AMD: "Radeon RX 6000 blir inte en papperslansering"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Kan inte påstå att jag vid tidigare lanseringar sett att alla stora återförsäljare inte ens låter en BESTÄLLA korten några dagar efter lansering. Allt är ersatt av "meddela mig"-knappar, och vissa har placeholders till nästa år. Det är inte normalt.

Vi har nog heller aldrig sett en sån här extrem efterfrågan direkt vid lansering heller, pandemin lär ha bidragit också. Fortfarande så anser inte jag att en extrem efterfrågan betyder papperslansering. Det finns kort, folk har dem i sina burkar och spelar på dem i tusentals. Det är inte enbart en skrytprodukt som ingen kommer få se på flera månader. Det tillverkas för fullt och vi har redan sett nya batcher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

13st 2021-01-04 (inte 24e som jag råkade skriva) och 1 på 2020-12-28, ganska solklart placeholder. Saken är ju att har du beställt kommer du ha ett annat preliminärt datum och kort kommer kontinuerligt. Kan det bli längre? Visst. Kan det bli kortare? Jadå.

Kommer antagligen komma leveranser nästan dagligen av olika modeller. Men dessa lanseringar är alltid sjukt svåra att beräkna när man får ett kort, men betyder inte att de inte kommer eller finns.

I Skandinavien hade en modell ifrån ett företag fått 7000 beställningar på första dagen. Är du medveten om hur sjukt hög efterfrågan är? Med denna logik är alla lanseringar en papperslansering.

Om efterfrågan är så hög ser man till att möta den bättre än med 800 kort - papperslansering.

Sen verkar det som att jag får ännu mer vatten på min kvarn när det nu har visat sig att partnerkorten är feldesignade trots godkännanden från nvidia vilket gör att de inte klarar av GPU boost.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Jag har hellre en liten chans att få det jag vill ha idag än vänta ett halvår för att "alla ska få samtidigt".
Så bra att de släpper så fort de tillverkat lite. Plus att man hinner läsa lite riktiga recensioner innan man köper (Real life scenarion där kort rullat nån månad eller två. Dyker alltid upp skit på vissa kort)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@talonmas: I nuläget är det köp först, utvärdera sen. Är man inte nöjd efter att ha sett reviews så sälj till högre pris.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 3090, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Inte släpper Highendkort på riktigt? Det kommer kort hela skalan. 6700 ska bråka med 3600. 6800 med 3700 och 6900 med 3080. Så nog kommer det highend kort på riktigt.

Gillar inte att gå för mycket på rykten osv. Vi har inte sett några faktiska prestandasiffror än, och det var ett jävla tag sen AMD släppte något som kändes intressant på grafikkorts-froten på riktigt enligt mig. 5700 XT kom efter 2080TI, så det var aldrig ett high-end kort enligt mig. Vi får helt enkelt se.

Permalänk
Medlem

Eftersom att alla ÅF i princip säger att nästkommande lev av 3000-series sker under 2021 så får man med all rätt kalla detta en papperslansering. De visste att AMD sitter på något som kan konkurrera och ville därför få folk att beställa i förväg.

Jag tror även att detta är anledningen till att skillnaden mellan 3080 och 3090 är så liten, det gröna laget var nog aldrig redo för vad AMD är på väg att släppa. Det är nog även därför de valt att överge deras namn Ti och Titan, då korten helt enkelt inte är lika dominanta som de varit historiskt.

3070 = hade varit ett 3080
3080 = hade varit ett 3080 Ti
3090 = hade varit ett Titan

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nja, det har varit lite så tidigare men väldigt få bolag gör ens något nära det så den allmänna uppfattningen är snarare i linje med ud's definition.
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=paper%20launc...
"A release of a product, especially a computer component, in extremely limited quantities, making it very difficult for consumers to get their hands on. "

Exakt vart gränsen går är ju diskuterbart men för de flesta så var det en papperslansering för när det presenterades så kunde de inte få tag på korten även om de försökte direkt.

Tycker inte det var "extremely limited quantities" även om de förstås skeppat alldeles för få exemplar. Nyheterna på Swec har väl sagt att återförsäljare fått lika många som tidigare lanseringar men att denna varit betydligt mer populär och det är därför korten tagit slut så snabbt.

Till och med jag lyckades köpa ett kort manuellt genom att hålla koll på när korten släpptes. Inga skript eller hänga på Discord kanaler som tipsar om sajter där korten finns i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Eftersom att alla ÅF i princip säger att nästkommande lev av 3000-series sker under 2021 så får man med all rätt kalla detta en papperslansering. De visste att AMD sitter på något som kan konkurrera och ville därför få folk att beställa i förväg.

Om det visar sig att AMD har kort som är snabbare än 3080 och dessutom billigare kommer du få se en "papperslansering" från dem också.

Permalänk
Medlem

Tror inte på det förrns man ser det, har inga förhoppningar om att AMD klarar att leverera dock. Men man kan alltid bli positivt överraskad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Gillar inte att gå för mycket på rykten osv. Vi har inte sett några faktiska prestandasiffror än, och det var ett jävla tag sen AMD släppte något som kändes intressant på grafikkorts-froten på riktigt enligt mig. 5700 XT kom efter 2080TI, så det var aldrig ett high-end kort enligt mig. Vi får helt enkelt se.

5700XT var aldrig tänkt som ett high end kort, det är midrange, förtusan kretsen är ungefär lika stor som den på GTX1660 Super. 5700XT presterar en hel del bättre än 1660 Super. Det är snabbare än 2060 Super och ligger nära 2070 Super. Så direkt dålig arkitektur var inte ens RDNA1. Det blir intressant att se vad som händer när man nu har en lika stor krets som 2070 Super/3070(ja, fortfarande mindre än 2080Ti/3080).

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Efter dem senaste åren av Radeon marknadsföring så får man ta allt ifrån RTG med en nypa salt. CPU divisionen går att lita på ifrån AMD eller fall. Men Det är nu eller aldrig ifrån AMD om dem Vill ta marknads andelar har dem inte haft en lika bra chans sedan Fermi.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Nvidia vet nog hur många chip de kan tillverka/få ifrån fabriken att sälja. Sedan ska partners fixa korten etc, sedan distributörer och sist butiker. Ju längre ner i kedjan ju mer osäkert. Inte direkt nytt fenomen.

Jobbar själv med kretskorttillverkning och kan bara säga att man vet rättså exakt hur många kort per timme som produceras eller kommer att produceras i alla led och från alla andra tillverkare man jobbar med. Så nej det vore högst otroligt att dom är osäkra på hur många kort dom kommer producera oavsätt var i kedjan dom kollar då hela tillverkningskedjan är så oerhört beroende av att veta exakt hur mycket som produceras och kommer produceras iaf dom kommande 6mån.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Tror inte på det förrns man ser det, har inga förhoppningar om att AMD klarar att leverera dock. Men man kan alltid bli positivt överraskad!

Den ända kortet jag kan komma på som AMD inte levererat vid släpp är Vega FE. Annars har det enligt mej alltid funnits gott om kort. Vega 56/64/LC fanns det gott om vid lansering trots miningboomen, dock till ett högre pris. RX480-590, Navi. AMD kort har även lägre efterfrågan än Nvidia. Det som talar emot är Covid läget i världen.

Permalänk
Inaktiv

Ska bli kul när det kommer många billiga rtx 3080 på marknaden när amd släpper sina

Permalänk
Medlem

AMD måste ta tag i åtgärder så folk som vill ha kort vid lanseringen går till just folk och inte en individ med 40st kort i sin inkorg aka scalpers.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Siimuliize:

AMD måste ta tag i åtgärder så folk som vill ha kort vid lanseringen går till just folk och inte en individ med 40st kort i sin inkorg ska scalpers.

@Siimuliize

Har du någon bra källa på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Den ända kortet jag kan komma på som AMD inte levererat vid släpp är Vega FE. Annars har det enligt mej alltid funnits gott om kort. Vega 56/64/LC fanns det gott om vid lansering trots miningboomen, dock till ett högre pris. RX480-590, Navi. AMD kort har även lägre efterfrågan än Nvidia. Det som talar emot är Covid läget i världen.

Det är längesedan nu, men 7970 och 290/290X var lanseringar som AMD inte skötte bra sett till när man kunde få tag i korten. De var väldigt välpresterande kort som AMD stressade ut för att få behålla prestandakronan innan Nvidia kunde kontra.

Lanseringen av Nvidia nu liknar väldigt mycket det som AMD gjorde då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det är ju flera stycken som fått kort? Och tja.. 7970 dyker upp i minnet som mycket värre papperslansering. 🙄

Jo fast inte speciellt många tydligen. Ja AMD's 7970 var en papperslansering i ordets rätta bemärkelse. Men att använda "skylla på andra strategin" blir här lite löjligt. Att AMD haft en riktigt taskig lansering för nästan 10 år sedan gör ju inte Nvidias nuvarande lansering bättre på något sätt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

@elajt_1: Min intention var inte att beskylla någon. Svarade på ett inlägg som undrade vad en paperslansering var om inte detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Om det visar sig att AMD har kort som är snabbare än 3080 och dessutom billigare kommer du få se en "papperslansering" från dem också.

Que? Papperslansering handlar ju om att man antingen inte har en produkt på lanseringsdagen alternativt väldigt få, vilket väl i detta fall flera ÅF hade bekräftat?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Den ända kortet jag kan komma på som AMD inte levererat vid släpp är Vega FE. Annars har det enligt mej alltid funnits gott om kort. Vega 56/64/LC fanns det gott om vid lansering trots miningboomen, dock till ett högre pris. RX480-590, Navi. AMD kort har även lägre efterfrågan än Nvidia. Det som talar emot är Covid läget i världen.

Njadu du har nog glorifierat ditt personliga minne, PTSD kanske?

R9 Fury/Fury X producerades i så få exemplar att reviewers fick låna kort från kunder som på något sätt lyckats få tag på ett eller köpt från scalpers. Radeon Pro Duo existerade nästan inte och ett fåtal retailers fick ett enstaka kort.

RX480 levererade 3 år gammal 290X prestanda när det släpptes, till samma pris 390X fanns för i butik. Tredjeparts 390X som hade extremt bättre kylare som gick tysta och svala där RX480 hade den mest underdimensionerade kylaren någonsin. Inte många kort såldes runt launch. Släpptes ens RX580 med en launch? Den dök väl vara upp i butik samtidigt som reviewers rollade ut recensioner.

Vega56/64 var inte direkt populära kort heller med högt pris sett till prestandan. Vid launch fanns knappt några kort trots det och det fanns scalpers så långt som in på Sweclockers marknad, det normaliserade sig snabbt pga väldigt låg förfrågan på korten.

Radeon VII var som Pro Duo, endast ett fåtal kort någonsin existerade. 5600 XT fanns inte i lager i månader efter papperslaunchen. 5700 XT kommer jag faktiskt inte ihåg.

Så nja, antingen kommer AMD totalt misslyckas prestandamässigt och korten blir extremt opopulära, eller så finns groteskt få kort i lager vid launch.

"3080 fiaskot" handlar mycket om att kortet säljer som smör och folk är mer arga att de inte fick tag på ett. Medan kort som R9 Fury X var så dåliga att folk glömt bort största fiaskolaunchen någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Que? Papperslansering handlar ju om att man antingen inte har en produkt på lanseringsdagen alternativt väldigt få, vilket väl i detta fall flera ÅF hade bekräftat?

Jo, jag nämnde det på första sidan. Därför jag satte det inom citattecken här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jo, jag nämnde det på första sidan. Därför jag satte det inom citattecken här.

Varför skulle vi då se samma sak från AMD ifall deras kort matchar eller slår 3080 menar du?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Senaste läckan från Kina är 10k+ poäng i Time Spy Extreme, det är mer än 3080. Stämmer det är Nvidia pressade på riktigt. Ett annat av ryktena är att det blir inte billigt, och det är klart slår man 3080 varför skall man vara billigare.

Jag tror att toppkortet kommer med antingen HBM2E eller GDDR6, där HBM-kortet går för 1000-1200$ och GDDR6-kortet för 700-800$. Sen kommer ett kort för 500$ som slår 3070.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Varför skulle vi då se samma sak från AMD ifall deras kort matchar eller slår 3080 menar du?

Därför att Nvidias "papperslansering" beror på att deras kort visade mycket bra prestanda till rimligt pris och därmed ökade intresset enormt. Om AMD överraskar med ett kort i samma klass och ännu billigare lär också deras kort sälja slut och därmed bli vad vissa kallar en "papperslansering". Speciellt om AMD också attraherar miners igen (pris/effekt/prestanda). Borde inte vara så svårt att lista ut. Jag kan ha fel, men det är vad jag menade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Därför att Nvidias "papperslansering" beror på att deras kort visade mycket bra prestanda till rimligt pris och därmed ökade intresset enormt. Om AMD överraskar med ett kort i samma klass och ännu billigare lär också deras kort sälja slut och därmed bli vad vissa kallar en "papperslansering". Speciellt om AMD också attraherar miners igen (pris/effekt/prestanda). Borde inte vara så svårt att lista ut. Jag kan ha fel, men det är vad jag menade.

Det jag opponerar mig emot är ordet papperslansering. Finns det väldigt gott om kort vid lansering kan det inte räknas som en papperslansering oavsett om många blir utan kort. När det gäller Nvidias senaste lansering så verkar ju ÅF inte haft speciellt bra tillgång. Jag kan naturligtvis ha fel här, det kan hända att dom fått vad dom normalt brukar få, men att priset gjort att korten sålt slut bra mycket fortare.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Miners verkar rätt ointresserade av 3080, drar för mycket ström. Radeon VII och 5700XT är populära.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Tycker inte det var "extremely limited quantities" även om de förstås skeppat alldeles för få exemplar. Nyheterna på Swec har väl sagt att återförsäljare fått lika många som tidigare lanseringar men att denna varit betydligt mer populär och det är därför korten tagit slut så snabbt.

Till och med jag lyckades köpa ett kort manuellt genom att hålla koll på när korten släpptes. Inga skript eller hänga på Discord kanaler som tipsar om sajter där korten finns i lager.

Fast då är du ju i minoritet, att du lyckades är inte något som är talande för helheten. Många globalt har gjort exakt samma och misslyckades, fler even.

Sverige som är en mindre marknad hade som det verkar även bättre täckning än många andra och troligen mycket mindre folk som jaga kort samt mindre bots mm. Trots det är det väldigt många här på forumet som inte fick något kort.
Om du enbart ur kontext tittar på att de har x antal kort så kan det verka mycket men saker är inte i vakuum och det var inte en överraskning att många ville ha korten. Att säga att du har 150000 på banken låter ju mycket tills du avslöjar att det är i Iranska rial och realiteten är att du inte har råd med ett happy meal. Likaså ett antal tusen 3080 låter mycket tills du slår ut det på globala marknaden och äventyr hänsyn till hur många på olika ställen som redan innan hade sagt att de skulle skaffa.

Sedan vart går gränsen mellan "extremely limited quantities" och "skeppat alldeles för få exemplar"??
Jag ser att de är ganska mycket samma sak?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Njadu fu har nog glorifierat ditt personliga minne, PTSD kanske?

Hade jag haft PTSD av händelsen så hade jag väl kommit ihåg allt.

Var tyvärr inte med på 200 och Fury tiden så kan tyvärr inte kommentera det. Var dock med i svängarna rätt bra väl när Vega kom ut. Hade verkligen inga problem att hitta och välja ett Vega kort i vare sig affär eller på internet trots alla miningmänniskor. Däremot var priserna som sagt helt sjuka. Inga problem med 400-500 serien heller att hitta affärer med stock. RVII detsamma. Såg att affärer som Inet hade RVII kort i sitt inventarie i någon vecka innan de sluta säljas. Hade kort i min kundkorg flera gånger men valde (tvingade mej själv) att vänta på Navi som jag jag köpte. 5600 uppfattade jag även som relativt lätt att inhandla men som skapligt onödig kort.

Håller verkligen inte med om att korten "säljer som smör" när de upplag som affärer fått är så begränsat.

Permalänk
Medlem

Om man tittar på första tweeten borde inte den viktigare frågan vara: kan AMD ens konkurrera med 3090?!