Startproblem efter av- och påkoppling med strömbrytare på grenuttag

Permalänk
Medlem

Startproblem efter av- och påkoppling med strömbrytare på grenuttag

God kväll!

Min dator startar inte sen jag stängde av och på strömbrytaren på grenuttaget som den var ansluten till.
Jag har provat att koppla från och till datorn men startknappen leder inte till någon reaktion från datorn alls.
På samma grenuttag sitter skärmen och en eltandborstsladdare.

Jag har försökt rensa CMOS med knappen som sitter på IO-panelen på baksidan så jag slipper gräva för mycket i burken.

Det är en hel del hårdvara i den och jag överväger att koppla ifrån dem och se om det händer något.

Min erfarenhet är att CMOS kan bråka i datorer ibland, för att batterier laddar ur och datorn vägrar funka alls med tomt batteri. Jag har sett liknande problem för datorer att POST:a men skälen varför är sällan självklara.
Jag har haft datorer som inte startar eller som fastnar i POST utan förklaring och fungerar så fort jag flyttar ljudkort mellan PCI portar eller tar bort dem helt.

Om nån har några idéer får de gärna dela dem.

Operativsystem: Dualboot, Microsoft Windows 10 senaste uppdateringar, Gentoo Linux
Processor: Intel Core i7 5820K
Processorkylare: Master Cooler 212 EVO
Moderkort: ASRock X99 Extreme3
Minne: 4x 4 GB Crucial 2133MHz DDR4
Grafikkort: Begagnat MSI GTX 1060
Hårddisk: Intel NVMe 256 GB (Minns inte exakt produktnamn), samt 4 HDDs på 1TB vardera
Nätaggregat: EVGA Supernova G2 750W
Övrig kylning: 1x 120mm Typhoon bak, 2x 120mm Fractal Design front, 140mm BeQuiet PWM i botten
Övriga komponenter: Asus Blurayläsare och en DVD läsare (LG tror jag)
Temperaturer: De brukar inte vara extrema, har ingen aning om de varit högre än vanligt den senaste tiden.

Trevlig start på helgen!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Löste problemet

Bytte nätsladd, kopplade i datorn, höll in CMOS rensningen igen och burken självstartade.

Håller tummarna nu!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself