Permalänk
Medlem

Vad mer kan jag göra?

Prescott - hur har dom tänkt egentligen?

Zalman 7000 på fullvarv, Thermaltakes båda Tsunamifläktar matar på samt en tredje 120:a som blåser in via ett 5,25-fack. Dessutom PSU:n som suger ut värme, bra applicerad kylpasta och ett svalt rum.

Vad mer kan jag göra nu egentligen?
Idle på 53 och toppar på 73. Sånt gillar vi inte. Och oberoende av hur mycket fläktar jag petar i datorn som blåser både in och ut, så håller lådan gärna 36-40 C i case-temperatur. Gissningvis är moderkortets termometrar crap, då min Aerogate-controllers tempmätare säger 30 grader i case-temp. Har testat att flasha bios, men hjälpte inte.
Målet var från början att ha en sval, tyst dator (har egentligen inte alls för avsikt att överklocka). Nu låter burken som ett jetplan likförbannat.

Eller är jag bara gnällig? Har bläddrat igenom forumet här nu en timme och läst om folk kontra prescott, och är fortfarande inte riktigt vis på vad man ska vara nöjd med vad gäller Prescotts temperaturer. Just nu så undviker jag att maxa datorn med tanke på värmen, och så ska det ju inte behöva vara...

Peltier eller vattenkylning är egentligen inte av intresse (inte nu när man lagt så mycket pengar redan på saker som borde göra sitt jobb). Just nu känns billigaste alternativet både för kyla och volym, att köpa en frysbox å mura in datorerna. Suck

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med min northwood, kan helt enkelt inte få ner tempen. Satt och körde guildwars (visserligen 28 timmar i sträck) och hade då datorn oklockad men 69 C låg den på. Jag har 3 x 120mm och 2 x 80 plus nätagget. Vga silencer som skickar ut det mesta av den varma luften grafikkortet ger. Jag misstänker att mitt abit kort visar för höga temperaturer. Jag kan inte heller kolla med annat program då uGuru blockerar sensorerna.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Ja, det verkar så. Men 69 grader efter 28 timmar sträckspelande (förresten, vem spelar något i 28 timmar i sträck?) går väl att leva med. Min toppar 73 innan jag får kalla fötter och avbryter det jag gör för att hogga processorn...

För skojs skull kollade jag vad rumstempen var i den ände av rummet jag sitter i. Den var aningen hög. Jag har nu sänkt rumstempen så jag ligger strax under 20, det kan man leva med. Då Idlar jag 48 och har hoggat datorn i 10 minuter nu, då har den nått upp till 63. Det kan jag leva med. Hum, får nog möblera om rummet lite så jag får bort datorerna precis under fönstret!