Nvidia Geforce RTX 3070/3080/3090

Permalänk
Inaktiv

är helt på denna "hype" med men .....tor ni verkligen man kommer kunna få tag i ett kort på överskådlig tid ?
menar se tex ryzen 3300x som inte finns någonstans eller har funnits på bra länge om man inte velat betala dubbelt pris ..... som ett exempel

lyckades fiska upp ett oööpnat 2080Ti 11gb för i mitt tycke skaplig peng ..... just pga rädslan att inte ha tillgång till 3080 på ett bra tag men kanske var fel beslut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Hur tänker ni kring att kortet "endast" har 10 gig ram? Är det en faktor ni tar med och funderar över?
Läser på ett annat forum där konsensus än så länge verkar vara att dessa 10 gig inte kommer räcka. Räcker kanske initialt i övergången till next gen men sedan blir det eventuellt problematiskt.
Personligen känner jag att dessa 10 gig känns i lägsta laget sett till vad konsolerna sitter på (well inte Series S då) och det kommer med största sannolikhet få mig att invänta ett köp.

Hur tänker ni?

Det är den svåra. Jag tror inte varianter med dubblerade minnesmängder ligger nära lansering men att det definitivt kan hända nån gång under 2021. Detta pga som påpekat måste 2GB moduler för GDDR6X finnas för att det ska vara en lätt sak att göra.

Jag tänker mig att jämföra direkt med konsolerna blir lite knas. De har en pool av minne medan hemdatorer har två. Dessutom så är det väl bara ca 10GB av minnet i ex Series X som verkligen är tänkt som snabbt GPU-minne medan resten är avsett att användas till mindre kritiska saker. Lekmanna-spekulation av mig här men låter som det matchas ganska väl av 3080 i vart fall.

Vad som annars har en inverkan på det hela är väl att PC-gaming har svårt att flytta från 1440p som en sweet-spot för upplösning medan konsolerna siktar på 4K för det är vad alla TV-apparater kör. PC-gamers gillar bilduppdateringsfrekvens och där spelar inte minnesmängd in.

I nvidias utopi så ska ju spel köra DLSS framöver och då blir minneskraven rimligtvis ganska låga, men i och med att spelen måste skickas till Nvidia för att uppskalningsalghortim ska tränas så undrar jag hur realistiskt det är att tro att just de spelen man själv vill spela kommer erbjuda funktionen.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Det är den svåra. Jag tror inte varianter med dubblerade minnesmängder ligger nära lansering men att det definitivt kan hända nån gång under 2021. Detta pga som påpekat måste 2GB moduler för GDDR6X finnas för att det ska vara en lätt sak att göra.

Jag tänker mig att jämföra direkt med konsolerna blir lite knas. De har en pool av minne medan hemdatorer har två. Dessutom så är det väl bara ca 10GB av minnet i ex Series X som verkligen är tänkt som snabbt GPU-minne medan resten är avsett att användas till mindre kritiska saker. Lekmanna-spekulation av mig här men låter som det matchas ganska väl av 3080 i vart fall.

Vad som annars har en inverkan på det hela är väl att PC-gaming har svårt att flytta från 1440p som en sweet-spot för upplösning medan konsolerna siktar på 4K för det är vad alla TV-apparater kör. PC-gamers gillar bilduppdateringsfrekvens och där spelar inte minnesmängd in.

I nvidias utopi så ska ju spel köra DLSS framöver och då blir minneskraven rimligtvis ganska låga, men i och med att spelen måste skickas till Nvidia för att uppskalningsalghortim ska tränas så undrar jag hur realistiskt det är att tro att just de spelen man själv vill spela kommer erbjuda funktionen.

Tack för klokt inlägg.
Jag tänker också i liknande banor samtidigt som man ju inte vill "köpa grisen i säcken". Personligen TROR jag 10 gig ddr6x skulle räcka för mig i 1440p. DLS verkar ju vara en skitgrym grej som definitivt lär kunna hjälpa eventuell minnesbegränsning.
Jag funderar på att vänta in AMD's kort med men allt hittills pekar på sämre RT prestanda hos dom (även om det bara är leaks) och är det något jag vill ha nästa gång jag uppdaterar så är det god RT prestanda.

Well well. Längtar till recensionerna släpps så man förhoppningsvis får lite mer kött på benen!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

om man kollar bilder på 3070 FE så verkar det oxå vara ett blower kort.. med utblås bak, och varmluft upp i chassiet.. då går ju både 3080/3070 FE korten bort.. skit, tyckte dom såg fina ut.. dessutom verkar dom vara dom enda som är 2 slots hitils

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aja82:

Hur tänker ni kring att kortet "endast" har 10 gig ram? Är det en faktor ni tar med och funderar över?
Läser på ett annat forum där konsensus än så länge verkar vara att dessa 10 gig inte kommer räcka.

Spel har traditionellt varit mycket slösaktiga med VRAM och dumpar ofta över mycket texturer som sällan eller aldrig faktiskt syns på skärmen. Om mjukvaran istället använder virtuell texturering så behövs rent tekniskt inte mer texturminne i VRAM än antalet bildpunkter på skärmen. Nu är det svårt att träffa så exakt kanske, men enligt kunniga spelprogrammerare så blir den totala minnesmängden bara några hundra MB i realiteten, och detta oberoende av hur stora och detaljerade texturer man använder.

Sedan tillkommer mer VRAM för 3D-modeller, diverse skärmbuffrar och övriga datastrukturer, men för det lär 10GB räcka med så god marginal att det aldrig lär ta slut.

Dock, då krävs det ju att spel också börjar använda virtuell texturering i någon större utsträckning... Kanske vi kommer se mer av det under kommande år, då ju nästa generation spelkonsoller kommer börja utnyttja liknande teknik för att strömma speldata från SSD istället för över PCIe-länk mellan primärminne och videominne som i en PC.

Skrivet av cooldfs:

om man kollar bilder på 3070 FE så verkar det oxå vara ett blower kort..

Hm, alla FE-korten använder axialfläktar (dvs inte radialfläkt, sk "blower"), NV har helt enkelt styrt luftströmmen i kylaren så att varmluften delvis trycks ut ur datorchassit genom kortets bakkant. Detsamma händer i många andra axialfläktskylare också, även om varmluften inte brukar vara lika hårt styrd där, utan tillåts slafsa runt mer inne i chassit och runtikring kylaren. På papperet skulle NVs kylare alltså kunna fungera bättre än de flesta andra, vi får se hur det ligger till med det om några dagar...

Tillägg...
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon322047:

är helt på denna "hype" med men .....tor ni verkligen man kommer kunna få tag i ett kort på överskådlig tid ?
menar se tex ryzen 3300x som inte finns någonstans eller har funnits på bra länge om man inte velat betala dubbelt pris ..... som ett exempel

lyckades fiska upp ett oööpnat 2080Ti 11gb för i mitt tycke skaplig peng ..... just pga rädslan att inte ha tillgång till 3080 på ett bra tag men kanske var fel beslut

GTX 1080 var ganska 'jobbigt' att få tag i sommaren 2016, speciellt om man ville ha ett kort som ett RoG Strix eller så. Fick själv nöja mig med ett FE kort från Asus. Tog ungefär 2-3 veckor att få tag i.

Väntar mig att hypen är värre och det blir svårare denna gång. Men samtidigt så är det Covid 19 ekonomi nu o högkonjunktur då.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

Såg att dem hade satt priser och flera olika kort på caseking.de. Tog tiden att convertera dessa till kronor, kanske ger lite insikt om hur priserna i Sverige kommer se ut.

Priser
https://i.imgur.com/pHVlnh3.png

Visa signatur

Build | CASE - Fractal Design Define r6 | CPU - 5800x3d | MOBO - ASUS Rog b550-a | GPU - 6800XT Reference | RAM - G.Skill Trident Z DDR4 3600Mhz cl14 32GB | PSU - Corsair RM850X 80+ GOLD | Open Loop WC

Permalänk
Medlem

Läckta värmekamerabilder på 3080
https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-3080-founders-...

Originalkälla: https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/iskg7q/rtx_3080_fe_t...

En 2080 Ti med värmekamera från bakplåten når liknande temperaturer, så det verkar normalt.
https://www.youtube.com/watch?v=f8dLq7WUe2Y

Permalänk

Nu säger de att RTX 3090 bara är 50% snabbare än 2080 Ti och RTX 3080 bara knappt 30% snabbar än 2080 Ti. Det sistnämnda trodde jag skulle vara minst 60% snabbare.

Detta är lurendrejeri!

Permalänk
Medlem

Går det få tag på Evga kort i Sverige? Förutom att köpa ifrån usa förstås..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nu säger de att RTX 3090 bara är 50% snabbare än 2080 Ti och RTX 3080 bara knappt 30% snabbar än 2080 Ti. Det sistnämnda trodde jag skulle vara minst 60% snabbare.

Detta är lurendrejeri!

3080 är 60-80% snabbare än 2080, ingen som sagt över 2080Ti, det hade varit ett helt galet ryck i så fall.

Permalänk
Inaktiv

Undrar vart alla som kacklar om prestanda % fått sina siffror från ?
Finns väl inga tester alls än?

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilken tid/klockslag som korten brukar släppas på deras hemsida för founders edition?
Är de någon idé att sitta vaken vid 12 slaget eller brukar dom släppas under dagen?
Såg att Inet släpper sina kl 15:00 på Torsdag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axess:

Någon som vet vilken tid/klockslag som korten brukar släppas på deras hemsida för founders edition?
Är de någon idé att sitta vaken vid 12 slaget eller brukar dom släppas under dagen?
Såg att Inet släpper sina kl 15:00 på Torsdag.

15.00

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Många som rapporterat att Nvidias egna sidor i andra länder gått till "out of stock" direkt. Återförsäljare i större länder har blivit bot-spammade och nu är det massa "confirmed order RTX 3080" till salu på Ebay för $1000 och uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Många som rapporterat att Nvidias egna sidor i andra länder gått till "out of stock" direkt. Återförsäljare i större länder har blivit bot-spammade och nu är det massa "confirmed order RTX 3080" till salu på Ebay för $1000 och uppåt.

Alltid något med Nvidia. Är det inte dom så är det någon annan som sabbar köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nu säger de att RTX 3090 bara är 50% snabbare än 2080 Ti och RTX 3080 bara knappt 30% snabbar än 2080 Ti. Det sistnämnda trodde jag skulle vara minst 60% snabbare.

Detta är lurendrejeri!

Det är inte 2080Ti som man skall jämföras med och utan 2080 referens kort med 3080/3090 referens kort.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

3080 rekommenderar 750W men enligt Swrclockers testet verkar hela datorn dra under 450W. Så mitt Seasonic 650W Gold borde räcka? Kollade vad den kan ge på 12v och det är 648W så nästan alla watt kan ges på 12v om så behövs.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Halloj j alla. Nu vill jag höra era spekulationer eftersom det inte finns benchmarks på detta. Jag står och kliar mig i huvudet och undrar vad jag ska satsa på. Rtx 3080 eller 3090. Vet inte hur tungdrivet 3840x1600 är men antar att man kan ta det som 4k isch? Så om man vill uppnå 144fps i den upplösningen med dlss 2.0 bör jag köra på ett 3080 eller 3090? Min egna känsla säger att 3080 inte orkar med det och det lutar mer åt 3090. Vad säger ni andra?

Visa signatur

Hög standard ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lankfisher:

Halloj j alla. Nu vill jag höra era spekulationer eftersom det inte finns benchmarks på detta. Jag står och kliar mig i huvudet och undrar vad jag ska satsa på. Rtx 3080 eller 3090. Vet inte hur tungdrivet 3840x1600 är men antar att man kan ta det som 4k isch? Så om man vill uppnå 144fps i den upplösningen med dlss 2.0 bör jag köra på ett 3080 eller 3090? Min egna känsla säger att 3080 inte orkar med det och det lutar mer åt 3090. Vad säger ni andra?

Du kommer behöva minst ett 4090 för det där tyvärr, men med ett 3090 kommer du förhoppningsvis en bra bit på vägen i varje fall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Skrivet av DHW:

Du kommer behöva minst ett 4090 för det där tyvärr, men med ett 3090 kommer du förhoppningsvis en bra bit på vägen i varje fall.

Tack då är det som sagt inget snack om vad jag ska satsa på och vad jag själv trodde.

Visa signatur

Hög standard ;)

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats få ett kort?
Min beställning på komplett gick igenom 14:56, står att jag ska få mitt kort den 2/11
Inet 15:30 står inget alls
Webhallen 15:45 inget alls....
(ska ha ett kort resten behåller jag inte)

Permalänk
Medlem

Ny video

ZOTAC RTX 3090 Unboxing
https://youtu.be/nvYsh3v0rN0

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

Kollar man på webhallens produkter så står det tex 30st påväg av Rog
10 st påväg av zotac
kan det vara den antalet som beställt av resterande kort?

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

Ny video

ASUS RTX 3080 ROG STRIX - Quick look at PCB
https://youtu.be/8IDMS54jEFM

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk

Hade ett 1070, och idag ett 2070 super till låns - kommer ett 3070 vara en rejäl på från det sistnämnda, eller måste (!) jag upp med ny CPU med? R1600 i 3.8 idag. Räcker 3600 alt X för Full HD, och hur är det vidare för spel i 1440? Tänker FS2020...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått hem sin 3080 TUF från webhallen?

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Är det någon som fått hem sin 3080 TUF från webhallen?

Jag väntar på samma. Chattade med dem idag, och de kan inte säga någonting alls om min order. Bara att den kommer när den kommer. Om den kommer i år kunde de inte heller svara på. Jag lade beställningen morgonen efter lanseringen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Jag väntar på samma. Chattade med dem idag, och de kan inte säga någonting alls om min order. Bara att den kommer när den kommer. Om den kommer i år kunde de inte heller svara på. Jag lade beställningen morgonen efter lanseringen.

Jag har pratat med 2 olika, ena gällande fakturor/delbetalning och han nämnde om att batch 2 i oktober
Den andra fick inte säga köplatsen, medan det verkar som dom andra kedjorna visar sånt.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är nöjd med referenskylaren på FE kortet. Det finns partnertillverkare som gör lika bra eller bättre, men det är väl i alla fall Nvidias bästa referenskylare hittills. Att fläktarna står helst stilla när man inte belastar GPU är bra. Drar in mindre damm. Testade starta ett spel och sen stänga av det, ett par minuter senare stannade fläktarna igen. Vet att det funnits sen tidigare och på partnertillverkares kort, men jag hade inte det på förra kortet.