Hur hävda sig efter köp på Tradera? Säljare vägarar

Permalänk
Medlem

Hur hävda sig efter köp på Tradera? Säljare vägarar

Hejsan, vann en akution på tradera, en klipp tänkte jag. Mailade säljaren och bad om uppgifter för att så snart som möjligt kunna överföraw pengar på ett säkert sätt (payson). MEN svaret jag får då av säljaren är att "Tyvärr kan jag inte sälja varan för ett så lågt pris..." - Men det fanns inget reservationspris och utgångspriset var 100kr. Mitt vinnande bud var dryga 1500kr. Vad kan jag göra? Hur kan jag hävda mig? Jag vet ju att man ingår avtal i samband med budgivningen och att man är köpskyldig som köpare. Vad ska ja göra?? Mvh spinx

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte vidare påläst på detta, men mitt sunda förnuft säger mig att om han kräver ett högre pris än det du vann aktionen på kan du helt enkelt vägra betala.

Visa signatur

.
.
.

Permalänk
Medlem

Re: Hur hävda sig efter köp på Tradera? Säljare vägarar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av spinxen
Hejsan, vann en akution på tradera, en klipp tänkte jag. Mailade säljaren och bad om uppgifter för att så snart som möjligt kunna överföraw pengar på ett säkert sätt (payson). MEN svaret jag får då av säljaren är att "Tyvärr kan jag inte sälja varan för ett så lågt pris..." - Men det fanns inget reservationspris och utgångspriset var 100kr. Mitt vinnande bud var dryga 1500kr. Vad kan jag göra? Hur kan jag hävda mig? Jag vet ju att man ingår avtal i samband med budgivningen och att man är köpskyldig som köpare. Vad ska ja göra?? Mvh spinx

Du ska kontakta tradera. Säljaren har ingått ett avtal med dej om det vinnande budpriset + frakt. Blir det problem så är det tradera support man ska kontakta så hjälper dom dig.

Permalänk
Medlem

Det är kört för honom
Varan är så gott som din, bara att snacka lite med tradera el. någon annan kunnig ifall dem trilskas

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Okej ni tror altså att de kan gå i alla fall? Det borde ju finnas en lag man kan stödja sig på? Vet inte hur seriöst tradera ser på detta, det lär ju hända dagligen. Men jag hoppas verkligen att det är som ni säger! Jag ska slå en signal till Traderas kundtjänst så får vi se vad dem säger. Vad tror ni? Har ni upplevt liknande någon gång?

Edit: Ringde Traderas kundtjänst och fick mycket bra hjälp av en trevlig kille. Han skulle ringa kunden då han menade på att det brukar få mer effekt Han sa att dem nog skulle fixa det. Låter bra!

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Ni har ingått avtal då han inte satt res.pris

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Ja jag hoppas de löser sig, sedan kan man ju undra i vilket skick han kommer att leverera luren, samt om han verkligen kommer att acceptera betalningsmetoden Payson säker affär Men det blir nästa sak.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Han kan ju iofs bara blåneka till att sälja varan. Då tror jag nog inte du kan göra så mycket. Om det nu går till polisanmälning så vet vi ju att dom inte gör överdrivet mycket när det gäller sådant här. Men hoppas att han släpper den efter att tradera har ringt honom.

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalerov
Han kan ju iofs bara blåneka till att sälja varan. Då tror jag nog inte du kan göra så mycket. Om det nu går till polisanmälning så vet vi ju att dom inte gör överdrivet mycket när det gäller sådant här. Men hoppas att han släpper den efter att tradera har ringt honom.

/kale

KAN, men han bryter mot ett avtal då, och avtalsbrott är allvarliga saker

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
KAN, men han bryter mot ett avtal då, och avtalsbrott är allvarliga saker

Och du tror att en polisanmälan i detta fall skulle leda till?

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Medlem

Alltså grejjen är väll den att jag inte är sån som person att jag orkar tjafsa om så pass små saker. I detta fall var det mer en principsak, plus att jag är i stort behov av en ny lur. Men jag skulle aldrig gå så långt som en anmälan. Dels för att jag vet med 99% säkerhet att polisen typ skulle torka sig i arslet med den å lägga den på hög. Enda rikigt anledningen till att jag tar detta vidare är att han ska lära sig att det inte fungerar att bara skita i regler.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Precis principer ftw!

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Medlem

Lagbrott ftw!

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Maila tradera så de plockar bort honom.
Ni har ett avtal som är bindande för dig att betala honom och att han ska sälja varan till det priset auktionen slutar på.
Hoppas han har bra ranking så det verkligen svider när de tar bort honom.

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>

Permalänk

Man polisanmäler inte för ett avtalsbrott. Man stämmer motparten i en domstol. Vem som helst kan stämma vem som helst, några övriga myndigheter behöver inte blandas in.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Lagbrott ftw!

nerlagd förundersökning innan den ens är påbörjad FTW!

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Hedersmedlem

Sluta spekulera nu detta är vad som kommer att hända:

Du anmäler honom till tradera.
Tradera stänger av killens konto, alt ger ut en varning.
Du sitter fortfarande där utan någon vara.
THE END

Polisanmälan, tillåt mig att skratta.

Permalänk
Medlem

Precis som Airwolf säger, polisen kommer inte att bry sig om detta och även om du skulle kunna vinna i en domstol(vilket jag tvivlar på) så varför göra sig besväret?
Leta vidare efter en telefon nån annanstans, ge killen ett negativt omdöme men räkna med att få ett tillbaka.

En sak som folk verkar missa med dessa auktionssajter är att vem som helst kan gå in och regga sig som vem som helst. Man skulle därför kunna dra på någon en massa avtalsbrott som den personen skulle vara skyldig till om det kunde bevisas att han eller hon gjort detta. En domstol skulle troligen se det direkt och döma därefter.
Vill man inte sälja en vara så är det inte mer med det. Vill man inte köpa en vara så är det inte mer med det. Skulle nån få sitt konto avstängt så skapar man ett nytt hur lätt som helst. Ett avtal på internet är inte värt mer än papperet det är skrivet på.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Vad alla yrar...

Det är ett civilrättsligt mål, du får själv stämma (500kr) och vid förhandligen har personen ifråga inte en suck att klara sig undan.

Polisen tar sig knappt an civilrättsliga saker, som t.ex. folk som är skyldiga varandra pengar eler avtalsbrott.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Hehe jag skulle ju aldrig orka gör nått så stort av det, jag har anmält det till tradera, samt pratat lite mer med säljaren. Han verkar inte ge upp och tyvärr orkar ja inte bry mig mer, som ni säger, att hitta en ny lur går fortare. Men det är lite en principsak....

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk

Du har 3 vägar:

1. Ignore, fortsätt med nästa auktion/annons/whatever-köpmarknad.

2. Kontakta Tradera angående auktionen, snubben får en varning och eventuell avstängning. Du ger honom negativ feedback, han har inte rätt retaliera med negativ feedback mot dig. Det jämkas enligt Traderas regler.

3. Hota med en stämningsansökan angående det brutna avtalet. Lägg fram bevisen. En auktion är bindande enligt lag. Tingsrätten kommer att yrka på ni gör en förlikning innan huvudförhandlingen (rättegången) sätts igång. Om inte - han kommer att bli överkörd som bara den och glöm inte svarande får betala rättegångskostnader ifall han förlorar (han kommer att göra det).

Jag ber er (säger inga namn), skriv inte upp massa skitsnack va?

Permalänk
Medlem

reggar man inte säg med person nr på tradera?

BLir man inte lifstids avstängs om man inte genomför en aktion?

Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]

Permalänk
Medlem

kan du inte lägga upp hans användarnamn så inte fler personer råkar ut för honom?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rabski
kan du inte lägga upp hans användarnamn så inte fler personer råkar ut för honom?

Vet inte om det tillför något, han blir antagligen avstängd och startar genast ett nytt konto.

Visa signatur

Veteran

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xeax
Vet inte om det tillför något, han blir antagligen avstängd och startar genast ett nytt konto.

inte med samma person nr isåfall.

Visa signatur

This plan is so perfect, It's retarded!

Permalänk
Medlem

Behöver inte ange personnummer vid registrering vad jag kan se.

Visa signatur

Veteran

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xeax
Behöver inte ange personnummer vid registrering vad jag kan se.

jodå längre fram i registreringen behöver man det

har själv råkat ut för en likadan händelse...

Visa signatur

This plan is so perfect, It's retarded!

Permalänk
Medlem

okej, där ser man

Visa signatur

Veteran

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBlacK
3. Hota med en stämningsansökan angående det brutna avtalet. Lägg fram bevisen. En auktion är bindande enligt lag. Tingsrätten kommer att yrka på ni gör en förlikning innan huvudförhandlingen (rättegången) sätts igång. Om inte - han kommer att bli överkörd som bara den och glöm inte svarande får betala rättegångskostnader ifall han förlorar (han kommer att göra det).

Jag ber er (säger inga namn), skriv inte upp massa skitsnack va?

Korrekt, och håller med. Polisanmälan i det här fallet skulle vara onödigt, du kan gå direkt till källan och lämna en stämningsansökan på grund av försök till att bryta avtal - Det ÄR lagen.

Jag tycker du ska hävda din rätt och ligga i :).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Avstängd

Antingen tar du upp och vädrar dina åsikter här på sweclockers och sen stämmer du honom för avtalsbrott. Eller så tar du inte ens upp det, om du nu inte ska driva det till sin spets. Orka med meningslösa whine-trådar där du sen bara skiter i det hela.

Inser du det totalt meningslösa med att ta upp plats och tid om du sen inte bryr dig det minsta?

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)