Nvidia Geforce RTX 3090 – troligtvis inte spelkortet du letar efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det här nämnts gång på gång men jag passar på att ta upp det igen. Det här kortet är en game-changer för personer som sysslar med rendering och animation, även på professionell nivå.

Grafikkortet kostar hälften av vad ett Titan gjorde, en tredjedel av ett Quadro 6000. I rena renderingsuppgifter är råprestandan nära dubbelt det av (redan snabba) 2080Ti och med dubbla mängden VRAM vilket tillåter mer frihet med texturering, mindre tid bortkastad på optimering av en scen som ändå inte är till något sorts spel, och i stort bara mer omfattande scener.

För spel är det kanske inte speciellt bra värde, men för uppgifter som just produktbilder, showreels, animationer är detta en ovärderlig produkt till ett otroligt pris. RTX 3090 kommer för många att avgöra vilken typ av uppdrag man kan ta på sig, och med prislappen 16 800 SEK, betalar för sig själv nästan direkt.

Jag hade inte alls blivit förvånad om detta är en av nycklarna till hur närmsta framtiden av digital media formas, något som påverkar i stort sett alla, oavsett förståelse för den faktiska produkten.

Ja kikar man på blender optix eller liknande rendering så inser man rätt fort hur stor skillnad i prestanda detta kort ger och speciellt om man kliver utanför vram budget på billigare kort om inte programmet rakt av kraschar så kan ett kort med för lite minne bli en sådär 10 gånger långsammare eller ändå värre, som jag skrev tidigare ett 3080 med 20GB vore såklart ett alternativ men de korten finns inte än och har vad jag vet inte bekräftats av nVidia själva ännu, det kan med andra ord bli så att vi inte får se 3080 20GB på ett bra tag om ens alls, jag tror det sista hänger mycket på om AMD/intel kan konkurrera och hur hårt nVidia måste ta i. Tills dess finns inte supermånga alternativ till just 3090 som har att pris som är någorlunda försvarbart.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

3090 är ett gaming kort för PC-spelare som vill och kan lägga en massa pengar på den högsta spel-prestandan som går att få tag på och som inte bryr sig om pris per prestanda. nVidia kallar det inte ett Titan kort och kör med nedlåsta drivers så varför ens försöka kalla det för något annat än ett gamingkort i dagsläget?

Det är ett nischat prestige kort som kommer att sälja slut då det finns en tillräckligt stor gamer-kundbas med disponibel inkomst villiga att köpa kortet.

Permalänk
Medlem

NVIDIA är lögnare, marknadsför "tydligt" att det är ett prestandauppsving.

Håller tummarna till 28'e Oktober från the Red Army.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Började för två år sen när 2000-serien kom. Mycket tråkigt att sitta på ett teknikforum där man klankar ner på produkter som satsar på ny teknik (RT) över gammal (rasterisering). Och sedan kallar folk idioter, dumma, korkade, hjärntvättade och allt möjligt för att köpa dessa produkter.

För 2 år sen
Du måste ha missat
Spectrum vs c64
Nes vs mastersystem
Snes vs megadrive
Amiga vs atari
Osv....

Det har alltid varit så att dina egna grejer blir bättre om du snackar skit om andra sidan. Enda skillnaden är att diskussionen har flyttat från skolgården till internetforum

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det här nämnts gång på gång men jag passar på att ta upp det igen. Det här kortet är en game-changer för personer som sysslar med rendering och animation, även på professionell nivå.

Grafikkortet kostar hälften av vad ett Titan gjorde, en tredjedel av ett Quadro 6000. I rena renderingsuppgifter är råprestandan nära dubbelt det av (redan snabba) 2080Ti och med dubbla mängden VRAM vilket tillåter mer frihet med texturering, mindre tid bortkastad på optimering av en scen som ändå inte är till något sorts spel, och i stort bara mer omfattande scener.

För spel är det kanske inte speciellt bra värde, men för uppgifter som just produktbilder, showreels, animationer är detta en ovärderlig produkt till ett otroligt pris. RTX 3090 kommer för många att avgöra vilken typ av uppdrag man kan ta på sig, och med prislappen 16 800 SEK, betalar för sig själv nästan direkt.

Jag hade inte alls blivit förvånad om detta är en av nycklarna till hur närmsta framtiden av digital media formas, något som påverkar i stort sett alla, oavsett förståelse för den faktiska produkten.

Du har helt rätt! Det är faktiskt en demokratisering (eller vad man nu ska kalla det) som gör att fler kreativa människor får möjlighet att skapa eftersom insteget blir ännu lägre. När jag började i mediabranschen kostade en Sony Digibetabandare typ 700 tkr + moms och du behövde använda en sådan för att kunna leverera innehåll till de stora mediahusen. När digitaliseringen kom och du kunde klippa bort bandleveransen samtidigt som kamerorna blev billigare började det poppa upp massor av mindre producenter som hel plötsligt kunde konkurrera med sitt innehåll.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

För 2 år sen
Du måste ha missat
Spectrum vs c64
Nes vs mastersystem
Snes vs megadrive
Amiga vs atari
Osv....

Det har alltid varit så att dina egna grejer blir bättre om du snackar skit om andra sidan. Enda skillnaden är att diskussionen har flyttat från skolgården till internetforum

Nu var det ju inte direkt det jag syftade på. Turing har tagit enormt med skit bara för att det satsade på något nytt istället för gammalt. Lika så de som köpte det fick ta skit, speciellt de som köpte 2080Ti.

Istället för att reagera "Oh wow, snacka om häftigt kort och teknik, inte inom min prisklass men det fram emot att det mognar till dig i framtiden. Kul för de som har råd!". Så var det ju massor som istället tyckte "Flopp! Nvidia försöker mjölka oss att leka betatestare! Alla som köper är solklara idioter!". Inte ens redaktionen på Sweclockers kunde unna sig mer än typ en mening till att "kretsen är enorm". Sedan gick man vidare med att basha priset. Nvidia valde enligt mig den bästa tidpunkten att göra denna övergång, de låg helt ohotade i toppen och ville man ha ett nytt kort fick man RT vare sig man ville eller inte. Tvinga folk till framtidens teknik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan Rauf,

Jag tror att AdoredTV inte har helt fel i sina spekulationer https://www.youtube.com/watch?v=tXb-8feWoOE
Nvidia kommer inte släppa något Titan-kort på Ampere då det inte uppfyller "kraven att kallas Titan", det drar för mycket, låter för mycket, är för varmt. Därför gör Nvidia det näst bästa och släpper ett kort "ovanför" gaming-klassen och antyder att det är ett Titan.
Prissättningen? Nvidia är ensamma i prestandatoppen, köpare av detta kort bryr sig mindre om priset än prestandan, därför tar Nvidia det de tar.
Hade varit kul att se hur 3090 står sig mot 3080/2080Ti/Radeon VII i "Prosumer"-användande.
Inte helt säkert att det är prisvärt där

https://techgage.com/article/nvidia-geforce-rtx-3090-proviz-p...
Skarp vinnare i dessa tester i alla fall!

https://www.pugetsystems.com/all_articles.php
Mer ingående tester av både 3080 och 3090 i olika proffsprogram.

Det är också värt att tänka på att Titan RTX kostade mycket mer. Det är varken Titan i namn, drivrutiner eller pris. Det betyder inte att det är dåligt i diverse GPGPU-områden.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Lite skumt att ge betyget "utmärkt" här tycker jag.
Ja, jo, om man helt bortser från pris så vore det kanske på sin plats.
Men som köp är det ju direkt uselt med över dubbla priset mot 3080 och marginellt högre prestanda.

Är man mångmiljonär/miljardär och pengar inte är en issue, så visst, go for it.
Men för oss andra är det i princip som att vaska pengar att köpa detta kort.

De skriver också att detta är "troligtvis inte spelkortet du letar efter" men eftersom 90% av de som köper det endast kommer använda det till spel kanske det är lite mycket pengar för den lilla ökningen som är i prestanda. Men är det inte utmärkt för de som behöver prestandan men att 10gb minne blir en flaskhals? Sen att folk är rika är en annan femma men kul för dem.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte ett FE-kort. Försökte få tag i ett 3080 men gav upp. Jobbar med film och design och spelar. Skulle säkert klara mig bra med mitt Titan Xp ett tag till också men vad är det för kul med det? Vill testa ray-tracing, spela spel på max och jobba problemfritt.

Jag köpte det för att det är mitt intresse och mitt levebröd. Kanske nischad produkt, visst. Men förstår inte riktigt att många är upprörda över prisbilden. Mitt Titan Xp kostade 13 500 kr. Det här är 3000 kr upp och en ganska bra ökning i prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Fasiken, jag tänkte gräset var grönare på andra sidan, vid 2080ti releasen valde jag webhallen eftersom jag är max level på deras sajt men de sabbade releasen redigt för mig och jag fick vänta extra länge på mitt kort, folk som hade bokat flera dagar efter fick sina kort före mig.

Denna gången tänkte jag det var smartare att köra inet då de verkar bra, nu verkar jag hamnat i samma skit situation via inet då de till mig säger att det inte kan se min köplats medans till andra säger de att "de ligger nära i kön"

it is what it is

Aldrig haft issues med Webhallen. De saker du nämner är ju tyvärr trist, men en verklighet. Är själv webbutvecklare och vet hur svårt det är att hantera en plötslig enorm spike i trafik inkl hanteringen av just beställningar.

Annars själv inte fått några mail från webhallen men idag så står det bara allmänt att produkten inte finns i lager vid min beställning. Men svårt att se om statusen gäller mig, menar anar att de inte kan ge en plockorderstatus för mig specifikt. Utan produkten finns helt enkelt inte i lagret.

Så boka och betala gör inte någon skillnad för köplacering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

Är det någon som har gjort en prestanda per krona graf? Kan va intressant att se jämförelse

Inte per krona, men per dollar:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Jag köpte ett FE-kort. Försökte få tag i ett 3080 men gav upp. Jobbar med film och design och spelar. Skulle säkert klara mig bra med mitt Titan Xp ett tag till också men vad är det för kul med det? Vill testa ray-tracing, spela spel på max och jobba problemfritt.

Jag köpte det för att det är mitt intresse och mitt levebröd. Kanske nischad produkt, visst. Men förstår inte riktigt att många är upprörda över prisbilden. Mitt Titan Xp kostade 13 500 kr. Det här är 3000 kr upp och en ganska bra ökning i prestanda.

Folk är upprörda pga de dubbla budskapen från Nvidia å ena sidan påstår de att detta är ett kort för produktivitet och work station som du tänkt använda det till å andra sidan så ligger tyngdpunkten i marknadsföringen på gaming och då vill de även försöka få det till att det är det första 8K gaming kortet och kallar det Big Ferocious GPU vilket är tänkt att locka gamers. Men som gaming kort är det ju ett skämt i jämförelse med 3080 om man ser till fps per krona. Om Nvidia vore ärlig så skulle detta inte släppts istället skulle de släppt en 20GB variant av detta kort och kalla det 3080TI sen skulle de vänta tills nästa år då de kunde släppa ett riktigt Titan kort utan begränsningar för 30000 Kr som då skulle vara byggd av TSMC 7 Nm.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

@dpom86: intressant helt klart. har du någon länk till där det framgår vad det mer exakt är som är benchmarkat?

https://www.spec.org/gwpg/gpc.static/vp13info.html
Scrolla ner lite så kan du klicka dig vidare till mer info om de individuella testerna.

Exempelvis mer info om Siemens NX, där testet består av olika CAD renderingar av powertrain och chassi från en SUV.
Produktsidan för NX: https://www.plm.automation.siemens.com/global/en/products/nx/

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

https://www.spec.org/gwpg/gpc.static/vp13info.html
Scrolla ner lite så kan du klicka dig vidare till mer info om de individuella testerna.

Exempelvis mer info om Siemens NX, där testet består av olika CAD renderingar av powertrain och chassi från en SUV.
Produktsidan för NX: https://www.plm.automation.siemens.com/global/en/products/nx/

Tackar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

Arrangerat och uppstyrt i detalj av NVIDIA vilka spel och inställningar de ska köra. Kolla istället på GN som hånar dem genom att ta emot pengar... och samtidigt visar den riktiga prestandan https://youtu.be/Xgs-VbqsuKo?t=401

Satiren med att ta emot pengar är nog inte primärt riktad mot nVidia, utan är menad att vara en spott i ansiktet på alla de reviewers som förrått sina tittare när de har hjälpt nVidia gömma hur extremt dåligt "8K" egentligen är i majoriteten av spel. Insinueringen med sedel efter sedel mottagen är att det är så fruktansvärt kasst att mutan verkligen måste varit saftig.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Datavetare

Nu säger Steve att de normalt inte testar något annat än spel i normalfallet. Men om man nu ändå tar Blender Open Data, varför använder man inte OptiX hos RTX-korten? Går inte att motivera med att man vill köra samma API, Radeon kör OpenCL och Nvidia kör endera CUDA eller OptiX. Så kommer alltid bli olika API.

Med OptiX får ett 2080Ti ~84 sekunder medan 3090 kommer ned till ~36 sekunder.

Nästan så man får känslan att de bashat Turing så mycket att det helt enkelt inte går att visa fall där de korten faktiskt presterar väldigt bra. Turing var ett rejält lyft mot Pascal i många GPGPU-laster, men inte alls samma lyft i spel som Ampere är över tidigare generationer.

Klicka för mer information
Visa mer

Angående 3090 och just GPGPU finns ju en potentiell fördel mot 3080 även om/när det kommer modeller med 20 GB VRAM. 3090 stödjer NVLink och en av nyheterna med NVLink från och med Volta är att GPUerna kan läsa/skriva i varandras VRAM över NVLink. Så i applikationer som utnyttjar detta kommer 2 st 3090 lite mer uppföra sig som om man har tillgång till 48 GB VRAM än två kort med 24 GB.

Det är inte lika bra som 48 GB i ett kort p.g.a. begränsningar i bandbredd, men NVLink är ändå väsentligt snabbare än PCIe. Så ingen slump att Nvidia enbart erbjuder NVLink-stöd på 3090...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Satiren med att ta emot pengar är nog inte primärt riktad mot nVidia, utan är menad att vara en spott i ansiktet på alla de reviewers som förrått sina tittare när de har hjälpt nVidia gömma hur extremt dåligt "8K" egentligen är i majoriteten av spel. Insinueringen med sedel efter sedel mottagen är att det är så fruktansvärt kasst att mutan verkligen måste varit saftig.

Japp, jag syftade faktiskt på de reviewers som sålt sig till NVIDIA för extra klicks och på så sätt deltar i denna mycket fula marknadsföring.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

Verkar som de kanske hittar orsaken till varför folk har problem med kracher på endel kort.

https://www.reddit.com/r/hardware/comments/izgqhd/the_possibl...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Lite skumt att ge betyget "utmärkt" här tycker jag.
Ja, jo, om man helt bortser från pris så vore det kanske på sin plats.
Men som köp är det ju direkt uselt med över dubbla priset mot 3080 och marginellt högre prestanda.

Är man mångmiljonär/miljardär och pengar inte är en issue, så visst, go for it.
Men för oss andra är det i princip som att vaska pengar att köpa detta kort.

Jag var inne på lite samma spår, men tyckte Jonas förklarade det väldigt bra här. Har dock lite svårt att se hur man resonerat kring målgruppen för utmärkelsen. Man BÖR, tycker jag, se till majoriteten av läsarbasen och värdera gentemot deras användningsområde när man ger utmärkelser. Samtidigt är RTX 3090 världens snabbaste grafikkort i skrivande stund, så det är inte heller kattpiss. Är svårt som tusan.

Tror, precis som beskrivs av redaktionen, att det inte är att rekommendera för datorspelande för att det är så fruktansvärt icke-prisvärt. Precis som många andra medier beskriver är det inte heller försvarbart att säga att det är ett "8K gaming card", då kravet är DLSS 2.0 och utbudet för sådana spel är så försvinnande litet. I övriga spel är det fortfarande alldeles för kass fps för att kunna spela i den upplösningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joakim Ågren:

Folk är upprörda pga de dubbla budskapen från Nvidia å ena sidan påstår de att detta är ett kort för produktivitet och work station som du tänkt använda det till å andra sidan så ligger tyngdpunkten i marknadsföringen på gaming och då vill de även försöka få det till att det är det första 8K gaming kortet och kallar det Big Ferocious GPU vilket är tänkt att locka gamers. Men som gaming kort är det ju ett skämt i jämförelse med 3080 om man ser till fps per krona. Om Nvidia vore ärlig så skulle detta inte släppts istället skulle de släppt en 20GB variant av detta kort och kalla det 3080TI sen skulle de vänta tills nästa år då de kunde släppa ett riktigt Titan kort utan begränsningar för 30000 Kr som då skulle vara byggd av TSMC 7 Nm.

Den marknadsföring jag har nåtts av är bland annat nedan.
Förstår väl iofs inte problemet i att det kan ses som en produkt lämpad för semi-proffs, som även gillar att spela.
Vet inte heller om jag tycker det är ett skämt som gamingkort om det spöar precis allt annat på marknaden... och då kommer vi väl tillbaka till priset, och då kommer jag tillbaka till mitt Titan Xp...

Som en konsument med en fot i varje hörne så blir jag förhoppningsvis väldigt nöjd, och jag känner inte att någon ljugit för mig om prestanda eller lämplighet. Tillgången är en annan fråga, speciellt med 3080. Verkligen något lurt bakom.

Nedan video kanske även gäller 3080, men där hade jag inte vågat gå ner till 8Gb i VRAM.

Permalänk
Medlem

Jag hörde någon på YT (tror det var Hardware Unboxed) som sa ungefär: "Objektivt är 3090 det snabbaste spelkortet men det är fruktansvärt dåligt objektivt sätt om man jämför kostnad/prestanda."

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

@JonasT: Skulle vi kunna få ett snabbtest på 3080 I 8k, bara för att se hur mycket 10gb flaskar.
Hade iallafall varit intressant..

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ramlösa:

@JonasT: Skulle vi kunna få ett snabbtest på 3080 I 8k, bara för att se hur mycket 10gb flaskar.
Hade iallafall varit intressant..

Behövs inget snabbtest, siffrorna finns redan i recensionen. Kika igen på 8K-sidan.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som märkt hur Sweclockers Marknad flyttat ut till trådarna om 3080/3090?

Edit: vill inte vara sån, men tycker det är anmärkningsvärt att det spontanköps och annonseras lite här och där på forumet. Verkar vara många som inte kunnat stilla ha-begäret (har nästan kliat i mina köp-fingrar till och med, fastän jag inte alls har behovet!). Lätt att ryckas med i hypen antar jag... hoppas ni som överköpt säljer schysst alternativt returnerar korten. Iofs tror jag högt om oss här på Sweclockers så här är det nog inga problem.

Permalänk
Medlem

Vilka gnällspikar. Det är ju ganska klart att RTX 3090 är ämnad till en nisch marnknad som förenar nytta med nöje, Dvs ett grymt bra spelkort som samtidigt är ett budget alternativ till ett Quadro kort.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Skrivet av danielwerner:

Njäe, tyvärr alltså. Jag är 99,9% säker på att den står som grön om den överhuvudtaget fanns i lager när du beställde den. Förhoppningsvis får du ditt kort relativt snabbt ändå.

Jag pratade med kundtjänst och tydligen lyckades jag få ett kort, och det är på väg till butiken! Så med 0,1% chans hade jag väl tur då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Nu var det ju inte direkt det jag syftade på. Turing har tagit enormt med skit bara för att det satsade på något nytt istället för gammalt. Lika så de som köpte det fick ta skit, speciellt de som köpte 2080Ti.

Istället för att reagera "Oh wow, snacka om häftigt kort och teknik, inte inom min prisklass men det fram emot att det mognar till dig i framtiden. Kul för de som har råd!". Så var det ju massor som istället tyckte "Flopp! Nvidia försöker mjölka oss att leka betatestare! Alla som köper är solklara idioter!". Inte ens redaktionen på Sweclockers kunde unna sig mer än typ en mening till att "kretsen är enorm". Sedan gick man vidare med att basha priset. Nvidia valde enligt mig den bästa tidpunkten att göra denna övergång, de låg helt ohotade i toppen och ville man ha ett nytt kort fick man RT vare sig man ville eller inte. Tvinga folk till framtidens teknik!

Hade det varit jämnt skägg mellan nVidia och AMD hade nog nVidia aldrig lanserat 2xxx med RT, för prismässigt hade nVidia med RT aldrig kunnat konkurrera mot AMD.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Behövs inget snabbtest, siffrorna finns redan i recensionen. Kika igen på 8K-sidan.

Ursäkta, läst uppenbarligen bara halva test på 8k. Tack ändå för svaret och ett grymt bra test som vanligt.
Ni ska vara stolta, har fortfarande inte hittat en bättre sida för cpu/gpu tester. Kan vara att jänkarna suger på hemsidor, t.o.m gamernexus som jag gillar har en allmänt värdelös hemsida.
Bra jobbat grabbar och damer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anCOOL:

Hade det varit jämnt skägg mellan nVidia och AMD hade nog nVidia aldrig lanserat 2xxx med RT, för prismässigt hade nVidia med RT aldrig kunnat konkurrera mot AMD.

Det tror inte jag heller, och tror AMD blev lite tagna på sängen med att få ut RT. Frågan är om vi hade fått RT i nya konsolerna om AMD hade legat nära Nvidia i rasterisering?

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att man kan klaga på produkten i sig, den är jättedyr men man vet vad man får och att köpa den är ju högst frivilligt. Life on the bleeding edge costs money.

Klart halvfult dock är den snåla mängden minne i 3080, lite av Apple-fasoner här tycker jag.

Det som jag verkligen stör mig på är att man inte släpper NDA på 3090 förrän veckan efter 3080. Många har nog, som jag, hållit på köpknappen och väntat på en recension som vi inte ens fick reda på när den fick släppas, allt medans 3080 sålde totalslut.

Så, vilken order avbokar jag? Den på 3080 som jag lade i söndags (leverans nästa år?) eller den jag lade igår på 3090 (leverans om en dryg månad?)?

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.