Permalänk
Medlem

@Halldin: Finns ingen med högupplöst bild på detta?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Med kommentar att full bandbredd inte är upplåst över Link ännu:

https://i.ibb.co/18jqGsh/645-EA741-BF16-43-DB-ADDB-B1-B14-B4-C1-B63.png

Det såg lovande ut, med vad är källan? Finns det fler?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

@Halldin: Finns ingen med högupplöst bild på detta?

Skrivet av johanandersson:

Det såg lovande ut, med vad är källan? Finns det fler?

Det är Tyriel Wood som teasar, skulle tro att ett fullångt YouTube-klipp kommer upp inom en nära framtid.

Permalänk
Medlem

Tyriel Wood's youtube-kanal
https://www.youtube.com/channel/UC5rMneyhrBKrNuzJQkRy0uw
där kommer jämförelse-video säkert senare idag.

han har gjort en through the lenses video mellan Quest 1 och Quest 2.
dom som gillar dessa videos kan finna det intressant, tycker inte dom gör riktigt rättvisa alltid fören man vet vad man ska kolla på

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Emtek:

Arhh samma här. Att ha det stilrena inbyggda är nog fan värt det istället för att hänga på massa olika mods.

Fast jag tycker inte Elitbatteristrappen är så stilren... Även om man köper det officiella och officiella hörlurar så blir det ju sladdar som ska dras bredvid. Känns inte så genomtänkt, kommer ju se ut som en tallrik spaghetti på hjässan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Fast jag tycker inte Elitbatteristrappen är så stilren... Även om man köper det officiella och officiella hörlurar så blir det ju sladdar som ska dras bredvid. Känns inte så genomtänkt, kommer ju se ut som en tallrik spaghetti på hjässan.

Det är nog mer "Stilrent" än att hänga en extern powerbank där bak.
Som folk moddat Quest 1 tex, vissa ser ut som rejäla monster

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Fast jag tycker inte Elitbatteristrappen är så stilren... Även om man köper det officiella och officiella hörlurar så blir det ju sladdar som ska dras bredvid. Känns inte så genomtänkt, kommer ju se ut som en tallrik spaghetti på hjässan.

Skrivet av Molotov:

Det är nog mer "Stilrent" än att hänga en extern powerbank där bak.
Som folk moddat Quest 1 tex, vissa ser ut som rejäla monster

#18268918

Permalänk
Medlem

Någon som hittat information om face-interfacets storlek? Kommer ett silikon överdrag till Quest 1 passa Quest 2?
Jag har sett att be cover har några nya läder varianter uppe för pre-order men jag vill ha något i silikon som tål att användas för VR träning...

Permalänk
Medlem

Nu ligger den ute, del 2 av Tyriel Woods jämförelse "Through the lenses". Han har lite halvknackig engelska i beskrivningen men som jag förstår det har han redan nu fått testa en uppdatering av Oculus Link som ännu inte är officiell

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Nu ligger den ute, del 2 av Tyriel Woods jämförelse "Through the lenses". Han har lite halvknackig engelska i beskrivningen men som jag förstår det har han redan nu fått testa en uppdatering av Oculus Link som ännu inte är officiell

https://youtu.be/ENW6hwxIY0M

Överlag ser det ju ut som en klar förbättring, men det är lite skumt att Rift S nästan ser skarpare ut på den inzoomade tavelbilden (https://www.youtube.com/watch?v=ENW6hwxIY0M#t=8m33s) trots halverat antal pixlar, och när han kollar black levels och har uppe Rec Room-bilderna sida vid sida så är Rift S och Quest helsvarta medan Quest 2 ser ut att ha massor av mura-fläckar (som sedan istället dyker upp i Quest(1)rutan när han zoomar in ytterligare) (https://www.youtube.com/watch?v=ENW6hwxIY0M#t=7m33s)

Permalänk
Medlem

kompressionen brukar ju drabba svärta på streamad video är måhända samma med quest 2 det är där de tar sig friheter i hopp om att de inte ska synas?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

kompressionen brukar ju drabba svärta på streamad video är måhända samma med quest 2 det är där de tar sig friheter i hopp om att de inte ska synas?

Kompression kan spela in men borde i så fall drabba Quest 1 också.

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut. Det skulle inte skada om de fick upp skärpan lite mer, hellre lite jaggies än smet för min del.

Hoppas det kan bli bättre i framtiden, även om detta var helt klart på Rift S nivå eller bättre i statisk bildkvalitet. Givetvis är det ju ett begränsat test som inte påverkas av latens och andra användningsupplevelser.

Om det kommer en sån video med den kvaliteten eller kanske lite bättre via trådlös anslutning så säljer jag min Reverb och byter.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Overifierat, men en person på Reddit påstår sig ha fått ett utlåtande av Facebook om att det kommer vara möjligt att skapa ett Facebookkonto som används enbart för Quest, oberoende av om man har ett Facebookkonto sedan tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Overifierat, men en person på Reddit påstår sig ha fått ett utlåtande av Facebook om att det kommer vara möjligt att skapa ett Facebookkonto som används enbart för Quest, oberoende av om man har ett Facebookkonto sedan tidigare.

Låter fake, men man vet ju aldrig.
Känns konstigt att man dumpar hela "oculus konto" grejen om man endå ska göra ett Facebook konto för Quest separat.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Det är nog mer "Stilrent" än att hänga en extern powerbank där bak.
Som folk moddat Quest 1 tex, vissa ser ut som rejäla monster

Ja, för mig är ju stilrent inte relativt. Men de sparar väl någon krona på att inte erbjuda en helhetslösning. Frankenquestlösningarna är ju avsedda att maximera komfort och användbarhet, medan de officiella är i huvudsak (hehe) tänkta att vara stilrena. Den ena lyckas inte, enligt mig. Men eftersom jag är lat blir det ju en elite-strap ändå. Eventuellt med tredjeparts påhängsbatteri och egna lurar.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur länge min Rift S kommer att få stöd. Skulle inte förvåna mig om Oculus drar ur pluggen på den inom ganska snar framtid, vilket känns trist.

Blir väl att köpa ett headset från Valve efter så man slipper facebook-tjafset.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Frågan är hur länge min Rift S kommer att få stöd. Skulle inte förvåna mig om Oculus drar ur pluggen på den inom ganska snar framtid, vilket känns trist.

Blir väl att köpa ett headset från Valve efter så man slipper facebook-tjafset.

Produkten är ju nedlagd, men det finns ju ingen orsak att tro att de skulle pa något sätt få nuvarande Rifts att inte fungerar längre. CV1 fungerar fortfarande fint.

Tror de kommer stödja Rift S längre än du vill ha den.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Frågan är hur länge min Rift S kommer att få stöd. Skulle inte förvåna mig om Oculus drar ur pluggen på den inom ganska snar framtid, vilket känns trist.

Blir väl att köpa ett headset från Valve efter så man slipper facebook-tjafset.

Rift S kommer ju inte helt plötsligt att sluta fungera.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Rift S kommer ju inte helt plötsligt att sluta fungera.

Nej, men frågan är hur mycket krut Oculus själva kommer att lägga på den. Självklart kommer det att släppas fler spel via Steam VR. Men jag får känslan av att Oculus själva inte kommer att fokusera på den, utan senare släppa fler och fler spel exklusiva för Quest.

*edit* ändrade min formulering lite.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Nej, men frågan är hur mycket krut Oculus själva kommer att lägga på den. Självklart kommer att t.ex. Steam VR att fungera vidare. Men jag får känslan av att Oculus själva inte kommer att fokusera på den.

Det är mycket troligt, men jag vet inte ens vilka förbättringar du hoppas på för din Rift? Det är väl inga direkta fel med den som den är nu som du hoppas att de ska fixa via uppdateringar?

Visst hade det varit trevligt med tillagda funktioner, men det är nog ganska ovanligt att det händer alls. Även om just Quest fick det.
Framtida spel kommer säkert fungera till den, både från Oculus och Steam.

Vad vill du att Oculus ska göra? Det är redan en släppt och fungerade produkt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Nej, men frågan är hur mycket krut Oculus själva kommer att lägga på den. Självklart kommer att t.ex. Steam VR att fungera vidare. Men jag får känslan av att Oculus själva inte kommer att fokusera på den.

Vad är det du upplever att Oculus lägger krut på just nu för specifikt Rift S, som du är rädd ska försvinna? Enheten i sig med drivrutiner osv är ju "färdig", nu kommer det ju bara spel och annat innehåll vilket kommer till samtliga plattformar samtidigt, inklusive Rift S. Den är ju väldigt bra tekniskt sett så den lär säkert stå sig 2-3 generationer till

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det är mycket troligt, men jag vet inte ens vilka förbättringar du hoppas på för din Rift? Det är väl inga direkta fel med den som den är nu som du hoppas att de ska fixa via uppdateringar?

Visst hade det varit trevligt med tillagda funktioner, men det är nog ganska ovanligt att det händer alls. Även om just Quest fick det.
Framtida spel kommer säkert fungera till den, både från Oculus och Steam.

Vad vill du att Oculus ska göra? Det är redan en släppt och fungerade produkt.

Det handlar inte om själva produkten i sig med funktioner, där är jag redan jättenöjd :). Det handlar om innehållet som släpps till den framöver.

Skrivet av Zachtionman:

Vad är det du upplever att Oculus lägger krut på just nu för specifikt Rift S, som du är rädd ska försvinna? Enheten i sig med drivrutiner osv är ju "färdig", nu kommer det ju bara spel och annat innehåll vilket kommer till samtliga plattformar samtidigt, inklusive Rift S. Den är ju väldigt bra tekniskt sett så den lär säkert stå sig 2-3 generationer till

Samma svar som tidigare, jag älskar min Rift S och hur den fungerar. Men vad jag är rädd för är att Oculus själva kommer att sluta göra spel till den för att istället fokusera på spel till Quest.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Nej, men frågan är hur mycket krut Oculus själva kommer att lägga på den. Självklart kommer det att släppas fler spel via Steam VR. Men jag får känslan av att Oculus själva inte kommer att fokusera på den, utan senare släppa fler och fler spel exklusiva för Quest.

*edit* ändrade min formulering lite.

Produktionen kommer upphöra 2021 eller redan nu kanske?
Oculus kommer nog inte lägga nå krut då Quest 2 ska ersätta både Quest och Rift S.
Men som sagt Rift S kommer fortsätta fungera som PCVR headset både på Oculus store och SteamVR.
Oculus själva ligger bla bakom kommande Medal of honor och det släpps inte alls på Quest utan enbart ett PCVR spel Rift/SteamVR.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Det handlar inte om själva produkten i sig med funktioner, där är jag redan jättenöjd :). Det handlar om innehållet som släpps till den framöver.

Samma svar som tidigare, jag älskar min Rift S och hur den fungerar. Men vad jag är rädd för är att Oculus själva kommer att sluta göra spel till den för att istället fokusera på spel till Quest.

Jo, Facebook kommer säkert lägga mer pengar på att sponsra deras Quest innehåll istället för sitt PCVR innehåll, även om det senare troligtvis inte kommer upphöra fullständigt.

Ser inte hur du undviker det genom att köpa ett annat PCVR headset, så som Valve index? Du kommer fortfarande ha tillgång till allt PCVR inhåll med din Rift.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Låter fake, men man vet ju aldrig.
Känns konstigt att man dumpar hela "oculus konto" grejen om man endå ska göra ett Facebook konto för Quest separat.

Kan ju va att de backar efter den respons de fått i rädsla av att tappa kunder?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Kan ju va att de backar efter den respons de fått i rädsla av att tappa kunder?

Om det vore fallet så hade de varit väldigt högljudda med det. Annars hade det inte tjänat så mycket till.
Så antagligen kommer det ett tydligt förkunnande snart, eller mer troligt så är det inte riktigt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag var beredd på att Oculus skulle ersätta både Rift och Quest med en Quest 2. Men jag trodde det även skulle vara en tredje nivå.

I och med deras ganska imponerande handspårning så trodde jag att den kommande Questen även skulle ersätta (återuppliva) Go. Jag trodde de även skulle sälja headsetet helt utan kontroller för media konsumtion och handspårnings-upplevelser.

Oculus säljer handkontroller för 79 euro styck, vilket givetvis innefattar en bra vinstmarginal. Säg att paret kontroller medför en kostnad på 80 euro för Quest 2 paketet.

Ett potentiellt media/handspårnings alternativ skulle då kunna kosta 269 euro i butik istället för 349 euro. Nu hade alternativet inte varit intressant för mig, men jag tror det hade varit en bra idé för att komma ännu djupare in i impulsköps området. Sen hade givetvis många av de köpen lätt till senare köp av både kontroller och linkkablar. Om man motsvarade drog av 70 USD hade headsetet börjat på 229 dollar i USA.

Jag tror mina siffror är rimliga och jag tror en handspårad instegs-Quest hade varit en bra idé.
Vad är era tankar? Hade ni sett det som ett rimligt erbjudande?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag var beredd på att Oculus skulle ersätta både Rift och Quest med en Quest 2. Men jag trodde det även skulle vara en tredje nivå.

I och med deras ganska imponerande handspårning så trodde jag att den kommande Questen även skulle ersätta (återuppliva) Go. Jag trodde de även skulle sälja headsetet helt utan kontroller för media konsumtion och handspårnings-upplevelser.

Oculus säljer handkontroller för 79 euro styck, vilket givetvis innefattar en bra vinstmarginal. Säg att paret kontroller medför en kostnad på 80 euro för Quest 2 paketet.

Ett potentiellt media/handspårnings alternativ skulle då kunna kosta 269 euro i butik istället för 349 euro. Nu hade alternativet inte varit intressant för mig, men jag tror det hade varit en bra idé för att komma ännu djupare in i impulsköps området. Sen hade givetvis många av de köpen lätt till senare köp av både kontroller och linkkablar. Om man motsvarade drog av 70 USD hade headsetet börjat på 229 dollar i USA.

Jag tror mina siffror är rimliga och jag tror en handspårad instegs-Quest hade varit en bra idé.
Vad är era tankar? Hade ni sett det som ett rimligt erbjudande?

Jag tror inte det kommer ske. 349 eur eller 269 har ingen större betydelse, fortfarande ungefär samma prisklass och samma konsumentgrupp. Extremt billigt om man ser till konkurrerande produkter. Därtill tror jag många skulle missuppfatta vad det är de köper, 99% av allt innehåll försvinner ju när kontrollerna försvinner. De har ju sparat in stålar på huvudremmem för att få ett lägre baspris och längre än så tyckte nog inte Oculus heller att det skulle löna sig

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein