Permalänk

Jepp, har beställt från england och ska skeppas nästa vecka. Hells no att jag väntar ett år till bara för att få åäö

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

Hallå hallå!

Några frågor till er som beställt 900:an från england;

Hur fungerar det med tangentbordet? Kan man ställa in svensk layout, eller är det jättekrångligt att skriva å, ä & ö?

Ska jag titta på priset inklusive eller exklusive VAT?

Jag har läst någonstans att de engelska versionerna inte kommer med 5800-batteriet utan någon mindre variant. Stämmer det?

Allmän fråga:
Hur upplever ni kvaliteten på datorn? Är den gedigen och robust? Sitter allting ordentligt? Skramlar och låter den? Vilken känsla förmedlar den? jag tror ni förstår hur jag menar.. Uppfattas den som premium eller budget av användaren?

Permalänk
Medlem

Jag har inte beställt min från england men kan svara på visa av frågorna ändå:

Det är inte jättekrångligt att skriva åäö. Om du ställer in svenskt tangentbord i windows eller linux så kan du sedan använda samma knappar som på ett svenskt tangenbord med skillnaden att det inte är symboler för åäö på dessa knappar. Men eftersom man vet att Å är brevid P och Ö Ä är brevid L är det inga problem.

Det pris du ska titta på är inklusive VAT, det är momsen, den måste du betala. Om du har företag kan du dock dra av den.

Det stämmer att den engelska versionen inte kommer med 5800 batteriet. Den levereras med 4400 batteriet. Vilket betyder drygt 2 timmars batteritid vid normal användning. Eventuellt kanske Asus kommer ersätta detta batteri senare med ett 5800 även i England, men det är oklart än så länge.

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan hitta ett löst 5800 batteri till en som köpte 900an från england?

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, flipp!

arnaxh - Kolla ebay. Finns massor, även ännu kraftigare varianter på uppemot 10000 mah!

Någon som har något att säga om den upplevda kvaliteten på datorn? Känns den hållbar? Premium/budget?

Permalänk
Medlem

surfare: tack för tipset, 10000 batteriet känns lite klumpigt men allt beror ju på hur länge man vill/kan vara utan laddningsmöjligheter.

Jag tycker att kvaliteten på datorn känns stabil, inga konstigheter. Funkar utmärkt. Kanske inte superpremium men absolut inte budget.
Min enda grej just nu är det lite klena batteritiden men det fick jag ju svar på.

Permalänk
Medlem

Jag har läst mycket att datorn blir väldigt varm stämmer det?

Visa signatur

D e D!

Permalänk
Medlem

snart kommer modell 901 med atom processorn fast det vet ni nog redan, den blir det att köpa,

fast hoppas den kommer ut med via's Isaiah processor istället

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Ja så fort 901 kommer så blir det köp

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket bättre batteritid det egentligen blir med den nya Intel Atom jämför med Intel Celeron M... Rent prestandamässigt så kommer de hålla samma klass, förutsatt att Atom kör på dubbla hastigheten jämfört med Celeron. =/

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk

Ok, denna verkar riktigt intressant. Är ute efter en film, musik och surfdator. Så eee 900 verkar riktigt trevlig. Någon som har något negativt att säga om den? Tänkte köpa linux versionen och köra xp eller ubuntu. tanken är också att skaffa mig en bt adapter så jag surfar med 3g via mobilen. Som jag har fattat så flyter film på bra på den och folk verkar även kunna köra 720p x264 filmer utan problem på den. Inte för att jag hade tänkt att göra det utan är mer ute efter att se på lite serier mm. Så någon som hindrar en från att skaffa sig en sådan?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ghb
Undrar hur mycket bättre batteritid det egentligen blir med den nya Intel Atom jämför med Intel Celeron M... Rent prestandamässigt så kommer de hålla samma klass, förutsatt att Atom kör på dubbla hastigheten jämfört med Celeron. =/

Jag tror vinsten i batteritid kommer bli blygsam: "I read that the TDP of the Diamondville is 4W while that for the Celeron M 353 is 5W - that's about 20% in power savings if you consider the processor alone."

http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=29125&p=2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Ok, denna verkar riktigt intressant. Är ute efter en film, musik och surfdator. Så eee 900 verkar riktigt trevlig. Någon som har något negativt att säga om den? Tänkte köpa linux versionen och köra xp eller ubuntu. tanken är också att skaffa mig en bt adapter så jag surfar med 3g via mobilen. Som jag har fattat så flyter film på bra på den och folk verkar även kunna köra 720p x264 filmer utan problem på den. Inte för att jag hade tänkt att göra det utan är mer ute efter att se på lite serier mm. Så någon som hindrar en från att skaffa sig en sådan?

Hur funkar det att surfa med telefonen via BT? Har "fri" tel som jag gärna vill utnyttja så det hade varit skönt om det inte går med modem-fart

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Hur funkar det att surfa med telefonen via BT? Har "fri" tel som jag gärna vill utnyttja så det hade varit skönt om det inte går med modem-fart

jag har en nokia n73me och i mitt pcsynk program så har jag funktionen att använda mobilen som ett modem. Du kan också i pcsynk välja om du vill ansluta med kabel eller via bt. Sitter dock inte hemma så jag kan testa det.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
jag har en nokia n73me och i mitt pcsynk program så har jag funktionen att använda mobilen som ett modem. Du kan också i pcsynk välja om du vill ansluta med kabel eller via bt. Sitter dock inte hemma så jag kan testa det.

Jag menar mer hur hastigheten är

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Har fått min Eee 900 från hongkong nu. Jäklar vad liten den är, trots att jag hade sett bilder på den innan hade jag inte trott att den skulle vara så liten. Den ser lite plastigare ut än jag sett på bilderna innan men överlag helt klart ok design. Installerade windows från intern dvd-läsare via sata-usb konverter och det gick som en dans. Har också gjort ett test av batteritiden genom att se hur länge den kunde hålla igång en divx film med brightness på högsta och wlan avstängt. Bra precis 3 timmar klarade den, vilket jag tycker är helt ok, observera att det är med 5800mah batteriet. Ska försöka skriva en recension längre fram när jag testat lite mer.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipp
Har fått min Eee 900 från hongkong nu. Jäklar vad liten den är, trots att jag hade sett bilder på den innan hade jag inte trott att den skulle vara så liten. Den ser lite plastigare ut än jag sett på bilderna innan men överlag helt klart ok design. Installerade windows från intern dvd-läsare via sata-usb konverter och det gick som en dans. Har också gjort ett test av batteritiden genom att se hur länge den kunde hålla igång en divx film med brightness på högsta och wlan avstängt. Bra precis 3 timmar klarade den, vilket jag tycker är helt ok, observera att det är med 5800mah batteriet. Ska försöka skriva en recension längre fram när jag testat lite mer.

Bilder hade varit uppskattat

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hur är det att leva utan åäö tangenterna. Känner mig så sjukt sugen på att köpa 900:an eller Wind men oroar mig om åäö.

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

Har knappt tänkt på att det skulle vara ett problem med åäö. Knapparna sitter ju på samma ställe det är bara andra symboler på dem. Man vet ju var de sitter. Har svårt att se varför så många "oroar" sig för detta. Ett betydligt större problem är att tangentbordet är så litet.

Det jag är mest nöjd med är kvaliteten på skärmen och multitouch funktionerna. Two finger scroll är guld värd.

Permalänk

In my very humble opinion så är 900an snyggare än 901an. Tror det jag stör mig mest på med 901an är den krusidulliga Eee loggan istället för den solida, snygga Asus loggan.

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk

Om man byter till svenskt tgb i xp och har ett engelskt, då sitter ju inte },=,/ och vidare på samma ställe som på tangetbordet. Hur kan man lösa det?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

man trycker alt+shift för att ändra till engelsk tangentbordslayout, mkt smidigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipp
man trycker alt+shift för att ändra till engelsk tangentbordslayout, mkt smidigt

Sjukt bra! här har man suttit i ett halvår och undvikit vissa tecken...

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem

Ställer väl frågan här.

Har tänkt köpa mig en liten dator i sommar.
Är Asus EEE 900 bästa valet?

901 verkar inte speciellt mycket bättre, Wind har större yttermått, HP Mini Note är dyr etc.

Omkring 9" skärm med 1024 i bredd verkar vettigt. Låg vikt (ca 1 kg) och så små yttermått som möjligt är något jag prioriterar.

Kommer använda datorn till att surfa, skriva, se någon film och liknande. Den kommer säkert få följa med på alla resor.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Ställer väl frågan här.

Har tänkt köpa mig en liten dator i sommar.
Är Asus EEE 900 bästa valet?

901 verkar inte speciellt mycket bättre, Wind har större yttermått, HP Mini Note är dyr etc.

Omkring 9" skärm med 1024 i bredd verkar vettigt. Låg vikt (ca 1 kg) och så små yttermått som möjligt är något jag prioriterar.

Kommer använda datorn till att surfa, skriva, se någon film och liknande. Den kommer säkert få följa med på alla resor.

Har själv stått inför samma val.
Jag resonerar som så att det enda jag skulle vilja ha från 901an är atomen. Bluetooth, fjolligare design och en tusenlapp extra klarar jag mig däremot undan.

Jag anser att prishöjningen från 701 till 900 var befogad, skärmen var det enda jag störde mig på med 701an. Tyckte redan från början att det kändes väldigt mycket utvecklingsland över den datorn. Iochmed den större skärmen försvann det problemet och tillsammans med större diskar, mer ram, multitouch och massa buggständande så kan jag mycket väl betala lite mer än för 701an.

Uppgraderingen till 901 däremot (om vi nu bara ser till priset och bortser från mina andra åsikter om den) känns inte priset befogat.
Eee kommer för hoppningsvis fortsätta utvecklas och finslipas och hela tiden bli lite bättre, men helst utan att priset trissas upp till något helt annat än vad det var tänkt från början.

Jag säger; kör på 900an. Tillsammans med ett 5200 eller 6600 batteri så har du den enligt mig perfekta ultraportabla datorn.

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.
Blir nog så att jag kör på den om det inte dyker upp något överlägset.
Inte så troligt dock

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Jag håller på att leta efter en butik som har den svarta i lager just nu. Så hittar jag en så blir det en beställning. Annars så ligger leveranstiden på 2-3veckor och det är många som har förbokat....:(

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Vore trevligt med lite länkar till vart man kan köpa denna dator.

Hittade själv denna:
http://www.pricerunner.co.uk/pl/27-1096201/Laptop-Computers/A...

och i synnerhet då den här:
http://www.purelygadgets.co.uk/showproduct.php?prodid=23420&w...

Kanske trevligt att beställa från UK kanske både då de har samma tangentbordslayout, om än inte samma mappning av knapparna, och att man slipper betala tull och skatt.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Vore trevligt med lite länkar till vart man kan köpa denna dator.

Hittade själv denna:
http://www.pricerunner.co.uk/pl/27-1096201/Laptop-Computers/A...

och i synnerhet då den här:
http://www.purelygadgets.co.uk/showproduct.php?prodid=23420&w...

Kanske trevligt att beställa från UK kanske både då de har samma tangentbordslayout, om än inte samma mappning av knapparna, och att man slipper betala tull och skatt.

Mjo, hittade den faktis via eee's forum och väntar på svart från sidan angående en internationell beställning, frakt mm. Så hoppas att de svarar och man kan lägga en beställning så man får en gobit snart.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2