Western Digital Raptor i 20 000 varv per minut

Permalänk
Hedersmedlem

VelociRaptor var väl tystaste disken som storagereview testat? Det bådar ju gott för att en vidareutveckling inte kommer låta som fan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Gargamel
Bara att slå av indexeringstjänsten så löser det sig annars tuggar vista rätt hårt på diskarna.

Var hittar jag detta och vad gör den för nytta ?

Jag har en 150 gig raptor och den lät kanske mycket innan jag skaffade en Scythe Quiet Drive till den. Hoppas dessa nya låter mindre anars är det nog SSD diskar som gäller, om dom går ner lite i pris.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, om den blir mkt billigare i pris/utrymme än ssd så kan den nog sälja.

Sen ni som klagar på vista så ge er någon gång. Har kört det sedan release och är mkt nöjdare än jag varit med xp, kör 64 bit ultimate. Enda jobbiga i början var att vissa saker är omflyttade och nya menyer ect. Har även kört xp 64 som även det var mkt bättre än xp 32.

Att stänga av indexeringen rekommenderar inte jag iaf, har alla hårddiskar indexerade och när den var klar med det läser inte vista från mina diskar iaf om jag inte gör något som kräver det såklart. Praktiskt om man behöver hitta någon fil man tappat bort då det tar högst 2 sek att finna den med söken.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Hmmm... 20k rpm. Och jag som satt å funderade en gång för inte så länge sen på att skaffa en hårddisk med färre antal varv (5400rpm) för att minska oljud och strömförbrukning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
v20k ananrs?

Vilka idioter vill jag bara säga. Här sitter man med världens bästa och enklaste idé för att få en disk att bli dubbelt så snabb, som raid 0, fast med bara en hårddisk, men inte med dubbelt så mycket utrymme.

Hur som helst så har jag mailat dom min idé nu. hoppas dom gillar den

Vad är det för idé du har? Låt höra.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Hållbarhet: 3 månader.
Pris: 10000kr för 150GB

Permalänk
Avstängd

Raptor... då börjar folk direkt o klaga på "oljudet".

Antingen så har ni för dåligt isolerad datorlåda eller överkänsliga öron. ^^

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Ni som har problem med att raptorn låter för mycket ska vara glada att ni inte hade dator på 80-talet när man hade 5,25" diskar med stegmotorer för att flytta skrivhuvudena. Dessa kan med lätthet få ett chassi att röra sig i sidled över borde vid sökning. Där kan vi prata om högljudda diskar, en raptor är i princip ljudlös i jämförelse.

Kul att raptorn vidareutvecklas. Jag är själv övertygad om att mekaniska hårddiskar har många år kvar innan de är helt ute ur leken till förmån för andra tekniker.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Inte bara inse att SSD är lite mer framtid är mekaniska diskar då?

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
v20k ananrs?

Vilka idioter vill jag bara säga. Här sitter man med världens bästa och enklaste idé för att få en disk att bli dubbelt så snabb, som raid 0, fast med bara en hårddisk, men inte med dubbelt så mycket utrymme.

Hur som helst så har jag mailat dom min idé nu. hoppas dom gillar den

Är idén att köra två tunna läshuvuden istället för ett dubbelt? Dålig lösning isåfall som skulle vara krånlig och inte tillföra någonting, finns redan någonting som heter raid 1.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Vista, fördelar? Tillåt mig skratta. xD

Javisst bara att skratta på om det känns bättre, orkar inte ta en Vista vs XP diskussion eftersom det aldrig ger något! var och en får köra med det OS dom anser bäst.

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Skrammel. Rassel. Buller.

nja, dom kanske har gjort inbyggda gummi ebalage i själva hhd'n som reduserar ljuden.

Pristet på dessa vill jag inte veta x)

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Raptor... då börjar folk direkt o klaga på "oljudet".

Antingen så har ni för dåligt isolerad datorlåda eller överkänsliga öron. ^^

Kan bara hålla med GaMeR2K5

Har själv fyra gammla raptor av första serien i en Antec P180 låda
stående på golvet det hörs inget alls av diskarna

Visa signatur

R-SON

Permalänk
Avstängd

Haft ett ex antal raptor diskar med.. den enda som lät ganska högt var Gamer X versionen.. annars är dom inte så högjuda..

Permalänk

Vad det gäller ljudnivån så kan vi väll sluta diskutera det förens åtminstonne någon har hört den på riktigt.

Att säga att den inte låter så mycket är högst subjektivt, jag tycker mina noctuafläktar låter mycket.

Att säga att folk inte ska klaga för att det på 80-talet fans 5.25" diskar med startmotorer för bilar för att flytta läshuvudena känns inte heller helt relevant. Jag vet mycket väl hur de hårddiskarna lät, men vad spelar det för roll nu? Det är som att säga att man inte ska få påpeka dålig komfort i en ny bil i förhållande till andra bara för att man på början av 1900-talet åkte vagn efter en häst sittandes direkt på en planka. Det är inte relevant för fem öre, och det är inte speciellt "coolt" att man vet hur diskarna lät på 80-talet, vilket är den enda anledningen jag kan se till varför man ens tar upp något sådant.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Någon sa att 300gb är för mycket utrymme på den här typen av HD. Använder själv en Raptor 150gb till att ha samplingar och loopar på i min musikdator. Har som sagt gärna 150gb till då jag nu flyttar lite fram och tillbaka.

Hade precis tänkt och köpa en 300gb velociraptor men med den här nyheten blir det vänta och se.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Någon sa att 300gb är för mycket utrymme på den här typen av HD. Använder själv en Raptor 150gb till att ha samplingar och loopar på i min musikdator. Har som sagt gärna 150gb till då jag nu flyttar lite fram och tillbaka.

Hade precis tänkt och köpa en 300gb velociraptor men med den här nyheten blir det vänta och se.

Dessa diskar är inte direkt tänkt som lagring, utan det är prestanda diskar. Kan tänka mig att dessa diskar gör att t ex Vista lär spinna på rätt fint.

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
Ser bra ut, om den blir mkt billigare i pris/utrymme än ssd så kan den nog sälja.

Sen ni som klagar på vista så ge er någon gång. Har kört det sedan release och är mkt nöjdare än jag varit med xp, kör 64 bit ultimate. Enda jobbiga i början var att vissa saker är omflyttade och nya menyer ect. Har även kört xp 64 som även det var mkt bättre än xp 32.

Att stänga av indexeringen rekommenderar inte jag iaf, har alla hårddiskar indexerade och när den var klar med det läser inte vista från mina diskar iaf om jag inte gör något som kräver det såklart. Praktiskt om man behöver hitta någon fil man tappat bort då det tar högst 2 sek att finna den med söken.

Precis!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Är idén att köra två tunna läshuvuden istället för ett dubbelt? Dålig lösning isåfall som skulle vara krånlig och inte tillföra någonting, finns redan någonting som heter raid 1.

Öhh... nej?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Vad är det för idé du har? Låt höra.

aja här kommer idén da.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Precis!

Öhh... nej?

aja här kommer idén da.
http://pici.se/pictures/FBoBkHjsG.jpg

Frän idé...
Man kan ju ha det i 2,5 tums-format... så att det får plats i ett 3,5...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
En Raptor etc. är inget alternativ om man inte har ett ljudisolerat chassi med BRA hårddiskupphänging (läs: Antec).

Även där låter en 10K RPM:are tok för mycket, med XP, Linux eller Vista (med alla hårddisk-ätande tjänster avstängda).

Kan ju bara tänka mig hur mycket en 20K RPMs disk låter.

Jag skulle rekommendera att du kollar upp lite tester av Velociraptor. Det är i princip en av de tre tystaste hårddiskarna på marknaden (dvs. tystare än 90% av alla 7.2k rpm:are).

Och priset behöver ni nog inte oroa er så värst mycket för. Velociraptor har ju samma pris/gb som de gamla Raptors så en 20k rpm 150gb borde ju inte kosta mer än dagens Velociraptor.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Precis!

Öhh... nej?

aja här kommer idén da.
http://pici.se/pictures/FBoBkHjsG.jpg

MBY's take på detta: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=825...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Ni som har problem med att raptorn låter för mycket ska vara glada att ni inte hade dator på 80-talet när man hade 5,25" diskar med stegmotorer för att flytta skrivhuvudena. Dessa kan med lätthet få ett chassi att röra sig i sidled över borde vid sökning. Där kan vi prata om högljudda diskar, en raptor är i princip ljudlös i jämförelse.

Kul att raptorn vidareutvecklas. Jag är själv övertygad om att mekaniska hårddiskar har många år kvar innan de är helt ute ur leken till förmån för andra tekniker.

Quantum Bigfoot <3

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Martinson: Precis, jag använder den som en typ av swap-disk för samplingarna vid musikproduktion. Allt som gör flytet bättre i produktion är bra. Finns inget värre än jobbiga laddningstider som hämmar kreativiteten.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Hedersmedlem

Flera blandar ihop läs/skriv ljudet (som hörs ordentligt på Raptorn) och rotationsljudet (som inte hörs på Raptorn).

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Otroligt roligt att se att någonting äntligen händer med hårddisk utvecklingen. Ska direkt köpa ett par till mina burkar när den kommer ut

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
MBY's take på detta: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=825...

Min tanke är inte helt tom. Det finns 2 typer av diskar man kan göra. En för låg accestid eller en för snabb skrivning och läsning.

Versionen med snabb skriv och läs kan jämföras med raid 0.
Varje arm har en varsin region på disken, hälften av plattorna var. Så skriver och läser dom var annan bit. Detta dubblar läs/skriv hastigheten, men ökar accesstiden lite gran.

Den andra versionen med låg accesstid kan jämföras med raid 1.
Här blir accesstiden låg för att den arm som först hittar rätt fil börjar läsa den. Och den andra armen kan börja leta efter en ny fil. Så turas armarna om så. Detta ökar läs/skriv hastigheten lite gran, men framförallt sänks accesstiden.

Och självklart går det snabbare att läsa en fragmenterade fil ju högre rotations hastighet man har. Men hastigheten ökar också om man ökar lagringstätheten. Men om filen är utspridd över hela disken, då får man lägre accesstider med 2 armar.

Jag tycker inte att min och Mikael_Berglund's idé är så dum ändå. Det blir ju billigare att tillverka en disk med 2 rörliga armar än 2 diskar med en varsin rörlig arm.

Permalänk
Hedersmedlem

Den som gnäller på ljudet på en HDD har helt klart inte ett bra chassi eller hdd upphängning som dämpar ljud/vibbrationer. har själv 2xt 74gb adfd modell av raptor i raid 0 i mitt Antec p180.
Var häromdagen hoss en bekant vars chassi enligt mig var helt värdelöst då det lät utav bara den då han har 1 150gb raptor (adfd) i den.
Han hade även en Samsung F1 på 1TB och den lät mycket mer än min raptor i min burk. Nu har jag förstått vikten av ett bra byggt chassi.
Har planer på att bygga ett eget chassi med vattenkylning. V-raptor är ju bara plocka bort kylningen på och sätta nån lämplig typ av vattenblock på istället så passar det ju finfint rakt i en 3,5" platts.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chourou
woehhaa 20 000 RPM. grym prestanda och förmodligen grymt pris på prisättningen också

det stod ingenting om storleken. tror ni det kommer vara 150gb igen ? ~_~

Jag tror på 300 GB som velociraptorn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Undrar ifall man behöver köpa en kontroll kort då cpu kommer bli belastad vid skrivning..
iaf om man kör raid 0

Nej. Innehållet läses direkt från minnet till hårddisken. Processorn säger bara vad som ska göras, den gör inte det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Direct_memory_access
Har man taskiga kablar kan hårddisken backa tillbaka till PIO-läge (som det står på länken om). DÅ går det segt.
http://www.sweclockers.com/nyhet/7053-9_stycken_solid_state-h...
Processorn där klarar allt av en hel del i hastighet så att WD (kanske) kommer med en 20 000 rpm-disk är inte närma taket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zZGurraZz
Bara ta bort kylningen och trycka in i laptopen då.

Iaf tidigare velociraptorn är ju tjockare än 2,5" laptophårddiskar så den passar helt enkelt inte.

Och så ni som tror den kommer låta jättemycket. Velociraptorn är som sagt bland de tystade diskarna om man jämför med 7200 rpm SATA-diskar. Det finns utrymme för lite mer väsen. Jag trycker min WD740ADFD inte låter så speciellt mycket, den är specialupphängd.

SSD flashdiskar har en bit kvar att gå. Dels är toppmodellerna (de som ska konkurrera med raptor) dyra.
Jag vill inte snåla ihop och köpa mig bara 32 GiB. Med min raptor får jag rum med vista, program och några spel. Men skulle gärna haft 150 GB. Men att köpa 150 GB SSD flashdiskar lär kosta på.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Vive la liberté!
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Min tanke är inte helt tom. Det finns 2 typer av diskar man kan göra. En för låg accestid eller en för snabb skrivning och läsning.

Versionen med snabb skriv och läs kan jämföras med raid 0.
Varje arm har en varsin region på disken, hälften av plattorna var. Så skriver och läser dom var annan bit. Detta dubblar läs/skriv hastigheten, men ökar accesstiden lite gran.

Den andra versionen med låg accesstid kan jämföras med raid 1.
Här blir accesstiden låg för att den arm som först hittar rätt fil börjar läsa den. Och den andra armen kan börja leta efter en ny fil. Så turas armarna om så. Detta ökar läs/skriv hastigheten lite gran, men framförallt sänks accesstiden.

Och självklart går det snabbare att läsa en fragmenterade fil ju högre rotations hastighet man har. Men hastigheten ökar också om man ökar lagringstätheten. Men om filen är utspridd över hela disken, då får man lägre accesstider med 2 armar.

Jag tycker inte att min och Mikael_Berglund's idé är så dum ändå. Det blir ju billigare att tillverka en disk med 2 rörliga armar än 2 diskar med en varsin rörlig arm.

Oturligt nog hann Seagate före med Barracuda 2HP

http://www.redhill.net.au/d/d-o.html#2hp <-- De kör även en förklaring varför de bara gjorde en sådan disk
http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?vgnextoid=d184c6ea20fbd...
http://www.seagate.com/support/kb/disc/cuda2.html

Permalänk
Medlem

Me Wants.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Bra, då sjunker priset på v10orna då!