Nvidia Geforce RTX 3090 – troligtvis inte spelkortet du letar efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu säger Steve att de normalt inte testar något annat än spel i normalfallet. Men om man nu ändå tar Blender Open Data, varför använder man inte OptiX hos RTX-korten? Går inte att motivera med att man vill köra samma API, Radeon kör OpenCL och Nvidia kör endera CUDA eller OptiX. Så kommer alltid bli olika API.

Man behöver inte ens titta på en Hardware unboxed video för att veta att han kommer göra allt för att misskreditera allt som inte är AMD.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Lade en beställning på 3090 Fe hos Nvidia igår, fick orderbekräftelse och senare att betalningen hade genomförts.

För ca 1 timme sedan kan jag inte längre hitta min order i deras butik.
De har troligen avbrutit den dock utan att skickat något mail.

Nu får jag se hur länge beloppet kommer att vara reserverat på kontot.

----------------
UPDATE:

Jag ringde deras support och de intygade att min order låg kvar och att den skulle skickas om ca 5-6 dagar, dvs senast 7 dagar efter beställningen gjordes.

Det är Digital River som hanterar Nvidias ordersystem.

https://www.findmyorder.com/

Hittade min order där.

Visa signatur

MacBook Pro 14 l M1 MAX l 64GB l 2TB
LG Oled48C1 & Acer FO48U

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Vilka gnällspikar. Det är ju ganska klart att RTX 3090 är ämnad till en nisch marnknad som förenar nytta med nöje, Dvs ett grymt bra spelkort som samtidigt är ett budget alternativ till ett Quadro kort.

Beror nog på vad man behöver. FP16 och FP32 är utmärkta men FP64 har man strypt till 1:64.
För CAD är det bra att ha FP64....

Permalänk
Skrivet av dpom86:

Gamla Titan RTX spöar skiten ur 3090FE i vissa kreativa laster pga nerlåsningar i drivrutinerna. Även om 3090 vinner i de flesta laster är vissa laster som att jämföra en racerbil med en cykel.

Tråkigt gjort av nVidia. Varför är detta kortet inte ett Titan - med matchande drivers?
Får en att undra om ett Titan kan finnas i görningen... men kommer "Titan 3k" bara vara samma kort fast med upplösta drivers då eller?

Har i dagsläget svårt att förstå hur nVidia resonerade... men det kanske klarnar längre fram??

Ser nog ut som om Titan V är rätt kort om du behöver FP64.
Titan RTX är lika strypt som 3090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Jag köpte ett FE-kort. Försökte få tag i ett 3080 men gav upp. Jobbar med film och design och spelar. Skulle säkert klara mig bra med mitt Titan Xp ett tag till också men vad är det för kul med det? Vill testa ray-tracing, spela spel på max och jobba problemfritt.

Jag köpte det för att det är mitt intresse och mitt levebröd. Kanske nischad produkt, visst. Men förstår inte riktigt att många är upprörda över prisbilden. Mitt Titan Xp kostade 13 500 kr. Det här är 3000 kr upp och en ganska bra ökning i prestanda.

Japp behöver man det i jobbet så är det inte så dyrt. Dessutom går ju dra av momsen och avdragsgillt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allsop:

Lade en beställning på 3090 Fe hos Nvidia igår, fick orderbekräftelse och senare att betalningen hade genomförts.

För ca 1 timme sedan kan jag inte längre hitta min order i deras butik.
De har troligen avbrutit den dock utan att skickat något mail.

Nu får jag se hur länge beloppet kommer att vara reserverat på kontot.

Samma för mig kan inte längre se min order men vore ju bra konstigt att avbryta den utan att skicka något mail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmut:

Samma för mig kan inte längre se min order men vore ju bra konstigt att avbryta den utan att skicka något mail.

Det är sidan som buggar ur, inte ordern, i olika webbläsare ger det olika resultat. Ser fortfarande min order i chrome i windows efter cache rensning men inte på mobilen eller i edge eller firefox, det verkar nästan som de håller på & uppdatera koden på sidan i realtid eller att de är under extrem belastning.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av Laine:

Det här nämnts gång på gång men jag passar på att ta upp det igen. Det här kortet är en game-changer för personer som sysslar med rendering och animation, även på professionell nivå.

Grafikkortet kostar hälften av vad ett Titan gjorde, en tredjedel av ett Quadro 6000. I rena renderingsuppgifter är råprestandan nära dubbelt det av (redan snabba) 2080Ti och med dubbla mängden VRAM vilket tillåter mer frihet med texturering, mindre tid bortkastad på optimering av en scen som ändå inte är till något sorts spel, och i stort bara mer omfattande scener.

För spel är det kanske inte speciellt bra värde, men för uppgifter som just produktbilder, showreels, animationer är detta en ovärderlig produkt till ett otroligt pris. RTX 3090 kommer för många att avgöra vilken typ av uppdrag man kan ta på sig, och med prislappen 16 800 SEK, betalar för sig själv nästan direkt.

Jag hade inte alls blivit förvånad om detta är en av nycklarna till hur närmsta framtiden av digital media formas, något som påverkar i stort sett alla, oavsett förståelse för den faktiska produkten.

Deep Learning tex med FP16:
Tensor cores

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmut:

Samma för mig kan inte längre se min order men vore ju bra konstigt att avbryta den utan att skicka något mail.

Jag ringde deras support och de intygade att min order låg kvar och att den skulle skickas om ca 5-6 dagar, dvs senast 7 dagar efter beställningen gjordes.

Det är Digital River som hanterar Nvidias ordersystem.

https://www.findmyorder.com/

Hittade min order där.

Visa signatur

MacBook Pro 14 l M1 MAX l 64GB l 2TB
LG Oled48C1 & Acer FO48U

Permalänk
Medlem

Kollade genom den här videon om att rtx 3080 kort kraschar och vad felet tycks vara.
https://www.youtube.com/watch?v=x6bUUEEe-X8

Permalänk
Medlem

EVGA har gjort ett nytt helt färskt uttalande i deras forum: https://forums.evga.com/Message-about-EVGA-GeForce-RTX-3080-P...

Bekräftar problemet, Gamers Nexus fick ett samtal från EVGA i sin live-stream om detta precis nyss .

EDIT: Hardware Unboxed har problem med sina kort som har MLCC caps också så detta verkar komplicerat...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

@JonasT ni borde informera om att det är fel på korten som endel tillverkare skickar ut nu. EVGA är försenade pga att de hittade felet innan de börjar producera korten.

” Hi all,

Recently there has been some discussion about the EVGA GeForce RTX 3080 series.

During our mass production QC testing we discovered a full 6 POSCAPs solution cannot pass the real world applications testing. It took almost a week of R&D effort to find the cause and reduce the POSCAPs to 4 and add 20 MLCC caps prior to shipping production boards, this is why the EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 series was delayed at launch. There were no 6 POSCAP production EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 boards shipped.

But, due to the time crunch, some of the reviewers were sent a pre-production version with 6 POSCAP’s, we are working with those reviewers directly to replace their boards with production versions.
EVGA GeForce RTX 3080 XC3 series with 5 POSCAPs + 10 MLCC solution is matched with the XC3 spec without issues.

Also note that we have updated the product pictures at EVGA.com to reflect the production components that shipped to gamers and enthusiasts since day 1 of product launch.
Once you receive the card you can compare for yourself, EVGA stands behind its products!

Thanks
EVGA”

https://forums.evga.com/Message-about-EVGA-GeForce-RTX-3080-P...

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/izrexc/the_rtx_3080_...

Fins en lista här med vilka kort som har vad.

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/izhpvs/the_possible_...

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/izhpvs/the_possible_...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Ok, nu är jag faktiskt lite glad att jag inte fick tag i ett 3090. Jag kör mest Resolve studio, Adobe sviten och spelar lite då och då. Det är uppenbart att 3090 inte är värt pengarna för mig. 3080 med 20 GB skulle nog vara perfekt beroende på pris, kanske dubbla 3080 med 20 GB är det jag kommer landa i till slut. Men nu kommer jag avvakta.

https://www.youtube.com/watch?v=Nqui5BzTib4
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/NVIDIA-GeForce-RTX...

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

@Greyguy1948: Ja asså Titankorten är stypta Quadro, så allt beror på vilken last man tänkt köra. Jag postade en annan benchmark i tråden där Titan RTX spöar 3090 med ~500% dock, så som sagt det beror på vilken last.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Jävligt dum jämförelse då förra generationen var katastrof. Borde jämföras med Pascal.

Jämförelsen är mot det som existerar på marknden. Inte alls dum!

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ok, nu är jag faktiskt lite glad att jag inte fick tag i ett 3090. Jag kör mest Resolve studio, Adobe sviten och spelar lite då och då. Det är uppenbart att 3090 inte är värt pengarna för mig. 3080 med 20 GB skulle nog vara perfekt beroende på pris, kanske dubbla 3080 med 20 GB är det jag kommer landa i till slut. Men nu kommer jag avvakta.

https://www.youtube.com/watch?v=Nqui5BzTib4
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/NVIDIA-GeForce-RTX...

Exakt min tanke, är också en användare av Resolve!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det här nämnts gång på gång men jag passar på att ta upp det igen. Det här kortet är en game-changer för personer som sysslar med rendering och animation, även på professionell nivå.

Grafikkortet kostar hälften av vad ett Titan gjorde, en tredjedel av ett Quadro 6000. I rena renderingsuppgifter är råprestandan nära dubbelt det av (redan snabba) 2080Ti och med dubbla mängden VRAM vilket tillåter mer frihet med texturering, mindre tid bortkastad på optimering av en scen som ändå inte är till något sorts spel, och i stort bara mer omfattande scener.

För spel är det kanske inte speciellt bra värde, men för uppgifter som just produktbilder, showreels, animationer är detta en ovärderlig produkt till ett otroligt pris. RTX 3090 kommer för många att avgöra vilken typ av uppdrag man kan ta på sig, och med prislappen 16 800 SEK, betalar för sig själv nästan direkt.

Jag hade inte alls blivit förvånad om detta är en av nycklarna till hur närmsta framtiden av digital media formas, något som påverkar i stort sett alla, oavsett förståelse för den faktiska produkten.

Men om det nu detta kortet för 16800kr betalar sig direkt, så borde man väl ha köpt quadro kortet för länge sedan och dragit in pengarna redan? Eller är det inte släppt ännu?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men om det nu detta kortet för 16800kr betalar sig direkt, så borde man väl ha köpt quadro kortet för länge sedan och dragit in pengarna redan? Eller är det inte släppt ännu?

För det kostar satan i helvete? retail pris är 80k som privatperson, företag kan få ner dom till 35-40.
Stora företag 20-25k

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

För det kostar satan i helvete? retail pris är 80k som privatperson, företag kan få ner dom till 35-40.
Stora företag 20-25k

Som sagt om 3090 nästan betalar sig nästan direkt, så borde man köpt quadrot för länge sedan.
Privatpersoner kan jag förstå för de kanske vill spela på samma dator och 80 000kr är mycket privat, men företag bör ha råd med en sådan investering.

Jag är inte insatt i detta tycker bara det låter fel tänkt, om det nu är så att quadrokortet ligger på liknande prestanda nivå och redan finns att köpa

Edit Tydligen var inte quadro ampere släppt ännu.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt mycket snabbare RTX kort är i Blender mot för 1080ti jag använder. Trodde det inte var sån stor skillnad men den ser ut att vara brutal. Synd att pengarna är slut just nu bara..... fast bokar man nu kanske man får ett 2022 dvs veckan innan RTX4090 kommer ut.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av jOnÄTÄn:

Som sagt om 3090 nästan betalar sig nästan direkt, så borde man köpt quadrot för länge sedan.
Privatpersoner kan jag förstå för de kanske vill spela på samma dator och 80 000kr är mycket privat, men företag bör ha råd med en sådan investering.

Jag är inte insatt i detta tycker bara det låter fel tänkt, om det nu är så att quadrokortet ligger på liknande prestanda nivå och redan finns att köpa

Quadro med arkitekturen Ampere är inte släppt ännu. Enligt nuvarande rykten dröjer det till början av 2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Quadro med arkitekturen Ampere är inte släppt ännu. Enligt nuvarande rykten dröjer det till början av 2021.

Okej det var förklaringen alltså. Jag antog att Quadro 6000 var ampere eftersom det togs upp.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

En dum fråga kanske men kommer dom sälja mer 3090 fe kort från nvidia ?
Eller är det dom kort som sålts dom enda från dom ?

Permalänk
Medlem

@werter123456789: Det kommer dom, men 3080 brukar sälja slut på några minuter, lyckades få ner ett i varukorgen en gång men fick aldrig ta mig till kassan. Provade 4 olika webbläsare också Så man måste ha lite tur..

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Skrivet av X-TroNiC:

@werter123456789: Det kommer dom, men 3080 brukar sälja slut på några minuter, lyckades få ner ett i varukorgen en gång men fick aldrig ta mig till kassan. Provade 4 olika webbläsare också Så man måste ha lite tur..

Men fe korten är bara nvidia som säljer ?

Permalänk
Medlem

@werter123456789: Korrekt! Här i sverige är det endast direkt ifrån Nividia man kan köpa dom

Permalänk
Medlem

@werter123456789: Precis, FE korten säljs bara på Nvidias hemsida.
Så det är bara att besöka den sidan ofta, det blir en grön knapp där texten "Ej i lager" är nu, när de finns tillgängliga dvs..

FE 3080:
https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/30-series...

FE 3090:
https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/30-series...

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Skrivet av asabla:

@werter123456789: Korrekt! Här i sverige är det endast direkt ifrån Nividia man kan köpa dom

Skrivet av X-TroNiC:

@werter123456789: Precis, FE korten säljs bara på Nvidias hemsida.
Så det är bara att besöka den sidan ofta, det blir en grön knapp där texten "Ej i lager" är nu, när de finns tillgängliga dvs..

FE 3080:
https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/30-series...

FE 3090:
https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/30-series...

tack så mkt. får hålla koll. tänkte byta utt min 1080 ti sli setup till ett 3090 kort

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men om det nu detta kortet för 16800kr betalar sig direkt, så borde man väl ha köpt quadro kortet för länge sedan och dragit in pengarna redan? Eller är det inte släppt ännu?

Det finns inget kort på marknaden just nu mer lämpligt än 3090 för rendering. Säkerligen nära dubbel prestanda mot RTX 6000, och pris/prestandan är oslagbar för det. Det finns ingen anledning till att inte byta ut eller utöka sin renderingspark med detta kort om man har möjligheten till det.