Nvidia Geforce RTX 3090 – troligtvis inte spelkortet du letar efter

Permalänk
Skrivet av Laine:

Det finns inget kort på marknaden just nu mer lämpligt än 3090 för rendering. Säkerligen nära dubbel prestanda mot RTX 6000, och pris/prestandan är oslagbar för det. Det finns ingen anledning till att inte byta ut eller utöka sin renderingspark med detta kort om man har möjligheten till det.

När jag läste ditt inlägg trodde jag quadro 6000 som du tog upp var quadro varianten av RTX 3090 men fick sedan reda på att det inte släppts någon motsvarande quadro ännu.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Greyguy1948:

Spel i 8K
Problemet är att skärmen bör vara typ 4 ggr så stor som för 4K.
Om man inte vill sitta riktigt nära.....

Hur menar du nu. Blir 4K skärm/tv 8K om man sätter sig närmare?

Fruuuuuuuuuuuuuuugan baxa fram soffan närmare tv:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Hur menar du nu. Blir 4K skärm/tv 8K om man sätter sig närmare?

Fruuuuuuuuuuuuuuugan baxa fram soffan närmare tv:n.

4x högre upplösning. Upplösningen har inte nödvändigtvis något med storleken att göra. Men ögat har inte så bra upplösning att 8k är vettigt om den är mer än en meter bort eller något om den inte täcket hela synfältet typ. Jag tror jag läst att 16k räcker för att människan inte ska kunna se skillnad på en skärm eller verklighet (upplösningsmässigt) vilket antagligen är den heliga graalen för VR

Permalänk
Skrivet av medbor:

4x högre upplösning. Upplösningen har inte nödvändigtvis något med storleken att göra. Men ögat har inte så bra upplösning att 8k är vettigt om den är mer än en meter bort eller något om den inte täcket hela synfältet typ. Jag tror jag läst att 16k räcker för att människan inte ska kunna se skillnad på en skärm eller verklighet (upplösningsmässigt) vilket antagligen är den heliga graalen för VR

Ja självklart är väl 8K 4 ggr högre än 4K.

Tror du läst lite fel gällande ett ögas "upplösning". Har man bra syn och om man jämför med en digital bild så har människan nästan 600 megapixels upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Ja självklart är väl 8K 4 ggr högre än 4K.

Tror du läst lite fel gällande ett ögas "upplösning". Har man bra syn och om man jämför med en digital bild så har människan nästan 600 megapixels upplösning.

Jag kanske missförstod din kommentar ovan alltså... ingen stor grej och jag var inte säker på mina siffror, men många säger att 720p räcker på en tv som står 5+ meter bort till exempel. Orkar inte leta just nu, men 600Mpixlar låter extremt mycket. Kan säkert stämma dock, men jag tror det beror extremt mycket på hur man mäter

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag kanske missförstod din kommentar ovan alltså... ingen stor grej och jag var inte säker på mina siffror, men många säger att 720p räcker på en tv som står 5+ meter bort till exempel. Orkar inte leta just nu, men 600Mpixlar låter extremt mycket. Kan säkert stämma dock, men jag tror det beror extremt mycket på hur man mäter

Googla får du se. Närmare 600 megapixel för ett friskt öga om man jämför digitalt.

Permalänk
Medlem

På avstånd kan en 4k tv se ut som en tavla med rätt ljussättning. Det vore väl inte omöjligt att skapa en tv som ser ut som verkligheten och lura oss med hjälp av 4k eller 8k display. Hade man gjort ett stort rum av tv skärmar så skulle man nog kunna göra ett holodeck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det finns inget kort på marknaden just nu mer lämpligt än 3090 för rendering. Säkerligen nära dubbel prestanda mot RTX 6000, och pris/prestandan är oslagbar för det. Det finns ingen anledning till att inte byta ut eller utöka sin renderingspark med detta kort om man har möjligheten till det.

Inte just nu nej, men frågan är bara hur prisvärd denna kommer bli i jämförelse med 20gb versionen av 3080 korten som kommer senare. Prestandemässigt är det endast 15-20% skillnad mellan dem, även i produktivitet och 10gb minnet var den enda begränsande faktorn för 3080. Så om ett 3080 med dubbla minnet dyker upp och är billigare än 3090 blir det svårt att motivera det senare (om man då inte absolut behöver 2 kort för nvlink då såklart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

På avstånd kan en 4k tv se ut som en tavla med rätt ljussättning. Det vore väl inte omöjligt att skapa en tv som ser ut som verkligheten och lura oss med hjälp av 4k eller 8k display. Hade man gjort ett stort rum av tv skärmar så skulle man nog kunna göra ett holodeck.

Finns prank på youtube där man gör just det, lurar folk som kommer på arbetsintervju att tro att kataklysmiska händelser sker utanför rummet genom "fönstret".

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara hur kortet kan dra 400W?
Jag trodde två 8-pin/en 12-pin kunde leverera max 300 + 75W från PCI-e 3.0x16.
Så jag får det till totalt 375W.

Jag har beställt ett TUF och det har två 8-pin. Jag antar att det ger samma strömbudget som Founders.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Kan någon förklarar hur kortet kan dra 400W?
Jag trodde två 8-pin/en 12-pin kunde leverera max 300 + 75W från PCI-e 3.0x16.
Så jag får det till totalt 375W.

Jag har beställt ett TUF och det har två 8-pin. Jag antar att det ger samma strömbudget som Founders.

Du räknar helt korrekt. Sweclockers mäter effekt för hela systemet. Vid väggen dessutom så nätaggregatets förlust är inkluderat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Kan någon förklarar hur kortet kan dra 400W?
Jag trodde två 8-pin/en 12-pin kunde leverera max 300 + 75W från PCI-e 3.0x16.
Så jag får det till totalt 375W.

Jag har beställt ett TUF och det har två 8-pin. Jag antar att det ger samma strömbudget som Founders.

Åter igen, 150w är inte en reell begränsning rent fysiskt utan mer antaget som lämplig gräns, en ensam 8pin kan lämna mycket mer rent fysiskt än 150w, därför tillåts en extra 114% (400w) upp från 350w stock limit på FE vid 100%, det finns kort med 3st 8pin men som inte tillåter mer än 385w på grund av för klen Vrm, TUF har stark Vrm så den klarar 400w galant även med bara 2st 8pin. Som sagts otaligt antal gånger, antalet strömanslutningar blir rätt ovidkommande tills man kliver över den fysiska limit för anslutningarna med en Vrm som klarar av det och en kylare som sen kan hålla det i schack.

Här ser du der8auer och hur han shuntmoddar kortet för att tillåta väldigt mycket mer ström genom gpun, det drar i slutändan 200w per 8pin plus 75w för Pci-e slot

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Åter igen, 150w är inte en reell begränsning rent fysiskt utan mer antaget som lämplig gräns, en ensam 8pin kan lämna mycket mer rent fysiskt än 150w, därför tillåts en extra 114% (400w) upp från 350w stock limit på FE vid 100%, det finns kort med 3st 8pin men som inte tillåter mer än 385w på grund av för klen Vrm, TUF har stark Vrm så den klarar 400w galant även med bara 2st 8pin. Som sagts otaligt antal gånger, antalet strömanslutningar blir rätt ovidkommande tills man kliver över den fysiska limit för anslutningarna med en Vrm som klarar av det och en kylare som sen kan hålla det i schack.

Här ser du der8auer och hur han shuntmoddar kortet för att tillåta väldigt mycket mer ström genom gpun, det drar i slutändan 200w per 8pin plus 75w för Pci-e slot

https://youtu.be/5AA7GlV-xis

Tack för bra svar @Tellus82 Du är guld värd!

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av BeardedRobot:

Inte just nu nej, men frågan är bara hur prisvärd denna kommer bli i jämförelse med 20gb versionen av 3080 korten som kommer senare. Prestandemässigt är det endast 15-20% skillnad mellan dem, även i produktivitet och 10gb minnet var den enda begränsande faktorn för 3080. Så om ett 3080 med dubbla minnet dyker upp och är billigare än 3090 blir det svårt att motivera det senare (om man då inte absolut behöver 2 kort för nvlink då såklart).

Helt klart, när, hur och om det sker. Ligger det ett halvår bort kan det vara svårt att rättfärdiga.

Något jag funderar över är även mängden kort som går att montera i ett system; om vi hypotetiskt säger att det är 20% prestanda-ökning och du får plats med fyra kort i en nod så blir det en markant skillnad. Priset skiljer givetvis också, men med mjukvara som utan problem går på 100 papp per licens i engångskostnad och ett RTX 3090 bara i årlig upkeep-avgift kan ett par fysiska kort färre (och därmed system med separata licenser) spela en intressant roll.

RTX 3080 20GB ser hursom ut att bli en riktigt stark produkt för hobbyister.

Permalänk
Medlem

Jag provade 3dMarks Port Royal. Tanken var att köra den i 5120 x 1440 men jag råkade välja 5120 x 2160 av misstag och då tog allt VRAM slut direkt (11 GB) och det blev en slideshow av det hela
När jag sedan gjorde rätt och tog 5120 x 1440 (Samung 49") så gick det åt 76% av 11 GB.
(10 GB i 3080 är ju en aning snålt, varför kan man inte få den, inte helt ovanliga, varianten 16 GB från Nvidia?)

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Jag provade 3dMarks Port Royal. Tanken var att köra den i 5120 x 1440 men jag råkade välja 5120 x 2160 av misstag och då tog allt VRAM slut direkt (11 GB) och det blev en slideshow av det hela
När jag sedan gjorde rätt och tog 5120 x 1440 (Samung 49") så gick det åt 76% av 11 GB.
(10 GB i 3080 är ju en aning snålt, varför kan man inte få den, inte helt ovanliga, varianten 16 GB från Nvidia?)

16GB skulle få samma bandbredd som 8GB (256-bit buss) och därmed ganska kraftigt begränsad prestanda troligtvis, annars hade det blivit 512-bits, men det finns inte på den GPUn.

12GB motsvarar samma buss som 3090 har, men mer än det är inte möjligt med full hastighet.

Det är därför 20GB är nästa logiska steg, men det kräver 2GB moduler/chip som börjar säljas i Q1, så kommer inte förrens nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

16GB skulle få samma bandbredd som 8GB (256-bit buss) och därmed ganska kraftigt begränsad prestanda troligtvis, annars hade det blivit 512-bits, men det finns inte på den GPUn.

12GB motsvarar samma buss som 3090 har, men mer än det är inte möjligt med full hastighet.

Det är därför 20GB är nästa logiska steg, men det kräver 2GB moduler/chip som börjar säljas i Q1, så kommer inte förrens nästa år.

Aha, givetvis. De har förmodligen designat 3080 för att klara 20 GB den dagen och sparat in lite på bussen idag. Att vänta på 3080/20 GB kan således kräva en del tålamod.
(Det är alltså inte en elak komplott när man håller på den modellen för att sedan "tvinga" oss att uppgradera när de 10 GB "tar slut" )

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Aha, givetvis. De har förmodligen designat 3080 för att klara 20 GB den dagen och sparat in lite på bussen idag. Att vänta på 3080/20 GB kan således kräva en del tålamod.
(Det är alltså inte en elak komplott när man håller på den modellen för att sedan "tvinga" oss att uppgradera när de 10 GB "tar slut" )

Dom hade kunnat släppa 3080 med 12GB från början, annars hade de behövt en bredare buss, eller ha 10GB snabbt minne och 6GB långsammare eller andra konstigheter...

Permalänk
Medlem

Om det har blivit en grön bock framför kortet på beställningen på webbhallen, där det tidigare var en gul fyrkant betyder det att kortet är på gång eller att de har det just nu i lager generellt?
De står fortfarande kvar texten att:
Webhallen Centrallager
2020-09-24 15:01
Leveransen är inte redo att paketeras då följande produkter saknas i lager:

324070 saknas i lager. Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum.

Men det har blivit en grön bock nere vid kortet.

Permalänk
Medlem

Verkar som endel krasher isf e lösts me senaste drivers.
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/j1ccfq/game_ready_dr...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Fick mitt 3090 FE idag, skickades av ingram micro igår 17 och kom till mitt utlämningsställe i förmiddags.

Visa signatur

MacBook Pro 14 l M1 MAX l 64GB l 2TB
LG Oled48C1 & Acer FO48U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allsop:

Fick mitt 3090 FE idag, skickades av ingram micro igår 17 och kom till mitt utlämningsställe i förmiddags.

Samma för mig. Sålt det dock 😂

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Detta är spelkortet jag letar efter när jag spelar VR. 10GB i 3080 är för snålt

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av loka04:

Detta är spelkortet jag letar efter när jag spelar VR. 10GB i 3080 är för snålt

3080: Inget spel i 2160p har maxat minnet som jag provat än så länge iaf.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

3080: Inget spel i 2160p har maxat minnet som jag provat än så länge iaf.

Jag vet inte om det är minne som verkligen används eller om spelet bara säkrar upp minne. Men jag har varit uppe i över 11gb vram i half life alyx enligt msi afterburner. Det tekniska kan jag inte så kan vara helt ute och cykla...

Edit: inte afterburner.. fpsvr är det

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av loka04:

Jag vet inte om det är minne som verkligen används eller om spelet bara säkrar upp minne. Men jag har varit uppe i över 11gb vram i half life alyx enligt msi afterburner. Det tekniska kan jag inte så kan vara helt ute och cykla...

Edit: inte afterburner.. fpsvr är det

Ok, Man ska även tänka på att 3080 drar mindre minne än 20xx serien. Det är bara att kolla tester, nått med Minnes kompression att göra. Vissa spel mer än andra givetvis.
Finns tester där dom visar minnesanvändning där 30xx drar ca 1GB mindre än 20xx serien i flertalet spel. kan ju vara intressant om man ligger på övre gränsen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Ok, Man ska även tänka på att 3080 drar mindre minne än 20xx serien. Det är bara att kolla tester, nått med Minnes kompression att göra. Vissa spel mer än andra givetvis.

Det man inte får glömma här är att han spelar ett VR-spel, som rent generellt sett är rätt minneshungriga. Och vill man fläska på med alla visuella effekter så springer det iväg rätt fort.

jag har själv inte hunnit testa Alyx sedan jag uppgraderade från ett GTX1080 till nu RTX3090 (tidigare 8gb videominne och nu istället 24)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Ok, Man ska även tänka på att 3080 drar mindre minne än 20xx serien. Det är bara att kolla tester, nått med Minnes kompression att göra. Vissa spel mer än andra givetvis.
Finns tester där dom visar minnesanvändning där 30xx drar ca 1GB mindre än 20xx serien i flertalet spel. kan ju vara intressant om man ligger på övre gränsen.

Okej, som sagt jag har absolut ingen koll på det tekniska. Sitter på ett 3090 nu (inte uppdaterat sign) och är som sagt uppe i över 11gb vram i alyx(sen om det verkligen används så mycket vet jag inte).
Denna video visar rätt bra hur vram användningen ser ut för mig i vr med 3090: https://youtu.be/qGos4_s2pQ0

Sen ska det sägas att det dubbla priset för 3090 mot 3080 inte alls är rättfärdigt för vad man får

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Avstängd

Med detta sagt bör jag klara mig fint med ett rx750 för att driva ett system med detta grafikkort för gaming?

Visa signatur

13900k - GTX 4090 STRIX - 7600Mhz T-Force DDR5 - ASUS Z790 APEX - ASUS ROG Strix Helios - ASUS ROG THOR 1200 - Asus PG279QM 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Ubåtsspelet som heter...eh.. UBOAT fick precis en stor uppdatering så jag spelade den givetvis. Med 5120 x 1440 så maxade den VRAM på 9,58 GB (av mina 11 GB med 2080 Ti). Mycket möjligt att den allokerar dynamiskt men det är ändå en hel del.

Fel upplösning
Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.