förstörda filer efter ominstallation

Permalänk
Medlem

förstörda filer efter ominstallation

Min 160gb maxtordisk har börjat uppföra sej underligt sen jag installerade om xp.
efter första installtionen ville xp inkonsekvenskontrollera disken (har aldrig behövts förut). jag lät den kontrollera och så.
sen installerade jag om två gånger till eftersom det blev något knas.. minns inte vad (jag har inte operativsystemet på 160disken) så efter tredje installationen började inkonsekvenskontrolleringen ersätta skadade/överblivna filer.. ganska många dessutom. blev lite orolig men visste inte rikigt vad som hände. typ.
jag lyssnade på lite musik och märke att vissa musikfiler (speciellt de senaste) skadats av nånting.. och vissa andra filer va det "åtkomst nekad" ¨på. jag startade om datorn och inkonsekvenskontrollen höll på i en timme.. ersatte filer och så. och det har hållit på så ibland nu. hur som helst.. mina filer är trasiga, alltså dom finns men har inget i sej ungefär.. jag har kört scanprogram från maxtor (inga fel hittades) och en grundlig scan med win som hittade skadade kluster vill jag minnas.. nu undrar jag förståss om nån vet ett bra program för att återskapa filerna och självklart vill jag veta varför det blir såhär.. nån som vet, råkat ut för samma eller har en endaste aning?

Permalänk
Medlem

Är lite struligt med stora diskar efter installation av operativet. Om du installearde xp sen gjorde någonting på disken innan du köra SP1 och EnablaBIGLBA så skadade du informationen på disken.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

eller kör ett kontrollkort, mycket smidigare

Visa signatur

va?

Permalänk
Medlem

jag har inte fixat sp1 eller EnablaBIGLBA så vitt jag vet.. men snart ska jag installera om igen med sp1.. men hur får jag tillbaka filerna? :/

Permalänk
Medlem

Har du inte kört in SP1 eller enabla BigLba så är disken defenitivt fucked nu.
All information som låg över ~130GB sitter du just nu och förstör eftersom XP inte fattar att den finns där längre.

Installera SP1 och LBA sen rädda den info som går. Efter det är det bara formatering som gäller för att återställa disken.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

hur vet jag om jag har enablat biglba då?

jag försökte instalelra sp1 men ja.. det gick som det gick.. får leta reda på min cd då

Permalänk
Medlem

Du måste ha SP1 annars funkar inte EnableBigLba.

Denna register nyckel skall du har .

Registry Settings
System Key: [HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters]
Value Name: EnableBigLba
Data Type: REG_DWORD (DWORD Value)
Value Data: (0 = disabled, 1 = enabled)

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

okej jag har fixat allt sådär nu.. men jag upptäckte nyss en "funktion". lägger jag mappar med filer i (mapp1), i en viss mapp(mapp2), blir det åtkomst nekad på mapp 1. har provat två gånger nu med samma resultat. ja jag har startat om datorm både mellan istallationen av sp1, enablebiglba och mappförflyttningen.. nån aning om vad det beror på?

Permalänk
Medlem

har fått samma problem flera gånger.. ibörjan tog ja bort filerna.. sen testade jag att installera om windows ytterligare engång och då funkade dom filer som var corrupta tidigare?

hur som helst.. nu har jag så igen och jag pallar verkligen inte att installera om windows en 10:e gång(datorn har strulat dom 3 senaste dagarna) :/ crap

woops såg att den här tråden var liiiiite gammal nu

aja gjort e gjort alla som gnäller får ja väl bjuda på pepsi o pepparkakor :I

Visa signatur

"Jesus got away easy.....one day on the cross, a weekend in hell and all the hallelujahias for eternity"