Permalänk
Medlem

Udda "disk boot failure" problem

Okej, just nu sitter jag här och är väldigt förvirrad. Jag kan börja med att ta upp några datorspecs, jag har ett ASUS moderkort, modell A8N-SLI. Jag har två 250GB hårddiskar från Maxtor, SATA. Det är väl det jag kan tänka mig är relevant.

Problemen började igår, när några filer på den första disken (den med operativsystemet på (windows xp)) blev korrupta. I samma veva fick jag bluescreen, som om jag minns rätt sa KERNEL_STACK_INPAGE_ERROR. När jag sen startade om datorn sa windows under uppstarten att någon config-fil var korrupt, så windows kunde inte startas. Det jag gjorde då var att boota med windows-cd:n och valde Återställningskonsolen, eller vad den nu heter. Där använde jag chkdsk verktyget som upptäckte och rättade till några fel, efter det gick windows att starta. Dock så var vissa filer fortfarande korrupta (ej windowsfiler), så jag bestämde mig för att köra Felkontrollen på disken i windows. Då klagade windows på att den inte kunda göra det när windows kördes, men den schemalagde en kontroll nästa gång windows startades, så jag startade om datorn.

Nu kom då det roliga "Disk boot failure, insert system disk and press enter" vid uppstarten, varken Ubuntu via livecd eller BIOS såg ens att den första disken var inkopplad. Jag antog att disken hade kraschat, och var idag iväg och köpte en ny. (En 400GB SATA från Seagate) Jag bytte ut den gamla trasiga disken mot den nya. Jag installerar WinXP på den nya, och allting verkar fungera. Men väl inne i XP, så när jag håller på att ladda ner vissa installationsfiler, så blir de korrupta. Då disken jag laddade ner dem till var den nya, så antog jag att det bara hade blivit fel vid nerladdningen, och när jag tankade ner dem igen så fungerade det.

Jag blev dock lite orolig över att så pass många installationsfiler blev korrupta (3 stycken), så jag körde en Felkontroll på disken, men den hittade inga fel. Bra då, tänker jag, och fortsätter installera drivrutiner etc. Flera omstarter går helt smärtfritt, men när jag installerade drivrutinen till ljudkortet (Audigy 2, men borde inte spela någon roll) så krävdes det förstås en omstart, och när jag höll på att starta upp datorn igen... Disk boot failure! Den enda skillnaden är att nu ser i alla fall både Ubuntu och BIOS disken, men den verkar ändå inte kunna boota från den.

Vad kan felet vara?! Vad kan orsaka att disken beter sig som om den håller på att krascha? Notera att den andra 250GB disken, som inte har något OS utan endast filer, verkar ha klarat sig bra. Värt att nämna är också att jag har haft lite problem med temperaturen i datorn, jag har bytt ut den kassa northbridge-fläkten mot en kylfläns. Hjälp uppskattas enormt!