AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

Är det någon som testat senaste AGESA 1.0.8.1 från MSI? Jag sitter kvar på ABBA från slutet av 2019 och känner väl egentligen inte att jag behöver mer men blir ändå lite nyfiken på vad som hänt sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickalk:

Är det någon som testat senaste AGESA 1.0.8.1 från MSI? Jag sitter kvar på ABBA från slutet av 2019 och känner väl egentligen inte att jag behöver mer men blir ändå lite nyfiken på vad som hänt sedan dess.

Vad det verkar så är latenserna inom ett CCX-kluster förbättrade med den AGESAn, så den ser jag fram emot. Men med tanke på att jag har en ASUS-bräda så lär det väl dröja några år

Vad som hänt melln ABBA och denna är svårt att sammanfatta med det är väl mest småfixar, lite bättre minneskompatibilitet, CCX-klockning direkt i BIOS/UEFI och sådant.

Själv fick jag sämre prestanda när jag gick från ABBA ()Var det 1.0.0.4?) till 1.0.0.6, men har åtgärdat det med hjälp av guiden jag fick (länkad några sidor tillbaka i tråden), samt eget finlir så har jag nu bättre prestanda än jag någonsin haft. Så jag tror att det kan vara värt att uppdatera om du gillar att tweaka själv men är du en "set it and forget it"-typ så finns nog inte mycket att hämta med att uppdatera. Men kanske är annat på andra brädor/märken än just ASUS.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Efter ha installerat drivrutiner till moderkortet kommer min SSD och HDD som "mata ut" i taskbaren. Alltså när man kopplar in ett USB-minne. Jag vet att detta är normalt för SATA. Bara ignorera detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Efter ha installerat drivrutiner till moderkortet kommer min SSD och HDD som "mata ut" i taskbaren. Alltså när man kopplar in ett USB-minne. Jag vet att detta är normalt för SATA. Bara ignorera detta?

Kan vara så att "hot swap" är påslaget för portarna i UEFI och det går avaktivera om man vill. Hur och var det görs beror lite på vilken moderkortstillverkare det är, men de flesta har det. Så stör det dig så kan du stänga av hot swap, annars är det som du säger bara att ignorera.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kan vara så att "hot swap" är påslaget för portarna i UEFI och det går avaktivera om man vill. Hur och var det görs beror lite på vilken moderkortstillverkare det är, men de flesta har det. Så stör det dig så kan du stänga av hot swap, annars är det som du säger bara att ignorera.

Tack. Det stör mig inte direkt, men låter det vara. En helt normal funktion som dyker upp på vissa moderkort.

Permalänk
Skrivet av rickalk:

Är det någon som testat senaste AGESA 1.0.8.1 från MSI? Jag sitter kvar på ABBA från slutet av 2019 och känner väl egentligen inte att jag behöver mer men blir ändå lite nyfiken på vad som hänt sedan dess.

Jag installerade den på mitt b550i och allt funkar som det ska iallafall, ram timings, undervolt/överlock cpu osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Tack. Det stör mig inte direkt, men låter det vara. En helt normal funktion som dyker upp på vissa moderkort.

Precis. Är väl egentligen tänkt för servermiljöer och chassin där diskarna sitter i "kassetter" eller vaggor som är lätta att dra ut, så det är en smidig funktion om man vill ta en disk offline utan att riskera dataförlust. Men rätt onödigt om man har ett typiskt konsumentchassi där det inte är meningen att man ska byta diskar medan systemet är igång.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

3700X och 3800X har nu samma pris

3700X=3447kr för info 65W
3800X=3435kr för info 105W
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5139824#rparams=ss=...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

3700X och 3800X har nu samma pris

3700X=3447kr
3800X=3435kr
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5139824#rparams=ss=...

Rimligt för två i princip identiska produkter. Övergår fortfarande mitt förstånd varför AMD släppte två varianter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Rimligt för två i princip identiska produkter. Övergår fortfarande mitt förstånd varför AMD släppte två varianter.

Samma pris för 3700X och 3800X men det finns en stor skillnad. https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=5139824,5139823
3700X 65w
3800X 105W

Men som du nämner nästan samma prestanda. (frågan är om dessa produkter tappar 1000kr i pris om 2v då vi vet vad 4000 serien levererar.)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Rimligt för två i princip identiska produkter. Övergår fortfarande mitt förstånd varför AMD släppte två varianter.

Va själv sugen på en 3800X. Mest för att man hoppades på att de är lite bättre kisel som ger lite högre OC.
Men uppgraderade datorn i april och de blev en 3600 i väntan på nästa generation. Och denna 3600 klockar ju inte dåligt och va ett grymt lyft från min Intel 4770k jag hade innan.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Samma pris för 3700X och 3800X men det finns en stor skillnad. https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=5139824,5139823
3700X 65w
3800X 105W

Men som du nämner nästan samma prestanda. (frågan är om dessa produkter tappar 1000kr i pris om 2v då vi vet vad 4000 serien levererar.)

Jag ser det som att de båda erbjuder en skillnad som var för sig är värt något. 3700X ger en energieffektivare prestanda, medan 3800X ger 100MHz extra.

98-100% av prestandan till ca 75% av effekten gör 3800X till en helt onödig produkt. Jag tror att AMD hade tjänat på att förenkla sin produktstack, dvs att 3600X och 3800X var helt onödiga. Vi får se hur de gör i den kommande generationen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag ser det som att de båda erbjuder en skillnad som var för sig är värt något. 3700X ger en energieffektivare prestanda, medan 3800X ger 100MHz extra.

98-100% av prestandan till ca 75% av effekten gör 3800X till en helt onödig produkt. Jag tror att AMD hade tjänat på att förenkla sin produktstack, dvs att 3600X och 3800X var helt onödiga. Vi får se hur de gör i den kommande generationen!

Då är det väl i så fall 3600X och 3700X som är onödiga? 3800X är ju den som presterar bäst av de 3 (om än marginellt),. så känns dumt om de skulle ta bort den. Vill man ha en 3600X är det väl bara köpa en 3800X och slå på Eco-mode då liksom?

Jag kommer nog aldrig ha ett mindset som säger att den som presterar bäst är "onödig", utan skall man i så fall rensa ut någon så är det ju den sämre klockade i så fall.

Men som nu läget är med kisel, att prestandan i produkten faktiskt beror på kvaliteten på chipet (oftast) och att binning är en nödvändighet för att matcha produkten mot chipkvalitet... Varför inte ha en massa olika produkter så man slipper slösa på kisel liksom?

Gör man som du vill så blir det ju en massa chip som gott och väl duger till 3800X, men blir nedlåta artificiellt och det känns inte rätt tycker jag, utan man ska utnyttja varje chip till max. Men i vilket fall som helst aldrig gimpa prestanda medvetet i "enkelhetens" namn.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då är det väl i så fall 3600X och 3700X som är onödiga? 3800X är ju den som presterar bäst av de 3 (om än marginellt),. så känns dumt om de skulle ta bort den. Vill man ha en 3600X är det väl bara köpa en 3800X och slå på Eco-mode då liksom?

Jag kommer nog aldrig ha ett mindset som säger att den som presterar bäst är "onödig", utan skall man i så fall rensa ut någon så är det ju den sämre klockade i så fall.

Men som nu läget är med kisel, att prestandan i produkten faktiskt beror på kvaliteten på chipet (oftast) och att binning är en nödvändighet för att matcha produkten mot chipkvalitet... Varför inte ha en massa olika produkter så man slipper slösa på kisel liksom?

Gör man som du vill så blir det ju en massa chip som gott och väl duger till 3800X, men blir nedlåta artificiellt och det känns inte rätt tycker jag, utan man ska utnyttja varje chip till max. Men i vilket fall som helst aldrig gimpa prestanda medvetet i "enkelhetens" namn.

Jag borde varit mer tydlig. Det jag menade var vid lansering där det extra prispåslaget på de två (3600X & 3800X) var helt omotiverat i min mening.

Principiellt är jag helt med dig i övrigt. Det var bara denna lansering som innehöll en eller två produkter för mycket enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag borde varit mer tydlig. Det jag menade var vid lansering där det extra prispåslaget på de två (3600X & 3800X) var helt omotiverat i min mening.

Principiellt är jag helt med dig i övrigt. Det var bara denna lansering som innehöll en eller två produkter för mycket enligt mig.

Ah, då är jag med. Jag tycker inte heller att prisskillnaden motsvarade prestandaskillnaden vid lansering. Så det blev aningen förvirrat, ja. GN rekommenderade ju t. ex 3600X för spel trots att 3800X tekniskt sett var bättre för spel, och sådant hade de ju kunnat slippa om priserna varit rätt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickalk:

Är det någon som testat senaste AGESA 1.0.8.1 från MSI? Jag sitter kvar på ABBA från slutet av 2019 och känner väl egentligen inte att jag behöver mer men blir ändå lite nyfiken på vad som hänt sedan dess.

Jag är sugen på att testa och har alltid använt moderkortets flashfunktion tidigare utan problem men läser man på internet så säger folk höger och vänster hur dåligt det är att flasha på det sättet då tidigare settings inte nollställs utan det blir en blandning av två olika BIOS som skapar instabilitet osv.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickalk:

Är det någon som testat senaste AGESA 1.0.8.1 från MSI? Jag sitter kvar på ABBA från slutet av 2019 och känner väl egentligen inte att jag behöver mer men blir ändå lite nyfiken på vad som hänt sedan dess.

Nu har jag ett helt annat chipset och annan tillverkare än dig, men en stor skillnad med nyare AGESA är snabbare minnesträning vilket innebär snabbare kalluppstart.

Permalänk
Inaktiv

Klippte till på Elgigantens pris på 1690 för en 3600. Frågan är vad man ska köpa för moderkort idag. B550 eller B450. Minnen har jag sen tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Klippte till på Elgigantens pris på 1690 för en 3600. Frågan är vad man ska köpa för moderkort idag. B550 eller B450. Minnen har jag sen tidigare.

B550 om du har behov av PCI-e 4.0, kan ju vara trevligt för extra snabb lagring om nu spel kommer som stödjer RTX IO / DirectStorage.

Permalänk
Medlem

@Zeroastic: B550 korten har också överlag betydligt bättre VRM, vilket är en fördel om man tänkt uppgradera längre fram. NU har det tex läckt att R9 5900X kommer att ha en TDP på 150W, då behövs garanterat en bra VRM, vilket förklarar varför B550-korten är bättre utrustade. AIB måste ha känt till detta i förväg.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zeroastic:

B550 om du har behov av PCI-e 4.0, kan ju vara trevligt för extra snabb lagring om nu spel kommer som stödjer RTX IO / DirectStorage.

Hmm fast då behöver man ju ett nVidiakort, iaf vad jag vet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Hmm fast då behöver man ju ett nVidiakort, iaf vad jag vet.

Bara så du vet så diskuterar de moderkort och processor, inte grafikkort, eller har jag missat nåt?

Permalänk
Inaktiv

Funderar på ett B550M, Med bra VRM. Blir förmodligen ett processoruppgradering när 3600 inte räcker längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Bara så du vet så diskuterar de moderkort och processor, inte grafikkort, eller har jag missat nåt?

RTX IO ger grafikkortet möjlighet att accessa lagrinsmedia direkt utan att CPU behöver vara inblandad i någon större utsträckning. Detta stöds förnärvarande endast av de senaste Nvidia kort i 3000-serien, men inga spel tar ännu nytta av funktionen.
DirectStorage kommer läggas i DX12, men Microsoft har inte släppt tillräckligt med information för att kunna avgöra vilka krav GPUn som ställs för att det ska lira eller om det blir platformsoberoende.

Skrivet av anon2110:

Funderar på ett B550M, Med bra VRM. Blir förmodligen ett processoruppgradering när 3600 inte räcker längre.

Tycker jag låter som en sund idé, glöm inte att nästa Ryzen version (höstens släpp), är sista som är kompatibel med AM4. Därefter byter de socket och ett nytt mobo kommer krävas

Permalänk
Inaktiv

Vilket B550 i matxfaktor ska man satsa på? Hur ser ni invigna på de man ska undvika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Vilket B550 i matxfaktor ska man satsa på? Hur ser ni invigna på de man ska undvika?

Jag hade nog valt något av följande:
1. AsRock Pro4
2. Gigabyte Aorus Pro
3. Gigabyte Aorus Elite

I varje fall om man kollar på denna nedbrytning av korten: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Smj5dh97n32wJqm5dkdDc...

Du får titta lite på antal interna kontakter som du har behov av, samt minnessupporten ifall du nu hade minnen sedan tidigare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonkenPonken:

Bara så du vet så diskuterar de moderkort och processor, inte grafikkort, eller har jag missat nåt?

Läste du vilket inlägg jag svarade på, kanske du förstår varför jag skrev detta....

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zeroastic:

Jag hade nog valt något av följande:
1. AsRock Pro4
2. Gigabyte Aorus Pro
3. Gigabyte Aorus Elite

I varje fall om man kollar på denna nedbrytning av korten: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Smj5dh97n32wJqm5dkdDc...

Du får titta lite på antal interna kontakter som du har behov av, samt minnessupporten ifall du nu hade minnen sedan tidigare.

Gäller det generellt att på B550 att om man nyttja m2 sloten på pcie3 så tappar man 2 sata
-portar?

Permalänk
Medlem

https://www.guru3d.com/articles-pages/clocktuner-for-ryzen-ct... guiden för crt släppt för de som ska testa detta släpps snart!

Permalänk

Är det värt att pilla med vcore offset för att få ner temperaturerna?

Jag har ett Gigabyte mobo och det är inte helt lätt att lista ut hur deras version av vcore offset ser ut i BIOS men jag skulle vilja testa det om det är värt det vill säga...