Permalänk

Fjärrstyrning (IR eller Bluetooth)

Har genom åren tänkt ut hur min dator ska vara och projektet börjar lida mot sitt slut. TV-kortet är införskaffat, ljudanläggningen finns och snart ska datorn också byggas in i en portfölj så att den blir smidigare. Det enda som står mellan mig och slutet av projektet är att jag inte kan styra min dator genom t.ex. en fjärrkontroll.

Har sett att IR endast verkar fungera på någon/några meter och då måste man vara ifrån rätt håll, dvs. man kan inte stå bakom IR-mottagaren, stämmer det?

Eftersom IR inte lät så lockande började jag kolla lite på Bluetooth som verkar fungera smidigt emot en mobiltelefon. Eftersom min mobil inte klarar av bluetooth skulle jag köpa en mobil för att genomför projektet med bluetooth istället för IR.

Den stora frågan blir alltså: Är det värt att köpa en ny mobil bara för att får Bluetooth istället för IR?

Permalänk
Medlem

Med IR måste du ha fri sikt. Det beror ju på vars du ska ha datorn, om den är i ett annat rum så duger d ju inte med IR, utan då blir d BT. Vet inte hur dom där IR-kontrollerna ser ut, om dom har ett sånt där flyttbart "öga" funkar d ju.

Visa signatur

AMD 3200+, 1024mb Ram, Sapphire Radeon 9800 PRO Atlantis, Arctic Cooling Copper Silent 2TC, Logitech Z-2200 2.1 THX

Permalänk

ok, låter som att man ska ha bluetooth alltså. vad kostar den billigaste mobilen med bluetooth på marknaden och vad för mottagare i datorn ska man ha?

Permalänk
Medlem

Köp en begagnad t68i för runt 300, 400 kr på blocket eller tradera. Den funkar med en hel drös program som det varit en massa trådar om förut. Med den kan du styra både winamp, media player m.m

Permalänk

hur är det med att köpa en begagnad mobil? känns ju lite osäkert med tanke på att en mobil är dyr att laga.

Om jag nu köper en t68i vad för mottagare i datorn ska jag ha? spelar ingen roll vad jag köper så länge det tar emot bluetooth?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MonsterGuden
hur är det med att köpa en begagnad mobil? känns ju lite osäkert med tanke på att en mobil är dyr att laga.

Begagnad = trasig i dina öron eller?

Det enda du lär behöva göra är att byta batteriet, beroende på hur gammal den är förstås, och hur pass välanvänd.

Edit: Nytt skal kan ju också vara på sin plats, men det beror förstås återigen på hur pass gammal och använd den är.

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk

nej men jag tänkte just på batteriet och dom brukar inte vara speciellt billiga. men det är väll ett problem man får leva med.

vilken mottagare till datorn ska man ha? någon speciell?

Permalänk
Medlem

har faktiskt inte så stor koll på det här med bluetooth, men jag trodde att blåtanden var någon form av IR, eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av volny
har faktiskt inte så stor koll på det här med bluetooth, men jag trodde att blåtanden var någon form av IR, eller är jag helt ute och cyklar?

Lite sisådär. IR = ljus (det vet du såklart). BT = radio. Den största fördelen med BT är givetvis att man inte behöver rikta något "IR-öga" mot datorn.

Permalänk
Medlem

jaså, vad för frekenser har blåtand då?

Permalänk
Medlem

det bästa är om man har en SE K700i då kan man använda en BT dongle och ett program som redan finns så att man kan styra datorn med telefonen. Alltid bra när tv och dator står i olika rum och man inte kan ha dual screen (eller vad det heter) när man ska kolla på film!

Visa signatur

Asus P5B-VM | Intel C2D 6400 @ 2.13 Ghz | Kingston 2048 Mb | Geforce 7950 GT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av volny
jaså, vad för frekenser har blåtand då?

2.4Ghz (+/- 79MHz för att undvika att BT-enheter stör ut varandra).

Permalänk

har en Sony Ericsson T68i nu, ska köpa en Bluetooth-mottagare imorgon, blir troligen denna: http://www.webhallen.com/prod.php?id=12869

Har sett att flera har den och det verkar fungera bra!

Permalänk
Medlem

Hur sänder mobilerna blåtandssignalerna?
Alltså finns det någon inbyggd funktion eller måste man föra in något eget program?

Permalänk

Mobiltelefoner med inbyggd blåtandsändtagare har också inbyggd programvara för att använda den. Med undantag för A920 då den släpptes, eftersom 3 (Hi3G) var riktigt snåla jälvar och inte vill att man skulle kunna skicka filer mellan varandra utan att betala för det genom att använda MMS.

Permalänk
Medlem

verkar ju faktiskt fett, kanske ska satsa på bluetooth, vet ni om en t610 har bluetooth?
Blir nog ändå att göra en ir mottagre och ha fjärrkontroll som sändare tills jag lärt mig lite mer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av volny
verkar ju faktiskt fett, kanske ska satsa på bluetooth, vet ni om en t610 har bluetooth?
Blir nog ändå att göra en ir mottagre och ha fjärrkontroll som sändare tills jag lärt mig lite mer...

Ja, T610 har blåtand.

Blåtand är förövrigt överlägsen IR på de flesta punkter. Snabbare överföringshastighet, ingen fri sikt, inbyggt stöd för många profiler samt att det skall fungera på alla enheter som är godkända utav BT samfundet. Det är ju dessutom fan så mycket hetare att byta kanal/mp3 via mobilen än en fånig fjärrkontroll. Ifall du ändå bara tänker använda den som en fjärrkontroll, gör en smart lösning där laddaren är permanent inkopplad och gör en fin inbakning i bordet tex. Kan nog se riktigt tufft ut.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det känns coolare att själv ha meckat ihopa ir styrning än att använda mobilens blåtand... däremot så hade det varit ägigt att använda radio för att styra den så man kunde styra på mils avstånd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av volny
Själv tycker jag det känns coolare att själv ha meckat ihopa ir styrning än att använda mobilens blåtand... däremot så hade det varit ägigt att använda radio för att styra den så man kunde styra på mils avstånd

Det finns plugins för tex Winamp som tillåter styrning via WAP. Funkar ypperligt och det är alltid lika kul att styra syrrans dator och sätta på vrålmusik kl 6 på morgonen.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Wap kostar väl!?