Permalänk

Polska ska köpa dator

Tjenare, här är en lite speciell fråga. Min polska flickvän är ute på datorjakt och behöver ett råd rörande en dator dom har hittat.

Visserligen kan jag ofta fixa mjukvarufel, men har mycket att lära gällande hårdvara ännu och är inte speciellt uppdaterad på den marknaden.

"Windows Vista Home Basic PL
processor Intel Pentium D 805 (2.66 GHz, Dual Core)
RAM: 1024 MB DDRAM2
hard drive: 250 GB SATA (7200 rpm)
cd recorder: DVD+/-RW Double Layer
graphic card: Via Chrome 9T HC IGP (up to 256 MB)
sound card: 6-canal integrated (5.1)
memory card reader
keyboard: standard PS/2
optical mouse
network card

All that for 4867 SEK (I think that a screen and a printer is included, but might not be). Anyway, I'd appreciate of you said what you think about it. Is that really worth the price? How good is it?"
-------
Har läst att processorn är väldigt billig, men bra för klockning. Men eftersom det inte kommer bli aktuellt så spelar det dock ingen roll. Svårt att bedömma RAM'et, men 1024mb är väl lägsta standard nuförtiden. 250 GB Klarar hon sig nog med, är dock nyfiken hur många SATA-platser datorn har.

Har dock aldrig hört talas om det där grafikkortet? Måste ju vara världens skräp.

Inbyggt ljudkort är ju kasst också, vilka problem kan det leda till?
Memory Card reader är väl ganska värdelöst.

Vad är det för moderkort?

4867 SEK är lite mer pengar för henne än vad det är för oss. Jag vet inte om datorer är lika dyrt i Polen som Sverige, därför känns det svårt för mig att bedömma detta. Hon kommer inte att spela något spel eller dylikt, en "dyr" surfardator verkar det som. Låter som en "ok" deal om hon får en skärm och skrivare med.

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Om det är en märkes dator, så kan du inte klocka datorn. Moderkortet kommer säkert från företagets under leverantörer som gör moderkort enligt skisser från företaget. Det är bara kolla företagets hemsida hur många sata du kan ha på moderkortet. Via gör ganska bra intergrerade grafikkort till moderkorten.
Ska hon köpa här i Sverige eller i Polen? Om du köper dator i delar kan du komma ner i lite i pris.

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk

Hon ska köpa hela datorn som paket i Polen, har svårt att tänka mig att hon skulle kunna sätta ihop en dator. Kan inte kolla företagets hemsida, vet inte om det och kan inte polska.

Frågan är ju fortfarande om det låter som en bra deal.

Permalänk
Medlem

Med skärm och skrivare tycker jag att det är ett bra pris för en surfdator, eller har hon det sedan tidigare? Då kan man ju snåla lite mer. Utan skärm och skrivare så är det ett dåligt pris iaf.

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem

Okej.
Som det ser ut, verkar paketet vara bra. Bra CPU, mycket minne och bra med lagrings utrymme. För att köra Vista är minimum 512MB och rekommenderat 1GB minne.

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop