigt ofta har agendor med hur resultat redovisas!

Saab gjorde såvitt jag förstått förlust långt innan GM kom in och helt köpte upp det

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Har ett skogsföretag med två skogsmaskiner, men en guld gruva under ägorna vore inte fel det heller

Mm, knäppt att jag gissade rätt Dock så tror jag att jag läst om ditt jobb innan här på sweclockers...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Saab gjorde såvitt jag förstått förlust långt innan GM kom in och helt köpte upp det

De kanske lyckades vända det till plus?

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Såhär tio år senare är känslan lite annorlunda, betydligt mer ansvar nuförtiden men lönen har inte ökat i samma utsträckning som ansvaret så nu gör jag nog skäl för lönen dom flesta dagarna jag är på jobbet.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Jag drar in runt 150-200k i ren vinst till bolaget varje månad. Av dom får jag mellan 50-60k. Tycker dock att jag får för mycket med tanke på att det enda jag gör är att hamrar ordrar och pratar med kunder.

Men jag är inte den som klagar, Mycket vill gärna ha mer.

Ska även tillägga att jag har noll utbildning. Gick knappt klart gymnasiet och var påväg in i ett riktigt dåligt liv med droger och kriminalitet men sen så fick jag ett dåligt säljjobb som har lett mig in i bra säljjobb med lite mellanchefs ansvar. Tur att man är bra på nått här i livet

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av mrc:

Ett litet sidospår.

I organisationsteori så forskar man en del inom motivationsteori.
Där var det en forskare som tyckte att man skulle ge löntagarna så hög lön att de skulle känna sig skyldiga till att jobba.

Kommer inte ihåg namnet, men den kan man fundera på...

Precis så känner jag med mina 42800:- i månaden brutto. Då har jag ingen direkt utbildning mer än elprogrammet jag gick på gymnasiet.
Men i stort sätt ALLA andra på min arbetsplats tycker dom har för dåliga löner. Visst jag jobbar mycket övertid men ändå...

Kan ju säga att jag jobbar på ett bryggeri som lagerarbetare med lite ansvar.

Jag kan mer eller mindre sitta av varje arbetspass utan att svettas nånting alls.

Så nej jag känner verkligen inte att jag är värd min lön

Permalänk
Medlem

Absolut, jag behöver nog 50% till innan jag skäms även om jag redan tjänar över rekommenderad lön för yrket.

Permalänk
Medlem

Laddad fråga.. jag har inte dåligt samvete över min lön. Jag presterar på den nivå som krävs av mig. Visst är jag ersättningsbar, men min arbetsgivare skulle nog få betala något snarlikt ändå. Så ja, jag skulle nog säga att jag är värd min lön, och skulle ha svårt att motivera varken något högre eller lägre. Vidare trivs jag väldigt bra, vilket är viktigt för min egen skull.

Som kontext vet jag inte vad företaget drar in för produkten som jag egenhändigt* utvecklar, men vi har spekulerat att våran största kund sparar upp mot 150k USD om dagen mha oss, och jag själv får strax norr om 600k JPY i månaden netto. Sen har vi en kostym också som säkerligen får mer än mig, som det brukar vara.

* Menar inte att ta cred för allt och "utan mig skulle produkten inte finnas" etc, som sagt är jag såklart ersättningsbar. Dock är jag den enda utvecklaren på projektet, och har varit det sen start.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Det beror på vem man frågar. Jag är bemanningssköterska för tillfället och tjänar ungefär dubbelt så mycket som de som är fastanställda (även om det knappt finns några kvar på den avdelningen). Jag är erfaren, duktig, flexibel och jobbar mycket.

Frågar man mig är jag värd det. Frågar man en del av mina kollegor är jag inte det. Frågar man mitt företag och landstinget som hyr in mig så är jag ju det, eftersom de fortsätter köpa tjänsten. Frågar man patienterna så är de nog nöjda med att ha någon som vet vad de gör och sätter deras välmående i första rummet.

Frågar man "folk på gatan" (bekanta, folk på forum och så vidare) så varierar nog svaret, jag har fått höra allt. Från att jag är en blodsugare som utnyttjar samhällets redan ansträngda ekonomi till att "jag skulle göra samma sak".

Så svaret är: det varierar.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andree_larsson:

Precis så känner jag med mina 42800:- i månaden brutto. Då har jag ingen direkt utbildning mer än elprogrammet jag gick på gymnasiet.
Men i stort sätt ALLA andra på min arbetsplats tycker dom har för dåliga löner. Visst jag jobbar mycket övertid men ändå...

Kan ju säga att jag jobbar på ett bryggeri som lagerarbetare med lite ansvar.

Jag kan mer eller mindre sitta av varje arbetspass utan att svettas nånting alls.

Så nej jag känner verkligen inte att jag är värd min lön

Jag har 27000 i grundlön och hinner knappt ta ut lunchen. 8 timmars non stop stress 5 dagar i veckan. Om man inte tar ut lunchen blir man ifrågasatt av chefen. Hinner du inte med det som ligger enligt mål så blir man ifrågasatt. I grunden är det dåligt planerad organisation utan marginaler. I mitt fall - fett underbetald.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Jag sällar mig till gruppen som tycker att man är värd mer än man får ut. Jag jobbar 85% där heltidslön ligger på 22,000. Beroende på hur bemanningskravet ser ut så blir det olika mycket kvällar / dagar, men jag har ett lägre ansvar för mediciner, sjukvårdskontakter m.m (Jobbar inom Vård och omsorg). Jag är också verksamhetsombud som håller utbildningar i vårt dokumentationssystem Treserva, Dokumentationsutbildningar och har till uppgift att behörighetsadministrera medarbetare på min arbetsplats och andra arbetsplatser inom LSS, vid behov.

Jag ska också se till att alla medarbetare följer rutiner och riktlinjer för dokumentationen, och påminna och vid behov tillrättavisa när någon har fått fel uppfattning om något.

Jag kan tänka mig iaf 2-3000 mer i månaden.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Visst har de flyttat delar, men inte alla

Varför SAAB gått med förlust? För de gör dyra bilar ingen vill ha... De säljer helt enkelt inte tillräckligt mycket.

Väldigt förenklat. En del av anledning var föråldrad teknik på fabrikerna. Stora satsningar gjordes samtidigt som de inte lyckades få upp volymerna. Detta i kombination med en ansvarslös ledning a la svågerpolitik som trodde att alla problem var lösta för att GM pumpade in pengarna för att hålla balansbudgeten flytande. Ingen hade räknat med att GM skulle satsa på Opel framför SAAB så fallet blev oundvikligt. Inte blev det bättre när de trodde att en sportbilsvd skulle vända skutan. Sen har många billtillverkare svårt idag då volym betyder allt. Volkswagen har en marginal på 500 euro per tillverkad enhet. Som ett resultat av detta så är Volvo en kinabil idag. Är Volvo en bil ingen vill ha? Inte i Sverige. Men ute på den stora marknaden ser det annorlunda ut. Det gör det svårt med jämna volymer och stabil lönsamhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

@hakan78: Du kanske är medveten om att du svarade på ett 10 år gammalt meddelande nu.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell