Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag var beredd på att Oculus skulle ersätta både Rift och Quest med en Quest 2. Men jag trodde det även skulle vara en tredje nivå.

I och med deras ganska imponerande handspårning så trodde jag att den kommande Questen även skulle ersätta (återuppliva) Go. Jag trodde de även skulle sälja headsetet helt utan kontroller för media konsumtion och handspårnings-upplevelser.

Oculus säljer handkontroller för 79 euro styck, vilket givetvis innefattar en bra vinstmarginal. Säg att paret kontroller medför en kostnad på 80 euro för Quest 2 paketet.

Ett potentiellt media/handspårnings alternativ skulle då kunna kosta 269 euro i butik istället för 349 euro. Nu hade alternativet inte varit intressant för mig, men jag tror det hade varit en bra idé för att komma ännu djupare in i impulsköps området. Sen hade givetvis många av de köpen lätt till senare köp av både kontroller och linkkablar. Om man motsvarade drog av 70 USD hade headsetet börjat på 229 dollar i USA.

Jag tror mina siffror är rimliga och jag tror en handspårad instegs-Quest hade varit en bra idé.
Vad är era tankar? Hade ni sett det som ett rimligt erbjudande?

I teorin kanske, men fingerspårningen är inte tillräckligt pålitlig än (ej heller finns det speciellt många spel som förlitar sig på det så utbudet skulle vara skralt) och Quest 2 är för tung för att vara bekväm för mediekonsumtion i sitt standardutförande. Är man intresserad av VR så känns inte 2600kr vs 3600kr som en avgörande faktor för inköp. Sen är det alltid enklare på utvecklarsidan om man vet att alla sitter på samma prylar.

Permalänk

Hej på er! Funderar på att förbeställa men har ochså funderat på att vänta efter release för att se vad folk tycker om den då de blir första vren för mig. Dock undrar man ju när man i såfall om man inte förbeställer när man kan tänkas få den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Densvenske:

Hej på er! Funderar på att förbeställa men har ochså funderat på att vänta efter release för att se vad folk tycker om den då de blir första vren för mig. Dock undrar man ju när man i såfall om man inte förbeställer när man kan tänkas få den...

Det går inte att göra annat än spekulera, men kollar man på Oculus sida så har datumet (hittills) glidit från 14 oktober till 20 oktober för både 64GB och 256GB-versionerna. Sen är det säkert en del som likt dig och mig väntar på release, plus att det drar sig mot att handla julklappar.

Nu påstås Oculus ha fått ordning på sin tillverkning och har tillverkat ett större antal enheter än för Quest (1), men det skulle säkert kunna bli några veckors väntetid åtminstone.

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Det går inte att göra annat än spekulera, men kollar man på Oculus sida så har datumet (hittills) glidit från 14 oktober till 20 oktober för både 64GB och 256GB-versionerna. Sen är det säkert en del som likt dig och mig väntar på release, plus att det drar sig mot att handla julklappar.

Nu påstås Oculus ha fått ordning på sin tillverkning och har tillverkat ett större antal enheter än för Quest (1), men det skulle säkert kunna bli några veckors väntetid åtminstone.

Hur är din tanke nu då? Jag sitter och funderar starkt på å förbeställa men har svårt att bestämma mig, på grund av att jag inte vet om de är för mig.

Vad är din slutsatts Halldin? vänta eller förbeställa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Densvenske:

Hur är din tanke nu då? Jag sitter och funderar starkt på å förbeställa men har svårt att bestämma mig, på grund av att jag inte vet om de är för mig.

Vad är din slutsatts Halldin? vänta eller förbeställa?

Jag är i en lite annan sits då jag sitter på en första generationens Quest, med en del tillbehör till dessutom. Min åsikt är att Quest, även med dess nackdelar, är det bästa VR-valet för de flesta.

Enligt www.oculus.com så är det 30 dagars öppet köp med fri retur, så du har väl egentligen ingenting att förlora på att lägga en förbeställning. Närmaste svenska ÅF i pris verkar vara Elgiganten, skulle tro att returer går bra där med. Sen hade jag som minst köpt till en Elite Strap, eventuellt den med batteri och väska om jag hade stålarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Densvenske:

Hur är din tanke nu då? Jag sitter och funderar starkt på å förbeställa men har svårt att bestämma mig, på grund av att jag inte vet om de är för mig.

Vad är din slutsatts Halldin? vänta eller förbeställa?

Förbeställ, läs recensioner de första 2-3 dagarna innan du packar upp, bestäm sedan om du ska behålla eller lämna tillbaka

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av Zachtionman:

Förbeställ, läs recensioner de första 2-3 dagarna innan du packar upp, bestäm sedan om du ska behålla eller lämna tillbaka

Frågan är om man kan hålla fingrarna i styr! Dock ska jag vänta på release så kanske man kan vänta. Kollar med komplett vad de säger

Skrivet av Halldin:

Jag är i en lite annan sits då jag sitter på en första generationens Quest, med en del tillbehör till dessutom. Min åsikt är att Quest, även med dess nackdelar, är det bästa VR-valet för de flesta.

Enligt www.oculus.com så är det 30 dagars öppet köp med fri retur, så du har väl egentligen ingenting att förlora på att lägga en förbeställning. Närmaste svenska ÅF i pris verkar vara Elgiganten, skulle tro att returer går bra där med. Sen hade jag som minst köpt till en Elite Strap, eventuellt den med batteri och väska om jag hade stålarna.

O fan de var ju inte kul alls! Har funderat på elite och link kablen

Permalänk
Medlem

90Hz och högre upplösning över Virtual Desktop finns redan i en betaversion enligt videon (se 6:45).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

https://m.youtube.com/watch?feature=emb_title&v=CRPpdwccb2U

90Hz och högre upplösning över Virtual Desktop finns redan i en betaversion enligt videon (se 6:45).

Såg den där videon tidigare, riktigt kul att se att virtual desktop ligger i framkant

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mer video om Virtual Desktop och 90hz.
https://www.youtube.com/watch?v=SQWPkHrG5Qw

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Hejsan alla trevliga människor. Tänkte ta och beställa ett Oculus Quest 2 och såg att Elgiganten har den listad för 300 kr billigare än alla andra! https://www.elgiganten.se/product/gaming/vr-gaming/215377/ocu...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Hejsan alla trevliga människor. Tänkte ta och beställa ett Oculus Quest 2 och såg att Elgiganten har den listad för 300 kr billigare än alla andra! https://www.elgiganten.se/product/gaming/vr-gaming/215377/ocu...

Ett väldigt bra pris som matchar priset direkt från Oculus.
Jag har själv beställt 256gb versionen från Elgiganten

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ny längtar jag som sjutton! Har spanat in flera spel som jag vill spela igenom nu. Egentligen är jag så sugen på spelen att jag vill spela dem nu med min 1a, men samtidigt vill jag vänta tills 2an kommer hem med alla dess uppgraderingar. I-landsproblem deluxe

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Ny längtar jag som sjutton! Har spanat in flera spel som jag vill spela igenom nu. Egentligen är jag så sugen på spelen att jag vill spela dem nu med min 1a, men samtidigt vill jag vänta tills 2an kommer hem med alla dess uppgraderingar. I-landsproblem deluxe

Dela med dig, vilka spel

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

ThrillSeeker en YouTube kanal som är lite mer kritisk mot Facebook/Oculus än dom YouTubers som fick recensionsexemplar först, har också nu fått ett Oculus Quest 2 och har gjort en "first impressions" video.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

ThrillSeeker en YouTube kanal som är lite mer kritisk mot Facebook/Oculus än dom YouTubers som fick recensionsexemplar först, har också nu fått ett Oculus Quest 2 och har gjort en "first impressions" video.

https://youtu.be/LK0JVleNCiQ

Kollade på den förut. Han lät väl väldigt positiv rakt igenom? Bortsett från att tyget blev smutsigt lätt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Kollade på den förut. Han lät väl väldigt positiv rakt igenom? Bortsett från att tyget blev smutsigt lätt.

Ja det är väll det + Facebook inloggning som han varit väldigt kritisk till från början. Han har nämnt det så pass att han verkar vara förvånad att han fått ett ex att prova
Gillar kanalen då han har en ganska nykter syn på saker och blir inte lika "överhypad" som vissa YouTubers i allmänt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Walking Dead: Saints and Sinners till Quest kommer enligt utvecklarna ta upp till 12GB utrymme vilket är långt över något annat spel just nu.

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Walking Dead: Saints and Sinners till Quest kommer enligt utvecklarna ta upp till 12GB utrymme vilket är långt över något annat spel just nu.

Källa på det? I så fall blir ju helt plötsligt valet super enkelt mellan 64 och 256 gb versionerna, om jag nu köper ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundenmarvin:

Källa på det? I så fall blir ju helt plötsligt valet super enkelt mellan 64 och 256 gb versionerna, om jag nu köper ett.

https://uploadvr.com/walking-dead-saints-sinners-oculus-quest...

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

64GB har glidit till 27 oktober nu (20 oktober för 256GB) så dom verkar inte ha några problem med försäljningen så här långt.

Permalänk
Medlem

VR Cover Quest 2 Review: A Comfy, Hygienic Fit For Your New Headset

https://uploadvr.com/vr-cover-quest-2-review/

Permalänk
Medlem

Kom på att jag har ett oculus-konto via min samsung gear vr skulle det fungera istället för facebook-konto om man använder det till quest2?

Annars blir det nog ett reverb g2, men då måste jag nog skaffa nytt grafikkort också

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Kom på att jag har ett oculus-konto via min samsung gear vr skulle det fungera istället för facebook-konto om man använder det till quest2?

Annars blir det nog ett reverb g2, men då måste jag nog skaffa nytt grafikkort också

Du behöver nog Facebook konto för quest 2. Men för vanliga Quest kan du använda oculus konto tom 2023.

Sen är frågan vad det spelar för roll, Facebook lär väl ha lika mycket insyn i oculuskontot? Om det nu var därför du inte ville använda Facebook vill säga 🙂

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Kom på att jag har ett oculus-konto via min samsung gear vr skulle det fungera istället för facebook-konto om man använder det till quest2?

Annars blir det nog ett reverb g2, men då måste jag nog skaffa nytt grafikkort också

Alla nya användare måste använda sig av ett Facebook konto.
Oculus konton som folk inte kopplat mot Facebook går att använda till 2023 på befintliga enheter.
Nya enheter så är det facebook konto som gäller.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Du behöver nog Facebook konto för quest 2. Men för vanliga Quest kan du använda oculus konto tom 2023.

Sen är frågan vad det spelar för roll, Facebook lär väl ha lika mycket insyn i oculuskontot? Om det nu var därför du inte ville använda Facebook vill säga 🙂

Aha, njae då är det ju strunt samma Tog ju bort mitt Facebook bara för att jag alltid var tvungen att kolla mobilen, och när jag väl vant mig ifrån det fick jag en massa fritid över

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Kom på att jag har ett oculus-konto via min samsung gear vr skulle det fungera istället för facebook-konto om man använder det till quest2?

Annars blir det nog ett reverb g2, men då måste jag nog skaffa nytt grafikkort också

Det är olika produktkategorier i min mening.

Reverb G2 = ideal för simulatorer, maximal upplösning och komfort men sämre tracking och kontroller och alltid bunden till en PC med ett gäng kablar

Quest 2 = standalone med möjlighet till trådad eller trådlös PCVR (med kompromisser) med mycket bättre tracking och kontroller men sämre komfort

Just nu finns ingen direkt motsvarighet till Quest.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara en kabel till pcn med reverb g2? Antal anslutningar till datorn är ju inget vidare gissel kanske hade vart värre om man haft tre kablar till hjälmen

Tracking är samma lösning åå bägge så återstår att se vem som har bäst algoritmer? Båda använder sig av 4 kameror så hur utrönas att quest 2 har bättre tracking?

Även kontrollen ser snarlik ut så samma fråga där. Hur är quest 2s kontroller bättre?

Quest 2 är bättre som trådlöst alternativ när sladden inte räcker till no brainer men annars tycker jag det är svårt se i specsen vilken som har bäst kontroller, spårning och för all del komfort. Vikt specsen finns ju men åh andra sidan så brukar inte sladdens vikt räknas in

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det är olika produktkategorier i min mening.

Reverb G2 = ideal för simulatorer, maximal upplösning och komfort men sämre tracking och kontroller och alltid bunden till en PC med ett gäng kablar

Quest 2 = standalone med möjlighet till trådad eller trådlös PCVR (med kompromisser) med mycket bättre tracking och kontroller men sämre komfort

Just nu finns ingen direkt motsvarighet till Quest.

Jag vill ha kabel för låg latency, så hade ändå tänkt använda linkkabel om jag skaffar quest2. Kommer mest spela bilspel och då är det inget som är ivägen

Så G2 har alltså sämre tracking än Quest2?.
Sedan skriver ju HP själva på sin hemsida att det krävs minst rtx2060 super eller 2070 för headsetet, och jag har bara 2070, så där är det väl en risk för att det laggar istället vilket gör att jag överväger quest2.

Såg att det fanns ett program som man sideloadar vid namn ALVR till Quest 1 som gör att man kan spela SteamVR spel på quest 1 (antar utan någon fb-konto då, och tänkte att det kanske finns en liten chans att de utvecklar det även till quest 2

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz