Hjälp med att hitta rätt NAS!

Permalänk
Medlem

Jag har en 500 GB Lacie mini d2 - 301138EK och jag är inte så nöjd med den. kanske främst på att jag köpte -EK av misstag, det är den som säljs på de flesta ställen. -EK kan man inte ha kopplad till USB och ethernet samtidigt. För att kunna göra det ska den sluta på -U istället för -EK.

Ett annan stort problem med den är att den extradisken som man kan koppla till via usbingången på minin måste vara formaterad till Fat32, ext2, ext3, reiser eller till ett mac format som jag inte minns. NTFS fungerar alltså inte.

P.S. Den är inte ljudlös, kanske tystare än andra NASar men den låter betydligt mer än t.ex lacie Porsche disken även när fläkten är av. Bygg en egen om du har plats att ställa den i ett annat rum. du kan ändå inte sova i samma rum som den.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en Lacie d2 500GB. Fungerar den bra om man bara använder ethernetporten? För jag tänker inte använda USB-porten som du hade problem med. Och hur mycket låter den? Ofantligt mycket eller ungefär som en vanlig dator?

Permalänk
Medlem

Asså när den är kopplad enbart över nätverket går det för mig i 20Mbit/s men jag har inte gigabit nätverk. det är därför som jag blir så sur över att jag inte kan skicka filer till den via usbn på ett smidigt sätt. jag är inte säker man jag har för mig att jag läste i Dagens teknik att den hade en överföringshastighet på 80Mbit/s kopplad till Gigabit.
Den låter inte lika mycket som en stationär men om jag ställer den bakom en stationär dator så kan jag höra om Lacie disken är på eller av.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem

Hej, det finns mycket NAS-info här: http://www.smallnetbuilder.com/content/blogcategory/50/75/

Innan jag fastnade för Linux-lösning var jag inne på Qnap eller Linksys. Finns även en D-Link (323?) som fått bra betyg även om jag är väldigt tveksam till märket. Qnap verkar bra men kostar en del, hade dock aldrig köpt en Lacie igen trots att den kan verka prisvärd.

(Kör man FAT32 på Lacie ED mini så kan den användas både som NAS och via USB, dock med begränsning på 4GB filstorlek)

/Peter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterk76
Hej, har ni några som helst krav på prestanda så undvik Lacie! Har deras ED mini D2 (10/100/1000) och det köpet var det sämsta jag gjort. Finns recensioner som visar prestanda över nätverket och det är uselt. Tänk även på att ni inte kan ta en Lacie som körts som NAS och plugga in som USB för snabbare kopiering, det går inte pga filsystemet.
/Peter

Det beror ju på vad du valde för filsystem när du formaterade disken.. du kan välja mellan FAT och ExtX. Klart du inte kan plugga in en usb disk med EXT på och sen tro att man ska kunna läsa den i Windows.

Kör min på FAT (ja man kan då inte ha filer över 4 gb) fungerar bra både via nätverk och USB men visst det är inte lika snabb som min QNap. (jag har rev 1)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Hej, visst hänger det på filsystemet som jag skrev i mitt tidigare inlägg, men att köra FAT och inte kunna hantera filer >4GB är inget alternativ för min del. Alltså får den gå enbart som (långsam) NAS.

Vill man bara ha den som backup-disk för t ex dokument, foton och annat så är det en sak, för stora filer är den inget att ha.

/Peter