Läckt källkod till Windows XP och Server 2003 avslöjar gammal Apple-inspiration

Permalänk
Melding Plague

Läckt källkod till Windows XP och Server 2003 avslöjar gammal Apple-inspiration

I vad som uppges vara läckt källkod för de äldre Windows-systemen avslöjas bland annat planer på ett Mac-liknande grafiskt tema.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja inte var det vackert

Permalänk
Medlem

Dagens oops.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det är ju tydligt om man kikar på vilka OS som är påverkade av diverse säkerhetshål som patchas på "patch Tuesday" att det finns kod från XP kvar i Windows 10 i alla fall...
Men Microsoft har ju slagit och/eller tangerat rekorden för antal fixade säkerhetshål den senaste tiden, undrar om det beror på att den här koden har varit tillgänglig under en tid eller om vi kommer se nya rekord slås inom någon månad eller tre...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Alla jag pratat med som programmerar har legacy och kod kvar från 90-talet. Jag har svårt att se att MS skulle vara annorlunda. Det som dock är lite lovande är väl att 32-bit nästan är helt borta i senaste versionerna av Win10 och dessa os som beskrivs här hade väl inte 64-bit än?

Permalänk
Medlem

På ett sätt är det bra om koden avslöjar säkerhetshål som behöver patchas. I slutändan ökar säkerheten även om det kortsiktigt kan vålla en del problem. Att hålla kod hemlig är ingen fördel när det gäller säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alla jag pratat med som programmerar har legacy och kod kvar från 90-talet. Jag har svårt att se att MS skulle vara annorlunda. Det som dock är lite lovande är väl att 32-bit nästan är helt borta i senaste versionerna av Win10 och dessa os som beskrivs här hade väl inte 64-bit än?

Finns både 64bit XP och 2003 server.
Har en opteron maskin med 2003 server och en athlon64 med XP x64.

XP x64 är baserat på 2003 server så 64bit drivers från 2003 x64 fungerar till XP x64 i regel.

Permalänk
Medlem

Nu är det ju inte ett färdigarbetat utseende, men inte var det snyggt. Har sett bättre Macifieringar av XP än sådär.

Tycker förresten att det är lustigt hur mycket MS tittade på Apple i det läget. För de som inte minns var Apple runt 2001 ett skadskjutet företag vars främsta tillgång var ett OS som gick på ca 3% av världens persondatorer, och borde inte vara något för jätten MS att oroa sig för.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Det är ju tydligt om man kikar på vilka OS som är påverkade av diverse säkerhetshål som patchas på "patch Tuesday" att det finns kod från XP kvar i Windows 10 i alla fall...
Men Microsoft har ju slagit och/eller tangerat rekorden för antal fixade säkerhetshål den senaste tiden, undrar om det beror på att den här koden har varit tillgänglig under en tid eller om vi kommer se nya rekord slås inom någon månad eller tre...

Ja helt klart finns det kod kvar ända från Windows 2000, bara kolla i Kontrollpanelen med alla win32 apps. Men det har säkert skett vidareutveckling i många fall. Förhoppningsvis har de själv tittat på spagettikoden och fixat det mesta

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Ptja, nu kanske det går att ta fram egna patchar för alla gamla skitsystem en kommer i kontakt med...

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Ja helt klart finns det kod kvar ända från Windows 2000, bara kolla i Kontrollpanelen med alla win32 apps. Men det har säkert skett vidareutveckling i många fall. Förhoppningsvis har de själv tittat på spagettikoden och fixat det mesta

Njah, pyttemjuk har ju typ sparkat alla sina QAs och övergått till "crowdsourcad QA", dvs öppna beta-tester istället för kvalificerade testare. De verkar inte titta på kod så länge det inte är väldigt uppenbart att något är trasigt.

Skrivet av monotux:

Ptja, nu kanske det går att ta fram egna patchar för alla gamla skitsystem en kommer i kontakt med...

Det finns ju redan företag som patchar saker som Microsoft inte längre underhåller eller inte vill fixa. Kommer inte ihåg vad den specifika gruppen jag tänker på heter...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Skönt att de inte genomförde de planerna. Fy vad det ser ut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
99:e percentilen

Läckt källkod är extra problematiskt då insyn i koden bakom operativsystemen i Windows-familjen ger illasinnade en bättre bild av hur den största mjukvaruplattformen kan angripas.

Ja, visst är security through obscurity en klockren approach för ett OS.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ja inte var det vackert

Å andra sidan var ju XP-temat riktigt fult det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Å andra sidan var ju XP-temat riktigt fult det också.

Smaksak. Jag gillade Aero 3D gränssnittet mer än dagens platta utseende i Windows 10. Allt ser ut som en webbsida numera och websidor ser ut som mobilappar. Macos har förmodligen förändrats också under årens lopp, har inte riktigt koll på hur det såg ut förr.

Permalänk
Medlem

Ojoj....

Kan förövrigt slå ett slag för Barnecules på Twitch. Det är både intressant sammtidigt som man blir mörkrädd när han berättar hur det var att jobba för M$.
Ingen ville fixa sina egna fel, utan alla flyttade felet uppåt i led. För erkände man att man gjort fel så fick man en prick..... Vilket gjorde att felen lösten på fel ställe i koden.... Aka spaghetti kod....

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Smaksak. Jag gillade Aero 3D gränssnittet mer än dagens platta utseende i Windows 10. Allt ser ut som en webbsida numera och websidor ser ut som mobilappar. Macos har förmodligen förändrats också under årens lopp, har inte riktigt koll på hur det såg ut förr.

Var väl med Vista Aero kom?

Permalänk
Avstängd

Tack för att ni tala om det, har nu börjat ladda hem det.

För mig är det skit coolt att sitta med källkoden till Windows XP vilken nostalgi man får.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Inte så värst likt OSX, fanns däremot renodlade skins till XP som såg väldigt Maciga ut.

Tror inte MS såg OSX som en förebild utseendemässigt (XP ser för jävla annorlunda ut för det), däremot hade de säkert lite koll på olika unix/linux-skrivbord och OSX, konstigt vore annars. Tittar man på andra skrivbord från samma era tycker jag inte Macens ser radikalt annorlunda annat än på färgsättning av en del fönsterdetaljer.

Jag tyckte till en början XP såg rätt...öh...färgglatt ut. Körde i någon slags win2k-läge ett tag. Men sedan vande jag mig, XP var ett ganska tydligt OS trots allt. Vista och 7 var naturliga utvecklingar.
Windows 8 fattar jag inte alls. Gav det en chans genom att köra Win 8 från beta, sedan Win 10 som var en liten förbättring. Har oftast en Win10 VM igång då jag behöver en del program, men numera "bor" jag sedan flera år i OSX. Det är rätt bra att utseendet knappt ändrats alls på 20 år. (det har ändrats, men lindrigt, tänk Coca Colas loggor/flaskor eller så)

Angående källkoden så är det lite märkligt att så mycket tycks komma ut. Vilka har MS egentligen delat källkoden med?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Var väl med Vista Aero kom?

Jaha visst ja. Jag tänkte nog på Windows 7
Då kan jag hålla med. XP var inte jättesnyggt.

Permalänk
Medlem

Apple-inspiration? Marginellt.... men de e klart de tittar på alla konkurrenter, och hur alla andra systems gränssnitt ser ut. Men tycker Apple fått till gränssnittets design väldigt bra i OS X, väldigt tydligt och rätt smidigt.

Kan bli en kul nostalgitripp för utvecklare, nu kan man se svart på vitt hur fyrkantiga och bakåtsträvande MS gamla produkter är, både struktur och innehåll.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Apple-inspiration? Marginellt.... men de e klart de tittar på alla konkurrenter, och hur alla andra systems gränssnitt ser ut. Men tycker Apple fått till gränssnittets design väldigt bra i OS X, väldigt tydligt och rätt smidigt.

Kan bli en kul nostalgitripp för utvecklare, nu kan man se svart på vitt hur fyrkantiga och bakåtsträvande MS gamla produkter är, både struktur och innehåll.

och idag är Windows 10 fyrkantig och färgat istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jaha visst ja. Jag tänkte nog på Windows 7
Då kan jag hålla med. XP var inte jättesnyggt.

Ja sjuan tilltalade min smak, men har egentligen gillat alla versioner av Windows förutom 8an. Sen om man ser tillbaka på utseendena idag är det kanske inte lika snyggt som när det kom.

Permalänk
Medlem

Bra för Wine projektet antar jag, slipper dom syssla med så mycket reverse engineering.
Även om dom inte kan använda koden rakt av så ser dom ju hur den är skriven.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ja sjuan tilltalade min smak, men har egentligen gillat alla versioner av Windows förutom 8an. Sen om man ser tillbaka på utseendena idag är det kanske inte lika snyggt som när det kom.

Så du gillade Windows Me också? *host*

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Så du gillade Windows Me också? *host*

Utseendemässigt ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Bra för Wine projektet antar jag, slipper dom syssla med så mycket reverse engineering.
Även om dom inte kan använda koden rakt av så ser dom ju hur den är skriven.

Wine-projektet har bestämt sig för att skriva egna implementationer av allt, inte dra nytta av folk som haft tillgång till källkoden. Funkar inte "legalt" annars.

Permalänk
Medlem

På den tiden då alla hemsidor, skins och teman skulle ha 3D-effekter som relief, skuggning, bloom osv. Då var ju faktiskt Apples variant av detta ganska stilrent i jämförelse. Och nog för att det ofärdiga vi ser här är anskrämligt, så är det ju bättre än det orange-blåa temat i Windows XP.
Nu är vi inne i en motreaktion. Allt ska vara platt och stilrent. Det är mycket snyggare. Men ibland går även det för långt. När man inte vet vad som är reglage och vad som är bakgrund i en rullningslist t.ex. Blir ibland otrydliga gränser mellan objekt på skärmen. Antar att det kommer stabilisera sig kring något lagom tids nog.

Tycker att Windows 2000 ändå var rätt lagom. Lite grått och omodernt idag. Men hög densitet på information och inte mycket blaj. Windows 10 är snyggt, men är mycket som blir otydligt rent grafiskt, och kontrollpanelen, inställningar, menyer och ribbons är ruskigt nerdummade och klumpiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Inte så värst likt OSX, fanns däremot renodlade skins till XP som såg väldigt Maciga ut.

Själv så körde man ett Ubuntu 6 skin till XP. Aldrig varit stor användare av Linux, men älskade det utseendet. Men har tyvärr tappat bort det sedan länge. SKulle vara mysigt att ha tillgång till det om man skulle fixa en XP dator någon gång.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Utseendemässigt ja.

Sant, har också för mig Win ME var tilltalande utseendemässigt men jag minns inte vad det var. Snyggare ikoner bland annat?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >