Permalänk
Medlem

Ingen bild med Dfi nf4 ultra-D?

Satte ihop mitt nya system idag bestående av:

Dfi Lanparty Nf4 ultra D
A64 3000+ venice
2x Twinmos Speed Premium Bh5
Aspire 520w
Gainward 6600Gt

Problemet är att när jag bootar den så får jag ingen bild. Skärmen säger bara att den inte hittar någon signal. Kabeln sitter i ordentligt och fläkten på grafikkortet snurrar.
Men jag får ändå ingen bild.
Kollade lite på Dfi-street och det verkade som många hade liknande problem, men förstod aldrig riktigt om de blev lösta eller inte. Många rekomenderade att byta plats på ram osv. Hjälpte inte nått.
Verkar som man behöver flasha bios till ett nytt för att den skall stödja venice, men hur gör jag detta när jag inte får upp någon bild?

Hoppas någon har lösningen då många sitter på DFI brädor.

Mvh

R_fused

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem

läste nåt om att orig bios inte gillar vissa minnen, typ twinmos, corsair.. tror de va "pyton0rm" som skrev i nån tråd..

så testa att köra med andra minnen?

om de inte hjälper kan ske du måste fixa en annan cpu att flasha med för att sedan byta ill din venice..

Permalänk
Medlem

provade även med ett gammalt twinmos pc3200, funkade inte heller... Men det kanske är alla twinmos..
Tror du att det kan bero på fel bios då, att jag inte får någon bild altså?

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med mina TWINX2048, men då provade jag att sätta dem i de orange slotsen ist. då funkade det!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma fel, hade bara stoppat minnerna fel..
Dom ska vara på oranga slotsen

Permalänk
Medlem

Twinmos & Corsair är kända för att ha problem med Dfi korten.... dock visar det sig att Ocz funkar fint ihop problemlösning att uppdatera till nyaste bios.. ochså är det dimm 2+4 som gäller på dfi med dual channel...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jo har märkt det, Har provat i slot 2 och 4, dvs dom orange. Har dock bara testat med ett av minnena åt gången för att få den att boota,
. Men att dom har problem med corsair och twinmos... vad gör man åt det? finns ju många som kör sp på dfi kort?

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem

Grymmt offtopic. Men måste fråga, diggar du refused? Bästa bandet någonsin ju!

Ontopic. Att minnena bråkar, om det nu är så lär knappast bero på DFI kortet, minnes kontrollern sitter i detta fall i din CPU. Venice har dessutom en bra sådan. Tror mer på att du behöver nyare BIOS för att den ska funka med Venice. Försök få tag i en annan CPU och flasha till nyare BIOS. Mitt tips.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Kolla de 4 lysdioderna i nedre högra hörnet, där ser du om kortet hittar cpu, ram och grafik.
Har du testat resetta cmos?

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

japp har resetat cmos ett antal gånger.. Om jag fattar lysdioderna rätt så hittar den inte vga, de tre längst åt vänster lyser, den fjärde är släckt.
Kan bli problem att få tag i en annan cpu för att flasha bios. Ingen som bor på västkusten som har vääldigt stor lust att låna ut sin cpu för en slant?

Och ja, refused är helt okej.

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem

Har du satt i alla strömkablarna? (24-pin, 4-pin, HDD 4-pin, FDD 4-pin)

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

ja alla strömkablar är i. Hörde nått om att dfi har problem med aspire, tycker dock det inte borde påverka eftersom agget lämnar 34A på +12v...

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem

Ja jag har ju precis samma grejer som du förutom annat grafikkort och annat nätaggregat så minnena ska fungera bra om du sätter dom i de oranga.

Prova med en polares nätagg eller grafikkort.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Har provat med ett annat grafikkort, ioförsej ett gammalt Pci kort men det gav inte heller något resultat. Nätaggregat kan det bli svårt att prov a något annat då det skall vara över 480w.. Har svårt att tro att det skulle vara minnena eftersom jag provat med andra.
Kan det vara så att det är fel på moderkortet? ett måndagsex helt enkelt och att byta ut det skulle vara lösningen?

edit: Nu fick jag den att boota, clearade cmos i ett dygn ungefär, kör memtest nu. Återkommer om det blir mer problem.
Tack för hjälpen hitils

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt ett liknande system.

Dfi Lanparty Nf4 ultra D
A64 3700+ san diego
2x Twinmos Speed Premium Bh5
Hiper 570w
Radeon X800XL

.. och jag har samma fel nu. Högra lysdioden är släckt och resten lyser. (vilket väl betyder att den hittat CPU, men inte RAM och VGA?).
Men hursom.. funkar din burk nu? Räckte det med att resetta cmos för att få det att funka?
Ska jag flytta jumpern och sen sätta igång datorn och låta den stå på länge och sen stänga av och flytta tillbaks den igen, eller vad menar du med "cleara cmos i ett dygn"?

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med mitt DFI LanParty NF4 Ultra-D, jag gjorde ett antal grejer så jag vet inte riktigt vad som hjälpte. Tror inte det hjälpte med clear cmos så jag plockade ur batteriet och satte i 4-pinskontakten (skall väl inte ens behövas eg?).

Permalänk
Medlem

.. du gjorde inget annat än det du gav som exempel?

*vill ha så många tips som möjligt*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squallie
Ska jag flytta jumpern och sen sätta igång datorn och låta den stå på länge och sen stänga av och flytta tillbaks den igen, eller vad menar du med "cleara cmos i ett dygn"?

Nej, du ska inte starta datorn!!

Here is the 'official' DFI way of clearing the CMOS:

every time you flash to a new bios, it is very important to clear the old BIOS settings out this way:

1. pull power
2. pull battery
3. clear cmos jumper for minimum of 30-60 seconds
4. replace cmos jumper to normal position
5. replace battery
6. replace power
7. boot to bios and load optimized defaults
8. save and exit
9. boot back to bios and now you can change settings to your liking.

Har du testat boota med endast ett minne i?

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

för mig hjälpte det inte att bara ha ur batteriet 30-60 sek, låg ur runt 20h... Nu funkar som sagt systemet, MEN jag får 7 fel i varje runda av memtest, och den har bootat om några gånger ofrivilligt. Har provat med att öka volten från 2,8 till 3 till 3,2. När jag höjde volten sjönk felen drastiskt, men det känns mycket att gå över 3,2v utan att man ens har börjat klocka dom något. Har inte ändrat timings än.
Någon som har något tips för att få det stabilt, eller är det endast inbränning som gäller?

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem

Här är den officiella sidan för att bygga DFI system, han som berättar är en anställd hos DFI som driver forumen också, gör ett konto där får ni all support ni kan tänkas behöva.
http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=20832
Den URL är kanske lite fel här då ni söker hjälp på ett problem, men den i kombination med lite sökande där lär ge er hjälp.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

tänkte köpa ett sådant här moderkort med twinmos eller corsair-minnen... kanske jag ska köpa något annat istället? vilka minnen fungerar bra ihop med DFI då?

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk
Medlem

Jag har provat med endast ett minne i. Både ett av dom jag nämnde tidigare och ett annat PC2700 512MB. Samma sak där.

Nu har jag tagit ur batteriet och satt på clear cmos och låter den stå över dagen så får jag se om det funkar när jag kommer hem.

Återkommer då...

update:

Så.. jag har testat att köra utan hdd/dvd inkopplat. Inget inkopplat på PCIslotsen förutom grafikkortet på översta PCIEsloten.
Jag har provat att använda två minnen på både gul och orange. Testat att använda bara ett minne, två olika sorter (twinmos bh5 och samsung 512mb pc2700). Testat att clear cmos i ett dygn. Alla 4 power-kontakter är ikopplade.

Fortfarande samma sak. Skärmen är svart (den är påslagen ) och moderkortets LEDs lyser alla utom den högra(vilket jag tror enligt manualen ska betyda att den hittat CPU, men fastnar när den ska hitta RAM). Jag hittar inget direkt svar på problemet på dfi-street när jag kollar runt.

Ska jag kontakta shg.biz för att reklamera kortet eller finns det något mer jag bör kolla innan? Skulle kortet funka för dom så måste jag betala massa pengar. :/

Väldigt tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Har sett att det finns en hel del som har probbs med sina ram--minnen när dom kör DFI Lanparty-kort. Hittade följande på http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=21249

Command Per Clock (CPC)**= Auto, Enable(1T), Disable(2T), this is also called Command rate. It is best, in most cases to Disable for (2T) w/ 2x512 Ram modules.
Large Influence on Bandwidth/Stability.

PLEASE NOTE THAT IF YOU ARE USING A "CO" REV. CPU THIS OPTION (CPC) WILL NOT APPEAR IN BIOS. THIS IS BECAUSE "CO" REV. CPU'S DO NOT SUPPORT 2T TIMING, ONLY 1T. IF YOU HAVE A "CG" REV. CPU, YOU WILL BE ABLE TO SELECT EITHER AUTO, 1T, OR 2T

Var inne och ändrade i mott BIOS 2T (diable) och nu verkar det flyta på bra med 2st 512-ram.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fixat det skulle jag tro, fixar runt 3 tim i memtest iallafall, ska köra längre + prime och lite till för att kolla mer. Rättade till sig när jag fick nyare bios. 623-3 rättare sagt

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem

Konstigt det här, har själv samma moderkort och kör 2x512 twinmos dock inte bh5 och det funkar hur bra som helst med T1 och venice 3200+.

Har ännu inte haft några som helst problem.

Permalänk
Medlem

Mitt grafikkort var trasigt. Det var det som var fel. Nu har jag bytt till ett som funkar och datorn är igång. Även om jag ibland får bluescreen. Tror det har o göra med ramet. Testar lite saker och återkommer kanske...