Den stora tråden om Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34"

Permalänk
Medlem

Update

Hittade felet. Då min GPU inte orkar punga ut 144hz i 3440x1440 så testade jag att välja 2580x1080 144hz istället då detta fungerade.
Testade då att ändra från low-high på RS och ser helt klart tydligt skillnaderna i UFO testet. Kan t.o.m princip se hela UFOs utan någon motionblur på 144hz, med RS medium och high vilket jag inte gör på 100 Hz(alldeles för smetigt)

TLDR: Hos mig verkade bara RS fungerade noterbart på 144HZ via Display Port. Räcker för att vet att de fungerar iafall.
Tack för engagemanget

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av buLLit:

Om jag förstår det hela rätt så ska du inte köra adaptiv sync och V-sync samtidigt!

https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-se...

Vad vet du som blur busters inte vet?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av buLLit:

Om jag förstår det hela rätt så ska du inte köra adaptiv sync och V-sync samtidigt!

Det man ska köra är den kombination av adaptiv synk och v-sync: on/off som matchar det spel och den spelmotor man kör. Som tumregel dikterar v-sync: on/off hur spelen ska bete sig utanför (oftast ovanför) det adaptiva synkspannet. V-sync: off passar då rappa shooters där man ofta växlar mellan att ligga inom och ovanför synkspannet.

Är man inom synkspannet hela tiden ska v-sync: on/off som tumregel sakna betydelse. Sedan kan man gå på djupet med individuella speltitlar och se hur de beter sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiiiba:

@Viktorph:

Förstår det. Jag har en XF270HUA, IPS-panel, och jämför man färgerna är det så stor konstrast. VA kändes så matt och tråkig och kändes inte "snabb" vid vissa spelandet, ghosting.

Visste att det var skillnad men tycker inte det var värt att behålla skärmen för denna skillnad.

Exakt som jag kände och jag har exakt samma panel som du. Till exempel i Destiny 2 när jag panorerade kameran så kändes det som att object hade extrem smearing/ghosting fast jag hade på high response time. Matta färger var också något jag kände av, inte riktigt dåliga men inte tillräckligt. Synd för skärmen är skitsnygg

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

I detta ämne förmodligen inget.
Tack för länken, intressant läsning!

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av buLLit:

I detta ämne förmodligen inget.
Tack för länken, intressant läsning!

Lät nästan lite aggressivt från min sida.

"Vet du något som blurbusters inte vet?" kanske skulle vart bättre formulerat.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Lät nästan lite aggressivt från min sida.

"Vet du något som blurbusters inte vet?" kanske skulle vart bättre formulerat.

Lugnt, jag hade ju inte någon länk till "fakta" eller beskrivning i mitt påstående så det var ju helt öppet för tolkning.

Utgick från min egen utrustning och de spel jag spelar, men som Laxpudding påpekar så har det ju i allra högsta grad med just dessa faktorer att göra.
Jag har ett 1080Ti och spelar mycket Warzone just nu, i 3440x1440 med de grafik inställningar jag tycker är rimliga så är jag inte i närheten av 144fps och har därmed inte sett någon nytta med v-sync.

Trevlig helg!

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem

Äntligen en vettig review hos Hardware Unboxed: https://youtu.be/1hMAw8xCd0Y

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem

@buLLit:

Nice
Håller med om de saker han nämnde, den har vissa svagheter men det är man ju med på om man vill ligga i denna budgeten
Nu fattas det bara ett starkare grafikkort så jag kan få 144Hz

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/1hMAw8xCd0Y Hardware unboxed review

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

@reeson: buLLit hann före
Se 2 inlägg upp

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Och så en direktlänk i tråden också:

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Lite jobbigt det här.

Kontaktade Mi Store i slutet av förrförra veckan där de bad mig lägga en beställning så fort jag bara kunde då de skulle få in fler skärmar i förra veckan och då det var ett begränsat antal. Sagt och gjort. Beställde och betalade.

Ingen skärm kom i förra veckan. Hörde ingenting mer den veckan förutom ett svar från butiken att de inte har några att skicka utan endast i Mall of Scandinavia för upphämtning. Har mailat nu i måndags också men fortfarande inget svar. Mi store är verkligen sega.

Skulle köpt en skärm från någon här istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Lite jobbigt det här.

Kontaktade Mi Store i slutet av förrförra veckan där de bad mig lägga en beställning så fort jag bara kunde då de skulle få in fler skärmar i förra veckan och då det var ett begränsat antal. Sagt och gjort. Beställde och betalade.

Ingen skärm kom i förra veckan. Hörde ingenting mer den veckan förutom ett svar från butiken att de inte har några att skicka utan endast i Mall of Scandinavia för upphämtning. Har mailat nu i måndags också men fortfarande inget svar. Mi store är verkligen sega.

Skulle köpt en skärm från någon här istället.

Du menar min skärm? Jag har skickat den till Mistore och fick själv stå för kostnaden men de verkar inte ha "hämtat" ut skärmen... Tror de vill att man ska skicka på något sätt så det hamnar vid deras dörr och nu får jag inte ens svar ifrån dem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiiiba:

Du menar min skärm? Jag har skickat den till Mistore och fick själv stå för kostnaden men de verkar inte ha "hämtat" ut skärmen... Tror de vill att man ska skicka på något sätt så det hamnar vid deras dörr och nu får jag inte ens svar ifrån dem..

Haha, ja det kanske var din jag skulle köpt! 😁

Älskar att det står "Snabba svar" på hemsidan. Visserligen svarade de jävligt fort innan jag skulle lägga beställningen, men därefter var det goddag yxskaft till svar den gången jag väl fick det.

Permalänk
Medlem

Provade precis att montera skärmen på detta skrivbordsfäste: https://www.inet.se/produkt/2213959/deltaco-gaming-gam-040-du...

Kan meddela att det gick utmärkt, känns riktigt stabilt. Mer stabilt än på en lite dyrare gasarm jag haft från Amazon.

Permalänk
Medlem

Vart sugen på en ny skärm ett bra tag, då den jag har nu har börjat ge upp lite smått. Inte så konstigt visserligen, det är en uråldrig 27" Full-HD 60hz-skärm (LG E2750V). Såg trådens Xiaomi 34" och blev genast sugen. Men då jag inte är så förskräckligt insatt i det här så tänkte jag ta er hjälp.

Som ni kan se i sign så sitter jag på en miniklockad Ryzen 5 2600 och ett rtx 2060. Är detta för klen utrustning för att driva tyngre spel i den här mycket högre upplösningen?
Det tyngsta jag lirar nu är RDR2, på nuvarande setup kör jag de flesta inställningarna på High. Om man ökar upplösningen förstår jag att jag kommer behöva tumma på grafikinställningarna.
Men låt säga att den klarar driva runt spelet på Xiaomi 34"-skärmen med allt på low. Kommer jag märka så stor skillnad rent grafikmässigt? Jag tänker att upplösningen lär väl bidra till att allt ser snyggare ut? Eller tänker jag helt fel.

De andra spelen jag tänker på är Witcher 3, BF och inom en snar framtid AC: Valhalla.

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D
GPU: Radeon RX 7900XTX Merc310 Speedster
Moderkort: ASUS TUF B550-Plus WIFI II
Minne: Corsair 32Gb (4x8gb) Vengeance 3200Mhz CL16
Skärmar: LG 27'' UltraGear 27GP850P x2st

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordinho:

Vart sugen på en ny skärm ett bra tag, då den jag har nu har börjat ge upp lite smått. Inte så konstigt visserligen, det är en uråldrig 27" Full-HD 60hz-skärm (LG E2750V). Såg trådens Xiaomi 34" och blev genast sugen. Men då jag inte är så förskräckligt insatt i det här så tänkte jag ta er hjälp.

Som ni kan se i sign så sitter jag på en miniklockad Ryzen 5 2600 och ett rtx 2060. Är detta för klen utrustning för att driva tyngre spel i den här mycket högre upplösningen?
Det tyngsta jag lirar nu är RDR2, på nuvarande setup kör jag de flesta inställningarna på High. Om man ökar upplösningen förstår jag att jag kommer behöva tumma på grafikinställningarna.
Men låt säga att den klarar driva runt spelet på Xiaomi 34"-skärmen med allt på low. Kommer jag märka så stor skillnad rent grafikmässigt? Jag tänker att upplösningen lär väl bidra till att allt ser snyggare ut? Eller tänker jag helt fel.

De andra spelen jag tänker på är Witcher 3, BF och inom en snar framtid AC: Valhalla.

Tack på förhand!

Se en skärm som ett mer långvarigt köp. Du kommer sannolikt använda den i över 5 år vilket betyder att nästa gång du uppgraderar grafikkortet så har du skärmen på plats.

Dessutom är RTX 2060 ett helt OK grafikkort och de flesta spelen kommer falla in i skärmens Adaptive Sync-spann och ge en bra upplevelse. Sedan ger 144Hz en enormt bättre upplevelse, även när man inte spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Se en skärm som ett mer långvarigt köp. Du kommer sannolikt använda den i över 5 år vilket betyder att nästa gång du uppgraderar grafikkortet så har du skärmen på plats.

Dessutom är RTX 2060 ett helt OK grafikkort och de flesta spelen kommer falla in i skärmens Adaptive Sync-spann och ge en bra upplevelse. Sedan ger 144Hz en enormt bättre upplevelse, även när man inte spelar.

Tack för snabbt svar!

Långvarigt köp är jag införstådd med Det jag är mest orolig för är att jag går "overkill" med skärmval. Rädd att behöva byta grafikkort "bara för att jag köpt ny skärm".

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D
GPU: Radeon RX 7900XTX Merc310 Speedster
Moderkort: ASUS TUF B550-Plus WIFI II
Minne: Corsair 32Gb (4x8gb) Vengeance 3200Mhz CL16
Skärmar: LG 27'' UltraGear 27GP850P x2st

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordinho:

Tack för snabbt svar!

Långvarigt köp är jag införstådd med Det jag är mest orolig för är att jag går "overkill" med skärmval. Rädd att behöva byta grafikkort "bara för att jag köpt ny skärm".

Jag skulle inte kalla en skärm som denna för "overkill", alldeles "lagom" är mer rätt ord.

Du kan köra lite skalning i spelen. 80% brukar vara OK och då brukar det flyta på bättre. Sedan finns det gott om guider på nätet/youtube på optimerade inställningar i nästan alla populära spel som ger högre fps utan att grafiken tar för mycket stryk. Spelen du räknar upp utom BF är ju dessutom spel som känns helt ok även i lite lägre fps.

Kör på. Det är en oerhört billig skärm sett till vad man får.

Edit: Hardware Unboxed har en optimeringsguide i två delar på Youtube om RDR2 gav mig en rejäl boost utan en större märkbar skillnad i utseende.

Permalänk
Medlem

Riktigt nöjd med min skärm. Det enda jag reagerade på i början var att det förekommer lite ghosting, något jag inte hade på min gamla skärm och därför syntes rätt tydligt. Efter några dagar vande jag mig och stör mig inte längre nämnvärt. På det stora hela är det en enorm uppgradering mot vad jag hade innan till ett riktigt bra pris. För alla som är nya till Ultrawide kan jag rekommendera Windows-tillägget FancyZones som gör det betydligt lättare att utnyttja all skärmyta på ett smart sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag skulle inte kalla en skärm som denna för "overkill", alldeles "lagom" är mer rätt ord.

Du kan köra lite skalning i spelen. 80% brukar vara OK och då brukar det flyta på bättre. Sedan finns det gott om guider på nätet/youtube på optimerade inställningar i nästan alla populära spel som ger högre fps utan att grafiken tar för mycket stryk. Spelen du räknar upp utom BF är ju dessutom spel som känns helt ok även i lite lägre fps.

Kör på. Det är en oerhört billig skärm sett till vad man får.

Edit: Hardware Unboxed har en optimeringsguide i två delar på Youtube om RDR2 gav mig en rejäl boost utan en större märkbar skillnad i utseende.

Tack som fan! Det där med skalning får jag nog läsa på om dock. Vad det innebär m.m.😅
Ja, priset känns ju riktigt bra! Och kul med ultra wide.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D
GPU: Radeon RX 7900XTX Merc310 Speedster
Moderkort: ASUS TUF B550-Plus WIFI II
Minne: Corsair 32Gb (4x8gb) Vengeance 3200Mhz CL16
Skärmar: LG 27'' UltraGear 27GP850P x2st

Permalänk
Medlem

Om någon vill köra sin Macbook (eller annan laptop med USB-C) med denna skärm i 3440x1440 120 Hz kan jag tipsa om att denna dongle fungerar: Xiaomi USB Type-C to Mini DisplayPort Adaptor Converter - White + Displayport till Mini Displayport kabel
(Det är den som tipsas om här också, därför jag köpte den: https://tonsky.me/blog/monitors/)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Någon annan som upplever flickering i ljusstyrkan med freesync? Kör med gsync compatability.

Edit: någon som hittat lösning på detta?

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Skummat genom denna tråden flertalet gånger nu. Även sett över flera recensioner. Nu är skärmen beställd från Mi Store!
Kan tipsa er andra om ifall ni anmäler er till deras nyhetsbrev innan så får ni 10% på ert nästa köp. Med andra ord betalade jag 4041:- för skärmen! Och gratis frakt på det

Hoppas bara min burk orkar driva skärmen. Men det visar sig. Återkommer med mina tankar och upplevelser i helgen förhoppningsvis

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D
GPU: Radeon RX 7900XTX Merc310 Speedster
Moderkort: ASUS TUF B550-Plus WIFI II
Minne: Corsair 32Gb (4x8gb) Vengeance 3200Mhz CL16
Skärmar: LG 27'' UltraGear 27GP850P x2st

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordinho:

Skummat genom denna tråden flertalet gånger nu. Även sett över flera recensioner. Nu är skärmen beställd från Mi Store!
Kan tipsa er andra om ifall ni anmäler er till deras nyhetsbrev innan så får ni 10% på ert nästa köp. Med andra ord betalade jag 4041:- för skärmen! Och gratis frakt på det

Hoppas bara min burk orkar driva skärmen. Men det visar sig. Återkommer med mina tankar och upplevelser i helgen förhoppningsvis

Härligt! Jag avbeställde min i förra veckan då det tog sådan tid, men nu drog jag en till beställning när jag såg att de hade 20 stycken hemma. Ska bli trevligt att prova denna då den verkar uppfylla de flesta av mina krav.

Permalänk
Medlem

Var på Elgiganten i förhoppning om att få testa VA och ultrawide i praktiken inför eventuellt inköp av en sådan här men alla datorerna är ju upptagna av ungar som spelar Fortnite och Minecraft!

Fick i alla fall se en 34" med egna ögon och det såg fint ut. Någon black level smearing fick man dock inte testa. Hur tänker ni som satt på 144Hz IPS innan?

Permalänk

Jag hade skärmen hemma ett par dagar, tyckte att text och liknande smetade väldigt mycket men i spel märktes det faktiskt inte av alls på samma sätt, i Doom Eternal tex syntes det nästan ingenting. (Tyckte jag... YMMV osv)

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Var kan man anmäla sig till nyhetsbrev? (för 10% rabatt) Hittar ej på mistore.se.

Skrivet av Nordinho:

Skummat genom denna tråden flertalet gånger nu. Även sett över flera recensioner. Nu är skärmen beställd från Mi Store!
Kan tipsa er andra om ifall ni anmäler er till deras nyhetsbrev innan så får ni 10% på ert nästa köp. Med andra ord betalade jag 4041:- för skärmen! Och gratis frakt på det

Hoppas bara min burk orkar driva skärmen. Men det visar sig. Återkommer med mina tankar och upplevelser i helgen förhoppningsvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1ersson:

Var kan man anmäla sig till nyhetsbrev? (för 10% rabatt) Hittar ej på mistore.se.

Ärligt talat så skedde det av misstag för mig. Påbörjade en beställning. Fyllde i allting och klickade i att jag vill ha nyhetsbrev. Sen när jag skulle betala med swish så nekades köpet då jag var tvungen att föra över pengar. Då kom ett mejl där dom tacka att jag anmält mig till nyhetsbrevet, och som tack fick jag en rabattkod 😊 Mycket uppskattad överraskning!

Hoppas du hängde med. Finns säkert smidigare sätt dock 😅

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D
GPU: Radeon RX 7900XTX Merc310 Speedster
Moderkort: ASUS TUF B550-Plus WIFI II
Minne: Corsair 32Gb (4x8gb) Vengeance 3200Mhz CL16
Skärmar: LG 27'' UltraGear 27GP850P x2st