Permalänk
Medlem

Första Onewheel tråden?

Får väll starta den första Onewheel tråden, konstigt med så många prylnördar?

Min Pint

Enklast förklarat en skateboard med ett hjul i mitten och är det närmaste du kommer åka snowboard på asfalt. Eller en Segway med ett hjul, om det är en bättre förklaring.
Finns idag i två versioner Onewheel XR och Pint som är en smidigare men en mer instegsmodell.

Köpte på rent infall som julklapp till mig själv, som tråkigt nog fastande i tullen.
Så jag rekommenderar att ni inte beställer den från Futuremotion.

Som sagt tjusningen är att åka snowboard på asfalt och samtidigt vara ett extremt smidig transportmedel. På hur många andra fordon kan du dricka öl och röka samtidigt, eller åka hem med två fulla kassar med mat.

Tog ca 1h att lära sig grunderna och var småläskigt i ca 1 vecka innan man kände sig någorlunda trygg.
Så det finns definitivt en inlärningskurva, men när du väl känner dig trygg så är det lika naturligt som att cykla. Vilket kanske är det mest imponerande hur intuitivt och naturligt det är att glida fram, så nära perfektion du kan komma.
Lite av orsaken mitt intresse av skateboards med elmotor är ganska svalt, men måste iallafall testa nån gång. Och en skateboard är svår att stå på utan en elmotor som går i 35km/h.
Onewheel är lite som en Segway så den är självbalanserande till en viss punkt, men alla kommer att vurpa så enkelt är det. Så använd hjälm, speciellt de först 10 milen och helst också andra skydd.

En Onewheel Pint har också ett antal nackdelar.

  • Du kommer att vurpa

  • Räckvidd på XR är 2-3 mil och Pint drygt en mil

  • En Pint är lite för långsam knappt 25km/h

  • Fot-utmattning vid längre sträckor, efter några par kilometer måste jag stanna

Permalänk
Medlem

Ser kul ut! ...men redan 32 år gammal så är jag för gubbig för att lyckas lägga så stor tonvikt på kul i trion Kul-Pris-Praktisk för att verkligen känna något sug.

Och även om jag inte är en säkerhetsivrare** så vettefan om någon av alla dessa elektrifierade personliga transportmedlen som sett dagens ljus de senaste 10 åren har en suck mot en hederlig cykel. Jag är liksom väldigt betuttad i tanken på att kunna stanna på ett enkelt kontrollerat sätt, gärna snabbt*. En cykel faktiskt erbjuder faktiskt också en krockzon ungefär lika stor som ett halvt cykelhjul.

Givetvis måste jag medge att jag inte vet exakt hur det fungerar i praktiken. Teoretiskt, om man snabbt som attan sätter sig på huk och lutar sig bakåt relativt färdriktningen så borde inte skillnaden mot en cykel vara så stor om det bara finns nog med bromsverkan att tillgå.

*ja, vissa cyklar, t.ex. min, har en ganska lång bromssträcka pga taskiga däck och ingen frambroms.
** fan... efter att ha skrivit detta så inser jag att jag låter jag som en säkerhetsivrare ._.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Ser kul ut! ...men redan 32 år gammal så är jag för gubbig för att lyckas lägga så stor tonvikt på kul i trion Kul-Pris-Praktisk för att verkligen känna något sug.

Och även om jag inte är en säkerhetsivrare** så vettefan om någon av alla dessa elektrifierade personliga transportmedlen som sett dagens ljus de senaste 10 åren har en suck mot en hederlig cykel. Jag är liksom väldigt betuttad i tanken på att kunna stanna på ett enkelt kontrollerat sätt, gärna snabbt*. En cykel faktiskt erbjuder faktiskt också en krockzon ungefär lika stor som ett halvt cykelhjul.

Givetvis måste jag medge att jag inte vet exakt hur det fungerar i praktiken. Teoretiskt, om man snabbt som attan sätter sig på huk och lutar sig bakåt relativt färdriktningen så borde inte skillnaden mot en cykel vara så stor om det bara finns nog med bromsverkan att tillgå.

*ja, vissa cyklar, t.ex. min, har en ganska lång bromssträcka pga taskiga däck och ingen frambroms.
** fan... efter att ha skrivit detta så inser jag att jag låter jag som en säkerhetsivrare ._.

Får du kamma över flinten och dra in ölmage, min farsa var 50 när han började åka snowboard och fick sluta när han blev för stel att sätta på sig brädan.
Plus att jag är 3år äldre, köp dig en basker och mata fåglarna med de andra gubbarna i parken, lol Burn.

Bromsträckan är kortare på min Pint än min cykel, det ena har ett mjukt gokartdäck och det andra är ett smalt och stenhårt däck med minimal friktionsyta.
Men som sagt alla kommer att kommer vurpa på en onewheel, nu var det länge sedan när jag inte försökte utmana ödet.

En elcykel är ett extremt praktiskt fordon och är på det stora hela överlägset allt annat.
Men för mig hade en "dyr" elcykel rostat bort på västkusten och förmodligen stulen första året.
Min 400kr cykel har stått och rostat i sin ensamhet i snart ett år, skäms nästan.

Onewheel "Pint" är ett praktiskt fordon för folk som gillar skateboard och speciellt att åka snowboard.
Skulle säga att det är roligare än snowboard, slipper köer, sega skidliftar och dyra liftkort.
En praktisk leksak helt enkelt.

Permalänk
Master of Overkill

Kör "onewheel" också men en sån här, 9-10 mil batteritid och lite annat gött.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kör "onewheel" också men en sån här, 9-10 mil batteritid och lite annat gött.
https://www.ewheels.com/wp-content/uploads/2020/03/MSX-Pro-Featured-700x700.jpg

Är deffinitivt en variant du kan dricka öl och röka samtidigt, som borde vara ett minimum krav.
EUC's har sin fördelar som räckvidd och hastighet, även om det inte är lagligt i Sverige.
Känns iallafall som roligare alternativ än elcykel, speciellt med fartvinden I håret.
För mig föll suget lite på samma orsak oelg's trio kul-pris-praktisk, men det motsatta.
För någon som gillade brädor i sin ungdom så verkade onewheel vara ett betydligt roligare alternativ.
Men jag måste testa en EUC nån dag speciellt nån med lite hastighet, som mer kan liknas med en moppe.
Kan man bära upp klumpen 3 våningar utan att att använda svordomar, är en begränsning jag har.
Hur är det att vurpa på en EUC, på en Onewheel är det normalt face-plant även om jag har lyckats springa av alla så här långt, men har sponat med asfalten för andra orsaker.

Vad Kostar den?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ramlösa:

Är deffinitivt en variant du kan dricka öl och röka samtidigt, som borde vara ett minimum krav.
EUC's har sin fördelar som räckvidd och hastighet, även om det inte är lagligt i Sverige.
Känns iallafall som roliga alternativ än elcykel, speciellt med fartvinden I håret.
För mig föll suget lite på samma orsak oelg's trio kul-pris-praktisk, men det motsatta.
För någon som gillade brädor i sin ungdom så verkade onewheel vara ett betydligt roligare alternativ.
Men jag måste testa en EUC nån dag speciellt nån med lite hastighet, som mer kan liknas med en moppe.
Kan man bära upp klumpen 3 våningar utan att att använda svordomar, är en begränsning jag har.
Hur är det att vurpa på en EUC, på en Onewheel är det normalt face-plant även om jag har lyckats springa av alla så här långt, men har sponat med asfalten för andra orsaker.

Vad Kostar den?

Testat onewheel tycker är ren skit jämförelse men det är (jag)
Det är två helt olika värdar.

https://iwheel.se/ Svensk
https://www.ewheels.com/
https://myewheel.com/shop/
https://e-wheels.no/ norsk

Lite butiker.
Mitt hjul kostar 1900 euro.

https://myewheel.com/gotway-msuper-pro-1800wh/

Det hade jag köpt annars
https://myewheel.com/gotway-nikola-plus/

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Känns som ännu en tingest som överbelastar vården och ökar försäkringskostnader

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av oqvist:

Känns som ännu en tingest som överbelastar vården och ökar försäkringskostnader

Ja om man kör som en idiot, cyklar i gbg är fan 100 gånger värre tex.
Jag är enormt mycket mer säkrare på mitt hjul än när jag åker på min räser cykel kan jag säga

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

KUL jag såg en för första gången här om dagen. Vi får väl se som det tar över städerna som elscootern gjort.

Permalänk
Medlem

Jag hade allvarliga planer på en XR, men kom aldrig till skott att köpa på grund av reserestriktionerna under pandemin (ville provköra först). Efter att ha läst på lite mer så inser jag att skyddsutrustning för min förmåga/risktagande antagligen skulle gå på lika mycket som en XR och då börjar det bli dyrt och inte helt praktiskt.

Jag kommer antagligen vänta på nästa modell. Då hoppas jag att FM bygger in möjlighet till hastighetsbegränsning (20 km/h, se nedan) och "fangs" eller liknande för att minska risken för nose-dive.

Skrivet av oqvist:

försäkringskostnader

Det här är väl dock inget problem eftersom EUC/OneWheel inte går att trafikförsäkra? (Ja, de kanske går att trafikförsäkra, men försäkringen kommer inte gälla). Både EUC och OneWheel är väl därför olagliga att köra i trafik (inklusive cykelbanor)? De är inte elcyklar (maxeffekt 250W), självbalancerande (maxhastighet 20 km/h) eller elmopeder (de saknar typgodkännande som moppe och de kommer antagligen inte kunna få det).

Relevant lagrum tror jag är SFS 2001:559, § 4b och § 3a-c.

Vad jag förstår så löser förare av den härt typen av fordon det genom att helt enkelt strunta i att vara trafikförsäkrad och köra ändå. Polisen bryr sig inte, trots att dom antagligen har full koll på att det inte är tillåtet. Man tar en rätt stor ekonomisk risk om man skulle råka skada någon annnan i trafiken på ett fordon av det här slaget. Om B-körkortet ligger i riskzonen vet jag inte, men det skulle inte förvåna mig.

Jag skriver ovanstående eftersom jag hoppas att jag har fel i vad som gäller och att man kan komma undan med att köra under regelverket för cyklar (oförsäkrat). Men jag tror tyvärr inte det. Har ni några kommentarer om det @tvelander och @ramlösa? Har ni någon trafikförsäkring?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av KAD:

Jag hade allvarliga planer på en XR, men kom aldrig till skott att köpa på grund av reserestriktionerna under pandemin (ville provköra först). Efter att ha läst på lite mer så inser jag att skyddsutrustning för min förmåga/risktagande antagligen skulle gå på lika mycket som en XR och då börjar det bli dyrt och inte helt praktiskt.

Jag kommer antagligen vänta på nästa modell. Då hoppas jag att FM bygger in möjlighet till hastighetsbegränsning (20 km/h, se nedan) och "fangs" eller liknande för att minska risken för nose-dive.

Det här är väl dock inget problem eftersom EUC/OneWheel inte går att trafikförsäkra? (Ja, de kanske går att trafikförsäkra, men försäkringen kommer inte gälla). Både EUC och OneWheel är väl därför olagliga att köra i trafik (inklusive cykelbanor)? De är inte elcyklar (maxeffekt 250W), självbalancerande (maxhastighet 20 km/h) eller elmopeder (de saknar typgodkännande som moppe och de kommer antagligen inte kunna få det).

Relevant lagrum tror jag är SFS 2001:559, § 4b och § 3a-c.

Vad jag förstår så löser förare av den härt typen av fordon det genom att helt enkelt strunta i att vara trafikförsäkrad och köra ändå. Polisen bryr sig inte, trots att dom antagligen har full koll på att det inte är tillåtet. Man tar en rätt stor ekonomisk risk om man skulle råka skada någon annnan i trafiken på ett fordon av det här slaget. Om B-körkortet ligger i riskzonen vet jag inte, men det skulle inte förvåna mig.

Jag skriver ovanstående eftersom jag hoppas att jag har fel i vad som gäller och att man kan komma undan med att köra under regelverket för cyklar (oförsäkrat). Men jag tror tyvärr inte det. Har ni några kommentarer om det @tvelander och @ramlösa? Har ni någon trafikförsäkring?

Dom går som elcykel, effekt finns ingen begränsning då det är ej självbalanserande.
Enda som gäller är kör ej över 20km/h på allmän väg! Så cykelbanor bara köra på, även gångbanor bara ej över 6km/h etc som vanligt.
Så kör vettigt jag kört i 5 år inga problem, brukar vara ute på sent kvällar ute blåsa rätt fort men då är ingen ute och på vägar där man hinner bromsa utan problem.
Jag har skydd, handled 700kr, hjälm 3200kr ,knä 800kr, armbåge 700kr och riktiga skor 1500kr

Behöver inte köpa allt direkt kan börja med riktig mips hjälm tex https://www.bikester.se/bell-super-dh-mips-cykelhjalm-M106953...
Den har jag, finns massor.

Vi är runt 20 + i GBG som kör och dom är la samma i Sthlm.

Vi åkt Mjörn runt cirka 6-7 mil och även Lygnen runt 6 mil + , 7 personer skit kul!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Meto:

KUL jag såg en för första gången här om dagen. Vi får väl se som det tar över städerna som elscootern gjort.

Tveksamt med dom priserna.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

KUL jag såg en för första gången här om dagen. Vi får väl se som det tar över städerna som elscootern gjort.

Är en betydligt mer nischad produkt, men kommer bli populära bland visa grupper.
Både onewheel och EUC har en inlärningskurva som sparkcyklarna saknar.
Är deffinitivt mer en leksak likt en skateboard och onewheel har vissa begränsningar, som jag inte har hunnit skriva.

Skrivet av KAD:

Jag hade allvarliga planer på en XR, men kom aldrig till skott att köpa på grund av reserestriktionerna under pandemin (ville provköra först). Efter att ha läst på lite mer så inser jag att skyddsutrustning för min förmåga/risktagande antagligen skulle gå på lika mycket som en XR och då börjar det bli dyrt och inte helt praktiskt.

Jag kommer antagligen vänta på nästa modell. Då hoppas jag att FM bygger in möjlighet till hastighetsbegränsning (20 km/h, se nedan) och "fangs" eller liknande för att minska risken för nose-dive.

Det här är väl dock inget problem eftersom EUC/OneWheel inte går att trafikförsäkra? (Ja, de kanske går att trafikförsäkra, men försäkringen kommer inte gälla). Både EUC och OneWheel är väl därför olagliga att köra i trafik (inklusive cykelbanor)? De är inte elcyklar (maxeffekt 250W), självbalancerande (maxhastighet 20 km/h) eller elmopeder (de saknar typgodkännande som moppe och de kommer antagligen inte kunna få det).

Relevant lagrum tror jag är SFS 2001:559, § 4b och § 3a-c.

Vad jag förstår så löser förare av den härt typen av fordon det genom att helt enkelt strunta i att vara trafikförsäkrad och köra ändå. Polisen bryr sig inte, trots att dom antagligen har full koll på att det inte är tillåtet. Man tar en rätt stor ekonomisk risk om man skulle råka skada någon annnan i trafiken på ett fordon av det här slaget. Om B-körkortet ligger i riskzonen vet jag inte, men det skulle inte förvåna mig.

Jag skriver ovanstående eftersom jag hoppas att jag har fel i vad som gäller och att man kan komma undan med att köra under regelverket för cyklar (oförsäkrat). Men jag tror tyvärr inte det. Har ni några kommentarer om det @tvelander och @ramlösa? Har ni någon trafikförsäkring?

På Pinten kan du ändra hastigheten till 19km/h "nybörjarläget" men topphastigheten är inte långt från 20km/h ändå, kan inte uttala mig om XR.
Finns redan bolag som hyr ut elsparkcyklar och tiotusentals har sålts, och så länge miljöpartiet har ett finger i stjärten på sossarna så har jag svårt att tro att de skulle förbjuda ett "miljövänligt" alternativ till bilen. Dammportarna är som sagt öppna, så lagarna får skrivas där efter när de laggar efter.

Kan jämföra det med Piratebays storhetsdagar, var olagligt men halva Sverige tankade film för glatta livet. Men det var större chans att vinna på EuroJackpot än att åka fast. Så jag skulle inte vara allt för orolig, om man inte kör som en idiot. Så vi får tacka alla sprakjävlar, om vinden inte vänder.

Sannolikheten att du skulle göra några större skador på någon annan ser jag som liten med en Onewheel och ingen direkt skillnad mot en cykel/skateboard etc. Och till en viss del säkrare då den är självbromsande om du hoppar av.
En EUC är dock en annan femma, som väger ca 30kg och går i 50+km/h.

De flest gör en faceplant, så en bra hjälm och handledsskydd räcker långt, du är inte så långt över marken. Och 99.9% av alla faceplants är för att du kör för aggressivt/ missar push back eller stöter på en trottoarkant.
Allt kul är antingen olagligt eller extremt farligt, bara att välja ditt gift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kör "onewheel" också men en sån här, 9-10 mil batteritid och lite annat gött.
https://www.ewheels.com/wp-content/uploads/2020/03/MSX-Pro-Featured-700x700.jpg

Ägde en liknande variant för några år sedan. Men efter att ha trillat framåt i uppförsbacke två gånger, då den helt plötsligt bestämt sig för att stängas av så kände jag inte att fordonet var säkert. Jag fick den utbytt två gånger, och en tredje gång fick jag alla pengar tillbaka. Den var riktigt rolig att använda och man fick mycket blickar. Men jag kände mig nog aldrig 100 trygg med fötterna på två små plattor och ett hjul i mitten.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av YamahaDGX630:

Ägde en liknande variant för några år sedan. Men efter att ha trillat framåt i uppförsbacke två gånger, efter att den helt plötsligt bestämt sig för att stängas av så kände jag inte att fordonet var säkert. Jag fick den utbytt två gånger, och en tredje gång fick jag alla pengar tillbaka. Den var riktigt rolig att använda och man fick mycket blickar. Men jag kände mig nog aldrig 100 trygg med fötterna på två små plattor med ett hjul i mitten.

För ditt hjul sög och va för svagt, dom riktiga hjulen gör inte sånt
Tyvärr blir de så när man kör ett hjul med skit låg Effekt på motorn och förösker maxa den sen har inte hjulet någon tiltback = slutar med hjulet klipper.

Kom du ihåg vilken du hade så kan jag förklara mer så inte folk får fel ide hur sakerna funkar.
Vart köpte du den?

Kanske en sån eller en airwheel? va kosta den?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ingen onewheel men varit sugen på att bygga något eget självbalanserande. Körde runt ett tag på en Bajaboard G4, inte lika unikt men jävligt roligt. Såld nu dock.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

För ditt hjul sög och va för svagt, dom riktiga hjulen gör inte sånt
Tyvärr blir de så när man kör ett hjul med skit låg Effekt på motorn och förösker maxa den sen har inte hjulet någon tiltback = slutar med hjulet klipper.

Kom du ihåg vilken du hade så kan jag förklara mer så inte folk får fel ide hur sakerna funkar.
Vart köpte du den?

"Sög", jag gillar det vuxna ordvalet
Ja, så är det nog, som du säger. Jag köpte den på XXL, gav kanske 4000 - 5000 ish?

En annan sak som jag kände var att under tiden man tränar balansen och tekniken så kan hjulet få flera turer med skrapmärken i asfalten. När man väl lärt sig åka så är ju detta inget problem. Men det tråkiga är ju att man sedan får leva med ett hjul som ser minst sagt använt ut.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av YamahaDGX630:

"Sög", jag gillar det vuxna ordvalet
Ja, så är det nog, som du säger. Jag köpte den på XXL, gav kanske 4000 - 5000 ish?

En annan sak som jag kände var att under tiden man tränar balansen och tekniken så kan hjulet få flera turer med skrapmärken i asfalten. När man väl lärt sig åka så är ju detta inget problem. Men det tråkiga är ju att man sedan får leva med ett hjul som ser minst sagt använt ut.

Du ska se mitt hjul haha (finns överdrag man kan köpa om man vill)

Ja då hade du en med jättte låg effekt på motorn som dvs förstör hela upplevelsen.
Det hjulet jag har, har runt 5-6 gånger mer effekt minst och dom ännu nyare har 7-8 gånger högre.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du ska se mitt hjul haha (finns överdrag man kan köpa om man vill)

Ja då hade du en med jättte låg effekt på motorn som dvs förstör hela upplevelsen.
Det hjulet jag har, har runt 5-6 gånger mer effekt minst och dom ännu nyare har 7-8 gånger högre.

Ja, det är säkerligen som du säger
Det förstörde verkligen upplevelsen. Den kändes på slutet otillförlitlig och vågade inte riktigt slappna av när jag åkta på den.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Testat onewheel tycker är ren skit jämförelse men det är (jag)
Det är två helt olika värdar.

https://iwheel.se/ Svensk
https://www.ewheels.com/
https://myewheel.com/shop/
https://e-wheels.no/ norsk

Lite butiker.
Mitt hjul kostar 1900 euro.

https://myewheel.com/gotway-msuper-pro-1800wh/

Det hade jag köpt annars
https://myewheel.com/gotway-nikola-plus/

Kan lätt tänka mig glida in på jobbet i 50 knyck på en Inmotion V11 iWheel Edition

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kör "onewheel" också men en sån här, 9-10 mil batteritid och lite annat gött.
https://www.ewheels.com/wp-content/uploads/2020/03/MSX-Pro-Featured-700x700.jpg

Vad skoj att det finns fler som kör EUCs här! Köpte en lite mer instegsmodell i sommras i form av Ninebots One s2. Har bara ca 2,5 mil räckvidd i praktiken, men väger också bara 10kg så är hanterbar att bära. Riktigt rolig att köra måste jag säga, och funkar utmärkt att ta sig runt inne i stan.

Vart köpte du din någonstans? Det är inte ett av märkena jag hittade när jag letade runt.

Edit: Kan också tillägga att min kostade ca 6500kr ifall någon blev avskräckt av 2000 euro. Ninebots var väl den billigaste dom jag också tyckte kändes vettig. Tycker den fixar uppförsbackar över förväntan. (alla stannar när det blir för brant, högre effekt gör bara att den fixar lite brantare)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av DevilsDad:

Vad skoj att det finns fler som kör EUCs här! Köpte en lite mer instegsmodell i sommras i form av Ninebots One s2. Har bara ca 2,5 mil räckvidd i praktiken, men väger också bara 10kg så är hanterbar att bära. Riktigt rolig att köra måste jag säga, och funkar utmärkt att ta sig runt inne i stan.

Vart köpte du din någonstans? Det är inte ett av märkena jag hittade när jag letade runt.

Jag köpte via norge men alla dom affärerna jag länka är bra.
Nu finns ju svensk butik så köp där!
http://iwheel.se/

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ronz:

Kan lätt tänka mig glida in på jobbet i 50 knyck på en Inmotion V11 iWheel Edition

Seriöst bästa hobbyn jag har efter hårdvara.
Helt bästa köpet jag gjort i form av transport någonsin, smidgare blir det inte.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Seriöst bästa hobbyn jag har efter hårdvara.
Helt bästa köpet jag gjort i form av transport någonsin, smidgare blir det inte.

Håller verkligen med. Även sambon fastnade efter att ha lärt sig köra på min EUC, perfekt att rulla in till stan för en bit mat eller ut ur stan till någon sjö för ett bad på sommaren tex.

Vi har dessa hjul:
Gotway MSX 84V
Inmotion V10F.

Permalänk
Medlem

nice att se Onewheel i Sverige. E sugen på att köpa men vet inte om Pint blir för liten. Väger 100kg...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Lunna:

Håller verkligen med. Även sambon fastnade efter att ha lärt sig köra på min EUC, perfekt att rulla in till stan för en bit mat eller ut ur stan till någon sjö för ett bad på sommaren tex.

Vi har dessa hjul:
Gotway MSX 84V
Inmotion V10F.

Nice!! jag inte lyckats övertyga sambon..... tyvärr

Skrivet av ZerveZ:

nice att se Onewheel i Sverige. E sugen på att köpa men vet inte om Pint blir för liten. Väger 100kg...

Köp en EUC då 100kg på onehweel kan du säga hejdå till batteri tid!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ni andra som kör dessa, vågar ni lämna dem tex utanför en affär, eller vid en sjö etc? Och hur låser nu då fast dem?
på min går det inte in ett lås i hjulet, så skulle i så fall vara i handtaget..

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av DevilsDad:

Ni andra som kör dessa, vågar ni lämna dem tex utanför en affär, eller vid en sjö etc? Och hur låser nu då fast dem?
på min går det inte in ett lås i hjulet, så skulle i så fall vara i handtaget..

Tar in mitt hjul i affären med handtaget gjort i flera år
Dvs hjulet är igång och du går med det.

Och det angående motorn så gör effekt enorm skillnad jag dragit på max i svin branta backar går knappt få den börja pipa på motor effekt (varningarna)

Går inte ens jämföra mot små hjulen

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

@ramlösa: Varbergs fästning

Permalänk
Medlem

Kanske lite off topic men för något år sen såg jag en gubbe som hade en motorcykel som bara hade ett hjul. Fast ändå som en riktig motorcykel med sadel och styre.
Såg ut att vara väldigt svårt att hålla balansen men han bemästrade den bra
Har inte sett något liknande någon mer gång, antar att det inte slog så bra :/