Wippies – en ny trådlös community

Permalänk
Melding Plague

Wippies – en ny trådlös community

Att jobba trådlöst och att ha tillgång till Internet vart man än är är allt viktigare för den svenska befolkningen. Trådlösa 3G-abonnemang är mycket populärt men det finns andra sätt att få tillgång till Internet på resande fot.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Mm, har anmält mig till nåt sånt här...
Men frågan är;
Hur klarar dessa av 20/3-linor?

Annars får man väl byta till 24/1

Permalänk
Medlem

har haft den under text perioden .. och har inte haft nåra problem... och använder 20/3 lina ..

Permalänk
Medlem

Undrar om Wippies kommer gå ihop med FON så att dom blir ett nätverk stort nätverk, dumt om det finns olika och man bara råkar vara medlem hos den ena.

Permalänk
Medlem

Vad vinner Wippies på det här? Vad vinner användarna på det?

Hur ser det ut i spårningssynpunkt vid eventuella illegala hackförsök mot företags nät?

Permalänk
Medlem

Fick en gratis FON WiFi router utan avtal på något sätt, bara att flasha om och så kunde man skapa eget låst trådlöst nätverk av sin lina.

funderar på att skaffa en sån, men tänk om alla mina grannar i höghusen runtom börjas sega ner min 100/100 lina :S. Vill ju ha min(a) dator(er) prioriterad(e).

Lite roligt med trådlöst, åkte SJ intercitytåg, satt och spanade efter nätverk vi åkte förbi och logade alla, ett X2000 brände förbi på 3 sekunder och den hittade 4 nätverk och 19 datorer .

Permalänk
Medlem

jasså, jag har säkert haft min wippies i ett halvår, fattade aldrig att det var en testperiod

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill

funderar på att skaffa en sån, men tänk om alla mina grannar i höghusen runtom börjas sega ner min 100/100 lina :S. Vill ju ha min(a) dator(er) prioriterad(e).

Dina datorer är prioriterade med Wippies.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Fick en gratis FON WiFi router utan avtal på något sätt, bara att flasha om och så kunde man skapa eget låst trådlöst nätverk av sin lina.

funderar på att skaffa en sån, men tänk om alla mina grannar i höghusen runtom börjas sega ner min 100/100 lina :S. Vill ju ha min(a) dator(er) prioriterad(e).

Lite roligt med trådlöst, åkte SJ intercitytåg, satt och spanade efter nätverk vi åkte förbi och logade alla, ett X2000 brände förbi på 3 sekunder och den hittade 4 nätverk och 19 datorer .

får väll skaffa en router som klarar QoS prioritera ner FON till 30% av din lina.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Hmm, stackars poliser och piratjägare säger jag bara när detta sprider sig och blir riktigt etablerat så kommer spårning att bli omöjlig

EDIT:
OJ, kollade just och det fanns tydligen ett helt gäng här i Ume med..
Kommer nog att bli fler när det kommunala bredbandnsnätet öppnas upp och andra bolag utan trafikbegränsningar kommer in.

Finns enligt kartan en 50m från där jag bor med!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerade på den usla svenskan i användaravtalet?
Det står dessutom bara wippie.fi däri, så då bör avtalet inte gälla övriga domäner.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Hmm, stackars poliser och piratjägare säger jag bara när detta sprider sig och blir riktigt etablerat så kommer spårning att bli omöjlig

knappast, du vill inte pirata över 10kb/s sittande i en svinkall bil i 2 dar för att ladda ner Ice age 2 troligen..

så vissas farhågor är med andra ord grundlösa. faktum är att det är halvt omöjligt att koppla upp sig alls i min mening, routern funkar visserligen fint både med tråd och utan, (för ens egen dator) men när jag försökte logga in som en wippies kom jag inte förbi den där inloggningskärmen, räknade ut att det säkert krävde IE och gav upp. men senare när jag kunde låna en bärbar med Vista kunde jag inte ens välja rätt nätverk. (säkert Vistas fel som allt annat, men det hjälpte ju inte mig..) =/

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

De finns 400'000 FON användare...

Permalänk
Medlem

Gillar ideén, kan säkert bli en marknad för detta.

Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa den där routern ifrån Wippies men hur bra är den på att klara av bittorrent anslutningar då en router lätt kan krascha om den är för "långsam"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
knappast, du vill inte pirata över 10kb/s sittande i en svinkall bil i 2 dar för att ladda ner Ice age 2 troligen..

skogsvilden menade troligen att "alla" pirater skulle skaffa sig sånt här och om de mot förmodan någon gång skulle åka fast är det bara att hävda att det måste varit någon annan som gjort sig skyldig och att man rimligen inte kan sitta och övervaka vad andra gör.
Detta låter kanske inte så troligt men du vet "bortom allt rimligt tvivel".

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Fick en gratis FON WiFi router utan avtal på något sätt, bara att flasha om och så kunde man skapa eget låst trådlöst nätverk av sin lina.

funderar på att skaffa en sån, men tänk om alla mina grannar i höghusen runtom börjas sega ner min 100/100 lina :S. Vill ju ha min(a) dator(er) prioriterad(e).

Lite roligt med trådlöst, åkte SJ intercitytåg, satt och spanade efter nätverk vi åkte förbi och logade alla, ett X2000 brände förbi på 3 sekunder och den hittade 4 nätverk och 19 datorer .

100Mbit/s linor går inte så bra ihop med Wippies homebox router. Jag får ut max 4MB/s med den alltså ca 32Mb/s. Nån sa att Wippies klarade 55Mb/s men det har jag svårt att tro. Men då testade jag också med bittorrent eländet så det kan bli andra siffror med ett vettigare system typ Usenet, FTP eller NFS. Tack och lov har jag slutat med p2p så man slipper routrar som kraschar jämt och ständigt. Så det kan vara en bra idé att bara ha ex en Homebox som en reservrouter och en extra access point om man har 100Mb/s lina. Funktionerna och möjligheterna i routern är riktigt bra. Dock som sagt synd för prestandan speciellt att portarna bara ligger på 100/100Mb/s.

Jag måste även säga att deras andra tjänster är jättebra speciellt webblagringstjänsten. Nu får man 50GB för 50kr/6månader (tillfälligt erbjudande) och det är verkligen svårslaget. Det är även möjligt att koppla upp sig via ftp och bara slänga över filerna.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
text

Jo, det låter inte lovande, men jag har en skitbra router med n-draft så jag ska nog använda den för att dela ut min anslutning trådlöst. Bättre så förmodligen, om du ser något nätverk som heter "str8forthakill Gratis Internet" med n-draft och hastighet på 30/30Mb/s ut mot internet så är det förmodligen mitt nätverk . (satte upp det nyss)

59MB/s är ungefär vad mina söliga hårddiskar skriver i endå. Men när jag använder dem som jag gör så ligger det på ca 25-29 MB/s.

Permalänk
Hedersmedlem

Fixade nyligen en trådläs router bara så jag kan surfa med min UMPC blev en Linksys wrt54gl. Är den bra eller ej?

Har en fråga.. jag skulle nämligen gärna dela ut internet till grannanrna, MEN, vill bara tillåta vissa hemsidor tex, vill ju inte kunna få skit för någon gjort nåt fult på min internettuppkoppling. Några förslag på hur jag ska göra?

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
Fixade nyligen en trådläs router bara så jag kan surfa med min UMPC blev en Linksys wrt54gl. Är den bra eller ej?

Har en fråga.. jag skulle nämligen gärna dela ut internet till grannanrna, MEN, vill bara tillåta vissa hemsidor tex, vill ju inte kunna få skit för någon gjort nåt fult på min internettuppkoppling. Några förslag på hur jag ska göra?

På vissa routrar kan du blocka hemsidor, vet att man kan det på dlink för jag stängde av google lite på skoj ^^ (tog bort det en liten stund senare)

Har redan en FON, men ALDRIG någon som har surfat på den, en sån här skulle vara cool

EDIT : Bra avtal, om den inte är ansluten under två veckor åker man på en räkning på 500 :/

På semestern disconnectar jag allt...

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Jag har använt Fon ett bra tag och haft ett antal betalande besökare - bra att bo centralt med mycket turister i närheten...

Numera bor jag långt från centralt och då ser jag ingen mening att ha igång mina FON-routrar.

Det bästa är att man kan ställa in hur mycket bandbredd dina besökare får (antar att man kan det med whippies också)

Ni som oroar er för att gästerna skall stjäla all bandbredd kan alltså glömma det...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

någon som lyckats få igång sin wippe router bakom en annan router?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johhh
någon som lyckats få igång sin wippe router bakom en annan router?

Japp. Har min bakom en pfSense router, inga problem alls. Behövde inte ändra några inställningar.

Permalänk
Medlem

jag kör också bakom annan router. ett måste då det inte finns några som helsta möjligheter för porttillgängligheter för tex servrar på Wippies router.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
skogsvilden menade troligen att "alla" pirater skulle skaffa sig sånt här och om de mot förmodan någon gång skulle åka fast är det bara att hävda att det måste varit någon annan som gjort sig skyldig och att man rimligen inte kan sitta och övervaka vad andra gör.
Detta låter kanske inte så troligt men du vet "bortom allt rimligt tvivel".

ah, jo det var ju en tanke. (förutom det där med rimlig häckfrossa och bilen då) och sen så måste man även logga in, och då vet ju (iaf nån) vem som varit uppkopplad också.

men jag tror inte det heller funkar, tror det begränsas till http enbart.

/ varning och disclaimer för ev galna antaganden ovan, jag vet inte exakt hur Wippies skäter detta.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Funderar på att beställa en, verkar lite spännande
Kanske drar upp den i skolan i så fall om jag får för IT ansvarig ^^

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Vem ansvarar för om någon skulle använda ditt bredband till lite mer illegala grejer som tex kortbredegeri? Man kan lätt också ansluta sig till en acesspunkt och sniffa informatio av användarna, inloggnings uppgifter mm..

Permalänk

Det var så komplicerat att registrera sig för en router så jag fattade inte hur jag skulle göra. Något var tydligen fel och sen stod det att jag bodde i Finland. Sen funkar ju inte Homeboxen som modem till cable utan bara ADSL så jag la ner registreringen. Hann dock få ett e-post konto.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
Vem ansvarar för om någon skulle använda ditt bredband till lite mer illegala grejer som tex kortbredegeri? Man kan lätt också ansluta sig till en acesspunkt och sniffa informatio av användarna, inloggnings uppgifter mm..

Bra fråga! Jag undrar detsamma, men annars är det en kul idé.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
Vem ansvarar för om någon skulle använda ditt bredband till lite mer illegala grejer som tex kortbredegeri?

Man kan lätt också ansluta sig till en acesspunkt och sniffa informatio av användarna, inloggnings uppgifter mm..

banken och den som handlat på det. beställa grejer på nån annans kort kan du ju göra på bibloteket lika gärna.

nja, egentligen inte. denna router har 2 separata SSID så det är inte lättare att sniffa på det privata av dem än en annan typ av router i samma klass. däremot kan du ju säkert lättare vara exponerad för sånt på det öppna SSID, men det är ju samma sak här att det gäller på flygplatser, restauranger etc.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv

Är wippies-routern en router gjord för just wippies, eller är det en annan router som man mecklat lite med?