Visa - Köpa OEM eller Full?

Permalänk
Medlem

Visa - Köpa OEM eller Full?

Att Home Premium är vettigast för hemmabruk känns ganska klart (Aero, Media center följer med tex), men frågan är om man ska satsa på full versionen eller nöja sig med OEM.

OEM känns fortf. otydligt, om man tex byter moderkort måste man köpa ny licens då eller är det bara så att man måste ringa till Microsoft och aktivera licensen på nytt?

Det skiljer ju lite i pris på OEM och full.

Hursomhelst, vilken licenstyp tänker ni köpa och varför väljer ni just den?
(Ska ni inte köpa Vista behöver ni givetvis inte svara på omröstningen)

Permalänk
Medlem

OEM köper jag och det har ju sina förklarliga skäl, även om jag byter moderkort så tjänar jag på att köpa en ny OEM licens än att köpa Full/retail. Och då har man fått 2 st Vista OEM för lägre pris än en retail.

MICROSOFT WINDOWS VISTA ULTIMATE 64-BIT SVE DVD#OEM 1 588,00 kr
MICROSOFT WINDOWS VISTA ULTIMATE SVE DVD 3 896,00 kr

Permalänk
Hedersmedlem

bjonss13s inlägg raderat. Skriv relevanta, vettiga inlägg eller inga alls.

@ Cr0wN
Du har en point med den strategin.

Permalänk
Medlem

Ja om du byter moderkort en gång så tjänar man fortfarande på det. Men om man tänker sig att Vista kommer leva med i minst 5 år till, då är sannolikheten ganska stor att man byter moderkortet fler gånger under den tiden, och då vinner man på fullversionen i längden.

Permalänk
Avstängd

vadå får man inte byta moderkort på OME men på fullversionen får man byta hur mycke man vill?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
vadå får man inte byta moderkort på OME men på fullversionen får man byta hur mycke man vill?

Precis, OEM är ju låst till en dator då den är avsedd för datorförsäljare framförallt.

Permalänk
Medlem

Prissättningen på fulllicensen är ett slag under bältet. Men ack ja, jag tänker köpa den. ;-P

Permalänk
Avstängd

Jo det är ju skit stor skillnad, jag e sugen på Vista Ultimate
Men räcker det inte med att man registrerar sitt exemplar av Vista en gång och så är det bara formatera.

Permalänk
Medlem

Var finns alternativet 'Ska inte köpa Vista'?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Var finns alternativet 'Ska inte köpa Vista'?

Det alternativet = Rösta inte
Då det inte är relevant i sammanhanget då jag vill veta om folk satsar på oem eller full.

Permalänk
Medlem

DRM: Det är inte relevant för tråden, eftersom den vänder sig till de som tänker köpa Vista. Och det vet du, ditt lilla troll där.

Jag planerar att köpa OEM-versionen eftersom mina datoruppgraderingar börjar komma alltmer sällan. Jag uppgraderar kanske moderkakan vart tredje år som det är nu. Vet inte ens om jag kommer att bygga många fler burkar efter nästa uppgradering.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Var finns alternativet 'Ska inte köpa Vista'?

Lägg av med trollandet om du vill stanna kvar i forumet. Läs PM.

Permalänk
Medlem

För mig blir helt klart MICROSOFT WINDOWS VISTA HOME BASIC ENG DVD. Dvs full-licens, främst av följande skäl;
* Möjlighet att byta till 64-bitars i framtiden om man vill.
* Jag kommer inte att bygga ny dator till Vista (dvs jag får inte köpa OEM)
* Jag räknar med att ha Vista såpass länge med såpass många hårdvarubyten att det skulle ha blivit mer än 3st OEM som hade gått åt..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Jag tror jag köper OEM. Skälen är
* Jag köper hårdvara samtidigt
* Man kanske kan byta hårdvara ändå (om det är som Windows XP OEM, för jag kan byta hårdvara hur mycket jag vill med min OEM licens).
* Billigare

Permalänk
Medlem

Kan nån hänvisa mig vart reglerna står för oem versionen att man kan enbart byta hårdvara en gång?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne
Kan nån hänvisa mig vart reglerna står för oem versionen att man kan enbart byta hårdvara en gång?

Det är det som är oklart, ingen verkar veta riktigt. Men jag tror själv att det är som i XP med OEM.. att man kan byta hårdvara.

Permalänk

OEM då jag inte byter hårdvara så ofta, om jag ändå skulle få för mig att byta så kan man ju sälja den gamla den gamla Vista licensen samtidigt som den gamla hårdvaran.
Att enbart byta några få komponenter i burken ofta ger enligt mig ingen märkbar prestandaökning, bara en tom plånbok.
På den bärbara som jag snart planerar att köpa, så finns det väl heller ingen större mening att ha fullversion istället för OEM?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne
Kan nån hänvisa mig vart reglerna står för oem versionen att man kan enbart byta hårdvara en gång?

Man _kan_ byta hårdvara hur mycket somhelst (det blir precis som det blev med winxp, man måste ringa och knappa lite siffror)
Hurvida det är _tillåtet_ att göra så är änsålänge väldigt osäkert (och i värsta fall blir det precis som winxp där med - total förvirring)

Den EULA som brukar hänvisas till när det påstås att det bara går att aktivera en gång var ett förslag på OEM EULA som fanns när vista var i beta-stadiet..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur reglerna är kring uppgraderingsversioner av Vista?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FoxOne
Man _kan_ byta hårdvara hur mycket somhelst (det blir precis som det blev med winxp, man måste ringa och knappa lite siffror)
Hurvida det är _tillåtet_ att göra så är änsålänge väldigt osäkert (och i värsta fall blir det precis som winxp där med - total förvirring)

Den EULA som brukar hänvisas till när det påstås att det bara går att aktivera en gång var ett förslag på OEM EULA som fanns när vista var i beta-stadiet..

Är det som XP så behöver man inte rigna in.. jag behöver inte det när jag byter hårdvara (har OEM).

Permalänk

Vilken typ av hårdvara måste man köpa för att kunna ta del av OEM erbjudande? Behöver det vara moderkort eller räcker det med en hårddisk?

Om det blir aktuellt så blir det nog en OEM licens om jag inte får tag i en via MSDNAA.

*/Karl

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lost_Kalle26023
Vilken typ av hårdvara måste man köpa för att kunna ta del av OEM erbjudande? Behöver det vara moderkort eller räcker det med en hårddisk?

Om det blir aktuellt så blir det nog en OEM licens om jag inte får tag i en via MSDNAA.

*/Karl

precis vilken hårdvara som helst enligt

Permalänk
Medlem

Det räcker med en mus enligt Webhallen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lost_Kalle26023
Vilken typ av hårdvara måste man köpa för att kunna ta del av OEM erbjudande? Behöver det vara moderkort eller räcker det med en hårddisk?

Om det blir aktuellt så blir det nog en OEM licens om jag inte får tag i en via MSDNAA.

*/Karl

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lost_Kalle26023
Vilken typ av hårdvara måste man köpa för att kunna ta del av OEM erbjudande? Behöver det vara moderkort eller räcker det med en hårddisk?

Om det blir aktuellt så blir det nog en OEM licens om jag inte får tag i en via MSDNAA.

*/Karl

Precis ingen hårdvara alls. Ringde inet.se här i Göteborg, han sade att butiken inte har någon som helst krav på sig för att sälja OEM.

// Jezper