Permalänk
Medlem

Sony XF9005 eller annan?

Tja.
Funderar på att köpa en 55-tums tv och
har tittat på Sonys XF9005. Tycker den verkar vara
bra för den pengen.
Jag har förstått att den har något år på nacken.
Har det kommit någon annan tv i samma prisklass som är bättre?
Jag ska använda teven för att streama från Cmore och Netflix, samt att sonen eventuellt ska spela tv-spel på den.
Innan hade jag en plasma från Panasonic och tyckte den var bra när man tittade på ishockey. Exet fick behålla den vid separation.
Ska jag köpa Sonyn eller någon annan?

Visa signatur

R7 5700x | GIGABYTE X470 Aorus Gaming 5 wifi | HyperX Predator 48GB @ 3200mhz |
GIGABYTE RTX 4070 Super | EVGA SuperNOVA 850 GA 80+ Gold 850W | FD Define R5 Black |

Permalänk
Medlem

@Skalaus:

Jag skulle lägga till lite och köpa den nyare modellen XG9505 istället, den är bättre på allt

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/31216/sony-65-xg...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

@Skalaus: jag har en 65" XF9005 och är överlag mycket nöjd med den, har fungerat ypperligt och visar fina färger osv. Jag är dock lite känslig för fenomenet blooming vilket denna tv "lider" av. Min dam bryr sig dock inte det minsta om det, så det är ju individuellt.

Men om du kommer från en plasma är det lätt hänt att bli besviken på svärtan på allt förutom en Oled

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Bildexpert 📺

XF9005 har inte direkt mer blooming än någon annan VA-baserad FALD-LCD. Mer en inställningsfråga även om det för den skarpsynte alltid är ett problem på egentligen alla FALD-modeller.

XF9 håller en hög kvalitet på toppklassnivå trots att det är en 2018-modell som får leva kvar för pris/prestanda. XG95 och XH95 är ganska lika i bilden men har en betydligt rappare systemkrets.

Permalänk
Medlem

XG95 verkar saknas stöd för hdmi 2.1 medans XF9005 har det. Kan vara värt att tänka på om du ska spela på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@Skalaus:

Jag skulle lägga till lite och köpa den nyare modellen XG9505 istället, den är bättre på allt

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/31216/sony-65-xg...

Synd att det just nu var rea på 65-tummaren, blir för stor tror jag.
Mycket bra input från många.
Jag har inte direkt bråttom att köpa en tv, kanske man kan vänta till BF och hoppas på att någon av modellerna blir lite billigare.

Visa signatur

R7 5700x | GIGABYTE X470 Aorus Gaming 5 wifi | HyperX Predator 48GB @ 3200mhz |
GIGABYTE RTX 4070 Super | EVGA SuperNOVA 850 GA 80+ Gold 850W | FD Define R5 Black |

Permalänk
Medlem

Vi sitter också på en xf9005 65tum och är väldigt nöjda. Enda klagomålet är att själva androidsystemet är lite segt att använda ibland.
Och blooming kommer man inte riktigt undan med VA-FALD men finns inställning för hur aggressiv den ska vara, är en smaksak. Vi har den på steg 2/3 till exempel.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skalaus:

Jag har inte direkt bråttom att köpa en tv, kanske man kan vänta till BF och hoppas på att någon av modellerna blir lite billigare.

XF är 2018 års modell så blir knappast billigare, lär ligga på detta pris tills de tar slut. 55" av XG95 (2019) var 7990 länge på Elgiganten men höjt den i veckan, kan möjligtvis åka dit och förhandla. XH (2020) är inte direkt bättre än 2018 & 19 modellerna så inte prisvärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaynee:

XG95 verkar saknas stöd för hdmi 2.1 medans XF9005 har det. Kan vara värt att tänka på om du ska spela på den

XF9005 har ej hdmi 2.1

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

XF9005 har ej hdmi 2.1

Stämmer, blanda ihop med X900H / XH90

Permalänk
Inaktiv

Har en XF9005. KÖP INTE! Segare Android-TV-upplevelse får man leta efter. Köp en QLED från Samsung eller varför inte någon OLED från LG/Panasonic/Philips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Har en XF9005. KÖP INTE! Segare Android-TV-upplevelse får man leta efter. Köp en QLED från Samsung eller varför inte någon OLED från LG/Panasonic/Philips.

Ja Android TV är hopplöst segt i XF9005, men det går enkelt att lösa genom att använda en Apple TV 4K eller Nvidia Shield.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

@Skalaus: Köp instegsmodellen QLED TV-s från samsung. Även fast TV:n är kantbelyst (instegsmodellen) så ger den en lika bra bild som vissa full-array paneler. Menyerna är också busenkla och TV:n har en snabb inbyggd processor.

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/qled/samsung-qe58q60...

7999kr för instegsmodellen QLED 2020 på netonnet, 58 tum 4k, 90 dagars öppet köp om du är med i deras kundklubb.

Mvh/ Kristian

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte er som rekommenderar en modell med potentiellt sämre panel bara för att den är snabbare i menyerna... Hur mycket sitter ni och leker med inställningar och appar? För mig är bilden 98% av det som betyder något när jag väljer TV. Så länge inte operativet håller på och krashar och tar flera minuter att starta något så tar jag alla dagar i veckan hellre bättre bild än rappare system.

När jag köpte min Sony XE93 så försökte säljaren på Elgiganten väldigt ihärdigt sälja på mig en LG IPS (som till och med var klart billigare) istället med motiveringen att den hade mycket bättre operativ, men jag är glad att jag höll fast vid att köpa Sonyn som jag varit mycket nöjd med (ja, den är seg i menyer men eftersom allt jag ska göra där är att starta netflix eller motsvarande så whatever...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobish:

@Skalaus: Köp instegsmodellen QLED TV-s från samsung. Även fast TV:n är kantbelyst (instegsmodellen) så ger den en lika bra bild som vissa full-array paneler. Menyerna är också busenkla och TV:n har en snabb inbyggd processor.

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/qled/samsung-qe58q60...

7999kr för instegsmodellen QLED 2020 på netonnet, 58 tum 4k, 90 dagars öppet köp om du är med i deras kundklubb.

Jag håller inte med. Framför allt inte om HDR är av intresse. Rtings håller inte heller med dig.
https://www.rtings.com/tv/tools/compare/sony-x900f-vs-samsung...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

@Shakermaker: Ojdå, ja det låter helt klart som en bättre deal, speciellt eftersom båda ligger på samma prisklass just nu: https://www.hifiklubben.se/sony-kd-55xf9005-uhd-tv/sonykd55xf...

Permalänk
Medlem

@SweDragon: Det är helt klart en helt rimlig poäng; speciellt med tanke på att många ändå streamar film och youtube med Konsoler, Apple-TV eller liknande lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobish:

@Skalaus: Köp instegsmodellen QLED TV-s från samsung. Även fast TV:n är kantbelyst (instegsmodellen) så ger den en lika bra bild som vissa full-array paneler. Menyerna är också busenkla och TV:n har en snabb inbyggd processor.

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/qled/samsung-qe58q60...

7999kr för instegsmodellen QLED 2020 på netonnet, 58 tum 4k, 90 dagars öppet köp om du är med i deras kundklubb.

Mvh/ Kristian

Helt felvänd logik. Köpa en tv som ger en klart sämre bild i objektiva tester bara för att menyerna är snabbare? Det enda jag gjort som var segt är när man skulle ställa in bilden första gången så jag kände mig nöjd, klickade 2 gånger ibland, men när det väl är gjort så är ju användningen egentligen bara att gå in i rätt app och hitta det du vill titta på. Sen ska man _titta_ på tvn.

Men är man kinkig med menyerna så finns det klart rappare apparater. Men rekommendera då en likvärdig produkt!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Bildexpert 📺

XF9005 är 2018-modellen som sålde bra och tydligen gick att tillverka med bra marginal. Så den fick vara kvar parallellt med 2019-utbudet (XG-modeller), förutom XF9005 i 75 tum som togs bort.

För 2020 gör Sony samma sak med 2019-modellen XG9005 som lever parallellt med 2020-utbudet (XH-modeller) fast den finns då endast kvar i 49 tum.

Permalänk
Inaktiv

XF9005 har dragits med diverse problem med HDMI-ARC funktionen. Min tappar kontakt med min Denon receiver då och då. Då blir det norsk reset på hela rasket. Dessutom saknar den funktioner som VRR och earc. Så köper man nytt idag så kanske man vill ha dessa funktioner och HDMI 2.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

XF9005 har dragits med diverse problem med HDMI-ARC funktionen. Min tappar kontakt med min Denon receiver då och då. Då blir det norsk reset på hela rasket. Dessutom saknar den funktioner som VRR och earc. Så köper man nytt idag så kanske man vill ha dessa funktioner och HDMI 2.1.

Har aldrig haft problem med ARC på min XF9005, och så länge man sitter i rätt vinkel till tvn så blir bloomingen knappt märkbar

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Jag har inte heller haft några problem med ARC mellan min XF9005 och min Onkyo TX-NR696 👍

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

@anon2110: Svagt chip, android på xg95/xh95 är mycket snabbare. Inte ett globalt sony problem, bara äldre modeller.

Permalänk
Medlem

Nu har jag flyttat in i min nya lägenhet och det blir ungefär 2,5 meter från soffan där man sitter till teven. Blir det för stort med 65"??
Jag vill inte sitta och vrida på huvudet för att läsa undertexterna.

Visa signatur

R7 5700x | GIGABYTE X470 Aorus Gaming 5 wifi | HyperX Predator 48GB @ 3200mhz |
GIGABYTE RTX 4070 Super | EVGA SuperNOVA 850 GA 80+ Gold 850W | FD Define R5 Black |

Permalänk
Inaktiv

Kan hämta min tumstock och mäta om du önskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skalaus:

Nu har jag flyttat in i min nya lägenhet och det blir ungefär 2,5 meter från soffan där man sitter till teven. Blir det för stort med 65"??
Jag vill inte sitta och vrida på huvudet för att läsa undertexterna.

Jag har mitt huvud strax över 2m ifrån TVn, jag tycker inte att det är för stort

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Kan hämta min tumstock och mäta om du önskar.

Det vore nice. 👍

Visa signatur

R7 5700x | GIGABYTE X470 Aorus Gaming 5 wifi | HyperX Predator 48GB @ 3200mhz |
GIGABYTE RTX 4070 Super | EVGA SuperNOVA 850 GA 80+ Gold 850W | FD Define R5 Black |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skalaus:

Nu har jag flyttat in i min nya lägenhet och det blir ungefär 2,5 meter från soffan där man sitter till teven. Blir det för stort med 65"??
Jag vill inte sitta och vrida på huvudet för att läsa undertexterna.

Ta maskeringstejp och klistra upp på väggen? Om du ska ha väggmonterat.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Nu har jag bestämt mig och det blir en Sony XH9505. Jag tror att den kommer att passa mitt behov bäst.
Bara att vänta in BF och hoppas på en prissänkning. Tack alla för svar!!

Visa signatur

R7 5700x | GIGABYTE X470 Aorus Gaming 5 wifi | HyperX Predator 48GB @ 3200mhz |
GIGABYTE RTX 4070 Super | EVGA SuperNOVA 850 GA 80+ Gold 850W | FD Define R5 Black |