Permalänk

Hur kan jag klocka?

Efter igår ha satt i min Thermaright ultima 90i så bestämde jag mig för att överklocka processorn. Så här det ut just nu http://static.pici.se/pictures/QOIZGRFEm.jpg jag har ett Asus P5N-E SLI moderkort (hela datorn står i signaturen).

Det jag har gjort är att jag har ökat FSB:n från 1066 till 1333 vilket har gjort att FSB:DRAM kör 1:1. Men jag vill klocka mer, om det är möjligt. Hur mycket kan jag klocka stabilt och hur gör jag det?

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

du kan nog nå upp till 3.2 Ghz, vilket blir ungefär 1400-1450 fsb.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk

Jag börjar bli lite misstänksam på kylningen. Jag öppnade en video efter jag starta den här tråden och då hängde sig datorn efter ~3min så jag höjde vcore från ~3.33V till ~3.38V i förhopp om att det skulle fixa det. Efter det körde jag ett 30min stresstest i Everest (jag råkade stänga av den under 10sek som man ser i bilderna så tempen ska vara ~1°C mer).

Skrämdumpar från stresstestet: http://static.pici.se/pictures/KebsuqMJh.png
http://static.pici.se/pictures/gwsJoVgIn.png

Är det normalt att temperaturen går över 80°C i kärnorna med en Thermalright Utima-90 med en 92mm nexus-fläkt?

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Hur är chassiventilationen? Om moderkortet blir 50 grader så misstänker jag att cirkulatione
är lite för klen, det kan förklara varför CPU:n blir så varm. Min Q6600 maxar på ca 60 grader men då är min moderkortstemp 20 grader lägre än din också.

Permalänk

Chassiventelationen borde vara bra då jag har:
*2st 80mm insug i framme
*1st 80mm utsug på toppen
*1st 80mm insug på sidan, slutar 1-2cm ovanför kylaren
*1st 92mm på cpu-kylaren
*1st 120mm utsug bak
Samt en fläkt på grafikkortet och en på nätaggregatet.
----
Jag provade att sätta 1400 fsb och köra processorn och minnet unlinked och nu så startar inte datorn. Får köra en CMOS-rensning.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Hoppas du menade 1.33-1.38 och inte 3.33-3.38 för då hade det blivit lite varmt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Hoppas du menade 1.33-1.38 och inte 3.33-3.38 för då hade det blivit lite varmt

Oj, jo lita klantigt av mig. Men då skulle jag tydligen ha en hyperkylning

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

CPU-Z visar att du kör minnet i single channel.
De 4 cores du har får slåss ganska bra inbördes om vilken core som ska få tillgång till minnet.
Två eller fyra minnen, och de placeras parvis i socklar av samma färg.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
CPU-Z visar att du kör minnet i single channel.
De 4 cores du har får slåss ganska bra inbördes om vilken core som ska få tillgång till minnet.
Två eller fyra minnen, och de placeras parvis i socklar av samma färg.

Nu är alla minnesplattserna upptagna då jag kör med 4*1GB. Är det något i BIOS som ska fixas då?

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk

jag ligger på liknande problem som du, jag lyckas starta med 3,25 men den klara inte av prime95 stress tes ( testade small fft och blend) den klarade sig cirka 2 min och jag har då cpu vcore på 1.45 och den unde cpu PBL(eller nåt sånt) på 1.58 och den där 1.5 volt grejen längst ner på 1.5

jag är ny till det här men jag tycker ändå att det är konsitgt!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R
Nu är alla minnesplattserna upptagna då jag kör med 4*1GB. Är det något i BIOS som ska fixas då?

senaste bios?

En del moderkort får bekymmer med 4x1gb moduler speciellt med klockning.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Jag har lyckats fixa dual channel nu

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk

vad gjorde du?

ps: jag kan inte få mina minnen 2x 1gb i dual channel, jag har mina i dom som är närmast CPU´n för den startar inte om jag har dom i den till vänster.

finns det nån begränsning på dual channel?

ledsen om jag stöter in frågan bara sådär!

Permalänk
Medlem

Nvidias moderkortschipset + quad = </3 eller vad man säger.

Alltså att klocka quad med SLI-moderkortet är ingen höjdare. I genomsnitt kommer man upp i ca 3GHz stabilt med en quad på dessa moderkort och som max 3.25GHz. Så förvänta er inga dunderklockningar på de moderkorten tyvärr.

Det är intel-chipsets som gäller om ni vill klocka högre med just quad. Dual core går däremot utmärkt att klocka på SLI-moderkort.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eggman
vad gjorde du?

ps: jag kan inte få mina minnen 2x 1gb i dual channel, jag har mina i dom som är närmast CPU´n för den startar inte om jag har dom i den till vänster.

finns det nån begränsning på dual channel?

ledsen om jag stöter in frågan bara sådär!

Jag är faktiskt inte helt säker på det. Jag rensade CMOS och helt plötsligt funkade det.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk

hur satte du ram minnerna?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R
Nu är alla minnesplattserna upptagna då jag kör med 4*1GB. Är det något i BIOS som ska fixas då?

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk

kk, men om du vill köra två olika minnen i dua channel hur gör du då?(jag satte dom bredvid varandra, men har försökt på alla möjliga sätt och fått DET DRAM meddelandet)