Permalänk
Medlem

Cpu temperaturer

Hej!
Jag har ladat hem speedfan för att min dator stängdes av efter 10 minuter och jag fick följande resultat

Temp1 33C
Temp2 98C
Temp3 -2c
Core0 -15
Core1 -27
Core 2 -33
Core 3 -34

Jag undrar vilken av dom jag ska gå efter och hur mycket ska den ligga på?

//Mvh diddeli

Permalänk
Medlem

haha ingen av dem?

Kör med everest eller core temp, de två som funkar bäst för mig.

Permalänk

Jag gillar inte SpeedFan, den ljög om mina temperaturer.
Stod att hade hade runt 20C när jag hade runt 40C i Everest 4.20

Vilket skit altså.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Var i everest kan jag hitta temperaturen?

Permalänk
Medlem

Dator - Sensor

Permalänk
Medlem

Okej, nu har jag kollat med everest och det visar ;

Moderkort 31 grader (88 grader F)
Cpu 59 grader (159 grader F)
Cpu1/kärn 1 75 grader (167 grader F)
Cpu1/kärn 2 75 grader (167 grader F)
Cpu1/kärn 3 70 grader (158 grader F)
Cpu1/kärn 4 69 grader (156 grader F)

Är det bra eller dåligt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Diddeli
Okej, nu har jag kollat med everest och det visar ;

Moderkort 31 grader (88 grader F)
Cpu 59 grader (159 grader F)
Cpu1/kärn 1 75 grader (167 grader F)
Cpu1/kärn 2 75 grader (167 grader F)
Cpu1/kärn 3 70 grader (158 grader F)
Cpu1/kärn 4 69 grader (156 grader F)

Är det bra eller dåligt?

För det första, är den klockad? Om den är inte det så är inte bra!
Vad är det för processor? Moderkort?
Har du en egen kylare eller stock?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar ligga högt, men nu vet jag inte vad du har för processor..

Permalänk
Medlem

Beror på. Klockat/oklockat, load/idle, stockkylare/andrahandsmärke?

Kan säga att jag inte har såna tmps i load på en klocad q66 med en true120 (min maxkärna ligger på 68).

Shay: det rör sig om en q66 med tanke på att den visar fyra kärnors temps.

Permalänk
Medlem

han kör med allt orginal!
Det är en Q6600

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nixXz
han kör med allt orginal!
Det är en Q6600

Då borde han sätta dit kylaren ordentligt.

Permalänk

Fan vad jag är trög, tänker med arslet så sent. 4 kärnor är en Q6600 såklart.

Han har Gigabyte GA-P35-DS3 P35/DDR/LK/GBLAN har jag sett.

Skulle rekommendera att sätta om kylaren som det stod i förra inlägget.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Det är både han och jag som monterat datorn. Får testa att ta bort kylaren och sätta dit den igen då. Men skall den gå så tyst som den gör? Tycker den inte snurar så fort heller.

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem

Vid originalklock gick min kylare iaf nästan helt tyst. Dock med betydligt bättre temps.

Permalänk

Jag installerade originalkylaren till en annan person och den var hyfsat tyst (tystare än hans f.d.)

Sen borde inte temperaturen vara över 40C tycker jag.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Okej, men jag tycker att man bara kan montera den på ett vis. trycker ner dom plastsakerna i oderkoret och vrider om typ

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem

Se till att de sitter ordentligt samt ha rätt mängd kylarpasta på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nixXz
Okej, men jag tycker att man bara kan montera den på ett vis. trycker ner dom plastsakerna i oderkoret och vrider om typ

Glöm inte att köpa bra kylpasta (AS5), inte nån måskit. Rengör rent också innan dess.

Såhär ser mina temps ut idle med Vcore på 1.46 i Bios och 3,6Ghz.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

hade ej köpt någon kyl pasta körde på orignal. Vad skall jag rengöra CPUn och flälten med då? om jag skall ta bort den gammla.

Sedan undrar jag om hans temp är så hög att datorn stängs av pg av det?

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem

Funkar Artic cooling bra och kan den bli gammal om han haft den i tuben i cirka 2-3 år?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nixXz
hade ej köpt någon kyl pasta körde på orignal. Vad skall jag rengöra CPUn och flälten med då? om jag skall ta bort den gammla.

Sedan undrar jag om hans temp är så hög att datorn stängs av pg av det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Diddeli
Funkar Artic cooling bra och kan den bli gammal om han haft den i tuben i cirka 2-3 år?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=5780... Står allt som finns att veta om kylpasta.

Men korta svar. Gör rent med något som avdunstar och inte lämnar några rester, tex kemiskt rent aceton. Jag körde med med medföljande pasta och det funkade fint, men tar du bort kylaren så får du ta bort kylpastan och sätta dit nytt.

Hans temps är inte sådana att de kommer orsaka en avstängning av datorn (om de gäller load), har sådana temps under load utan att datorn krachar. Men för idle är det tokhögt.

Permalänk
Medlem

Det står inte något om man kan andvända en tub med kylarpasta som är några år gammal :/

Permalänk
Medlem

Är kylpasta stenhård eller lika flytande som vatten? då borde du köpa ny, men annars så fungerar den nog lika bra som dagen du köpte den.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

okej, men det är min kompis som har tuben och han säger att det står "Arctic cooling, silicone heatsink compound" Funkar den bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Glöm inte att köpa bra kylpasta (AS5), inte nån måskit. Rengör rent också innan dess.

Såhär ser mina temps ut idle med Vcore på 1.46 i Bios och 3,6Ghz.
http://img215.imageshack.us/img215/6913/idelesp1.jpg

Verkar lite suspekt att din cpu-temp är 10 grader under omgivningstemperatur med lufkylning.

Permalänk
Medlem

Ja men tror ni att Arctic cooling, silicone heatsink compound kommer fungera? Och varför tror ni att datorn stänger av sig efter 10 minuter i Win för?

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem

Om du svarar på frågorna så får du säkert svar

Ni skrev att den blev ~75 grader på kärnorna, men som sagt, är det under LOAD??? (dvs ni kör benchmark, superpi, 3dmark eller spelar spel eller nåt) eller är det i IDLE??? (dvs när datorn bara står där, i Windows som du skrev).

Om det är IDLE, alltså att datorn inte gör nåt speciellt, då är det ju åt skogen för högt!

Sen tycker jag det var skumt att CPU:n blir 59 grader om respektive kärna håller ~75 grader... Här ligger en uggla begravd i mossen!

Jag tror som alla andra att inte kylaren sitter på ordentligt. Det var stockkylaren skrev ni?

Arctic cooling gör väl bra pastor? Fast jag brukar bara ta en bit hushållspapper och göra rent med... har räckt för mig. Slabba inte på för mycket sen... men inte för lite heller :p. Läs tråden nån tipsade om längre upp om pastor.

Och som sagt, är pastan för gammal så rinner den löst, eller så har den torkat. Ser den ut ungeför som när ni köpte den så ska det inte vara nån fara.

Förresten, tryck inte i och sedan vrid om, som nån skrev! Flärparna ska vara i "låst" läge innan ni trycker! Tryck dit dom korsvis. Men allt det står förmodligen både i moderkortsmanualen och framför allt i manualen till CPU:n.

Eller har ni redan slängt dem

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk

Vilken ny kylpasta som helst fungerar, Arctic är kända för att ha bra kylpasta. Så den du har fungerar klockrent, tänk på att det skall täcka hela ytan, men inte ett för tjockt lager. Om du behöver mer, är denna förträfligt bra!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=302888

//mvh Emil.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för alla svar

Permalänk

epatnor hur får man flärparna i låst läge? Menar du att man ska vrida dit pilarna pekar sen trycka på dom så dom åker ner i moderkortet? Jag har lite problem att få fast min stock kylare till Q6600.

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm