Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

@sAAb: Nu när det händer grejer ute i världen, inte minst Europa, kanske det vore dags för en liten graf-uppdatering?

Utvecklingen är verkligen förunderlig. Jag kan förstå att länder som sedan tidigare blivit milt drabbade har en stor pool av icke-immuna för viruset att smitta och därför får svårt att kontrollera ett uppsving. Det kan ju delvis förklara varför viruset inte verkar gjort någon stark comeback i Sverige ännu. Men länder som redan i våras drabbades till och med hårdare än Sverige, som Spanien och Storbritannien, varför ser de en så stark uppgång nu medan vi inte gör det? Kan det vara en fråga om slump och tidsförskjutning? Vi får se, men det tål att tänkas på. Någon som har någon hypotes att lufta?

Jo, jag vet. Jag har påbörjat men blivit avbruten flera gånger av den närmaste verkligheten. Hoppas få tid inom kort.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Ptja... Minska spridningen ses som ett självändamål snarare än att minska effekten/konsekvenserna av viruset?

Även om man bara är intresserad av att förbättra statistik så är skyddandet av äldre det viktigaste man kan göra för att få ner mortaliteten, som är en extremt stark funktion av ålder där >70 år har >40 ggr risk att dö jämfört med <70 år. Annars kan de ju göra som briljante Trump föreslår och sluta testa, det måste vara det effektivaste sättet att få ner antal bekräftade fall i statistiken. Tyvärr hjälper det inte mot mortaliteten, om man inte slutar räkna de döda också.

Skrivet av ronnylov:

Barn bidrar inte till smittspridningen av corona så det är relativt säkert att låta dem umgås med äldre. Men man kan ju undra varför de stänger skolorna? Är de rädda för smittspridning bland personalen?

Det stämmer med alla trovärdiga källor jag läst, att barn deltar mycket mindre i smittspridningen än vuxna, och att de blir mycket mindre sjuka än vuxna. Men likväl så smittar barn en del, och just att de blir mindre sjuka kan göra det vanligare för barn att vara smittsamma utan tydliga symptom. Konsekvenserna för äldre att bli smittade kan bli så allvarliga att det är därför FHM varit tydliga med att äldre inte ska umgås på nära håll med sina barnbarn. Att då uppmuntra far- och morföräldrar att vikariera för barnomsorgen ter sig smått absurt och livsfarligt i mina ögon.

Vad jag förstår vill de hålla skolor öppna så länge som möjligt och kommer vara det sista som stängs. Man diskuterar en "mini"-nedstängning på två veckor för att försöka bryta trenden med starkt antal ökade fall. Idén är väl att om alla stannar hemma och inte träffar någon annan i två veckor, så kommer de heller inte smitta så många, och viruset kan i princip försvinna snabbt. Det är en desperat åtgärd, och jag tror tyvärr inte heller den är speciellt effektiv. Till att börja med är det inte möjligt för alla att stanna hemma i två veckor, jag kommer väl ihåg MSBs uppräkning av hur många arbetsgrupper som ansågs väsentliga för samhällets funktion och inte kan isoleras utan mycket stora påverkningar. Inte bara sjukvårdspersonal, även elektriker, livsmedelsaffärpersonal, sophämtare mm mm. Sen så går det ju inte att isolera sig gentemot varandra i samma hem, där mycket av smittspridningen sker och därmed kan hållas igång längre än två veckor.

Skrivet av sAAb:

Jo, jag vet. Jag har påbörjat men blivit avbruten flera gånger av den närmaste verkligheten. Hoppas få tid inom kort.

Gott! Det ser vi fram emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Utvecklingen är verkligen förunderlig. Jag kan förstå att länder som sedan tidigare blivit milt drabbade har en stor pool av icke-immuna för viruset att smitta och därför får svårt att kontrollera ett uppsving. Det kan ju delvis förklara varför viruset inte verkar gjort någon stark comeback i Sverige ännu. Men länder som redan i våras drabbades till och med hårdare än Sverige, som Spanien och Storbritannien, varför ser de en så stark uppgång nu medan vi inte gör det? Kan det vara en fråga om slump och tidsförskjutning? Vi får se, men det tål att tänkas på. Någon som har någon hypotes att lufta?

Jo, om man tittar på statistiken så sticker Sverige ut - huruvida detta är en korrekt beskrivning av verkligheten är dock för tidigt för att avgöra. En aspekt att väga in är ju att väntetiderna för coronatester är så långa, enl en artikel i SvD var det upp till 6 dagars väntetid för ett test i Skåne. Långa väntetider gör ju att provens tillförlitlighet sjunker, eftersom man då har mindre virus i kroppen (om man inte blivit jättesjuk). Dessutom tycks det vara betydliga eftersläpningar i rapporteringen - jag har ex inte fått något resultat än, på provet som jag tog för en vecka sedan. Om den hoppfulla statistiken är korrekt borde visa sig inom någon/några veckor.

/M

Permalänk
Medlem

Hmm - enl statistiken tycks det öka igen i sthlm:

/M

Permalänk
Medlem

https://omni.se/klart-eus-sjukvardslager-byggs-i-sverige/a/dl...

Är det någon som förstår logiken? Säkert jättebra med arbetstillfällen i den staden men logistiken är ju bara värdelös?

Mitt i ingenstans, närmaste flygplats är Örebro, det är enormt dålig förbindelse till t ex Göteborg för att slussa vidare ut i världen via marktransport då man troligtvis måste ödsla tid på att först åka via örebro/småvägar. Hur tänkte man då? Osar svågerpolitik lång väg. Suck.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mighty Mic:

Har man ökat antalet tester? Skulle vilja se hur många man testat varje vecka också. T ex så har man väl testat många gånger fler människor i vecka 38 jämfört med 30?

Skrivet av Def_Dog:

https://omni.se/klart-eus-sjukvardslager-byggs-i-sverige/a/dl...

Är det någon som förstår logiken? Säkert jättebra med arbetstillfällen i den staden men logistiken är ju bara värdelös?

Mitt i ingenstans, närmaste flygplats är Örebro, det är enormt dålig förbindelse till t ex Göteborg för att slussa vidare ut i världen via marktransport då man troligtvis måste ödsla tid på att först åka via örebro/småvägar. Hur tänkte man då? Osar svågerpolitik lång väg. Suck.

Man brukar väl ändå inte frakta saker med flyg inom Sverige? Antar att det finns anledning till att inte lägga lagret vid nån av städerna som har internationell flygtrafik och då spelar det ingen större roll var i landet man lägger det, tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

https://omni.se/klart-eus-sjukvardslager-byggs-i-sverige/a/dl...

Är det någon som förstår logiken? Säkert jättebra med arbetstillfällen i den staden men logistiken är ju bara värdelös?

Mitt i ingenstans, närmaste flygplats är Örebro, det är enormt dålig förbindelse till t ex Göteborg för att slussa vidare ut i världen via marktransport då man troligtvis måste ödsla tid på att först åka via örebro/småvägar. Hur tänkte man då? Osar svågerpolitik lång väg. Suck.

Man kan ju tänka sig att detta inte är fråga om någon form av akutlager då sådant hålls på mer lokal nivå. Därmed finns det antagligen en poäng i att placera denna typ av lager på en plats som inte riskerar vara utsatt vid exempelvis krig eller annan händelse där infrastruktur och större städer påverkas i högre grad.
De beredskapslager vi hade för sjukvården låg även de (innan de lades ned) lagom långt ut i ingenstans.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Def_Dog:

https://omni.se/klart-eus-sjukvardslager-byggs-i-sverige/a/dl...

Är det någon som förstår logiken? Säkert jättebra med arbetstillfällen i den staden men logistiken är ju bara värdelös?

Mitt i ingenstans, närmaste flygplats är Örebro, det är enormt dålig förbindelse till t ex Göteborg för att slussa vidare ut i världen via marktransport då man troligtvis måste ödsla tid på att först åka via örebro/småvägar. Hur tänkte man då? Osar svågerpolitik lång väg. Suck.

Inte helt ologiskt val enligt mig.

En timma till Örebro på helt okej väg.
Bra kommunikationer neråt Göteborg via väg 26.
Bra järnvägsförbindelser vad jag kan minnas
Förmodligen betydligt billigare lagerhyra än i nån storstad

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Inte helt ologiskt val enligt mig.

En timma till Örebro på helt okej väg.
Bra kommunikationer neråt Göteborg via väg 26.
Bra järnvägsförbindelser vad jag kan minnas
Förmodligen betydligt billigare lagerhyra än i nån storstad

Ledtider för medicinsk utrustning har väl ändå visat sig vara en rätt viktig faktor att försöka undvika under denna pandemi?

Men ja, jag jobbar inte med detta men hade själv hellre sett det i någon av de större städerna med t ex hamnar osv. Men pengar styr ju denna värld 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ledtider för medicinsk utrustning har väl ändå visat sig vara en rätt viktig faktor att försöka undvika under denna pandemi?

Men ja, jag jobbar inte med detta men hade själv hellre sett det i någon av de större städerna med t ex hamnar osv. Men pengar styr ju denna värld 🙃

Fast nu handlar det om ett lager. Inte deras egna lager. Har de inte resurser för en dag framåt har vi större problem.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Def_Dog:

Ledtider för medicinsk utrustning har väl ändå visat sig vara en rätt viktig faktor att försöka undvika under denna pandemi?

Men ja, jag jobbar inte med detta men hade själv hellre sett det i någon av de större städerna med t ex hamnar osv. Men pengar styr ju denna värld 🙃

Nu är inte artikeln jättedetaljerad, men som jag tolkar det är det tänkt att lagerhålla artiklar som annars skulle finnas hos en tillverkare/leverantör. Dvs för att fylla på mindre lokala lager vid behov. Med rätt dimensionerade lager på lokal nivå kan man klara sig bra även om det tar ett par dagar att få saker från det stora lagret.

Dessutom är detta betydligt snabbare än att ta hem något från en leverantör på andra sidan jordklotet. Då spelar en timma från E20 ingen som helst roll.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Nu är inte artikeln jättedetaljerad, men som jag tolkar det är det tänkt att lagerhålla artiklar som annars skulle finnas hos en tillverkare/leverantör. Dvs för att fylla på mindre lokala lager vid behov. Med rätt dimensionerade lager på lokal nivå kan man klara sig bra även om det tar ett par dagar att få saker från det stora lagret.

Dessutom är detta betydligt snabbare än att ta hem något från en leverantör på andra sidan jordklotet. Då spelar en timma från E20 ingen som helst roll.

Instämmer!
Dessutom handlar det väll också om att säkerställa att vi har egna lager av resurser om det blir brist i världen. Ska alla länder hamstra munskydd och desinfektion och vi inte har eget lager står vi där utan, eftersom leverantörernas lager inte är oändliga och produktions kapaciteten inte är oändlig heller.

Platsen spelar mindre roll, så länge förnödenheterna kan fördelas ut på en dygn (vilket man ”typ” klarar vart än i Sverige man placerar det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Inte helt ologiskt val enligt mig.

En timma till Örebro på helt okej väg.
Bra kommunikationer neråt Göteborg via väg 26.
Bra järnvägsförbindelser vad jag kan minnas
Förmodligen betydligt billigare lagerhyra än i nån storstad

Samt att det är ju inte särskilt svårt att anlägga en helipad för superakuta transporter om sådana skulle krävas. Att ordna en kortbana för Hercules och liknande lär väl inte heller vara något större problem.

Sen är det om jag förstått det rätt ett EU lager, så vi ska väl vara glada att vi får ha det här i Sverige alls.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Har man ökat antalet tester? Skulle vilja se hur många man testat varje vecka också. T ex så har man väl testat många gånger fler människor i vecka 38 jämfört med 30?

Det stapeldiagrammet visar är andelen positiva svar. Om man antar att de som har mest symptom testas först, och att ju fler tester man gör täcker in även de med allt vagare symptom, så borde andelen positiva testresultat minska med antalet tester som görs.

Dvs: totala antalet positiva ökar ju fler man testar.
Men: andelen positiva borde minska med antalet tester.

Så om man observerar att andelen positiva ökar, trots att man ökar testandet, då är det ett tecken på att det faktiska antalet positiva också ökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Men: andelen positiva borde minska med antalet tester.

Jag vet inte om jag håller med riktigt. I början när man testar riktigt få och sen ökar så ja och sen om man ökar andelen tester av folk utan symptom.

Frågan är bara om man kan dra den slutsatsen i det läget vi är nu. Jag utgå från att man nu mestadels testar folk med någon form av symptom på luftvägsinfektion och nu till hösten ökar ju mängden luftvägsinfektioner generellt, så att dra slutsatsen att andelen borde minska ju fler man testar känns lite vansklig.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag utgå från att man nu mestadels testar folk med någon form av symptom på luftvägsinfektion och nu till hösten ökar ju mängden luftvägsinfektioner generellt, så att dra slutsatsen att andelen borde minska ju fler man testar känns lite vansklig.

Jo, det förutsätter ju förstås att man börjar testa de som troligast är positiva, och ju fler man testar, desto fler testar man som är mindre troligt positiva. Om det är lika troligt att de man testar är positiva oavsett hur många man testar så blir det förstås ingen skillnad. Så att andelen positivt testade verkligen minskar med antalet tester är ju inte säkert, som du skriver, däremot borde andelen definitivt inte öka om man inte är riktiga klåpare på att välja ut vilka man testar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Har man ökat antalet tester? Skulle vilja se hur många man testat varje vecka också. T ex så har man väl testat många gånger fler människor i vecka 38 jämfört med 30?

Enligt FHM testar man betydligt mer nationellt nu jämfört med v 30:

En annan aspekt väl värd att notera och reflektera över är ju det avlidna fortfarande (tack och lov) är så få. Det finns många olika tänkbara förklaringar, ex att viruset muterat till en mildare form (https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nAglRB/franska-teorin-co...), eller att vi helt enkelt blivit bättre på att skydda de svaga och samtidigt blivit bättre på att behandla de som blir svårt sjuka. En annan hypotes är vädereffekten, som isf skulle förklara dels varför det var så lugnt i somras och dels varför smittspridningen nu tycks öka.

/M

Permalänk
Medlem

Vi hade fjorton veckor av överdödlighet, hittills. Från vecka 13 till 27.

Här är ett diagram som visar antal dödsfall i Sverige i alla åldrar samt förväntat antal dödsfall per vecka 2016-2020, till och med vecka 36. Diagrammet hämtat från Folkhälsomyndighetens veckorapporter om covid-19 - https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...

Man kan se att det såg lite illa ut för två år sedan också, men det hade jag glömt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Inte helt ologiskt val enligt mig.

En timma till Örebro på helt okej väg.
Bra kommunikationer neråt Göteborg via väg 26.
Bra järnvägsförbindelser vad jag kan minnas
Förmodligen betydligt billigare lagerhyra än i nån storstad

Karlstad flygplats finns också i närheten, om än marginellt närmare.
Bra kommunikationer även till Stockholm och Oslo via E18.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Vi hade fjorton veckor av överdödlighet, hittills. Från vecka 13 till 27.

Här är ett diagram som visar antal dödsfall i Sverige i alla åldrar samt förväntat antal dödsfall per vecka 2016-2020, till och med vecka 36. Diagrammet hämtat från Folkhälsomyndighetens veckorapporter om covid-19 - https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...

https://i.imgur.com/NR0AYu9.png

Man kan se att det såg lite illa ut för två år sedan också, men det hade jag glömt.

Utifrån det diagrammet så ser det ju ut som att vi ligger på normal dödlighet sen en tid tillbaka. Efter peaken i våras är det det vanliga kurvan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Utifrån det diagrammet så ser det ju ut som att vi ligger på normal dödlighet sen en tid tillbaka. Efter peaken i våras är det det vanliga kurvan.

Ja, det stämmer. Det där diagrammet är baserat på siffror, inte retorik.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Vi hade fjorton veckor av överdödlighet, hittills. Från vecka 13 till 27.

Här är ett diagram som visar antal dödsfall i Sverige i alla åldrar samt förväntat antal dödsfall per vecka 2016-2020, till och med vecka 36. Diagrammet hämtat från Folkhälsomyndighetens veckorapporter om covid-19 - https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...

https://i.imgur.com/NR0AYu9.png

Man kan se att det såg lite illa ut för två år sedan också, men det hade jag glömt.

Vad är de streckade gröna? Antar det är en % i förhållande till gröna. Men fundera på vad du baserat värdet på? Är det någon min/Max diff över flera år?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Vad är de streckade gröna? Antar det är en % i förhållande till gröna. Men fundera på vad du baserat värdet på? Är det någon min/Max diff över flera år?

De skriver:

"de streckade linjerna som markerar det 95-procentiga konfidensintervallet för normaldödligheten – det vill säga, om den faktiska dödligheten ligger inom dessa linjer är den inte på en signifikant förhöjd nivå"

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

SVT har en liknande funktion https://www.svt.se/datajournalistik/overdodlighet-under-coron... där man kan se de olika regionernas kurvor också. Det är ingen överdödlighet nu, men det är ju också "bara" ett par coronarelaterade dödsfall om dagen nu. En potentiell felkälla med detta år är att folks ändrade beteende med minskad bilkörning, minskande krogbesök, bättre handhygien mm kan ha minskat den naturliga dödligheten, men det måste vara svårt att kontrollera hur mycket det har gjort.

Vill man se mer statistik har regionerna egna sidor, t ex https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

SVT har en liknande funktion https://www.svt.se/datajournalistik/overdodlighet-under-coron... där man kan se de olika regionernas kurvor också. Det är ingen överdödlighet nu, men det är ju också "bara" ett par coronarelaterade dödsfall om dagen nu. En potentiell felkälla med detta år är att folks ändrade beteende med minskad bilkörning, minskande krogbesök, bättre handhygien mm kan ha minskat den naturliga dödligheten, men det måste vara svårt att kontrollera hur mycket det har gjort.

Vill man se mer statistik har regionerna egna sidor, t ex https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-...

Det är ingen "felkälla" när andra dödsorsaker minskar. Det är också en effekt av pandemin, som du också skriver.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Intressanta tankar angående testningsprotokollen för de tre Coronavaccin som kommit längst, av Peter Doshi och Eric Topol - Peter Doshi har jag inte stöt på tidigare men jag tycker att Eric Topols arbeten brukar vara mycket intressanta och och tänkvärda.

"Knowing how a clinical trial defines its primary endpoint — the measure used to determine a vaccine’s efficacy — is critical to understanding the knowledge it is built to discover. In the Moderna and Pfizer trials, even a mild case of Covid-19 — for instance, a cough plus a positive lab test — would qualify and muddy the results. AstraZeneca is slightly more stringent but would still count mild symptoms like a cough plus fever as a case. Only moderate or severe cases should be counted.

There are several reasons this is a problem.

First, mild Covid-19 is far more common than severe Covid-19, so most of the efficacy data is likely to pertain to mild disease. But there is no guarantee that reducing the risk of mild Covid-19 will also reduce the risk of moderate or severe Covid-19.

The reason is that the vaccine may not work equally well in frail and other at-risk populations. Healthy adults, who could form a majority of trial participants, might be less likely to get mild Covid-19, but adults over 65 — particularly those with significant frailty — might still get sick.

This is the case with influenza vaccines, which reduce the risk of mild disease in healthy adults. But there is no solid evidence they reduce the number of deaths, which occur largely among older people. In fact, significant increases in vaccination rates over the past decades have not been associated with reductions in deaths.

Second, Moderna and Pfizer acknowledge their vaccines appear to induce side effects that are similar to the symptoms of mild Covid-19. In Pfizer’s early phase trial, more than half of the vaccinated participants experienced headache, muscle pain and chills.

If the vaccines ultimately provide no benefit beyond a reduced risk of mild Covid-19, they could end up causing more discomfort than they prevent.

Third, even if the studies are allowed to run past their interim analyses, stopping a trial of 30,000 or 44,000 people after just 150 or so Covid-19 cases may make statistical sense, but it defies common sense. Giving a vaccine to hundreds of millions of healthy people based on such limited data requires a real leap of faith.

Declaring a winner without adequate evidence would also undermine the studies of other vaccines, as participants in those studies drop out to receive the newly approved vaccine. There may well be insufficient data to address the aged and underrepresented minorities. There will be no data for children, adolescents and pregnant women since they have been excluded. Vaccines must be thoroughly tested in all populations in which they will be used.

None of this is to say that these vaccines can’t reduce the risk of serious complications of Covid-19. But unless the trials are allowed to run long enough to address that question, we won’t know the answer."

https://www.nytimes.com/2020/09/22/opinion/covid-vaccine-coro...

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Intressanta tankar angående testningsprotokollen för de tre Coronavaccin som kommit längst, av Peter Doshi och Eric Topol

Tack för sammanfattningen. Jag tycker de verkar lite väl negativa till vaccin:

Skrivet av NY Times:

If the vaccines ultimately provide no benefit beyond a reduced risk of mild Covid-19, they could end up causing more discomfort than they prevent.

De fokuserar mycket på hur effektiva vaccin är för individen, om den kan förhindra dödsfall för de mest ömtåliga och obehag hos de yngre. Jag tycker det missar den största poängen med vaccin, som är att begränsa smittspridningen och kanske till och med uppnå flockimmunitet (i bästa fall). Även om vaccinet framkallar lika mycket ofarligt obehag som covid-19 hos en individ så betyder det inte att vacdinet är värdelöst, eftersom det förhoppningsvis hindrar individen från att sedan bli smittad och själv sprida smittan. Den direkt konsekvensen för individen kanske inte blir någon skillnad, men konsekvensen för samhället kan bli stort ändå.

Sen så håller jag med om att det är viktigare än vanligt att testa vaccinet ordentligt för bieffekter, eftersom en så stor del av världens befolkning förväntas ta del av det. Om bara en på tiotusen drabbas av en allvarlig bieffekt och miljarder vaccineras, så kommer hundratusen drabbas av bieffekten. Som vanligt gäller det att noga väga alternativen.

Permalänk
Medlem

Från https://www.svt.se/nyheter/over-en-miljon-doda-i-covid-19

Citat:

En miljon människor med bekräftad covid-19 har nu avlidit runt om i världen [...]

Statsepidemiolog Anders Tegnell säger, i en intervju med Sveriges Radio, att ”det är förstås en fruktansvärd siffra”, men betonar samtidigt att den inte ska överdrivas utan måste sättas i relation till andra sjukdomar runt om i världen.

Citat:

– Det är ju en ganska liten siffra jämfört med många andra sjukdomar som orsakar dödsfall, säger han och tillägger:

– Vi får inte lura oss att tro att det här är det enda problemet vi har i världen vad gäller global hälsa.

Enligt statistik från från WHO så dog totalt 1,5 miljoner människor av tuberkulos under 2018.

Jag kommer inte ihåg att någon krävt munskydd eller karantän pga tbc (tuberkulos) de senaste decennierna.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Från https://www.svt.se/nyheter/over-en-miljon-doda-i-covid-19

Jag kommer inte ihåg att någon krävt munskydd eller karantän pga tbc (tuberkulos) de senaste decennierna.

Visst finns det vaccin mot TBC? Så i rika länder är problemet inte så stort (folk är vaccinerade). I fattiga länder prioriteras mer akuta problem som mat för dagen.

Hörde på radionyheterna i morse att antalet cancerfall gått ner under pandemin, särskilt lungcancer. Man tror inte att cancer har minskat utan snarare att folk undviker att uppsöka vård och screena sig. Hosta kan t.ex. vara symptom på lungcancer men kontaktar man vården med hosta uppmanas man att hålla sig hemma eftersom det också är symptom på covid-19. Folk drar sig också från att besöka vården då de är rädda att bli smittade där. Att upptäcka cancer tidigt är viktigt för att ha chans att kunna bota den.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ronnylov:

Visst finns det vaccin mot TBC? Så i rika länder är problemet inte så stort (folk är vaccinerade). I fattiga länder prioriteras mer akuta problem som mat för dagen.

Hörde på radionyheterna i morse att antalet cancerfall gått ner under pandemin, särskilt lungcancer. Man tror inte att cancer har minskat utan snarare att folk undviker att uppsöka vård och screena sig. Hosta kan t.ex. vara symptom på lungcancer men kontaktar man vården med hosta uppmanas man att hålla sig hemma eftersom det också är symptom på covid-19. Folk drar sig också från att besöka vården då de är rädda att bli smittade där. Att upptäcka cancer tidigt är viktigt för att ha chans att kunna bota den.

Jepp.. och motsatt kommer antalet cancerfall öka i en våg efter corona, när cancern som inte upptäcks i tid blir akut istället.
Man får hålla tungan rätt i mun för att inte tolka det som att corona orsakar cancer framöver. Korrelation, kausalitet och allt det där...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield