Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forumare
Ska bygga en HTPC nu men dom ända grafikkorten jag har liggandes är ett Gforce 2 och ett Gforce 4.
Tänkte använda Goforce 4 kortet och göra kabeln som finns på www.moddning.com men undrar om den kabeln funkar till Nvidia kort?

japp!

Permalänk
Medlem

Ok. tack då vet jag, tänkte väl det.

Men man använder altså samma program som till den andra "radeon" kabeln?
Powerstrip, men rage3d finns väl inte till nvidia?

Permalänk
Medlem

Rage 3D är inget måste för Radeonkorten heller. Det används bara för att lägga till 720x576-upplösning. Dock går det att göra utan Rage 3D i PowerStrip.

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Medlem

Ok. Har varit och köpt alla komponenter nu. Har suttit och lött ett tag nu.

Är det någon här som lyckats med denna kabel?

Sedan stötte jag på ett annat problem, VGA kabeln jag köpte har andra färger på sina kablar. Fast jag tror jag har löst det. Min hade 2 st gröna istället för 2 st gula.

Sen dom här transistorerna, som har 3 st ledare. Spelare det någon roll hur dom sitter. Se bilden, Dom 2 gula sakerna som heter T1 och T2 är det jag menar. Man vet ju vilken som är den i mitten men dom andra två är ju svårare att veta.

Permalänk
Medlem

Mitt förslag är att du letar upp ett riktigt kopplingsschema till den där ritningen, och försöker "översätta". Enkla kopplingsscheman är inte alltid de bästa!

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Allt är klart nu och har testat men tuvär utan framgång.

Får ingen bild alls. Har dubbelkollat alla lödningar och testat de flesta timingsen.

får nog göra en vanlig kabel imorn...

Fan! vad jobbigt när man suttit hela dagen med detta skit.
Den guiden som finns på moddning.com suger ju verkligen något stort...

Permalänk

Någon annan än jag som har problem med att tv ballar ur så fort det blir för mycket vitt på skärmen? Jag lödde ihop en kabel för nVidia-korten och det fungerar, annars mycket bra med skarp och fin bild.

edit: efter lite trixande med powerstrip så fungerar det nu bra

Permalänk
Medlem

Ska kablen funka med ett ATI 7000?

Hola!

På första sidan på guiden "http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/index.html" står det att
det krävs minst ett ATI 7000 kort. I FAQ:en står det att det funkar på alla ATI korten ÖVER 7000-serien.

Vilket stämmer? På den refererade engelska sidan står det minst 8500, vilket stämmer.

Har gjort en kabel SOM funkar, den är uppmätt med multimeter.

Får det inte att fungera mellan ett ATI 7o00 och en Grundig 28'

Har testat olika timings, men misstänker att det är ATI-kortet som är boven i dramat.

Kan någon verifiera detta?

Mvh,
Daniel

Permalänk
Medlem

är det någon som kan svara på varför jag inte kan få upplösningen 1024x576 att fungera? när jag försöker ställa in den i powerstrip ändras den tillbaka till 720x480. 1024x576 finns inte heller med bland upplösningarna som kan väljas bland de vanliga skärminställningarna.
1024x600 funkar, men då blir bilden lite för avlång på höjden.
jag vill alltså ha en lite bredare bild så att en hel dvdfilm får plats, förutom det så funkar 720x576 perfekt.

Permalänk
Medlem

Forumare: Testa kabeln på någon annan dator, eller någon annan tv. Om det visar sig att det är ditt grafikkort som inte klarar av det kan du kanske sälja kabeln.

DkY: Jag kan verifiera att det inte är 100% säkert att ditt grafikkort är boven, det finns nämligen minst 2 andra som fått det att fungera med Radeon 7000.
Tänk på att det inte alls är säkert att du får bild med någon timing som du hämtat från min sida, de flesta måste finjustera själva innan de över huvud taget får bild.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas
Forumare: Testa kabeln på någon annan dator, eller någon annan tv. Om det visar sig att det är ditt grafikkort som inte klarar av det kan du kanske sälja kabeln.

DkY: Jag kan verifiera att det inte är 100% säkert att ditt grafikkort är boven, det finns nämligen minst 2 andra som fått det att fungera med Radeon 7000.
Tänk på att det inte alls är säkert att du får bild med någon timing som du hämtat från min sida, de flesta måste finjustera själva innan de över huvud taget får bild.

Tackar för hjälpen!

Jag får massa vertikala rullningar med färg i vissa rader. Beroende på hur jag ställer in timings så ändrar sig mönstrena.

Hur tar man reda på timing-variablarna? Manualen til TV:n sa inte så mycket. Finns det något
verktyg man kan använda för att testa olika inställningar?

Mvh,
DkY

Permalänk
Medlem

jag kan inte få Rage 3D att funka med mitt X850XT IceQ II....det står Video card not supported...varför gör det de...?! Måste man ha ATI:s drivisar för jag kör med DNA drivisar....!!
TAcksam för svar!?

Permalänk
Medlem

DkY: Jag tror att det bara är inställningar som behövs, men exakt hur du ska göra går inte att säga. Ändra t.ex. storlek, position, Total Horizontal Pixels...och se om det blir bättre. Det gäller att få lite känsla för det där...
Du kan också posta en screenshot från inställningarna i PS så kan jag (vi) se om det är något fel.

Rengch: Du behöver egentligen inte Rage 3D, jag har bara rekommenderat det för att Powerstrip är lite buggigt när det gäller att lägga till nya upplösningar. Det funkar dock, knappen heter "Add new resolution" har jag för mig. Glöm inte att göra samma sak för båda primära och sekundära skärmen.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Har två frågor:

1)
Är det någon annan som fått problem med att datorn spontanbootar efter att ha kopplat in sin kabel? Min burk bootar om helt plötsligt, ibland 5 minuter efter att jag startat den, ibland kan den stå på flera dagar innan det sker. Problemet uppstod efter att jag kopplat in kabeln och installerat nödvändiga program.

2)
När man väl har använt Rage3D för att få in 720x576 upplösningen så kan man väl avinstallera programmet? Tycker inte om att ha program installerade som inte används. Misstänker att det är Rage3D eller Powerstrip som orsakar ovanstående problem. Kan naturligtvis inte ta bort Powerstrip men Rage3D behövs väl inte längre.

Jag tror som sagt mer på en mjukvarurelaterad bug än något som orsakas av hårdvara. Enda förändringarna som gjorts är att kabeln har kopplats in och att dessa två program installerats.

Annars funkar allt som det ska, har även kommit på hur jag ska få hela bilden på tv:n. Satt en kväll och testade alla funktioner jag hittade i VLC.

/mats

Visa signatur

XP-M 2400+ | Abit AN7 | 2x256 MB Twinmos CH-5 | Powercolor R9600XT 128MB | 160+200 GB HD | NEC 2510-A | Antec Sonata

Permalänk
Medlem

Rage3D behövs inte alls egentligen. Det går att lägga till upplösningarna i PowerStrip. Observera att upplösningarna måste läggas till för BÅDA skärmarna!

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Medlem

Så! har äntligen fått ihop min kabel nu...

Men jag undrar. Det går inte klona bilden till Tv n eller? Istället för som nu, att den är extenden...

Permalänk
Medlem

Testade lite spel med kabeln idag, en del fungerar - andra inte

Jag har normalt TV:n som enda bildskärm - men har en vanlig bildskärm "beredd" för vissa saker som inte fungerar.

Far Cry - fungerar utan problem i upplösningen 720x576

Halflife 2 fungerar fint - men man behöver en "vanlig" bildskärm för att ställa om till 720x576 första gången man startar.

Doom 3 - fungerar ej (går ej välja 720x576)

Tänkte att det skulle vara kul att testa ett bilspel så jag gjorde några försök med "Need for Speed" spelen.

NFS - Underground - fungerar ej (går ej välja 720x576)

NFS - Underground 2 - fungerar ej (går ej välja 720x576)

NFS - Hot Pursuit 2 - det går att välja 720x576, men menyerna använder inte den upplösning (bara "spelet") så det fungerar i princip inte.

Jag lyckades visserligen köra en bana genom att trycka på rätt knappar "i blindo" - och det var riktigt trevligt

Permalänk

Hej!
Jag har gjort kabeln och den funkar perfekt både med mitt 9800pro och med 7000. Men jag tycker att bilden är lite mörk när jag tittar på film.
Jag har testat att ställa in ljusstyrkan i powerstrip och i zoomplayers "color control" men i båda fallen blir bara de svarta remsorna över och under själva filmen ljusare. Finns det något annat program jag kan använda eller är det någon som har något förslag på hur jag kan göra?

/Anders

Visa signatur

"Some fishes like cheese, sometimes" -Ozzy

Permalänk
Medlem

Jag har ett stort störande problem, när jag kollar på film (båge genom VLC och power dvd) så får jag ränder i bilden i scener med mycket rörelse. Det är bara när det är mycket förändring i bilden jag har lyckats se ränderna och problemet uppstår på båda skärmarna när jag kör spegling (utan rgb kabel).

Någon som vet vad det kan vara som är konstigt? Jag kör på senaste (4.5 Catalyst drivisarna på ett 9250 kort).

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta hjälper er: Vattensork och erlis - men:

Jag har exprimenterat en hel del med Meedio på senaste tiden. Jag hade problem med att få Dolby Digital-ljud att fungera - så jag testade en hel del olika DVD-spelare: Power DVD 5 och 6 och WinDVD 5 och 6.

Jag såg en klar skillnad i bildkvalitet (på DVD) mellan dessa program och klart bäst kvalitet fick jag från WinDVD 6 med Videorender = Overlay.

Med den inställningen blir faktiskt bilden klart bättre än med mina stationära DVD-spelare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Jag lyckades visserligen köra en bana genom att trycka på rätt knappar "i blindo" - och det var riktigt trevligt

Hahaha, att famla med en dator i blindo kan vara något man får hålla på med mycket när man pysslar med sånt här.

Hur som helst, jag har ett problem. Jag köpte ju en kabel av dig MrJonas, och den funkade fint även om det naturligtvis var lite pill att få igång den. Sen formaterade jag om datorn och orkade inte fixa alla inställningar igen tills för en vecka sedan då jag fixade tv-outen igen. Då funkade det fint.

Men sen, häromdagen, när jag skulle kolla på något på TV:n så blev bilden gul när jag satte i kabeln... Kan jag ha lyckats paja sladden genom att sätta i den när tv:n var på (jag tror att jag gjorde det)?

Någon som vet vad som är fel och vad man kan göra åt saken?

Permalänk
Medlem

nu har jag ett problem igen:/ Eller egentligen 2.. de första är att de har blivit nått skumt.. då jag drar över filmen (använder zoomplayer) till tv:n så hänger sej allting de går ca 20-30 sec sen flimrar tv:n till och på dataskärmen står det att min grafik......(nångting) har återställts från ett allvarligt fel..funkade perfekt förut men nu har den börjat göra så varje gång ja försöker se film me den kabeln...

de andra... längst ute på tv:n blir det som en 5 cm rand som är lite ljusare än allt annat va beror de på??

ä de någon kunnig (mrJonas ) som vet hur man får bukt med ovanstående problem??

edit: löste första problemet... var bara timingsarna som krångla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyralion
Hahaha, att famla med en dator i blindo kan vara något man får hålla på med mycket när man pysslar med sånt här.

Jepp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyralion
Men sen, häromdagen, när jag skulle kolla på något på TV:n så blev bilden gul när jag satte i kabeln...

Nu vet jag inte om det beror på samma sak - men även jag har lyckats "sabba" vga-utgången på mitt Radeon 9800 kort så att det är en gul bild (med ränder som går över bilden ibland).

Det syns klart även om man testar vga-utgången med olika (dator)monitorer.

Jag har faktsikt ingen aning om vad jag gjorde för att orsaka det - men däremot så fungerar bilden alldeles utmärkt från DVI-utgången (med adapter).

Så nu nöjer jag mig med 720x576 via DVI-utgången.

Har du testat bilden via DVI-ut ?

Permalänk
Medlem

Jag körde bilden från DVI-utgången redan från början, men nu har jag testat att flytta monitorn till DVI och tv:n till VGA-utgången, och nu funkar det, fast nu får jag gul bild i monitorn... Så jag kan dra slutsatsen att DVI-utgången är paj. Nåja, jag ska väl köpa nytt grafikkort ändå och tills dess kan jag ha inställningarna sparade i PS så behöver jag bara byta fram och tillbaka när jag ska använda monitorn respektive tv:n...

Permalänk
Medlem

Ska beställa grejjer till kabeln men jag har en fråga om skärmingsledaren. Jag har en nätverkskabel hemma är det skärmningsledare i den? Orkar inte pajja den om det inte är det. Eller föresten vad är en skärminigsledare?

Permalänk
Medlem

Tyralion: Det finns ju en liten möjlighet att det är DVI-adaptern som inte fungerar? Titta också så att du inte böjt något stift någonstans.

Jadyy: Skärmningsledaren gör så att ledarna i kabeln får en "sköld" mot omvärden genom att jorda metallfolien som sitter runt dessa. Om din nätverkskabel har metallbleck på kontakterna så vet du att den är skärmad.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Men den har ingen bricka Måste ja då köpa en nu skärmad kabel?

Permalänk
Medlem

Är det inte bara att använda en av dom överbivna kablarna i nätverkskabeln? Kan man göra så MrJonas?

Permalänk
Medlem

Man kan använda en överbliven ledare, men då försvinner skärmningen helt och hållet. Resultatet blir att kabeln blir mycket mer störningskänslig, vilket kan visa sig som störningar i bilden eller suddighet.

Jag rekommenderar absolut att ni försöker få tag på en skärmad kabel.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det finns nåt Powerstrip-liknande till Linux eller finns det nåt annat sätt att fixa det på?

Visa signatur

2 datorer, 1 skärm, 2 möss, 2 tangentbord, 2 högtalare, 1 skrivare