Permalänk
Medlem

Bästa LCD 40-42 till bra pris

Hej!

Jag undrar vilken LCD-TV 40-42 tum ni anser vara bäst om den bara får kosta max 13 000. Det jag vill att den ska palla är: Får inte vara eftersläpningar när man kollar in EM-fotbollen, skall gå att koppla enkelt till min bärbara dator via HDMI, hyfsad bild, får gärna se snygg ut, ska gå att montera på ett väggfäste (gärna motoriserat).

Tacksam för svar!

Permalänk

Är du fotbollsintresserad skall du ju definitivt kolla in en plasma istället, då jag personligen aldrig sett en LCD som funngerar klockrent till sport.
Eftersom en Pioneer plasma inte ryms inom din budget så hade jag rekomenderat en Panasonic PZ70. FullHD plasma som bräcker det mesta. Ta och åk ut till en handlare och be dem koppla upp en Panasonic TH42-PZ70.
Finns inget mig veterligen som klår den TV:n i den prisklassen.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyber Judas
Är du fotbollsintresserad skall du ju definitivt kolla in en plasma istället, v eftersodå jag personligen aldrig sett en LCD som funngerar klockrent till sport.
Eftersom en Pioneer plasma inte ryms inom din budget så hade jag rekomenderat en Panasonic PZ70. FullHD plasma som bräcker det mesta. Ta och åk ut till en handlare och be dem koppla upp en Panasonic TH42-PZ70.
Finns inget mig veterligen som klår den TV:n i den prisklassen.

Fast plasma blir egentligen inget alternativ eftersom jag ska koppla till datorn...finns det ingen LCD som kan uppfylla mina krav?

Permalänk
Medlem

Jag tycker om min LG 42LY95 som är full hd och fungerar precis som en monitor med dator tilkoplad.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roosterx
Jag tycker om min LG 42LY95 som är full hd och fungerar precis som en monitor med dator tilkoplad.

Ja, den såg intressant ut! Vart köpte du din och hur mkt kostade den? Känns bättre att köpa den i butik så man kan kolla bildkvallen...

Permalänk
Medlem

plasma e klart bättre för sport, och spec. fotboll.. men annars har jag själv upplevt en bra fotbollsmatch på samsungs LE40F86, alltså en LCD på 40" med full hd och 25000:1 kontrast! och desutom, ja den är snygg! Polarn köpte den från zave btw, doa apparater tydligen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fille182
plasma e klart bättre för sport, och spec. fotboll.. men annars har jag själv upplevt en bra fotbollsmatch på samsungs LE40F86, alltså en LCD på 40" med full hd och 25000:1 kontrast! och desutom, ja den är snygg! Polarn köpte den från zave btw, doa apparater tydligen...

ja just det, den har jag kollat in. Faller dock på att den är för bred, 109 cm, jag kan ha max 105 cm! Annars såg den mkt bra ut, 100 hz också. Är det någon som har andra tips?

Permalänk
Medlem

Jag tycker min Samsung LE-40M86 är klockren och funkar bra till sport och du får den till ett riktgt bra pris. Till sport är ju signalen väldigt viktig också, kör du analogt blir ju bilden kass vilken tv du än köper, i princip.

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Medlem

ja jag själv har en 40M86 de finns för typ 8500kr.. o dom e väll 95cm eller där nånstans va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fille182
ja jag själv har en 40M86 de finns för typ 8500kr.. o dom e väll 95cm eller där nånstans va?

Ja, nåt sånt tror jag. Funkar den bra att kolla på sport med tycker du?

Permalänk
Medlem

Är det Samsung LE-40R86? Hittar ingen med betäckningen M på prisjakt nämligen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxarn
Är det Samsung LE-40R86? Hittar ingen med betäckningen M på prisjakt nämligen..

http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=m86

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thella
Fast plasma blir egentligen inget alternativ eftersom jag ska koppla till datorn...finns det ingen LCD som kan uppfylla mina krav?

Varför fungerar inte en plasma då? Kan inte Panasonic'en pixelmappa till 1080p via HDMI?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulle
Varför fungerar inte en plasma då? Kan inte Panasonic'en pixelmappa till 1080p via HDMI?

/hulle.

Det blir väl betydligt sämre bild med en plasma om man dessutom tänkt använda Tv:n som dataskärm, alltså att surfa på. Av det jag har hört så är LCD enda alternativet om man vill kunna göra det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thella
Det blir väl betydligt sämre bild med en plasma om man dessutom tänkt använda Tv:n som dataskärm, alltså att surfa på. Av det jag har hört så är LCD enda alternativet om man vill kunna göra det.

Varför skulle det bli det? På en fullHD-plasma alltså, som jag pratade om.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thella
Det blir väl betydligt sämre bild med en plasma om man dessutom tänkt använda Tv:n som dataskärm, alltså att surfa på. Av det jag har hört så är LCD enda alternativet om man vill kunna göra det.

Kvalificerat skitsnack...
Varför i hela fridens namn skulle en plasma tv inte vara lika skarp som en LCD vid samma native upplösning?
Låter som om det är en säljare som försökt kränga på dig en LCD eller en polare som inte är uppdaterad.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyber Judas
Kvalificerat skitsnack...
Varför i hela fridens namn skulle en plasma tv inte vara lika skarp som en LCD vid samma native upplösning?
Låter som om det är en säljare som försökt kränga på dig en LCD eller en polare som inte är uppdaterad.

Vet inte vem som försökt kränga på mig vad. Men det har man ju hört från en massa olika håll. Att LCD är som en dataskärm, fast större. Om jag kopplar datorn till en plasma kan väl inte exempelvis ikonerna på skrivbordet bli lika skarpa? Det kanske blir svårt att läsa texten på olika sajter. Det är vad jag inbillat mig iallafall, men jag kan mkt väl ha fel.

Om detta fungerar lika bra med en plasma som med en LCD. Vad är då skälen att tjacka en LCD? I sådana fall är ju plasma bättre på allt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyber Judas
Kvalificerat skitsnack...
Varför i hela fridens namn skulle en plasma tv inte vara lika skarp som en LCD vid samma native upplösning?
Låter som om det är en säljare som försökt kränga på dig en LCD eller en polare som inte är uppdaterad.

Det är ungefär likamycket skitsnack som att Plasma är bättre till sport än LCD.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Det är ungefär likamycket skitsnack som att Plasma är bättre till sport än LCD.

Man blir ju lite förvirrad, minst sagt. Från Aftonbladet idag:

Plasma:

- Större färgdjup.
- Känslig för andra ljuskällor.
- Bra svärta.
- Snabb, klarar sport och action utan problem.
- Ömtåligare, måste transporteras stående.
- Risk för inbränning i skärmen.

LCD:

- Störs inte av andra ljuskällor.
- Lättare och tunnare.
- Bör ha 100hz bildfrekvens och 4 millisekunders responstid för att klara sport och action bra.
- Kan ha problem med svärta och att vitt blir för vitt.
- Bättre att köra pc och spelkonsoler mot.
- Inte lika ömtåliga och ingen risk för inbränning i skärmen

Permalänk
Medlem

Anledningen till att en del förespråkar LCD framför plasma när det gäller att koppla den till en dator är att plasmor med 1024x768 upplösning inte har kvadratiska pixlar. Eftersom det är en 4:3 upplösning och teven är i 16:9 format.

Sen har det varit lättare att få pixelmappad bild till en LCD från datorkällor.

Men nu för tiden med en modern plasma med 1920x1080 upplösning är detta inte längre ett problem. De flesta kan dessutom pixelmappa på HDMI.

Rätta mig om jag har fel.

En plasma är bättre på nästan allt, men de är ju också dyrare än LCD.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

M86/M87 är i stort sätt samma apparat, liten design skillnad bara.

jo LCD är bättre för att koppla via datorn, inget snack.

Jag funtar själv på att byta upp mig till samsungs senaste 40" den som heter F86

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det är ungefär likamycket skitsnack som att Plasma är bättre till sport än LCD

Nu är det väl så att plasma faktiskt ÄR bättre till sport (läs snabba rörelser) än lcd av den anledningen att plasma inte har någon direkt mätbar fördröjning som teknologin i lcd kräver.

Eller uuhhh.... du kanske faktiskt menar tvärtom...usch ja jag vet inte. Jag postar ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Nu är det väl så att plasma faktiskt ÄR bättre till sport (läs snabba rörelser) än lcd av den anledningen att plasma inte har någon direkt mätbar fördröjning som teknologin i lcd kräver.

Eller uuhhh.... du kanske faktiskt menar tvärtom...usch ja jag vet inte. Jag postar ändå

Jag menade att plasmor faktiskt är bättre på det (förutsatt att det inte kommit någon ultrasnabb LCD på sistone jag missat). Men att LCD också är bättre till datorn

Sen anser jag att om man tittar på sport förtjänar man ingen bra TV Då kanske man går ut o spelar istället!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fille182
M86/M87 är i stort sätt samma apparat, liten design skillnad bara.

jo LCD är bättre för att koppla via datorn, inget snack.

Jag funtar själv på att byta upp mig till samsungs senaste 40" den som heter F86

Har du en M86 el. M87? I sådana fall: Hur tycker du att den funkar till tex fotboll och hockey? Det man är rädd för är ju att det blir ett streck efter bollen/pucken eller att bilden laggar. Då är det ju helt värdelöst!

Permalänk
Avstängd

Jag kommer välja en plasma i dagarna till min htpc. Tror att lösningen för att undgå inbränningar är en skärmsläckare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thella
Har du en M86 el. M87? I sådana fall: Hur tycker du att den funkar till tex fotboll och hockey? Det man är rädd för är ju att det blir ett streck efter bollen/pucken eller att bilden laggar. Då är det ju helt värdelöst!

Jag har inget problem med det på min M86a

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Medlem

Har ganska nyligen fått ett rätt stort sug efter en ny TV (kör fortfarande på 28" tjock-TV), mest på grund av att det lutar starkt åt ett köp av ett Xbox 360.

Samsung LE-40F86BDX fångade mina ögon ganska omgående och står nog fortfarande fast vid den. Någon som vet hur den är för bilspel framför allt? Läst liiite om PS3 på den, och så sett borde det väl fungera lika bra med ett Xbox 360..

Sedan funderar jag mycket på det där med att den har "WiseLink USB 2.0". Har läst på några andra sidor att "WiseLink USB 2.0" i sig (utöver MP3 och JPEG) stödjer MPEG4 och DivX, men har någon koll om så faktiskt är fallet med denna apparat? I sådana fall borde väl även Xvid fungera fint? Inte för att det kanske spelar så stor roll, jag har möjligheten att spela upp det via Playstation 2:an redan, och Xbox 360 skall tydligen också klara av detta med nyare firmware har jag hört, men det hade ju varit ruggigt smidigt att bara plugga in ett USB-minne eller rentav en extern HDD rakt i TV:n.

De skall ha den på en butik där jag jobbar så jag ska försöka ta en titt på den någon dag, men möjligheter att få testa tv-spel på den lär väl vara begränsade.

Det som verkar vara sammanhängande negativt med den är ju menyerna/fjärrkontrollen men det känns som att man kan leva med.

Recension: http://www.hdtvtest.co.uk/Samsung-LE40F86BD/
Omdömen: http://prisjakt.nu/produkt.php?o=219942

Permalänk

ja du ska ju lätt välja en plasma till fotbollen iaf. fick hem min pioneer PDP-4280XD igår. säger bara gott damn!!! visst sen kostar den 6000:- mer men det var det värt. grym apparat. inget kommer i närheten det kan man ju lova.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk

Om någon missat så heter tråden bästa LCD 40-42. Låt trådskaparen ha en lcd om han vill. Själv har jag både en lcd OCH en plasma och är nöjd med båda. Men ska du köpa en LCD idag så rekommenderar jag lätt m86an. 2007 års bästa lcd. Jag köpte en till brorsan nu för 9000kr inkl. frakt med 100% pixelgaranti.

Ska du ha något värre så kolla på Sony W4000 eller samsung nya LCD serie A-serien. Fast då är du uppe på 14000kr och över. Annars gör Sharp jäkligt fina lcds. Och har du en 20k o lägga och av någon anledning MÅSTE ha lcd. (vad det nu skulle vara) Så rekommenderas Sharp. Tokbra.

Ska du lägga pengar på en plasma, (eftersom det redan nämns här så) så är Pioneer outstanding. Runner-up är Panasonic. Min två korvören.

Permalänk
Medlem

Vilka ställen erbjuder pixelgaranti, som ni köpt av?