3080 referens design problem (3-parts kylare)

Permalänk
Medlem

Ett försök till förnuftigt resonemang baserat på de fåtal fakta som finns i dagsläget

Jag fick nys om detta igår natt, och har därför ägnat dagen åt att läsa, se videos i ämnet samt testa mitt eget kort i ett antal stresstester.

Sammanfattning:

  • Ni som oroar er för att ni beställt den ena eller andra kortet och är oroade över om färgen på era kondensatorer är rätt eller fel, sluta oroa er. Det finns just nu ingen anledning i dagsläget att tro att denna release skulle innehålla flera måndagsexemplar än någon annan release genom åren. Däremot är detta den mest hypade releasen jag varit med om, därmed finns det även stort intresse i alla media outlets att blåsa upp det minsta lilla till ofantliga proportioner. Lägg även till att antalet människor där ute som är heligt förbannade på nVidia överstiger antalet RTC 30xx kort på marknaden. Situationen är rätt speciell minst sagt.

  • Jag har ett Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, ett av de kort som ska enligt utsaga ha 6 st "dåliga" eller "billiga" kondensatorer. Kortet fungerar utmärkt. Jag har kört kortet i BIOS läget "OC" med Furmark, Firestrike Ultra Stresstest, Port Royale stresstest, Timespy Extreme stresstest, Heaven benchmark Extreme. Smärtgränsen ligger på ca 2025 Mhz, jag har i MSI Afterburner lekt med att höja Core Clock mellan +20 till +50 men då det är alltid slutligen Power Budget som sätter stopp för hur kortet klockar upp så blir det sällan några högre frekvensspikar, det är mer intressant vad Average clock ligger på efter stresstesterna. Just mitt exemplar verkar ha funnit sig till ro runt 1933 Mhz met toppar upp till 2025 Mhz. Och detta kortet är specificerat för en GPU Boost Clock på 1800 Mhz, jag har ingen anledning att vara missnöjd. Kortet börjar bli ostabilt när jag går över +30 Core Clock.

  • I videon från BuildZoid så uttrycker han två saker som fastnade hos mig. Det ena är att han tycker det är märkligt att folk blir förvånade när korten krashar när hastigheten är över 2000 MHz. Det hittills högst specade kortet är ROG STRIX med 1900Mhz. Den andra saken är att han säger att det är en extremt enkel sak att testa så att dessa kondensatorer håller måttet för avsedda frekvenser så att det skulle vara en miss eller slarv hos korttillverkarna verkar orimligt.

Ta det för vad det är värt men mängden samples ute på marknaden är extremt liten för tillfället, det märker man inte minst på alla stora techtubers som på sin höjd har 3-4 st olika 3080 kort i studion 9 dagar efter släpp. Dom brukar ha 10 st vid det här laget.

Men vad är det då som gör att kort krashar för vissa?
Ja vi kan bara gissa men med tanke på att denna generation har ca 50% högre power budget än tidigare generation så ligger det nära till hands att korten är känsligare för halvkassa PSUer eller andra brister i strömförsörjningen.

Det sitter onekligen entusiaster där ute som dragits med av hypen kring dessa kort och är besvikna för att korten inte pallar 2300Mhz, dom har en tendens att låta mycket.

En annan faktor är som vanligt drivrutinerna som är nya och kanske inte helt optimala ännu.

TLDR: En storm i ett vattenglas.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Hoppsan...Jag brukar köra på Sapphire...Funkar för mig.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Kanske tur i oturen för oss som inte lyckats få tag på något kort än så kan de "lyckliga" som har korten beta testa åt oss andra...

Permalänk
Medlem

Sådant där ska man garanterat hitta i utvecklingsfasen. Självklart ska även högre frekvenslägen kunnat testas innan produktlansering. Även om dessa är över officiell turbo så är de inom någon form av specifikation.
Inte sett något så framstressat sedan P3 1GHz. En aldrig tidigare skådad desperation hos nVidia verkar mycket lovande inför RDNA2.

Permalänk

@storPutte:

kanske är anledningen.. de kanske byter ut de såkallade sp-capsen iallafall 2 av dem

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

Ser att det kommit ut ett Zotac 3080 på blocket nu ikväll om någon vågar!

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Avstängd

@nihilist71: Om jag förstått det rätt så kraschar korten när man kör högre överklockning än den "officiellt stödjande medföljda turboboosten"? Verkar ju rimligt att det krascher då. Ingen här som någonsin fått en krasch när de överklockat sin CPU?

Det är väl bara ge tusan i att överklocka antar jag? Vad är det man får? Typ 3-5 fps högre med överklockning samt garanterade krascher?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

@nihilist71: Om jag förstått det rätt så kraschar korten när man kör högre överklockning än den "officiellt stödjande medföljda turboboosten"? Verkar ju rimligt att det krascher då. Ingen här som någonsin fått en krasch när de överklockat sin CPU?

Det är väl bara ge tusan i att överklocka antar jag? Vad är det man får? Typ 3-5 fps högre med överklockning samt garanterade krascher?

Snarare är det väl så att om korten känner av att de är svala nog att pressa högre så gör de det och det är då krascherna sker, så med ditt resonemang får man i så fall "ge tusan i att ha ett för svalt kort".

Klart folk ska få överklocka om de vill. Det som ska sätta gränsen är ju GPU/minne och inte komponenter runtikring. Så har det varit innan så inte ska det väl vara någon skillnad nu? Att acceptera det här är som konsument att finna sig i att tillverkarna snålar, och som jag sa innan så är det väl OK på utpräglade budgetkort, men på kort där man betalar premium så ska det vara toppklass rakt igenom. Annars är ju frågan varför man betalar extra för de korten liksom.

Nej, vi som konsumenter ska inte bidra till att företag tycker det är OK att snåla in på saker. Det är att skjuta oss själva i foten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

@nihilist71: Om jag förstått det rätt så kraschar korten när man kör högre överklockning än den "officiellt stödjande medföljda turboboosten"? Verkar ju rimligt att det krascher då. Ingen här som någonsin fått en krasch när de överklockat sin CPU?

Det är väl bara ge tusan i att överklocka antar jag? Vad är det man får? Typ 3-5 fps högre med överklockning samt garanterade krascher?

Ja det var precis det jag också tänkte, jag fick inte det hela att gå ihop. Nörd som man är så var man ju tvungen att testa. Jag har inte haft en enda krasch förutom när jag glömde powerlimit på 50% och startade MS flight simulator, det tyckte inte kortet om och stängde vänligt men bestämt av spelet redan vid uppstart.

Det finns säkert dåliga kort där ute, precis som det alltid gör, men denna hysteri gör mig fundersam.

Jag tänker nu byta tillbaka BIOS läget till "silent" eftersom jag bryr mig inte om 100MHz hit eller dit, så tyst som möjligt är viktigare än 2 FPS.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Ja det var precis det jag också tänkte, jag fick inte det hela att gå ihop. Nörd som man är så var man ju tvungen att testa. Jag har inte haft en enda krasch förutom när jag glömde powerlimit på 50% och startade MS flight simulator, det tyckte inte kortet om och stängde vänligt men bestämt av spelet redan vid uppstart.

Det finns säkert dåliga kort där ute, precis som det alltid gör, men denna hysteri gör mig fundersam.

Jag tänker nu byta tillbaka BIOS läget till "silent" eftersom jag bryr mig inte om 100MHz hit eller dit, så tyst som möjligt är viktigare än 2 FPS.

Jag hör inte ens min dator när jag spelar då headset stänger ute ljud och ingame ljudet överröstar. Så jag tar gärna dom där 2 FPSen.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Snarare är det väl så att om korten känner av att de är svala nog att pressa högre så gör de det och det är då kranierna sker, så med ditt resonemang får man i så fall "ge tusan i att ha ett för svalt kort".

Jag kan inte redogöra för hur boost algoritmen ser ut, den är rätt förvirrande men den påminner väldigt mycket om hur Ryzen processorerna jobbar. Jag utgår från att du raljerar en aning med detta utlåtande, rimligen är det en enkel sak att justera boost algoritemen för att undvika att den boostar för mycket och "sträcker sig" innan den värmt upp.

Skrivet av Ozzed:

Klart folk ska få överklocka om de vill. Det som ska sätta gränsen är ju GPU/minne och inte komponenter runtikring.

Ja det är rimligt men det finns heller inget som säger att det inte är så i dagsläget.

Skrivet av Ozzed:

och som jag sa innan så är det väl OK på utpräglade budgetkort, men på kort där man betalar premium så ska det vara toppklass rakt igenom. Annars är ju frågan varför man betalar extra för de korten liksom.

Ja, det är väl sant, men mig veterligen så finns det inga "premium" kort ute ännu, det enda kort som sniffar på det segmentet ska väl vara MSI Gaming X men det kortet känns inte riktigt i nivå med ROG STRIX och AURUS EXTREME som enligt vad jag förstår inte ens lämnat fabriken. Men jag förstår vad du menar, dessa kort är INTE billiga ändå men vi har väl blivit fartblinda efter RTX 20xx prissättningen.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Snarare är det väl så att om korten känner av att de är svala nog att pressa högre så gör de det och det är då krascherna sker, så med ditt resonemang får man i så fall "ge tusan i att ha ett för svalt kort".

Klart folk ska få överklocka om de vill. Det som ska sätta gränsen är ju GPU/minne och inte komponenter runtikring. Så har det varit innan så inte ska det väl vara någon skillnad nu? Att acceptera det här är som konsument att finna sig i att tillverkarna snålar, och som jag sa innan så är det väl OK på utpräglade budgetkort, men på kort där man betalar premium så ska det vara toppklass rakt igenom. Annars är ju frågan varför man betalar extra för de korten liksom.

Nej, vi som konsumenter ska inte bidra till att företag tycker det är OK att snåla in på saker. Det är att skjuta oss själva i foten.

https://twitter.com/JayzTwoCents/status/1309904144887500800

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Jag hör inte ens min dator när jag spelar då headset stänger ute ljud och ingame ljudet överröstar. Så jag tar gärna dom där 2 FPSen.

Haha, jag förstår!

Jag har fått "eget rum" efter det att dottern flyttat hemifrån så jag kan nu köra med högtalare för första gången på länge så det är skönt med en relativt tyst dator!

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

precis sånt här som gör att jag är glad att jag alltid väntar 1 eller 2 batchar av GPUer innan jag slår till. det är rent av idiotiskt att köpa överhypade grejer vid lansering.. gtoxed scores again!! *laughs in 2070 super super stable!*

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Snarare är det väl så att om korten känner av att de är svala nog att pressa högre så gör de det och det är då krascherna sker, så med ditt resonemang får man i så fall "ge tusan i att ha ett för svalt kort".

Klart folk ska få överklocka om de vill. Det som ska sätta gränsen är ju GPU/minne och inte komponenter runtikring. Så har det varit innan så inte ska det väl vara någon skillnad nu? Att acceptera det här är som konsument att finna sig i att tillverkarna snålar, och som jag sa innan så är det väl OK på utpräglade budgetkort, men på kort där man betalar premium så ska det vara toppklass rakt igenom. Annars är ju frågan varför man betalar extra för de korten liksom.

Nej, vi som konsumenter ska inte bidra till att företag tycker det är OK att snåla in på saker. Det är att skjuta oss själva i foten.

I stora hela håller jag med dig. Liksom så här; marknadsförs ett kort som att det ska klara av överklockning och sen inte klarar det pga komponentval så är det fult. Men jag sätter till att jag minsann inte tror att detta är första gången kringliggande komponenter sätter stopp för överklockning. Det är alltid något som måste ge sig först och sällan slutanvändare kartlägger varför utan snarare bara accepterar att det tar stopp.

I några fall här verkar det ta stopp lite väl fort, dvs innan slutanvändare ens rört något OC-program. Men ju mer man läser desto mer låter det som att det kan justeras mha firmware och drivrutiner. Förväntar mig inget svar på en så pass komplicerad situation förrän ingenjörerna på nvidia och tredjepart fått felsöka i lugn och ro.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Otroligt bra genomgång av Jonas.

Läste att Crysis Remastered kraschade nya 3080 häromdan, gissar att det var relaterat till detta.

Har själv kört med Asus grafikkort senaste 10 åren och har aldrig haft problem.

Har dock blivit osäker på att skaffa OC varianter framöver när det gäller grafikkort ang stabilitet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Otroligt bra genomgång av Jonas.

Läste att Crysis Remastered kraschade nya 3080 häromdan, gissar att det var relaterat till detta.

Har själv kört med Asus grafikkort senaste 10 åren och har aldrig haft problem.

Har dock blivit osäker på att skaffa OC varianter framöver när det gäller grafikkort ang stabilitet.

Gillar starkt att Sweclockers gör en video också, mer sånt!

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Avstängd

Är det så att det är "ej utlovade hastigheter" som får korten att krascha i detta fall? (pga. överklockeri) I sådana fall är det lite som att klaga på processorer som klarar hur mycket som helst överklockning innan krascher. Samtidigt förstår jag att det kan kännas lite "köpa grisen i säcken" eftersom ingen fick veta i förväg vilka grafikkort som hade vilka slags överklockningsgränser på grund av valda komponenter.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv

Gäller att ha koll sen på begagnat marknaden så man inte köper ett dåligt kort.

Andrahandsvärde måste vara riktigt lågt på dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Jag kan inte redogöra för hur boost algoritmen ser ut, den är rätt förvirrande men den påminner väldigt mycket om hur Ryzen processorerna jobbar. Jag utgår från att du raljerar en aning med detta utlåtande, rimligen är det en enkel sak att justera boost algoritemen för att undvika att den boostar för mycket och "sträcker sig" innan den värmt upp.

Ja det är rimligt men det finns heller inget som säger att det inte är så i dagsläget.

Ja, det är väl sant, men mig veterligen så finns det inga "premium" kort ute ännu, det enda kort som sniffar på det segmentet ska väl vara MSI Gaming X men det kortet känns inte riktigt i nivå med ROG STRIX och AURUS EXTREME som enligt vad jag förstår inte ens lämnat fabriken. Men jag förstår vad du menar, dessa kort är INTE billiga ändå men vi har väl blivit fartblinda efter RTX 20xx prissättningen.

Nvidias Founder's edition börjar väl mer och mer bli premium, och det är ju också det (bland annat) som verkar ha ett vettigt val av kondensatorer så att problematiken kan undvikas, men ja... Zotac är ju lite mer av ett budgetmärke så möjligen kan man "ursäkta" det med det, men känns ändå som en otroligt dum sak att snåla in på om man vill göra ett billigt kort.

Värdelöst dravel. Totalt värdelöst. Klart som fan folk skall kunna klocka sina kort och att det ska ta stopp på grund av att komponenterna man klockar inte orkar mer oc inte på grund av att de valt komponenter som inte klarar kringuppgifter. Han kan ha rätt i sak, i strikt teknisk mening, men sålänge inte tillverkarna går med på att anpassa sin marknadsföring för att förmedla att standardfrekvenser är det man betalar för och allt över det är en högst osannolik bonus, så är det rent svammel från hans sida. Och varken du eller jag eller någon annan tror väl på allvar att alla tillverkare vill bölrja marknadsföra sina kort som "precis samma prestanda som konkurrenterna"? Så sålänge de vill ha överklockning som ett marknadsföringsverktyg får de faktiskt finna sig i att tillse att det som de ansvarar för själva, dvs val av kondensatorer mm, står pall för eventuell överklockning. Självklart kan de inte rå över kvaliteten på minneschip, GPU-kretsar med mera, men i det fall de kan göra egna val så ska de såklart välja sådant som klarar överklockade GPU:er, om de vill marknadsföra sina kort som överklockningsbara.

Skrivet av Teddis:

I stora hela håller jag med dig. Liksom så här; marknadsförs ett kort som att det ska klara av överklockning och sen inte klarar det pga komponentval så är det fult. Men jag sätter till att jag minsann inte tror att detta är första gången kringliggande komponenter sätter stopp för överklockning. Det är alltid något som måste ge sig först och sällan slutanvändare kartlägger varför utan snarare bara accepterar att det tar stopp.

I några fall här verkar det ta stopp lite väl fort, dvs innan slutanvändare ens rört något OC-program. Men ju mer man läser desto mer låter det som att det kan justeras mha firmware och drivrutiner. Förväntar mig inget svar på en så pass komplicerad situation förrän ingenjörerna på nvidia och tredjepart fått felsöka i lugn och ro.

3000-serien är inte den första extremt överhypade lanseringen från Nvidia direkt. Så gott som varje ny lanseringscykel har åtföljts av detaljanalyser och folk som direkt skall överklocka och pressa korten till max.

Inget konstigt i sig att det kan vara annat än GPU/minne som sätter stopp, men på helt nya kort så är det faktiskt konstigt. kondensatorer har ju betydligt enklare design än en GPU eller en minneskrets, så att de sätter stopp redan efter några dagar kan vad jag kan se bara betyda att de inte är specade till det som krävs av dem. Vems fel det är eller varför det sker rent tekniskt lär väl bli en pågående diskussion, men det som stör mig är att folk redan nu verkar tycka att "Jamen det är ju överklockning så det finns inga garantier", och så har det inte varit innan. Vill man själv inte klocka så OK låt bli då, men att folk sitter här och försöker skylla på konsumenterna istället för att bara inse att det är tillverkarna som dabbat sig/snålat är det som gör mig irriterad. Det luktar väldigt mycket "You're holding it wrong", om man så säger.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Är det så att det är "ej utlovade hastigheter" som får korten att krascha i detta fall? (pga. överklockeri) I sådana fall är det lite som att klaga på processorer som klarar hur mycket som helst överklockning innan krascher. Samtidigt förstår jag att det kan kännas lite "köpa grisen i säcken" eftersom ingen fick veta i förväg vilka grafikkort som hade vilka slags överklockningsgränser på grund av valda komponenter.

Vad jag har läst så verkar kort krascha pga att de boostar för högt. Man kan alltså köpa ett kort, sätta det i datorn, installera drivers, spela och få krascher för att kortet automatiskt körs för snabbt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vems fel det är eller varför det sker rent tekniskt lär väl bli en pågående diskussion, men det som stör mig är att folk redan nu verkar tycka att "Jamen det är ju överklockning så det finns inga garantier", och så har det inte varit innan. Vill man själv inte klocka så OK låt bli då, men att folk sitter här och försöker skylla på konsumenterna istället för att bara inse att det är tillverkarna som dabbat sig/snålat är det som gör mig irriterad. Det luktar väldigt mycket "You're holding it wrong", om man så säger.

Jag har inte sett någon som ställt sig på tillverkarnas sida mot konsumenterna, har du sett det?

Däremot verkar domen redan fallit om att vissa tillverkare har bygget fel och andra byggt rätt, det vet vi inte ett smack om ännu.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Jag har ett Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, ett av de kort som ska enligt utsaga ha 6 st "dåliga" eller "billiga" komponenter. Kortet fungerar utmärkt....

TLDR: En storm i ett vattenglas.

Bara för att det fungerar för dej så betyder det inte att det fungerar för alla. Tycker det är bra att media uppmärksammar detta och tvingar diverse tillverkare att kommentera och eventuellt åtgärda problemet.

'Ett bra exempel är ASUS 5700XT Strix där media TOTALT missade att kortet är feldesignat. De vare användare på reddit som började uppmärksamma eventuella problem med skruvar. Var själv en av dem som la ut bilder och film på problemet vilket gjorde att nyheten fick mer glöd. Tillslut uppmärksammade HU diverse inlägg och tvingade Asus till åtgärder.

Permalänk
Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk

"But can it crash crysis?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Bara för att det fungerar för dej så betyder det inte att det fungerar för alla. Tycker det är bra att media uppmärksammar detta och tvingar diverse tillverkare att kommentera och eventuellt åtgärda problemet.

Korrekt. Det verkar som du tycker det hade varit bättre om jag inte hade delat med mig av mina erfarenheter?
I så fall får jag förtydliga att meningen med min post var att det är för mycket slutsatser dragna med för lite fakta.
Jättebra att Sweclockers bevakar detta, dom gör det dessutom på ett väldigt sansat analyserande sätt utan att dra några förhastade slutsatser.

Skrivet av employed:

'Ett bra exempel är ASUS 5700XT Strix där media TOTALT missade att kortet är feldesignat. De vare användare på reddit som började uppmärksamma eventuella problem med skruvar. Var själv en av dem som la ut bilder och film på problemet vilket gjorde att nyheten fick mer glöd. Tillslut uppmärksammade HU diverse inlägg och tvingade Asus till åtgärder.

Bra där, du delade således med dig av dina erfarenheter som ledde fram till en mer komplett bild av situationen!

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Jag har inte sett någon som ställt sig på tillverkarnas sida mot konsumenterna, har du sett det?

Däremot verkar domen redan fallit om att vissa tillverkare har bygget fel och andra byggt rätt, det vet vi inte ett smack om ännu.

"Är väl bara låta bli att klocka då", och liknande kommentarer, utan att peka ut någon specifikt för det finns flertalet, tycker jag är att åtminstone väldigt starkt insinuera att konsumenten inte skall se det som att produkten man köpt är defekt, men är kanske jag som tolkar in för mycket i uttalanden som dessa.

Angående var problemet ligger så är det ju väl etablerat att Nvidia inte låtit tillverkarna testa korten tillräckligt länge och dels tillåtit en design som verkar orsaka problem. Men med det sagt så kanske den "dåliga" designen inte alls är dålig utan kan rättas att bete sig korrekt via en BIOS-uppdatering, så där håller jag med dig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Hittade en intressant video från någon som verkar kunnig

https://www.youtube.com/watch?v=GPFKS8jNNh0

Det var en väldigt bra video. Tack för den!

Permalänk
Medlem

Bra video! Det är de stora ström ändringarna som ger de höga magnetfälten och störningarna dock och det är spikarna i dem kondingarna ska äta upp.

Ang val ditt eller datt så kan det ju beror vad tillverkaren har i lager.
Ofta är det komponenter man köper i 50000 tal och man vill ha så få olika komponenter som möjligt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Är väl bara låta bli att klocka då", och liknande kommentarer, utan att peka ut någon specifikt för det finns flertalet, tycker jag är att åtminstone väldigt starkt insinuera att konsumenten inte skall se det som att produkten man köpt är defekt, men är kanske jag som tolkar in för mycket i uttalanden som dessa.

Svårt med text, e-post och forum, svårt att tolka vad som menas, helt klart är att detta skapar hög temperatur och debatt. Jag tycker det är rätt intressant!

Jag tror att jag själv är rätt desillusionerad när det gäller stora företag, har gått på så många minor genom åren att man mer eller mindre räknar med att bli blåst då och då.

Denna åkte jag på, det var den första riktiga torsken som jag åkte på när det gäller grafikkort:
3dfx Voodoo Rush

Sedan minns jag ASUS Riva TNT Ultra Deluxe flagskeppskort som ASUS slutade supporta när Windows XP släpptes, typ ett år efter jag köpte det. Ungefär som att support för 3080 skulle upphöra när höstreleasen av Windows 10 släpps nästa år. Då var JAG väldigt upprörd, vem ville sitta med Windows ME/98 när det fanns Windows XP. Jösses, VR glasögon och ALLT....15 år före sin tid
ASUS Riva TNT 2 Ultra Deluxe

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604