Permalänk

SAS-Strejken

Tänkte att någon kanske var nyfiken på strejken i SAS.

Kort beskrivet så vill de kabinanställda ha ca 26% löneökning på 3 år, jämfört med HTF's centrala avtal på 10.2 som SAS är skyldiga att följa.

SSCA och HTF vill även att befordran till Purser (chef över kabinpersonalen på en flygning) skall tilldelas efter strikt senioritet (dvs. efter hur länge du varit anställd i företaget) och inte efter kompetens.

Arbetsmiljöverket har granskat måltidsförhållandena på SAS flygningar och har inget att invända emot. SAS har utöver det erbjudit förmånligare villkor, men HTF och SSCA har förkastat det på grund av ovanstående krav.

I dansk press så har CAU, det danska kabinarbetarfacket gått ut med annonser där SAS anklagas för att ha orimligt hårda krav på sina kabinanställda. Det är dock något pikant att informationen i annonsen är ren lögn. SAS kommer under dagen att svara med annonser där de skriver ut kabinavtalet så kan folk själva se att det är skitsnack.

Hade jag fått som jag velat så hade även de kabinanställdas medianlöner skrivits ut, då får vi se vilket stöd deras lyx-strejk får från resten av HTF.

En kort resumé av CAU's påståenden i annonsen:

Påstått: Ingen möjlighet till deltid:
Fakta: Över 30% av kabinkåren är deltidsanställda.

Påstått: 42 timmars arbetsvecka.
Fakta: Övre gräns på 36h enligt avtal. Vid förseningar tillåter myndigheterna 42h arbetsvecka, och i undantagsfall görs avsteg från avtalet.

Påstått: Inget inflytande på semesterutläggningen
Fakta: Garanterat 4 veckor semeter under huvudsemesterperioden jun - aug. Lagen stadgar minst 3 veckor, dvs en vecka mer än vad som är normalt.

Påstått: Ingen ersättning för arbete på jul / påsk / midsommar etc.
Fakta: Utöver 6 veckors semester så kompenseras kabinanställda med 9 dagars extra semester för risken att de jobbar under storhelger.

Påstått: 12 h arbetsdag utan paus.
Fakta: Max arbetstid är 10h. 4ggr / månad tillåts dock 12h arbetsdag. De långa passen är en konsekvens av att alla kabinanställda har tre dagars ledighet var femte dag. Matpauser finns självklart, och på långflygningar så lastas mat till personlaen och det finns särskillda utrymmen för att äta den.

Påstått: Bara en ledig helg per månad.
Fakta: Kabincrew har 3F efter varje 5-dagars arbetsperiod, dvs. mer än en vanlig arbetare. Ledighet under en helg är garanterad av SAS, men det finns inget som hindrar flwr än en helg i månaden.

Så, vad tycker ni om kabinpersonalens lyx-strejk? Är det rätt att strandsätta alla passagerare på dessa grunder, och är det verkligen ok att gå ut med annonser där man attackerar sin arbetsgivare på dessa grunder?

Är strejken bra, eller är det förkastlig?

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem

Oj du verkar vara insatt, och allt du påstår är förstås sant??? Väldigt partisk och fin liten infolista du skrivit där.

Permalänk

Självklart är jag partisk, det framgår av tonen i inlägget. Listan som jag bifogad kan lätt källgranskas genom att läsa CAU's annonser i danska tidingar och sedan jämföra med SSCA/HTF's avtal som kommer att publiceras i svenska tidningar ikväll. Om publikationen inte äger rum så kan man ringa HTF och be om utdrag ur avtalet.

Jag är nyfiken på hur andra upplever strejken, både med den info ni själva skaffat och med den som jag bistått med.

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem

Ja de verkar vara väldigt gnälliga. De har ju fan bra avtal och bra löner.

Hur är det egentligen med utbildning? De behöver inger större utbildning för att få bli kabinanställd? var ju en som hade 23k+ i lön vilket kanske inte är jättemycket men mer än vad många tjänar för både kanske hårdare och stressigare jobb.

Känns som om att det blir jobbigare för SAS att hålla nere sina priser om kabinpersonalen ska ha så hög lön. Tycker absolut att de kräver adeles för mycket av SAS.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Är dåligt insatt i hur deras avtal ser ut nu och vilka krav de har. är även dåligt insatt i hur deras situation ser ut i jämförelse med anställda i övriga europeiska bolag osv. generellt anser jag att det är bra att arbetarna slåss för sina krav och det är alltid bättre att ställa höga krav och mötas nånstans i mitten än att nöja sig med det lilla. Dessutom fick ju sas dispans på vissa flygningar bla charten.

Vad jag har hört så ansåg inte HTF att det var nödvändigt med stridsåtgärder ännu och det var sas initiativ att ställa in flygningar. Av det jag hört från intervjuer av kabinpersonalen så är inte deras arbetsvilkor srskilt trevliga, och jag vet inte om vi har rätt att sitta här och bestämma vad som är skäligt eller inte skäligt, många har barn och familjer som kommer ikläm pga för hård och ogynsam arbetsbelastning. Och vad danskarna tycker är ju en annan sak, varför skall vi anpassa oss efter de tycker?

Ren lögn osv tror jag inte ett skit på att det är, det ligger knappast i fackens intresse att bråka alltförmycket med arbetsgivaren, de skall skydda sina medlemmars intressen, men stridsåtgärder kostar facken mycket pengar och är bara en sista utväg om förhandlingar strandar, precis som blockad är. Samtidigt tycker jag självfallet synd om alla resenärer som kommer ikläm.

Att granska källan är ju inga problem, men om källan stämmer sedan är ju en annan sak.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Vad jag har hört så ansåg inte HTF att det var nödvändigt med stridsåtgärder ännu och det var sas initiativ att ställa in flygningar.

Du har tyvärr missförstått detta. SAS ställde in fredagens flygningar innan strejken utbröt. Om SAS annonserar att de skall flyga som vanligt och SCCA sedan strejkar så fastnar folk på flygplatserna. Därför måste flygbolag alltid annonsera sina inställda flygningar ca en dag i förväg. HTF hade definitivt uttryckt att strejk var "nödvändigt" i och med strejkvarslet.

Vad det gäller arbetsvillkor så jobbar kabinpersonalen i snitt 27 timmar / vecka. Taket på 42 timmar som kan tas ut vid förseningar o. dyl. utnyttjas ytterst sällan.

Snittlönen i det svenska kabinfacket ligger betydligt högre än 23k i månaden. Jag missunnar inte dem lönen på något sätt, jag vill bara belysa att de inte på något sätt är en överutnyttjad och underbetald grupp i sammhället.

Vad det gäller planering av fritid och att de har barn osv. så har kabinanställda betdligt mer fritid och betydligt högre lön än andra anställda i serviceyrken. Servitriser och kafépersonal arbetar också helger ibland, men HTF verkar inte vara intresserade av att höja deras löner över det centrala avtalet eller utnämna deras chefer beroende på antal år i företaget.

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem

Ren lyxstrejkt, då SAS antagligen är bland de värsta man kan flyga med. Priser från Lufthansa och service från Ryanair är knappast ett vinnande koncept i längden, och trots allt detta är det knappt att SAS går med vinst. Antagligen har hela vinsten raderats ut redan i och med strejken. Varför SAS inte sålts eller likviderats redan är för mig en gåta.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Tyvärr är den artikeln felaktig. Det är ren lögn att de äter en frukt per dag. Kabinpersonalen har avsatt tid för mat, och till skillnad från resten av HTF har de även BETALDA matraster. Betald lunch är inte helt vanligt idag.

SAS kabinanställda har ett av flygvärldens mest förmånliga avtal, och ändå strejkar de.

Snittarbetstid är lägre än HTF's genomsnitt, snittlönen är högre. Snittarbetsvecka på 27h och 3 fridagar var femte arbetsdag gäller.

Media är ofta uppviglande i sådana här sammanhang, och det är lättare att kritisera ett storbolag än en strejkande grupp. Jag rekommenderar alla att titta på Aktuellts 21 sändning från den 24:e Maj, där tar reportern ett vettigt grepp om situationen när han intervjuar HTF's talesman.

Sändning en finns som podcast / rss-feed på www.svt.se

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem

Rent spontant tycker jag det verkar en löjlig lyxstrejk av det ja. Att utlysa vild strejk för att få igenom krav på 23% lönepåslag på redan bra lönenivå och bra avtal verkar ju bara absurt.
Tror dom verkligen själva på att få 23% ? Vad vill dom, driva SAS i konkurs?

Permalänk

Steward är ett hårt jobb, inget snack - men det är frivilligt att jobba som det.
Hur är SAS arbetsvilkor jämnfört med sina konkurenters?

Swinginstan: Du verkar vara väldigt engagerad, vad har du för roll i det hela?

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Läs den här artikeln:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1078169,00...

Oj vad jag tycker synd om dem. Att beställa mat på restaurang tar tio minuter, och sen måste de ju vänta innan maten kommer in. Vilket hårt liv. Har de hört talas om matlåda och microvågsugn?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Oj vad jag tycker synd om dem. Att beställa mat på restaurang tar tio minuter, och sen måste de ju vänta innan maten kommer in. Vilket hårt liv. Har de hört talas om matlåda och microvågsugn?

Det finns väl ingen lag att flygvärdinnor inte får gå på toaletten under resan, man tycker ju att de borde ha tid då...
Och tio min ska det ju inte vara några problem att äta på, och så finns valet av matlåda och micromat som du säger, onödig strejk :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier
Det finns väl ingen lag att flygvärdinnor inte får gå på toaletten under resan, man tycker ju att de borde ha tid då...
Och tio min ska det ju inte vara några problem att äta på, och så finns valet av matlåda och micromat som du säger, onödig strejk :).

De gånger som jag suttit på ett flygplan har jag då sett att de har åtskilliga möjligheter att sitta på dass och läsa Kalle Anka. Alla får i uppgift att kolla nästa gång de flyger om de ser flygvärdinnorna stå beredda att flygplanet störtar vilken sekund som helst så till den milda grad att de inte kan slappna av.

Jag lovar, ni kommer få se dem dricka kaffe och te. Ni kommer få se dem läsa tidningen osv osv. Oftast drar de för skynket visserligen men garanterat är att de har tid över.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Mindre flyg, bättre miljö!

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
De gånger som jag suttit på ett flygplan har jag då sett att de har åtskilliga möjligheter att sitta på dass och läsa Kalle Anka. Alla får i uppgift att kolla nästa gång de flyger om de ser flygvärdinnorna stå beredda att flygplanet störtar vilken sekund som helst så till den milda grad att de inte kan slappna av.

Jag lovar, ni kommer få se dem dricka kaffe och te. Ni kommer få se dem läsa tidningen osv osv. Oftast drar de för skynket visserligen men garanterat är att de har tid över.

Ska göra det, står högst på min lista! :).
För man tycker sig se att de bara sitter på sin plats och inte gör någonting förutom när de ska servera mat.
Jag kan verkligen inte tänka mig att de skulle strunta i att gå på toa om de behövde göra det...
Jag ska också fråga deras lön, för de går ju i strejk minst en gång per år verkar det som.

Permalänk
Medlem

Här döms det friskt.
Har någon av de personer som kommenterat "lyxstrejken" någon som helst anknytning till/kontakt med någon som arbetar i kabin?

Anställda i Sverige har det förhållande vis bra, men det är inget incitament för att inte fortsätta kämpa för bättre villkor.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Här döms det friskt.
Har någon av de personer som kommenterat "lyxstrejken" någon som helst anknytning till/kontakt med någon som arbetar i kabin?

Anställda i Sverige har det förhållande vis bra, men det är inget incitament för att inte fortsätta kämpa för bättre villkor.

Här handlar det väl ändå om rimlighet. Deras argument är helt klart överdrivna. Därav just namnet lyxstrejk. Det gnälls för mycket i onödan.

De har adekvat tid till att äta mat, de har adekvat tid för ledighet ombord på planen under färd.

Alla har väl någon gång flygit och kan se hur "överarbetade" dessa damer och enstaka herrar är. Allt handlar snarare om att de har hög medelålder och har vant sig vid onödig lyx. Hur många andra arbeten i sverige så äter man dagligen på restaurang (ja och här handlar det knappast om Mcdonalds) och sedan sova på ett fyrstjärnig hotell i slutet av dagen? (Dit man för övrigt åker direkt från flygplatsen i limousin i vissa delar av landet)

Ja oj oj vad det är synd om dem.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Självklart tycker jag att det är ok att värdinnor och stewards sitter ner och tar en kaffe på planet. Att de skall kunna gå på toa är det heller inget snack om. Jag flyger flera gånger i månaden, ibland flera gånger i veckan, och jag kan garantera att så även är fallet. I vissa undantagsfall så jobbar de otroligt mycket och hinner inte äta och gå på toa ordentligt, men så är det på de flesta arbetsplatser idag. När det drar ihop sig så får man helt enkelt köra på och vila senare.

Varje dag strejken pågår förlorar SAS 20 miljoner kronor. Vad det gör för bolagets förtroende på lång sikt är omöjligt att avgöra, men då både Ericsson och Electrolux varslat om att de inleder förhandlingar med andra bolag så bådar det definitivt inte gott.

Som svar på rosa rebells kommentar så är jag så här engagerad eftersom att jag jobbar för SAS. I realiteten så spelar kabinfacket med MITT jobb. Går SAS i konkurs beroende på detta ideliga strejkande så lider inte bara de, även jag förlorar jobbet.

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem

Re: SAS-Strejken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwinginStan
Tänkte att någon kanske var nyfiken på strejken i SAS.

Kort beskrivet så vill de kabinanställda ha ca 26% löneökning på 3 år, jämfört med HTF's centrala avtal på 10.2 som SAS är skyldiga att följa.

SSCA och HTF vill även att befordran till Purser (chef över kabinpersonalen på en flygning) skall tilldelas efter strikt senioritet (dvs. efter hur länge du varit anställd i företaget) och inte efter kompetens.

Arbetsmiljöverket har granskat måltidsförhållandena på SAS flygningar och har inget att invända emot. SAS har utöver det erbjudit förmånligare villkor, men HTF och SSCA har förkastat det på grund av ovanstående krav.

I dansk press så har CAU, det danska kabinarbetarfacket gått ut med annonser där SAS anklagas för att ha orimligt hårda krav på sina kabinanställda. Det är dock något pikant att informationen i annonsen är ren lögn. SAS kommer under dagen att svara med annonser där de skriver ut kabinavtalet så kan folk själva se att det är skitsnack.

Hade jag fått som jag velat så hade även de kabinanställdas medianlöner skrivits ut, då får vi se vilket stöd deras lyx-strejk får från resten av HTF.

En kort resumé av CAU's påståenden i annonsen:

Påstått: Ingen möjlighet till deltid:
Fakta: Över 30% av kabinkåren är deltidsanställda.

Påstått: 42 timmars arbetsvecka.
Fakta: Övre gräns på 36h enligt avtal. Vid förseningar tillåter myndigheterna 42h arbetsvecka, och i undantagsfall görs avsteg från avtalet.

Påstått: Inget inflytande på semesterutläggningen
Fakta: Garanterat 4 veckor semeter under huvudsemesterperioden jun - aug. Lagen stadgar minst 3 veckor, dvs en vecka mer än vad som är normalt.

Påstått: Ingen ersättning för arbete på jul / påsk / midsommar etc.
Fakta: Utöver 6 veckors semester så kompenseras kabinanställda med 9 dagars extra semester för risken att de jobbar under storhelger.

Påstått: 12 h arbetsdag utan paus.
Fakta: Max arbetstid är 10h. 4ggr / månad tillåts dock 12h arbetsdag. De långa passen är en konsekvens av att alla kabinanställda har tre dagars ledighet var femte dag. Matpauser finns självklart, och på långflygningar så lastas mat till personlaen och det finns särskillda utrymmen för att äta den.

Påstått: Bara en ledig helg per månad.
Fakta: Kabincrew har 3F efter varje 5-dagars arbetsperiod, dvs. mer än en vanlig arbetare. Ledighet under en helg är garanterad av SAS, men det finns inget som hindrar flwr än en helg i månaden.

Så, vad tycker ni om kabinpersonalens lyx-strejk? Är det rätt att strandsätta alla passagerare på dessa grunder, och är det verkligen ok att gå ut med annonser där man attackerar sin arbetsgivare på dessa grunder?

Är strejken bra, eller är det förkastlig?

Klart att dom ska strejka, det är lika klart som att aktieägare får utdelning. Varför skall världen plötsligt bli rättvis när det kommer till lönekraven?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Re: Re: SAS-Strejken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Klart att dom ska strejka, det är lika klart som att aktieägare får utdelning. Varför skall världen plötsligt bli rättvis när det kommer till lönekraven?

Så du tror inte jättekolossen SAS lider av detta och i slutändan så lider de som arbetar för dem?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: SAS-Strejken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Så du tror inte jättekolossen SAS lider av detta och i slutändan så lider de som arbetar för dem?

Förmodligen lider dom mest som följer ett störtande plan ner, ge dom löneökningen så kan det återgå till det normala... eller du menar att löneökningen/dag kostar mer än de 20millena dom förlorar/dag nu?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Re: Re: SAS-Strejken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Klart att dom ska strejka, det är lika klart som att aktieägare får utdelning. Varför skall världen plötsligt bli rättvis när det kommer till lönekraven?

Ser inte lika klart på det. Dom blev ju erbjudna motsvarande vad andra fått (10.2% eller har jag fel) men det dög ju inte. Är det bättre att SAS i värsta fall kursar, eller får dra ner på utgifter (personal) för att täcka upp den rejäla utgiften som 23% innebär?
Sjukskrivning brukar ju kunna vara en bra indikator på hur folk mår, har någon statistik över de kabinanställdas sjukskrivningar? Vore intressant att se, är de höga så kan man ju ta sig en funderare kanske...

Permalänk
Medlem

Hade varit mycket enklare om alla varit ärliga, haft ett bonussyetem som företaget skött helt ärligt då & gett på januarilönen ett bra belopp istället för dessa eviga löneförhandligar var/3:e år i princip.. går företaget bra betala en rejäl bonus.. vem vill inte ha 50loppor extra till sluträkningarna varje år t.ex?.. eller ge en extra semestervecka t.ex.. etc.. listan kan göras lång.. & vad som skulle bli årets bonus beror givetvis på hur bra företaget gått, men det gäller att man är ärlig.. men nu ser tyvär inte verkligheten ut så & då har vi strejkhoten & annat skit från båda sidorna. Tyvär!

Tänk på att lönerna endast återspeglar prisbilden i vårt sammhälle..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: SAS-Strejken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Förmodligen lider dom mest som följer ett störtande plan ner, ge dom löneökningen så kan det återgå till det normala... eller du menar att löneökningen/dag kostar mer än de 20millena dom förlorar/dag nu?

Hur menar du nu, menar du på allvar att de försummar säkerheten ombord på planen för att de har ett för stressigt jobb?

Har du någon statistik över hur många plan som störtat pga deras överarbete?

Har du varit ombord på ett SAS-plan på sista tiden? De är helt klart inte överarbetade. Själv har jag ett jobb där minst arbetspass är 9h de flesta är 11h eller mer. Jag har oftast 30 minuters lunch. Det är inget övermänskligt med det.

(Och nej, jag kan inte sitta ner och dricka kaffe och läsa tidningar eller ens gå på toaletten eller skvallra med resten av tanterna bak i planet)

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

öö nej, du skrev att SAS lider & jag svarade att kabinpersonalen lider förmodligen lika mycket om planet dom jobbar på störtar...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
öö nej, du skrev att SAS lider & jag svarade att kabinpersonalen lider förmodligen lika mycket om planet dom jobbar på störtar...

Jag läste lite slarvigt. Mitt fel.

Och deras lönekrav är ändå orimliga. Allt snack om hur mkt ett företag har i vinst och att det därför borde innebära att anställda på företag borde få mer faller på det att de anställda knappast kommer gå med att gå ner i lön den dagen deras företag går med förlust.

SAS är ett sjunkande skepp och kommer antagligen inte finnas kvar i framtiden. Andra företag är mer ekonomiska och effektivare. Därför är det verkligen inte läge för de anställda att gräva sin egen grav.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Lönerna är de ju redan överens om så fattar inte vad bråket är, det de bråkar om nu är ju att kabinpersonalen skall kunna göra ett toabesök eller hinna ta ett äpple eller liknande under en lång flygning.

Är det förmycket begärt? De är ju ändå åsäkerhetspersonal så väl som uppassare på flyget så att de får chansen att gå på toa under sitt arbetspass kan ju knappast vara för mycket begärt.

Konflikten nu handlar INTE om lön utan om arbetsmiljö. Lönen är de redan överens om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned

Konflikten nu handlar INTE om lön utan om arbetsmiljö. Lönen är de redan överens om

I stand corrected.

@Sentenced.. ok min vän, jag skriver lite slarvigt med.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

SAS gör inte vinst. SAS går med förlust. Senaste åren har trenden vänt, och bolaget är på väg upp på rätt köl nu. Strejken tar oss 5 år tillbaka i tiden på en helg.

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.