AMD: "Radeon RX 6000 blir inte en papperslansering"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foreveryang:

Du kan aldrig kvantifiera i absoluta tal "extremely limited" då det är relativt sett till efterfrågan. Men om en produkt säljer slut på 1 minut i hela världen så kan du dra den slutsatsen att det är "extremely limited" oavsett hur många enheter som tillverkades eller fanns tillgänliga i absoluta tal.

Första meningen var exakt vad jag försökte poängtera. Sedan hoppar du till en slutsats jag inte är alls lika övertygad om. Jag tycker dock där är andra faktorer som spelar roll. Tex hur det följs upp med fler leveranser. Så i mina ögon återstår det att se hur mycket papperslansering det var.

Permalänk
Medlem

Vi får väl se.
Om kortet inte är något speciellt är det inte svårt att ha en "normal" lansering då efterfrågan är "normal"

3080 serien är väl det största trycket Nvidia någonsin har haft på ett kort.
För det är "prisvärt" till prestandan man får.

Om AMD inte kan leverera precis samma så är det klart det är enkelt att ha en lansering lol.

Tycker det är löjlig kommentar ifrån AMD.

Om dom levererar ett kort med samma prestanda som 3080 för samma pris eller tom under och kan hålla leveranser, ja då återkommer jag och säger bra jobbat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Sverige hade som sagt ~1000 kort och vi är ett litet land, hur många kort fanns det inte vid lansering? 50-100k? Enligt en butik hade de 5000 beställningar på 1 modell i Sverige. Hur många kort är enligt dig INTE en papperslansering?

När det finns tillräcklig tillgång för att möta den i förväg extremt uppenbara rejäla efterfrågan. Behöver inte vara till 100% förstås, men nu var det uppenbarligen väldigt mycke lägre än så. Att förväntat/gissat leveransdatum är satt så långt in i framtiden i flera butiker (alternativt inga datum överhuvudtaget utan bara en bevakningsfunktion) är en tydlig indikation.

Nvidia hade bråttom, det är uppenbart.

Notera att jag inte specifikt är ute efter att klanka ned på Nvidia för det, utan det är bara som det är.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Första meningen var exakt vad jag försökte poängtera. Sedan hoppar du till en slutsats jag inte är alls lika övertygad om. Jag tycker dock där är andra faktorer som spelar roll. Tex hur det följs upp med fler leveranser. Så i mina ögon återstår det att se hur mycket papperslansering det var.

Fast nu är du ute och griper efter halmstrån. Det är paperlaunch vi pratar, alltså på lanseringen. Hur många enheter dom kan pumpa ut löpande därefter påverkar inte det faktum att det inte fanns några vid lansering. Vi kan nog utan vidare konstatera att det är en papperslansering, sen får vi bara hoppas att dom jobbar 24/7 med att tillverka enheter framåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av foreveryang:

Det är väl klart som fan det är procent?! Hallå eller?! Man pratar aldrig om absoluta tal, utan alltid om relativa tal i dessa sammanhang. Om efterfrågan på en produkt är 1 så är 1 producerad enhet jävligt mycket då det möter efterfrågan till 100 %, även om talet 1 per definition är lågt. Är du med på resonemanget?

Shit vad trevlig man kan låta alltså! Hallå?! Folk har olika synpunkter, duh! Nu när jag uttryckt mig som dig så kanske du är med på mitt resonemang?

Enligt mig är stora volymer inte en papperslansering, men för dig som tittar på en procentsats så spelar det ju ingen roll. Så agree to disagree.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Frågan är hur nära rtx 3080 eller 3090 kommer Radeon 6900XT vara tro ?

info https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-rx-6900-xt.c3481

512GB/s bandbredd
16GBits minneshastighet
256 bitar buss

den har sämre än vad 3080 men man kunde väl hoppas på bra prestanda endå ?? vore kul om den vore dessutom 1000 kr billigare än 3080 är

vore skoj o testa Radeon igen varit nvidia fans länge nu. men skulle den visa sig sämre så känns det meehh

detta är väl radeons värsting ???

Det blir som sagt väldigt spännande att se, jag ser fram emot 28:e oktober.

Det finns viss indikation på att AMD medvetet sprider desinformation också, då ingen är helt säker på vad minnesbandbredden faktiskt kommer vara (och inte ens minnestypen - HBM2 är fortfarande en möjlighet omän högst sannolikt inte till konsumentkorten).

Jag hoppas verkligen att deras kommande värsting för konsumentbruk, vad den nu må få för beteckning, kan bräcka 3080 (eller åtminstone matcha). Det vore fantastiskt kul. Men jag räknar inte med det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

När det finns tillräcklig tillgång för att möta den i förväg extremt uppenbara rejäla efterfrågan. Behöver inte vara till 100% förstås, men nu var det uppenbarligen väldigt mycke lägre än så. Att förväntat/gissat leveransdatum är satt så långt in i framtiden i flera butiker (alternativt inga datum överhuvudtaget utan bara en bevakningsfunktion) är en tydlig indikation.

Nvidia hade bråttom, det är uppenbart.

Notera att jag inte specifikt är ute efter att klanka ned på Nvidia för det, utan det är bara som det är.

Saken är ju den att nästan alla lanseringar blir "papperslanseringar" då, vilket strider mot att produkten bara finns så gott som på papper, och inte i folks händer. Nu finns kort i folks händer. Samt att lanseringen ser exakt likadan ut som för tidigare generationer, men förra lanseringen var inte papperslansering men denna vad, trotts samma antal kort. Känns konstigt i min mening.

Permalänk

Kommer väl finnas god tillgång på dessa då 80-90 % flockas till nvidias kort som vanligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Saken är ju den att nästan alla lanseringar blir "papperslanseringar" då, vilket strider mot att produkten bara finns så gott som på papper, och inte i folks händer. Nu finns kort i folks händer. Samt att lanseringen ser exakt likadan ut som för tidigare generationer, men förra lanseringen var inte papperslansering men denna vad, trotts samma antal kort. Känns konstigt i min mening.

Jag är med på vad du menar, och definitionsfrågan blir ju vilken procentsats som är gränsen, så det blir i slutändan en bedömningsfråga. Enligt min bedömning är det en papperslansering.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av foreveryang:

Fast nu är du ute och griper efter halmstrån. Det är paperlaunch vi pratar, alltså på lanseringen. Hur många enheter dom kan pumpa ut löpande därefter påverkar inte det faktum att det inte fanns några vid lansering. Vi kan nog utan vidare konstatera att det är en papperslansering, sen får vi bara hoppas att dom jobbar 24/7 med att tillverka enheter framåt

Fast, hur mycket de kan leverera löpande efter det är ju beroende hur bra produktionen var igång inför lanseringen. Detta är i allra högsta grad relevant i mina ögon. Titta på den senare delen av din definition. Är produktionen igång i rimlig skala är uppenbarligen inte syftet att bara visa upp prestandan. Utan även att de är beredda att börja leverera.
Vad jag anser vara en renodlad papperslansering är typ som 7970. Det såldes inte ett enda kort på en minst en månad. Så håller inte med om att detta är en solklar papperslansering. Men ja, det är kanske gränsfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Det kan kan ju vara så att tillgången blir den samma som för Nvidia men efterfrågan "Hypen" är inte lika stor runt AMD's kort.

Står ju AMD på korten så där har du varför 😉

Permalänk
Medlem

RX 6800 XT vs RTX 3070, FIGHT!

(300W är inget för mig. Lever hellre med 8GB minne om så behövs)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Frågan är hur nära rtx 3080 eller 3090 kommer Radeon 6900XT vara tro ?

info https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-rx-6900-xt.c3481

512GB/s bandbredd
16GBits minneshastighet
256 bitar buss

den har sämre än vad 3080 men man kunde väl hoppas på bra prestanda endå ?? vore kul om den vore dessutom 1000 kr billigare än 3080 är

vore skoj o testa Radeon igen varit nvidia fans länge nu. men skulle den visa sig sämre så känns det meehh

detta är väl radeons värsting ???

Vi får se om AMD kan ta sig förbi GTX 1080 ti denna rundan /s

Helt seriöst så tror jag AMD lägger sig ca 10-15% över 2080Ti med största kortet

Blir en rolig höst oavsett!

Permalänk
Medlem

3000-serien var ju ingen papperslansering heller per definition. Det fanns kort, men med så hög efterfrågan kan det ju verka som en papperslansering. Förväntar mig att liknande kan hända med Big Navi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Vi får se om AMD kan ta sig förbi GTX 1080 ti denna rundan /s

Helt seriöst så tror jag AMD lägger sig ca 10-15% över 2080Ti med största kortet

Blir en rolig höst oavsett!

inte illa om den tar sig förbi 2080 ti och hoppas på den kostar hälften mot vad 2080 ti kostar då är det bra hade varit skoj om den kostade 1000 lapp mindre än 3080 också. intressant men knappast den tar sig an 3090

tur jag väntar med köpa ny grafikkort vill se både Nvidia och Radeon vad som blir bästa för mig... ingen ide att ha bråttom o slösa pengar i onödan.

detta är intressant dock att rtx 3090 är inte så himla snabbare i spel än 3080 par fps bara mer o 8000-9000kr mer är inte alls värt

se denna video

https://www.youtube.com/watch?v=UecujMBJW7Y&fbclid=IwAR28AwW7...

Det får mig välja 3080 istället

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

3000-serien var ju ingen papperslansering heller per definition. Det fanns kort, men med så hög efterfrågan kan det ju verka som en papperslansering. Förväntar mig att liknande kan hända med Big Navi.

Vänta nu. Nvidia har 80% av marknaden. De har hypat 30 serien mer än något tidigare. De VISSTE mkt väl att efterfågan kommer vara enorm. Nog har de koll på sånt. O korten tar slut på nån minut. Vad annars än papperslansering..

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

inte illa om den tar sig förbi 2080 ti och hoppas på den kostar hälften mot vad 2080 ti kostar då är det bra hade varit skoj om den kostade 1000 lapp mindre än 3080 också. intressant men knappast den tar sig an 3090

tur jag väntar med köpa ny grafikkort vill se både Nvidia och Radeon vad som blir bästa för mig... ingen ide att ha bråttom o slösa pengar i onödan.

detta är intressant dock att rtx 3090 är inte så himla snabbare i spel än 3080 par fps bara mer o 8000-9000kr mer är inte alls värt

se denna video

https://www.youtube.com/watch?v=UecujMBJW7Y&fbclid=IwAR28AwW7...

Det får mig välja 3080 istället

Ja +12% enligt testlabbet i 4K är ju inte upphetsande precis, speciellt inte för mer än dubbla priset. Själv beställde jag ett
ASUS STRIX 3080 på releasedagen så jag lär ju få vänta några veckor till men det är det värt för en tystare kyllösning samt att det har högre strömbudget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Vänta nu. Nvidia har 80% av marknaden. De har hypat 30 serien mer än något tidigare. De VISSTE mkt väl att efterfågan kommer vara enorm. Nog har de koll på sånt. O korten tar slut på nån minut. Vad annars än papperslansering..

Skithuspapperslansering?
Korten som fanns att köpa fanns det inga tester av eftersom det bara var Nvidias egna kort som fick recenseras på lanseringsdatumet. Väntade man en dag eller två i förhoppning av en recension så var det förstås slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Vänta nu. Nvidia har 80% av marknaden. De har hypat 30 serien mer än något tidigare. De VISSTE mkt väl att efterfågan kommer vara enorm. Nog har de koll på sånt. O korten tar slut på nån minut. Vad annars än papperslansering..

En papperslansering är precis vad det låter som, inga produkter på marknaden utan bara recensioner i bästa fall.

Kön är extremt lång bara, beställer du nu kanske du har ett om en månad i bästa fall men det betyder ju inte att det inte kommer leveranser till ÅF, för det gör det garanterat hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

En papperslansering är precis vad det låter som, inga produkter på marknaden utan bara recensioner i bästa fall.

Kön är extremt lång bara, beställer du nu kanske du har ett om en månad i bästa fall men det betyder ju inte att det inte kommer leveranser till ÅF, för det gör det garanterat hela tiden.

Nej det är inte vad en papperslansering är. Det har länkats ovan där det absolut kan finnas produkter på marknaden för att det ska räknas som en papperslansering. Kraven är bara att produkten ska finnas i väldigt liten mängd sett till efterfrågan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Vänta nu. Nvidia har 80% av marknaden. De har hypat 30 serien mer än något tidigare. De VISSTE mkt väl att efterfågan kommer vara enorm. Nog har de koll på sånt. O korten tar slut på nån minut. Vad annars än papperslansering..

Papperslansering är när en produkt "lanseras" utan det finns någon produkt, alls. Den här lanseringen hade lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej det är inte vad en papperslansering är. Det har länkats ovan där det absolut kan finnas produkter på marknaden för att det ska räknas som en papperslansering. Kraven är bara att produkten ska finnas i väldigt liten mängd sett till efterfrågan.

Jo det är det.

Hitta ett annat ord istället för att använda ett felaktigt begrepp för att ge tyngd åt era argument är det enda jag har att säga om saken. Det är precis det här som urvattnar ord och gör orden helt meningslösa.

edit: I detta fallet så är det väldigt hög efterfrågan så då är det bättre att skriva just det.

Permalänk
Avstängd

Vad fan blir att vänta en till månad inte för att jag är sugen på ett rött kort utan för att se om gröna laget sänker sina priser lite.

Sen är det upp till bevis om det inte är en papperslansering.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Vi får se om AMD kan ta sig förbi GTX 2080 ti denna rundan /s

Helt seriöst så tror jag AMD lägger sig ca 10-15% över 2080Ti med största kortet

Blir en rolig höst oavsett!

Fixade den till dig. För jag antar att du menade att skriva 20 och inte 10?

Jag hypar mig själv extremt mycket nu 😅 är inne och läser nästan alla trådarna kring Navi2* och RDNA2. Är säkert inne och kollar varje timme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Kommer väl finnas god tillgång på dessa då 80-90 % flockas till nvidias kort som vanligt...

Är absolut tråkigt när den bästa produkten i sitt "segment" inte blir den mest sålda pga "branding". Det är något AMD har fått jobba emot länge och har till stor del lyckats rycka ner Intel från tronen på desktop-marknanden.
Men sanningen är att AMD inte har haft en bättre produkt än Nvidia på snart ett årtionde, AMD förtjänar sin marknadsandel speciellt i övre mellan och high end segmentet där de tidvis har lämnat walk over till Nvidia. Har i vissa fall tagit AMD 1.5år att svara på Nvidias kort och då fortfarande släppte en sämre produkt som Vega-serien.

Den dagen AMD har en bättre GPU så kommer jag köpa en och sist det hände var 290-serien som Nvidia kontrade snabbt med 970.
AMD har vind i ryggen med Ryzen, allt de behöver är en bättre produkt än Nvidia och bättre mjukvara.

Har haft ett 4850, 7970 och 290, så jag körde endast amd I många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Så du menar att Nvidia bara skulle sluta skicka ut kort eller? Har aldrig hänt i historien. Varför skulle det hända nu? Batcher med kort kommer, hur stora och när vet de inte.

Lite komiskt ändå att din sista mening kan vara definitionen av en "papperslansering"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Lite komiskt ändå att din sista mening kan vara definitionen av en "papperslansering"

Nvidia vet nog hur många chip de kan tillverka/få ifrån fabriken att sälja. Sedan ska partners fixa korten etc, sedan distributörer och sist butiker. Ju längre ner i kedjan ju mer osäkert. Inte direkt nytt fenomen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Nvidia vet nog hur många chip de kan tillverka/få ifrån fabriken att sälja. Sedan ska partners fixa korten etc, sedan distributörer och sist butiker. Ju längre ner i kedjan ju mer osäkert. Inte direkt nytt fenomen.

Inte ett nytt fenomen, nej. Däremot extremt sällsynt, 999 fall av 1000 så händer det inte. Förstår inte vad debatten handlar om egentligen, det är en papperslansering, till och med per definition och ingen säger det för att "pi**a på Nvidia. Ser det ut som en anka och låter som en anka så oddsen stor att det är en anka, no big deal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Saken är ju den att nästan alla lanseringar blir "papperslanseringar" då, vilket strider mot att produkten bara finns så gott som på papper, och inte i folks händer. Nu finns kort i folks händer. Samt att lanseringen ser exakt likadan ut som för tidigare generationer, men förra lanseringen var inte papperslansering men denna vad, trotts samma antal kort. Känns konstigt i min mening.

Kan inte påstå att jag vid tidigare lanseringar sett att alla stora återförsäljare inte ens låter en BESTÄLLA korten några dagar efter lansering. Allt är ersatt av "meddela mig"-knappar, och vissa har placeholders till nästa år. Det är inte normalt.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Man kan kalla Nvidias lansering vad man vill, men det är under all kritik att så uppenbart gå in för att föra folk bakom ljuset.
Det var mkt som uppgavs från deras sida som inte stämde med verkligheten. Och deras tillrätta lagda smussel....
Hade de skitit ner sig redan innan de släppte korten, eller hände det när de mötte kritikstormen?

Nog borde väl de flesta normalt funtade personerna här på SC kunna räkna ut att det var mkt båg från Nvidias sida.
Ingen fick recensera eller testa korten, de tester som släpptes var helt styrda av dem, vilka spel etc som fick testas.
3090 presenteras som snabbaste spelkortet, vilket det förvisso är, men är det ngt att slänga pengar på för en gamer?
10 000 kr mer än ett betydligt mer spelinriktat 3080... 3090 är väl inte ett optimalt kort för spel?

Man blir ju lite fundersam när folk i ren panik ber dem att ta deras pengar, slänga tusenlappar på ngt som ingen vet det lilla minsta om, förutom rykten och gissningar..

Det enda som gladde gällande 3000-korten var prestanda för pengarna, om man undantar 3090.
Men dold prisökning efter fastställd datum, då man inte kan leverera kort... Fulspel...

Fulspel kan man lugnt påstå när de räknar upp div innehåll, de nämner en siffra som ser bra ut men visar sig inte motsvara samma värde vid jämförelse med hur andra räknar. Som alla vet innebär 7nm inte alltid samma sak, beroende på vem som säger det...

Lanseringen och allt runt om släppet luktar starkt av panik.

Finns inget försvar för deras misslyckande gällande antal kort de levererade, de har mer än säkert statistik som ger dem en klar bild hur stor efterfrågan kan tänkas vara runt om i olika länder.

Jag utgår från att de inte har förmåga att få fram tillräckligt med kort som håller måttet. Det är ingen bra strategi att leverera en bråkdel av efterfrågan, så ngt problem har de.
De ger ju AMD tidernas chans att sno kunder och marknadsandelar. Vilket i förlängningen kan bli dyrköpt..

En annan sak, allt klankande på AMD.. Vad som skett bak i tiden har inget med dagsläget att göra, de kan säkert ta Nvidia på sängen med sina kort liksom de gjorde med Intel på CPU sidan...

AMD har fått mkt skit för att deras kort kommer så sent, "-Vem orkar vänta så länge". "-Varför släpper de ingen fakta?" De kanske har sneglat på Nvidias PR/Marknadsavdelning....
Nu sitter folk där och väntar på sina 3080 kort, i vissa fall kanske tre-fyra månader, vilket plötsligt tycks vara ok.

I min almanacka så är 28 Oktober tidigare än januari -21.
Sköter AMD sig och har fullgod produkt så lär det bli god tillgång på Nvidia 3000-kort efter deras lansering...

Var lite kritiska, lita inte blint på vad företagen svamlar om, stirra er inte blinda på siffror utan invänta tester och se vad verkligheten säger. Åtminstone har jag lärt mig att 1+1 inte alltid blir två när det gäller förvanskade uttalanden från tillverkarna. I regel blir det knappt 0,5 i verkligheten.

Vill förtydliga med att jag inte är varken Nvidia eller AMD fan, bara väldigt fundersam över alla rykten, funderingar och tvärsäkra uttalanden som flyger omkring här i forumet. Kanske folk skulle invänta en produkt innan de klankar ner på den, eller se klara brister när den är ute på marknaden och inte försvara den, eller tillverkaren, för att man är enögt färgad av märke.

Nvidias räddning är att de verkar inom rätt bransch, finns många branscher där ett sånt här förfarande hade lett till stora problem för företaget.
Inte många som vill blanda sig med opålitliga leverantörer som inte kan uppge leveransdatum eller ge klar fakta gällande prestanda, pris etc... Förutom då i teknikbranschen...