Permalänk

Asus A7V + 137+gb HDs + nya bios?

Jag undrar hur det nya bioset som gör att "stora" hds fungerar med moderkortet.

Fungerear 137+gb hds endast på Promise IDE connector's dvs 2 st (4 hds) eller kan jag ha 8 st hds som är större en 137+gb?

Tacksam för svar

/Johan

Permalänk
Medlem

Nya bios skulle vara roligt att se hur du lyckas med det. Möjligtvis ett nytt bios från tillverkaren

Du får gärna förklara lite bättre hur du menar som samt vad du vill försöka fixa till. (Är trött jag o förstås)

Du kan ju ha max 4,st hårddiskar på ditt moderkort om du ej har Sata.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Till a7v133 finns det iaf ett bios med stöd för 48 bits lba. Man måste ha sp3 eller 4 till win2k eller sp1 till xp för att det ska funka också.

Permalänk

Camridge: Nytt bios finns på Asus hemsidan så det är inga större problem att få tag i

och åter igen Nej jag kan ha 8 Hds på mitt moderkort.

Men frågan är om det Yxan pratar om fungerar för alla 8 hds eller om det bara gäller för de 4 första som INTE sitter på Promises chipet. (LBA 48 fixen)

Det jag vill veta är ifall jag kan ha 8 st hårdiskar större än 137 gb! eller om jag endast kan ha 4 st som är så stora efter bios flashningen.

Hoppades att någon som hade ett A7v kort kunde svara på denna fråga.

/Johan

Permalänk
Medlem

Doomdiver

Alltså vad för uttag har du på moderkortet?

Samt vilket moderkort är det du har exakt?
För det finns 4.st moderkort med betäckningen Asus A7V i alla fall.
2,st KT600 1.st KM400 KT 2.st KT400.

Men om alla uttag finns på moderkortet så ska alla/borde alla diskar fungera eftersom dom borde ha samma stöd.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Doomdiver

Alltså vad för uttag har du på moderkortet?

Samt vilket moderkort är det du har exakt?
För det finns 4.st moderkort med betäckningen Asus A7V i alla fall.
2,st KT600 1.st KM400 KT 2.st KT400.

Men om alla uttag finns på moderkortet så ska alla/borde alla diskar fungera eftersom dom borde ha samma stöd.

Han har ett A7V, det första som kom, KT133 baserat.

Permalänk

Enligt http://www.a7vtroubleshooting.com/info/bios/index.htm skall kortet ha 48-bitars fid eller vad det nu heter, stöd för diskar över 128GB är det iaf. Så det borde gå med senaste bioset.

Visa signatur

"?"

Permalänk

Tackar Cyber Judas, det var något sådan info jag letade efter, folk försöker vara vänliga när de inte vet något om saker och detta, lite synd då det blir massa frågor om saker som jag redan vet och har beskrivit som inte folk tror på innan/utan manual hänvisningar

Om man ska hjälpa folk och man inte kan något om det så får man gärna leta reda på fakta om sakerna!

Guiden beskriver inte ifall det gäller alla 4 kontrollerna på moderkortet och eftersom det är olika styrchip för dem så är det inte säkert att stora hårdiskar fungerar på alla av dem. Men jag får helt enkelt chansa lite

Tack för de som försökte hjälpa till iaf!

Mera info välkommnas varmt!
/Johan

Permalänk
Hedersmedlem

Med BIOS 1010 eller senare så kan du ha stora diskar på Via-kontrollern iaf, vet inte om Promise-bioset som följer med klarar av stora diskar.

Du behöver bara LBA-48-stöd på disken du bootar på, när du väl bootat så tar drivrutinerna över och de klarar garanterat av LBA-48 (om du kör med senaste drivrutinerna och/eller hackar lite i registret).

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk

Ah tackar nu börjar det likna något, förutom att jag inte har något register då jag kör linux. Så jag antar att det är mera en driver för Promise chipet jag behöver men det tål att forskas lite i.

*glad* Då har jag något att gå på iaf!

/Johan